7 529 läst · 20 svar
8k läst
20 svar
Rimlig tid för återställning av vattenskadad källare?
Sida 1 av 2
Fick vattenskada 8/7-21 i källaren, pannrummet
Idag, 12/2-23 är det fortfarande långt ifrån klart!
För att hålla allt kortfattat så punktar jag upp det som hänt ..
- fuktfirma missar att mäta hela källaren och det visar sig att allt måste rivas ut ( dusch, toa, bastu och tvättstuga)
- rivare ”glömmer” genomsur isolering som förlänger torktiden med ca 1 mån
- snickare kommer hit en tis fm och hämtar/lämnar nåt sen borta i två-tre veckor
- golvfirma meddelar två dagar innan montering av våtrumstapet och mattor att valt material inte funkar för att väggarna är för sneda, 4v försening i väntan på nytt material
- rörmokare kommer hit, minus 18 grader ute, glömmer att slå igång pannan och vi har 12 grader i hela huset
- mattläggare gör ett förskräckligt dåligt jobb i dusch och bastu och tvingas riva väggmatta och spackla vägg på nytt 3ggr
- mattläggare gör hål i golvet i duschen och tar ej ansvar
- mattläggare ska åtgärda luftbubblor på lagd matta i allrum, gör hål i mattan och smälter sönder den
- målarfirma gör ett förfärligt underarbete i tvättstuga och kommer tillbaka 3ggr på backjobb, ser fortfarande för jäkligt ut.
- huvudentreprenör och mattläggare slutar kommunicera och vi tvingas medla
- kontaktar försäkringsbolaget och ber om hjälp och får noll respons
- 2 av 3 lagda mattor ska nu göras om och avfuktare står återigen i dusch.
Det är ju en massa annat som hänt som ni förstår men vi har alltså ingen, bastu, dusch eller mattor på golven än, 19 mån senare.
Vad kan vi göra? Försäkringsbolaget är heeelt ointresserade och vi sitter ju i klorna på dessa hantverkare och känner mig maktlös!
Idag, 12/2-23 är det fortfarande långt ifrån klart!
För att hålla allt kortfattat så punktar jag upp det som hänt ..
- fuktfirma missar att mäta hela källaren och det visar sig att allt måste rivas ut ( dusch, toa, bastu och tvättstuga)
- rivare ”glömmer” genomsur isolering som förlänger torktiden med ca 1 mån
- snickare kommer hit en tis fm och hämtar/lämnar nåt sen borta i två-tre veckor
- golvfirma meddelar två dagar innan montering av våtrumstapet och mattor att valt material inte funkar för att väggarna är för sneda, 4v försening i väntan på nytt material
- rörmokare kommer hit, minus 18 grader ute, glömmer att slå igång pannan och vi har 12 grader i hela huset
- mattläggare gör ett förskräckligt dåligt jobb i dusch och bastu och tvingas riva väggmatta och spackla vägg på nytt 3ggr
- mattläggare gör hål i golvet i duschen och tar ej ansvar
- mattläggare ska åtgärda luftbubblor på lagd matta i allrum, gör hål i mattan och smälter sönder den
- målarfirma gör ett förfärligt underarbete i tvättstuga och kommer tillbaka 3ggr på backjobb, ser fortfarande för jäkligt ut.
- huvudentreprenör och mattläggare slutar kommunicera och vi tvingas medla
- kontaktar försäkringsbolaget och ber om hjälp och får noll respons
- 2 av 3 lagda mattor ska nu göras om och avfuktare står återigen i dusch.
Det är ju en massa annat som hänt som ni förstår men vi har alltså ingen, bastu, dusch eller mattor på golven än, 19 mån senare.
Vad kan vi göra? Försäkringsbolaget är heeelt ointresserade och vi sitter ju i klorna på dessa hantverkare och känner mig maktlös!
har ni själva beställt jobbet?Madhul72 skrev:Fick vattenskada 8/7-21 i källaren, pannrummet
Idag, 12/2-23 är det fortfarande långt ifrån klart!
För att hålla allt kortfattat så punktar jag upp det som hänt ..
- fuktfirma missar att mäta hela källaren och det visar sig att allt måste rivas ut ( dusch, toa, bastu och tvättstuga)
- rivare ”glömmer” genomsur isolering som förlänger torktiden med ca 1 mån
- snickare kommer hit en tis fm och hämtar/lämnar nåt sen borta i två-tre veckor
- golvfirma meddelar två dagar innan montering av våtrumstapet och mattor att valt material inte funkar för att väggarna är för sneda, 4v försening i väntan på nytt material
- rörmokare kommer hit, minus 18 grader ute, glömmer att slå igång pannan och vi har 12 grader i hela huset
- mattläggare gör ett förskräckligt dåligt jobb i dusch och bastu och tvingas riva väggmatta och spackla vägg på nytt 3ggr
- mattläggare gör hål i golvet i duschen och tar ej ansvar
- mattläggare ska åtgärda luftbubblor på lagd matta i allrum, gör hål i mattan och smälter sönder den
- målarfirma gör ett förfärligt underarbete i tvättstuga och kommer tillbaka 3ggr på backjobb, ser fortfarande för jäkligt ut.
- huvudentreprenör och mattläggare slutar kommunicera och vi tvingas medla
- kontaktar försäkringsbolaget och ber om hjälp och får noll respons
- 2 av 3 lagda mattor ska nu göras om och avfuktare står återigen i dusch.
Det är ju en massa annat som hänt som ni förstår men vi har alltså ingen, bastu, dusch eller mattor på golven än, 19 mån senare.
