L leifa.k skrev:
Jaha. Varför tycker du att jag är puckot? Jag som har gjort rätt för mig, fostrat barn som har jobb och inte är kriminella, har inga skulder osv. Jag arbetar fortfarande och gör rätt för mig, så jag väntar på svar från dig varför du tycker att jag är pucko.
Jadu JLyck, Du är med den andra sidan som inte bidrar så mycket till samhället? Kanske suger ut mera än du ger?
 
L LennartMimmi skrev:
Elområde 3. Elstöd 50 öre/kWh till och med september 2022. Elstöd 100.8 öre/kWh (0.8*126) november-december 2022. Men inget för oktober 2022? Varför inte för oktober?

Kan man räkna med att få elstöd för januari-mars 2023 också? Finns det någon anledning att befara att man INTE skulle få ett elstöd i samma storleksordning (50-100 öre/kWh) för januari-mars?
Det verkar inte finnas någon, varken här eller i regeringen som reagera på att vi betalar moms på en skatt både när det gäller elenergi och drivmedel. Det borde vara olagligt för staten att göra så för MOMS står ju för Mervärdes Omsättningsskatt. Vad har staten tillfört för mervärde än att just lägga på en skatt?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
L LennartMimmi skrev:
Tack för svar. Men det är ju bara ord. Faktum är att man får betalt för att konsumera el (eller egentligen en återbetalning av skatt i någon form). Sedan att betalningen för att göra av med el kommer i efterskott och kallas något annat spelar ingen roll för matematiken. Det gör att det de facto många timmar i veckan (nästan varje natt och många helger) lönar sig att stänga av fjärrvärmen och istället använda den gamla elpannan som jag har kvar. Och då gör jag ju naturligtvis det.
Har VÄLDIGT svårt att förstå din logik.
 
Elstöd i Finland ges inte hur som helst.

Amorteringstid för villa i Sverige, 100 år?
Finland 40-50 år?
Inte undra på att folk klagar.. De har det för dåligt.. ; )
 
L leifa.k skrev:
Hur kan du säga så? Att inte den räntan inte påverkade privatpersoner med lån? Du är ute o cyklar. I slutet på -80 talet så var dagsräntan uppe i 500%. Det hade jag som privatperson i mitt huslån. sedan så rasade ju denna nivå starkt, men den påverkade våran rörliga bostadsränta.
Det var -92.
Ingen betalade 500% och 500% höll i 3 dagar. Bolånen gick upp till 20%.
Bankomaterna var stängda och ingen fick ta bolån just då.

Tänk vad google kan förklara att ingen betalade 500%

Hittade till och med ett stycke som sa att gränsen för toppen låg på 4000%

Sen ska du kanske inte vara så dum, det finns olika livssituationer.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S
Det hade väl inte varit så jävla svårt att sätta lite enklare parametrar för de som ska få elstöd.

Om hushållet skall få elstöd skall huset uppfylla dessa kriterier:
Ligga i elzon 3 eller 4.
Huset ska vara äldre än 2000

Bara med det simpla kriteriet filterar man bort de allra rikaste, som dessutom inte på något vis borde förbruka så mycket el att de någonsin skulle behöva ha elstöd.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det sk. "elstödet" gynnar endast dom rika som har råd att konsumera el när det är dyrt. Varför skulle denna galenskap få fortsätta?

Slopa avgifterna på elen istället så alla får lite mer likvärdigt avdrag i slutändan.

Som det är utformat nu så får ju den som storkonsumerar mer än den som snålar.
Märkligt resonemang tycker jag att det låter som. Det gynnar väl ändå både rika och fattiga. Naturligtvis får den som konsumerar mest, mest tillbaka, men den betalar ju också mest.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Tabell med elpriser i euro per megawattimme för olika regioner i Sverige från 2012 till 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elstöd är en konstruktion som delvis återbetalar de 100-tals miljarder kronor, som vi de senaste 3 åren betalar i överpriser till Svk, beroende på en Europaöverenskommelse, som inte fungerar i dagens marknadsläge vilket nästan hälften av länderna åtgärdat. Dock ej Sverige. Den överadministration och orättvisa fördelning som göres idag för att återbetala viss del av överpriserna är helt horribel. Det borde räcka för Svk att få in ca 500Mkr/år i överdebitering som tidigare.
Politikerna (förutom V) verkar helt handlingsförlamade och slösar bort en massa pengar på administration. Se priserna på el som flerdubblats de 3 senaste åren (dubblering före Ukrainakriget). Prishöjningarna är ej motiverade av brist eller ökade produktionskostnader.

Nää, gör som Spanien, Portugal, Polen och 8 länder till, förhandla fram ett nytt avtal med EU.
 
K K. L skrev:
Den här delen som du skriver stämmer inte med verkligheten.
Du kan inte tjäna pengar på att " bränna" så mycket el som möjligt.
Det du tjänar/sparar pengar på är att förbruka så lite el som möjligt.
Fast förra elstödet uppmuntrade till mer konsumtion.

Med trappan på stödet så blev det 200:- extra bara man klättrade över nivåerna.

Därför var det så kul att kunna bränna några extra kWh före midnatt vid månadsskiftet när man har mätning i realtid och insåg att man låg nära. Bränna el för någon krona och få 200:- extra i Magdalena-Bonus.

