Det brukar de inte ha.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ja det är så jag förstått det, inte optimalt att koppla in ett fräscht fint uttag som utger sig för mer än vad det kan ge i praktiken. Även om det troligen funkar perfekt med just denna enkla vedklyv.

Befintlig trefashandske sitter i en ekonomibyggnad på gården, ca 30m från huvudbyggnaden så jag är rädd att man får bara acceptera vad det nu är för kabel som förlagts där för ett stort antal decennier sedan. Att dra ny kabel här blir svårt. Jag får se nästa gång jag är där vad som finns.

Ev kan det vara bättre att ordna endast en tillfällig adapter. Det har körts trefasansluten klyv där tidigare utan problem via denna urgamla trefashandske som idag får ses som big no-no av många skäl.
Det borde som sagt vara någon central där ute. Får nog ses som ovanligt att man drog 30 m till ett uthus och bara uttag vid den tiden utan att det sattes någon låda. Finns det kan du kanske byta kabel ett stycke till nya uttaget så får du det lite bättre med komplett anslutning av uttaget.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Bra förslag, tack!

Jag förstår såklart att detta inte är helt ”Kosher” men det är en säker och rimlig lösning. Får se vad som finns där, vem vet kanske finns en nolla där. Man kanske kunde tycka att ”bara att dra en ny markkabel” men det finns en väg emellan som gör detta extremt dyrt, så faktiskt uteslutet. Återkommer med vad jag hittar och hur det får lösas. Stort tack för råd!
Nej för HE#¤%&/&%¤ Montera under inga omständigheter ett CEE416 utan nolla.
Sätt i så fall hellre ett CEE316, men byt hellre kabeln till en femledare om det går.

Fasföljden ska kontrolleras i uttaget. Sågen kan idag vara felkopplad, så den kanske då behöver kopplas om. Men det blir bara tokigt om fasföljden inte är rätt vid källan. Skaffa dig en riktig spänningsprovare med fasföljskontroll, det tjänar du på i längden. T.ex Elma 2000x eller ännu bättre Elma 2100x med digital visning.
 
Tack för råden! Kollat förutsättningarna nu och det är femledare draget till en liten utomhuscentral av pressgjuten metall innehållande tre diazed, finns 230 V och 400 V -uttag. Jag har inte noterat detta tidigare lustigt nog…

Grejorna verkar funka som de ska, saknas dock jordfelsbrytare. Får se om det känns ok att bara byta ut trefashandsken, är det mer jag vill byta så är det ett jobb för en elektriker.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jordfelsbrytare ger ökar elsäkerheten. Det är inte utan anledning det är krav vid nyinstallation i dag. Så det är ingen dum ide att montera. Men bara ett nytt uttag är också en förbättring.
 
Vad du själv enkelt kan och ska göra är att kontrollera skyddsjorden, att skyddsjordsstiftet i uttaget har god kontakt med skyddsplinten i elcentralen. Du kan inte bara byta uttag och anta att skyddsjorden är bra. Den ska inspekteras och kontinuitetsprovas och kanske resistansmätas i nödvändig omfattning. Exakt hur beror alltså på, och är något som man själv ska kunna bedöma, annars låter man IMHO öht bli att röra den fasta anläggningen.

Ett CEE-uttag matar vanligen skyddsjordade maskiner, så kontrollen bör sträcka fram till maskinen, dvs att anslutningskabel och anslutningar är ok. EDIT: Och i med det är behovet av en JFB inte lika stort.

Vill man köra handhållna småmaskiner man man göra det via en byggcentral med JFB.

Detta innebär inte att man kan strunta i kravet på JFB för alla uttag för allmänbruk upp till 32 A. Men då det byte av uttag du gör kan ses som underhåll så är det formellt tillåtet att skippa JFBn. Det är dock aldrig tillåtet att skippa kontrollen av skyddsjorden. Jag tycker att denna kontroll bör nämnas oftare i liknande trådar.
 
Redigerat:
  • Gilla
martin43 och 5 till
  • Laddar…
Mycket bra information och det är vad jag kommer att göra under detta byte av uttag. Som sagt, denna lilla elcentral sitter ganska utsatt utomhus så det behövs kollas upp noga så all kontaktering är ok, givetvis mäta osv.

Jag blev litet arg på mig själv att jag inte kollat detta redan, med tanke på att hyresgästen ibland använt denna lilla sidoanläggning i en ekonomibyggnad till en fastighet som jag förvärvade för några år sedan. Fokus har legat på enbart huvudbyggnaden där det gjorts en del bra saker elsäkerhetsmässigt interiört, av kompetent elektriker.

Det kommer att bli ett litet större jobb i närtid som handlar om att elnätsägaren Eon vill ha ett externt mätarskåp till fastigheten för ny elmätare, i samband med detta tänkte jag passa på och få installerat JFB. Luftledning ersattes med markförlagd servis för några år sedan men allt lämnades som ett provisorium, med serviskabeln fritt hängande hipp som happ utmed husets fasad upphängd i en antenn...

Av någon anledning har detta uppsnyggningsprojekt dragit ut extremt på tiden. Det är något som eldistributören ska bekosta i huvudsak - detta har på något vis ramlat mellan stolarna i administrationskvarnen på elnätsägaren och kommunikation med lokal elektriker. Får trycka på igen, detta börjar bli löjligt efter flera år i detta provisoriska skick.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
I matande ände dvs elcentralen i huvudbyggnaden så är det gott om plats för JFB. Behövs troligen flera så man kan sektionera skyddet dessa kan ge, finns även markkabel till en annan ekonomibyggnad på tomten. Vi får se om jag får tag i en elektriker som har lust med detta projekt, riktigt gammal diazed-central och gammal kulo överallt så det kräver litet mer kompetens,
 
Eller sätt in en JFB i separat kapsling för hela första centralen. Föutsatt att alla markkablar är femledare. Antar att de bägge markkablarna är avsäkrade i första centralen?

Det gör en elektriker på en timme, kanske kostar 3000:-
 
Om det nu är femledare till centralen vilket inte är så troligt i detta fallet.
 
Tolkade #19 som att det var femledare?
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Jag tolkar det som från centralen därute till uttaget som ska bytas. Det kan givetvis vara matningen till centralen men med tanke på att TS uttrycker det som mycket gamla installationer generellt så mindre troligt ändå. Det är först de senare decennierna det blivit vanligare att ansluta det som ofta på forumet benämns "undercentraler" TNS.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
E
GK100 GK100 skrev:
Jag tolkar det som från centralen därute till uttaget som ska bytas. Det kan givetvis vara matningen till centralen men med tanke på att TS uttrycker det som mycket gamla installationer generellt så mindre troligt ändå. Det är först de senare decennierna det blivit vanligare att ansluta det som ofta på forumet benämns "undercentraler" TNS.
M -MH- skrev:
Tolkade #19 som att det var femledare?
En möjlighet för att få det TN-S är om ni använder en fas som nolla och tejpar denna blå.

Men långt ifrån optimalt och ska endast utföras i undantagsfall..
 
Det blir ju svårt att få ut trefas då.

Om det nunär TN-C ut till centralen är det ju bara att gå överv till TN-S i den centralen. Man måste ju inte ha TB-S till centralen för att kunna ha jordfelsbrytare som vissa tycks tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.