När det gäller fordon finns det väl en viss poäng med att glaset kan krossas med rätt verktyg och teknik i ett nödläge?
 
useless useless skrev:
När det gäller fordon finns det väl en viss poäng med att glaset kan krossas med rätt verktyg och teknik i ett nödläge?
Det gäller nog mer bussar tex. De har en glashammare. Om ingen norpat den.
Har du laminerade glas runt om på bilen blir det svårt. Då är det nån av dörrarna som gäller.
 
P pxp skrev:
Såhär går det om man tappar en skruvmejselbit på köksfläktens överdel av härdat glas. Det sa bara *smaff!* följt av ett stilla regn av glas-smulor.

Frankes kundtjänst svarade snabbt att "nej, glasöverdelen finns inte som reservdel, hela fläkten måste bytas". Fläkten är en knapp månad gammal och funkar i övrigt perfekt, så det tar verkligen emot att köpa en ny. Allriskförsäkringen gav inte mycket efter självrisk...

Glaset är inte enbart estetik. Utan överdel blir det jobbigt att hålla rent från damm. Funderar på att snida ihop en ny överdel av formböjt plastglas, men det kanske är trixigt att få till den välvda formen?

Har ni några andra förslag?
Du kanske kan köpa en sådan här skiva på Biltema:
Polykarbonatskiva, 600 x 400 mm
Artnr. 26-2118. Kostar 149 kr och håller att tappa många mejslar på. Den går att värma för bockning och du verkar ha så svag böj på ytan där den ska var så det är nog inget problem med att värma den på plats. Mät bara noga med ett måttband vilket mått det ska vara och såga sedan till den med en fintandad fogsvans, eller bandsåg och värm den sedan på plats med varmluftspistol försiktigt. Börja inne vid kanalen och värm ut till kanten på en sida i taget.
 
  • Gilla
Kashew och 2 till
  • Laddar…
P pxp skrev:
Intressant! Jag har gått i precis samma tankebanor (inklusive form i masonit samt frostspray) men insett att jag inte har något enkelt sätt att värma upp skivan på. En ugn vore ju bäst, men skivan är 60x50 cm, blir en stor ugn det... hmm... undrar vad pizzerian i kvarteret skulle säga om en liten "specialbeställning"? :)

Frågor: sågade du ut formen på plexit innan eller efter att du böjt det? Och hur tjockt plexi?
Jag tror 6mm. Kan kolla och tanågra bilder när jag är hemma.

Nu är det ju som sagt ett tag sedan, men vill minnas att jag sågade efteråt.
 
  • Gilla
pxp
  • Laddar…
P Pyka skrev:
Laminerade glas är bara semihärdade och tål slag sämre än härdade.
Däremot vinner de på penetrering pga folien mellan glasen.
Normalt sett är laminerat glas inte härdat alls.
Det går förstås att göra laminerat härdat eller laminerat halvhärdat glas om man vill. Men jag har inte ännu sett det på en bil.
 
P Pyka skrev:
Vill se när de skär ut hålet på ett härdat glas.
Glaset skärs till innan härdningen.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
H Hellwiz skrev:
Glaset skärs till innan härdningen.
Läs hela tråden.
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag tror 6mm. Kan kolla och tanågra bilder när jag är hemma.

Nu är det ju som sagt ett tag sedan, men vill minnas att jag sågade efteråt.
Mycket intresserad av att se bilder :) Jag är inne på att göra ett försök själv.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
B Bengt Svejdur skrev:
Du kanske kan köpa en sådan här skiva på Biltema:
Polykarbonatskiva, 600 x 400 mm
Artnr. 26-2118. Kostar 149 kr och håller att tappa många mejslar på. Den går att värma för bockning och du verkar ha så svag böj på ytan där den ska var så det är nog inget problem med att värma den på plats. Mät bara noga med ett måttband vilket mått det ska vara och såga sedan till den med en fintandad fogsvans, eller bandsåg och värm den sedan på plats med varmluftspistol försiktigt. Börja inne vid kanalen och värm ut till kanten på en sida i taget.
Tack, det är en sån lösning jag grunnar på.

Är det någon väsentlig skillnad på polykarbonat:
https://www.biltema.se/bygg/skivmaterial/polykarbonat/polykarbonatskiva-1200-x-800-mm-2000043868
och plastglas: https://www.biltema.se/bygg/skivmaterial/plastglas/plastglas-1200-x-800-x-4-2000051486
?
Samma pris och liknande användningsområden vad jag kan se. Polykarbonatskivan är 3 mm jämfört med plastglasets 4 mm.
 
Ja plastglaset är av styren och är inte alls lika hållbart spricker ganska lätt. Polykarbonat håller nästan vad som helst. Dock borde du ha reptålig polykarbonat men den kostar lite mera.
 
  • Gilla
pxp
  • Laddar…
N Niq skrev:
Ja plastglaset är av styren och är inte alls lika hållbart spricker ganska lätt. Polykarbonat håller nästan vad som helst. Dock borde du ha reptålig polykarbonat men den kostar lite mera.
Är det något jag lärt mig på sistone så är det att jag ska ha en hållbar överdel :giggle: Polykarbonat får det bli alltså.
 
Jag har lärt mig att inte köpa Franke, kan man inte skaka fram en sån lättskadad och viktig del som reservdel vill jag inte ha det.

Ryobi undviks av samma anledning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har lärt mig att inte köpa Franke, kan man inte skaka fram en sån lättskadad och viktig del som reservdel vill jag inte ha det.

Ryobi undviks av samma anledning.
+1 på det.

Önskar jag själv läst den här tråden innan jag köpte ny fläkt...
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P pxp skrev:
Mycket intresserad av att se bilder :) Jag är inne på att göra ett försök själv.
Tar några dagar innan jag får tillfälle. Men den som väntar på något gott… ;)
 
  • Gilla
pxp
  • Laddar…
Polykarbonat går också att bocka kallt. Men hur man gör det för att få till en sådandär böjning vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.