Det måste ju vara så de menade när de gav ett netto på konsumtionen i vissa nivåer
 
S SueCia skrev:
Det hade väl inte varit så jävla svårt att sätta lite enklare parametrar för de som ska få elstöd.

Om hushållet skall få elstöd skall huset uppfylla dessa kriterier:
Ligga i elzon 3 eller 4.
Huset ska vara äldre än 2000

Bara med det simpla kriteriet filterar man bort de allra rikaste, som dessutom inte på något vis borde förbruka så mycket el att de någonsin skulle behöva ha elstöd.
Du glömde att många rika bor i fina gamla hus, herrgårdar, slott mm. Samt att det ofta är medelbananen som byggt nytt hus. Samt att de som enligt dig är rika har betalt in mer netto inkl stöd än medelbananen. Testa igen!
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du glömde att många rika bor i fina gamla hus, herrgårdar, slott mm. Samt att det ofta är medelbananen som byggt nytt hus. Samt att de som enligt dig är rika har betalt in mer netto inkl stöd än medelbananen. Testa igen!
SueCias kriterier var kanske inte så väl valda men principen som hon lade fram är absolut vettig.
Förstod du principen?
Att man försöker hitta sådana kriterier som riktar elstödet åt de som verkligen måste ha det för att gå runt. Sedan kan man fundera och diskutera olika gränser och kriterier.
 
H heimlaga skrev:
SueCias kriterier var kanske inte så väl valda men principen som hon lade fram är absolut vettig.
Förstod du principen?
Att man försöker hitta sådana kriterier som riktar elstödet åt de som verkligen måste ha det för att gå runt. Sedan kan man fundera och diskutera olika gränser och kriterier.
Problemet är att det inte går att hitta några enkla såna kriterier. Då blir alternativet att man behovsprövar stödet från fall till fall och då ska man ta fram en helt ny socialförsäkringsförmån, utveckla ett IT-stöd, utbilda några hundra handläggare, etc.
Visst är det möjligt, men en grundförutsättning för elstödet var ju att man skulle ha pengarna den här vintern, inte om 2-3 år...
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
S
H heimlaga skrev:
SueCias kriterier var kanske inte så väl valda men principen som hon lade fram är absolut vettig.
Förstod du principen?
Att man försöker hitta sådana kriterier som riktar elstödet åt de som verkligen måste ha det för att gå runt. Sedan kan man fundera och diskutera olika gränser och kriterier.
Han*

Jag tycker faktiskt kriteriet är väl valt. Om huset är så nytt som 2000tal har man alla möjligheter att hålla ner förbrukningen under 10k kwh. Och så låg förbrukning även med den här vinterns elpriser är långt ifrån något som borde föranleda elbidrag.
 
Attitudeswe
useless useless skrev:
Problemet är att det inte går att hitta några enkla såna kriterier. Då blir alternativet att man behovsprövar stödet från fall till fall och då ska man ta fram en helt ny socialförsäkringsförmån, utveckla ett IT-stöd, utbilda några hundra handläggare, etc.
Visst är det möjligt, men en grundförutsättning för elstödet var ju att man skulle ha pengarna den här vintern, inte om 2-3 år...
Det bör ju finnas en del kontroller man kan göra med offentlig info:

Om man förbrukar mer än 200kWh/kvm och år så kanske man inte behöver bidrag för växtlampor / krypto mining / elbilar (som kan laddas billiga nätter)

Dom 10% som har råd att av lättja(/okunskap?) sitta i anvisat avtal - har dom rätt till stöd?

Dom som för mer än 3 år sedan köpte ett hus med energideklaration F och fortfarande förbrukar lika mycket som då - skall dom ha stöd?

Dom som redan fått ett grönt bidrag för solceller skall dom ha ytterligare stöd?

Att så många sitter på anvisat avtal är märkligt, eller är det så många som bor i små lägenheter med gasspis o tvättstuga att elpriset inte spelar någon roll? SCB statistik:

Tabell med månadsdata för olika avtalstyper, procentvärden, tidsperiod december 2021 till december 2022.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
H
Krilleman Krilleman skrev:
Det sk. "elstödet" gynnar endast dom rika som har råd att konsumera el när det är dyrt. Varför skulle denna galenskap få fortsätta?

Slopa avgifterna på elen istället så alla får lite mer likvärdigt avdrag i slutändan.

Som det är utformat nu så får ju den som storkonsumerar mer än den som snålar.

Och inte slår det lika över elområdena heller, så några i norr får "gratis" el konstigt nog.

Den yttersta sanningen är ju att Svea Rike bör (läs skall) sälja el till sina egna innevånare till ett förmånligt pris, innan man säljer resterande överskott till Tyskland som har lagt ner nästa alla av sina (över 100st) kärnkraftverk.

Det faktumet ska inte vi lida för.
Galenskap från de gröna (Tysklands MP) bör ju rimligtvis inte drabba Sverige.
Gynnar de rika håller jag inte med om, det är inget ovanligt att en vanlig villa förbrukar 15.000-20.000.
Visst har vi 1 % av befolkningen som är riktigt rika i Sverige men skall den avundsjukan drabba resten av befolkningen? Ett bättre sätt vore att ta bort momsen alt. halvera momsen. Vi själva har inga jättefakturor, på förra fakturan var avgifterna högre än själva elen, därutöver kommer momsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.