Hej alla!

Jag har nyligen installerat Home Assistant på en gammal laptop för att kunna fungera som termostat för min golvvärme i källaren. Jag har radiatorer på övervåningen och golvvärmen är kopplad mot radiatorstammen. Tidigare när jag värmde med elpatron var radiatorvattnets temperatur mer statisk, nu har jag börjat elda med ved mot acktank och då går ju temperaturen mer upp och ner, och jag kände att jag behövde någon slags styrning. Det verkar fungera, jag har en Zigbee termometer och slår av och på golvvärmen med en Shelly-brytare.

Just nu sitter en manuell shunt kopplad mot toppen av acktankarna. Min rörmockares tanke verkar vara att jag senare skulle sätta en motorshunt med utomhusgivare för att styra den, men jag tycker att det känns lite väl 1900-tal när jag ju har en HASS-installation att tillgå.

Jag ska också installera solfångare och kommer då inte behöva elda under en del av året. Men också nu kan det ju vara så att vattnet längre ner i tanken är väl tempererat för uppvärmning och det i toppen bättre för varmvattenproduktion.

Jag tänker då att det borde går att byta till en bivalent shunt och sedan mäta temperaturen på vattnet längre ner i tanken.

Finns någon shuntmotor jag kan styra med HASS?

Jag tror även att jag har några motorventiler liggande, de kanske man kan styra via något relä?

Om det här borde ligga någon annanstans i forumet kanske en moderator kan flytta den. Tack på förhand!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Med radiatorer och GV på samma matarrör kan ge problem om tempen på fram blir för låg. Så sätt en motor på shunten på topp tanken som styr efter utetempen. Sen det med att styra den via din elektronik, tja går nog, då behövs helst 2 relän, 1 för öka och 1 för minska, då ska det även vara kopplat så att inget av do kan dra om det andra drar. Hur du sen kan styra det mot utetempen är en annan sak
 
Går det inte att koppla på NC resp NO omvänt på ett tvåpoligt relä, så att man swappar nolla och fas? Om den ena är lite långsammare blir det väl bara inte spänning mellan fas och fas eller nolla och nolla. Sen kanske motorn inte drivs av 230 V, det vet jag inte, men det funkar väl lika med vilken spänning som helst. Sen vill man kanske att det ska gå via ett annat relä så att man kan slå av och på strömmen?
 
  • Gilla
Korax
  • Laddar…
Risken är att kontakterna kan ligga till. Två relän och förreglas med NC .Det ska bli fas på den ena eller andra ledaren till motorn för olika gång + eller - . Det går nog att få ihop det på många sätt, men bara de rätta är riktiga. Sen jobba inte med 230V utan använd dig av 24V
 
Tack för tipsen, speciellt om andra tråden!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Nu är jag inte en sådan som ska stoppa in en massa elektronik i huset. Men lite nyfiken. Klarar Home Assistant reglera efter utetempen, lika som en reglercentral, det är en balansgång som ska skapas och små förändringar på motorn till shunten ska göras
 
J jonaserik skrev:
Nu är jag inte en sådan som ska stoppa in en massa elektronik i huset. Men lite nyfiken. Klarar Home Assistant reglera efter utetempen, lika som en reglercentral, det är en balansgång som ska skapas och små förändringar på motorn till shunten ska göras
Man får nog bygga lite egen logik.
Men jag tror nog att man skulle kunna få till en bättre styrning med HA än med en shunt automatik, men det vill ju till att man kan programmera
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag har satt varje tryck till 5sekunder.
Idag styr jag manuellt, men tanken är att styra shunten mot utomhustemp, retur temp och ev inomhustemp
 
5 sek kanske är för lång tid, då en shuntmotor för att reglera bra, ska ha en gångtid på 120 sek för 90 grader, Ändrar den sig för snabbt så kommer motorn att bli som en vinkarkrabba, den vet inte riktig var den ska stå i förhållande till behov av värme, utan får lite för mycket och vill gå tillbaka, hoppsan det vart förmycket, måste ändra igen. Du ska styra med ute, returen behövs inte, skapar bara problem och inomhusgivare måste placeras på ett exakt ställe, det gäller ju LGH och då kan det aldrig bli rätt plats någonstans för alla LGH
 
Fördelen med att styra med t ex Home Assistant är att man kan ta hänsyn till mer indata än bara en ute- och en innegivare. T ex kan man ha flera utegivare och låta den lägsta temperaturen styra för att filtrera bort solvärmning. Inomhus kan man styra med olika givare/rum olika tider på dygnet etc...
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nej jag fattar så klart att det inte går att få det exakt rätt i alla lgh genom att mäta i en.
Men jag får ett hum om hur det är, är det 15 eller 25 i en så är det högst troligt ungefär samma i de andra lgh, sen om det slår 5grader det får jag leva med.
Jag har ett visst spel i shunten så styr jag den på säg 2sek så kommer den inte att ändra sig.
Däremot så blir det omslag så det blir riktigt kallt så jag får trycka 2 gånger då blir det för mycket då spelet är borta, men då sänker jag med ett knäpp då blir det bra.

Eftersom jag styr manuellt idag så väntar jag ungefär 45-60min innan nästa ändring.

Anledningen till att jag mäter på returen är att jag jämför mot bergvärmen vad den har för till och frånslag.
 
nino nino skrev:
Jag har ett visst spel i shunten så styr jag den på säg 2sek så kommer den inte att ändra sig
Det spelet kompenserar en central med ytterligare en kort puls, så där är det inget problem. Men bommade din VP och då kan det vara bra med returtempen.
 
Har nån ett bra tips på termometer att mäta utetemp med som funkar bra med Home Assistant?
 
Jag köpte nyligen ett par Hue outdoor sensor efter att ha haft samma funderingar. Dom är kanske lite dyra om man bara vill mäta temperatur, men man får ett par användbara funktioner på köpet (ljus och rörelsesensor) och det är bra kvalitet och batteritid på dom.
Ett annat alternativ är Shelly man kopplar 1-wire-givare till. Då kan man hänga ut givaren genom fönstret eller ett hål i väggen.
 
  • Gilla
Charlieboyen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.