Vad kan vi göra? Försäkringsbolaget är heeelt ointresserade och vi sitter ju i klorna på dessa hantverkare och känner mig maktlös!
Och jag som gnäller över ett fortfarande inte återställt bjälklag efter en vattenskada i höstas..
Sånt här kan det bli när man accepterar försäkringsbolagens erbjudande om att låta entreprenör fixa en skada. Man räknas då som beställare och får därför stå med sån här förbannad skit.
Det är till stor del av den anledningen som iaf jag vill lösa ev försäkringsskador själv, om jag kan och har tid.
Ni har mina sympatier, snacka om lök på laxen!
Sånt här kan det bli när man accepterar försäkringsbolagens erbjudande om att låta entreprenör fixa en skada. Man räknas då som beställare och får därför stå med sån här förbannad skit.
Det är till stor del av den anledningen som iaf jag vill lösa ev försäkringsskador själv, om jag kan och har tid.
Ni har mina sympatier, snacka om lök på laxen!
Ett tips är att anlita en egen besiktningsman redan nu.
Han kan hjälpa dig med råd och dokumentation samt följa upp vid överlämningen.
I vissa fall så kan även ett utlåtande från en sådan part väga mer bild diskussioner med entreprenör/f-bolag. Men inte nödvändigtvis..
Det är såklart en kostnad, men med tanke på hur illa detta gått redan så är risken att du står med större problem än så vid senare tillfälle.
Tar de inte ansvar nu, så kommer de definitivt inte göra det när de väl packat ihop och lämnat projektet.
Lycka till!
Han kan hjälpa dig med råd och dokumentation samt följa upp vid överlämningen.
I vissa fall så kan även ett utlåtande från en sådan part väga mer bild diskussioner med entreprenör/f-bolag. Men inte nödvändigtvis..
Det är såklart en kostnad, men med tanke på hur illa detta gått redan så är risken att du står med större problem än så vid senare tillfälle.
Tar de inte ansvar nu, så kommer de definitivt inte göra det när de väl packat ihop och lämnat projektet.
Lycka till!
Jag lider med dig. Jag befinner mig i ungefär samma sits. En vattenskadad tvättstuga, sedan September. Byggare kan inte och gör fel gång på gång. Man själv lägger timme efter timme för att samordna mellan byggare och försäkringsbolag. Dock har det inte gått så långt som för dig ännu.Madhul72 skrev:
karmaA AG A skrev:
min mor hade problem med en firma som var så strulig vart aldrig klart det sluta med vi alla ringde till firman hela tiden polare syskon släkingar ringde ofta på helgerna till han tills han gjorde klart hem numret fans ju på eniro han svara ju aldrig på jobb nummret vett hur många gånger vi fick prata med hans fru när dom satt och grilla eller var på semester
Fullständigt vidrigt…! Kanske värt å ringa hallå konsument och kolla vad du har rätt till här!? Och vad dom tipsar om.Madhul72 skrev:Fick vattenskada 8/7-21 i källaren, pannrummet
Idag, 12/2-23 är det fortfarande långt ifrån klart!
För att hålla allt kortfattat så punktar jag upp det som hänt ..
- fuktfirma missar att mäta hela källaren och det visar sig att allt måste rivas ut ( dusch, toa, bastu och tvättstuga)
- rivare ”glömmer” genomsur isolering som förlänger torktiden med ca 1 mån
- snickare kommer hit en tis fm och hämtar/lämnar nåt sen borta i två-tre veckor
- golvfirma meddelar två dagar innan montering av våtrumstapet och mattor att valt material inte funkar för att väggarna är för sneda, 4v försening i väntan på nytt material
- rörmokare kommer hit, minus 18 grader ute, glömmer att slå igång pannan och vi har 12 grader i hela huset
- mattläggare gör ett förskräckligt dåligt jobb i dusch och bastu och tvingas riva väggmatta och spackla vägg på nytt 3ggr
- mattläggare gör hål i golvet i duschen och tar ej ansvar
- mattläggare ska åtgärda luftbubblor på lagd matta i allrum, gör hål i mattan och smälter sönder den
- målarfirma gör ett förfärligt underarbete i tvättstuga och kommer tillbaka 3ggr på backjobb, ser fortfarande för jäkligt ut.
- huvudentreprenör och mattläggare slutar kommunicera och vi tvingas medla
- kontaktar försäkringsbolaget och ber om hjälp och får noll respons
- 2 av 3 lagda mattor ska nu göras om och avfuktare står återigen i dusch.
Det är ju en massa annat som hänt som ni förstår men vi har alltså ingen, bastu, dusch eller mattor på golven än, 19 mån senare.
Vad kan vi göra? Försäkringsbolaget är heeelt ointresserade och vi sitter ju i klorna på dessa hantverkare och känner mig maktlös!
Bästa svaret
Vedervärdigheters vedervärdigheter!! Dags att slå näven i bordet och anställa räfst och rättarting.
Förslaget om telefonterror här ovan låter utmärkt. Kräv att det fixas, hota med att anlita konkurrent och skicka räkningen.
Fokusera på huvudentreprenören. Att de anlitar ue är deras problem.
Stega in på förskingringsbolaget och slanta upp lite rutten isolering på handläggarens tjänstebord.
Tipsa din lokala P4-kanal.
Förslaget om telefonterror här ovan låter utmärkt. Kräv att det fixas, hota med att anlita konkurrent och skicka räkningen.
Fokusera på huvudentreprenören. Att de anlitar ue är deras problem.
Stega in på förskingringsbolaget och slanta upp lite rutten isolering på handläggarens tjänstebord.
Tipsa din lokala P4-kanal.