BirgitS BirgitS skrev:
Jag letade bland mina bilder och hantverkaren som var här använde Weber dry-mix 85, snabbtorkande betong, och det borde ju ha varit för att gjuta igen golvet.
[länk]
Okej det kan vara ett alternativ.
 
Bör jag dubba med armeringsjärn eller något, har inte träffat på något armeringsjärn någonstans förutom i botten när jag bilat.
 
Rickard.
Thyselius Thyselius skrev:
Bör jag dubba med armeringsjärn eller något, har inte träffat på något armeringsjärn någonstans förutom i botten när jag bilat.
Känns överkurs, kör armering i flytspacklet bara.
 
  • Gilla
Thyselius
  • Laddar…
Men kan man känna sig nöjd med denna PP groda? Visst det är inte helt optimalt men troligtvis bättre än vad det var då alla förgreningar var raka T:n.
 
Ser nog mig som färdig med avloppet iallafall, golvbrunnen är på plats och har fått dit en wc-anslutning.

Ska sätta om allting innan gjutning så jag vet bergsäkert att allting är ihopskjutet korrekt osv.

Tack för alla användbara tips
 
Har insett nu när jag har börjat tagit upp detta projekt igen att "grodan" jag gjort inte kommer fungera när allt väl skall på plats. Toaletten kommer hamna för nära framtida duschvägg och ser inte att jag kommer runt problemet med en excentrisk stos. I nuläget skulle det endast bli 220mm från centrum toalettstol och duschvägg.

Kan man använda detta dubbel grenrör på detta viset? Då skulle jag komma runt mitt problem.
 
  • Rör och vattenmätare i en oavslutad vägg under renovering. Dusty och oorganiserad konstruktionsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken är då att ansluta WC böjen till det vänstra påsticket, dusch i mitten och två kommoder till höger.
 
alt. vore om det fanns en sådant dubbelgrenrör med 45gr 110mm åt vänster, 110mm rakt fram och 88.5gr 75mm åt höger... men antar att det inte finns.. sökt högt och lågt över hela google utan framgång.

min rädsla är att det ska krocka mot den andra 45gr + att jag måste S:a mot höger för att komma rätt...

Det är verkar inte vara en lätt match att få till det med det begränsade utrymmet.
 
BirgitS
Eftersom du inte verkar få några svar från verkligt kunnig

Är det något särskilt du är orolig för när det gäller det dubbla grenröret?
Det finns inte med som exempel i Säker vatten men kolla om det står något i texten som gör att det inte är tillåtet: https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/2
@Mazen föreslog ett sånt i inlägg 5.

I inlägg #27 hade du ett förslag som @MultiMan tyckte var vettigt. Vad har du för problem med det nu?

Thyselius Thyselius skrev:
Toaletten kommer hamna för nära framtida duschvägg och ser inte att jag kommer runt problemet med en excentrisk stos. I nuläget skulle det endast bli 220mm från centrum toalettstol och duschvägg.
Ha en infällbar duschdörr?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom du inte verkar få några svar från verkligt kunnig

Är det något särskilt du är orolig för när det gäller det dubbla grenröret?
Det finns inte med som exempel i Säker vatten men kolla om det står något i texten som gör att det inte är tillåtet: [länk]
@Mazen föreslog ett sånt i inlägg 5.

I inlägg #27 hade du ett förslag som @MultiMan tyckte var vettigt. Vad har du för problem med det nu?


Ha en infällbar duschdörr?
Det står ingenting på säkervatten om att man inte får ha ett dubbelt grenrör liggande vad jag kan se,

Det jag är osäker på är om det kan slå ut mot det som skall gå till kommod, vilket kanske inte gör något då det kommer att komma vatten därifrån med och ta med sig det som kan bli kvar ner?

Generellt sett så är det utrymme som jag tänker på med denna rördragning.

Har tittat på nätet om det finns duschdörr som är låst utåt men går att "stänga" har barn i hushållet så det vore tråkigt om dem skall slå duschdörren i toaletten i framtiden 😅

Jag får fundera vidare och komma tillbaka när jag hittat en lösning som jag tror på.
 
BirgitS
Thyselius Thyselius skrev:
Har tittat på nätet om det finns duschdörr som är låst utåt men går att "stänga" har barn i hushållet så det vore tråkigt om dem skall slå duschdörren i toaletten i framtiden 😅
Du får nog hitta på en egen lösning med t.ex. en bit kant på golvet som förhindrar att dörren slås upp. Det finns ju kantprofiler som är gjorda för att hindra vattnet att rinna ut när man använder duschdraperier så det går kanske att ta en bit från en sån.
 
Jodå, tråkigt att det skall krångla... men detta är den lösning jag hittar... kommer ut ca 120mm från vägg så tätskikt blir inga problem att ansluta och duschvägg/dörrar kommer hamna ca 320mm från toalettens centrum.

Vi har 360mm till vägg i wc rummet bredvid.

Vet att man vill undvika 88.5 men i mitt utrymme så är det jobbigt med längre böjar...
 
  • VVS-arbete med rör, ventiler och mätare i en oupprättad byggnad med osläta väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska byta ut det till höger till 75.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.