Är ju samma sak bara olika redovisat, en bil kan kosta xxx/år eller yyy/km.
Blir ingen skillnad;)
 
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
M
D djac skrev:
Bränslekostnaderna är oförändrade senaste 30 åren, det är därför du inte ser någon beteendeförändring.
Du tänker förbrukning för motsvarande årsmodell kontra prisutveckling?
Inte har förbrukning sjunkit med 60% för en dieselbil dom senaste 5 åren som motsvarar prisökningen på bränslet?
Historiska bränslepriser i Sverige - Bensinpris & Dieselpris (bensinstation.nu)
Två linjediagram: historiska bensin- och dieselpriser. Prisökning synlig, speciellt i början av 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Två linjediagram som visar historiska priser för bensin och diesel med en ökning över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nejdå, jag skojade inte.

Det är ju inte heller mm-passning på något vis (2+1 vägar kan väl vara lite olika men här..) hade jag själv några dm till kanten (jag körde inte med ett hjul i gruset direkt), och han som körde om mig hade minst en meter distans till mig, och jag har svårt att se hur mycket plats det var på andra sidan, men jag kan lova att han strök inte vajern i alla fall.

På den här vägen kryllar det av EPA-traktorer, de håller som regel ut ungefär som jag gjorde, och det är med personbil helt odramatiskt att köra om.
Själv sänker jag hastigheten en hel del, absolut mest 60, för att visa lite hänsyn, samt ha lite lagom med marginal för olika manövrar ifall något händer, innan jag kör om.

Den som körde om mig tyckte nog att jag bara var en EPA som körde lite snabbare.

Jag bjuder gärna på några hundra meters körning ute i kanten om jag kan hjälpa någon som har bråttom att komma fram. Annars kommer det ju snart ett 2-körfält igen.
Aha, här nere där jag kör är det smalare och på vissa även räcke/vajer på utsidan.
Så det verkar skilja och kanske kostnadsbesparande om man kan spara några meter i bredd på vägen. Senaste 2+1 vägen som blev klar vid årsskiftet var en mil där det vet i tusan om inte 75% var berg på båda sidor som fick sprängas. De som passerat Hultsfred-Målilla får kommentera om jag har fel.
 
M
N Nerre skrev:
Den som vill får gärna försöka matcha kalkylen med en liknande elbil.
Nu har du svurit i kyrkan:D
Jag har vid flertalet ställt samma fråga, nu senast jämförde jag ekonomin vid privatleasing för Kia Niro bensin mot Kia Niro EV där kostnaden blev 57 resp 83kr/mil exkl. "bränslet". Dryga 40,000/år i skillnad vid 1500 mil, men intresset verkar svalt och man hänvisar enbart till elpris kontra bensin/dieselpris.

Samma när jag ifrågasätter kostnaden för helförsäkring för elbil så är det helt irrelevant för alla åker helt nya bilar så därför är frågan inte aktuell. Jag gjorde en koll på en Tesla från 2014 på Compricer. Fick svar från 1(!) bolag, 6600kr/mån i helförsäkring.
 
D
M Markarbetaren skrev:
Du tänker förbrukning för motsvarande årsmodell kontra prisutveckling?
Inte har förbrukning sjunkit med 60% för en dieselbil dom senaste 5 åren som motsvarar prisökningen på bränslet?
Historiska bränslepriser i Sverige - Bensinpris & Dieselpris (bensinstation.nu)
[bild]
Det gjordes ett rätt bra och grundat inlägg som väldigt klart redogjorde för bränslekostnadernas utveckling, där förbrukningen var en del men även övriga hushållskostnader och intäkter räknades med, slutsatsen var (sett det på flera andra ställen) att just bränsledelen av bilkostnaden är oförändrad.

Jag tror, min egen analys, att tex en dubbling av bränslepriserna skulle förändra beteenden och också värdet på bilar som drivs av detta, ovanpå detta kanske andra pålagor kommer som gör det ännu mer kännbart. Nu vet jag att vissa här blir jättearga för att man tänker så men förbehåller mig ändå rätten att ha detta som ett möjligt scenarie.

Stater kommer snart vara piskade att gå fram med bättre miljöpolitik och att då undanta ett så enkelt område, där det redan finns fullgoda alternativ, tror jag blir svårt, min gissning.
 
D djac skrev:
Det gjordes ett rätt bra och grundat inlägg som väldigt klart redogjorde för bränslekostnadernas utveckling, där förbrukningen var en del men även övriga hushållskostnader och intäkter räknades med, slutsatsen var (sett det på flera andra ställen) att just bränsledelen av bilkostnaden är oförändrad.
Bara att se dieselprisets utveckling senaste åren så inser man att du har fel. Bara det faktum att diesel och bensinpriset har rört sig väldigt olika borde också göra det lätt att se att det är fel.
 
D
M Markarbetaren skrev:
Nu har du svurit i kyrkan:D
Jag har vid flertalet ställt samma fråga, nu senast jämförde jag ekonomin vid privatleasing för Kia Niro bensin mot Kia Niro EV där kostnaden blev 57 resp 83kr/mil exkl. "bränslet". Dryga 40,000/år i skillnad vid 1500 mil, men intresset verkar svalt och man hänvisar enbart till elpris kontra bensin/dieselpris.

Samma när jag ifrågasätter kostnaden för helförsäkring för elbil så är det helt irrelevant för alla åker helt nya bilar så därför är frågan inte aktuell. Jag gjorde en koll på en Tesla från 2014 på Compricer. Fick svar från 1(!) bolag, 6600kr/mån i helförsäkring.
Inte riktigt va? ;)

Att var och en får göra sina kalkyler och välja att godtyckligt inkludera eller exkludera kostnader, risker och restvärden är väl ok, spelar ju inte någon annan någon roll, bara man blir nöjd med utfallet :)

Jag tror inte heller att man alltid kan räkna hem elbilar, men det är så mycket jag köper som inte heller kan räknas hem, så det bekymrar mig inte speciellt. Jag tycker det är en trevlig bilupplevelse och för mig är det klart billigare, så som jag jämfört, jag har, som beskrivits dessutom en syn att fossilbilismen är ett sittande mål under kommande år, så jag tycker det känns bra att ha minskat min exponering.

Tycker inte du ska teckna en sådan försäkring, haha
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
L lbgu skrev:
Bara att se dieselprisets utveckling senaste åren så inser man att du har fel. Bara det faktum att diesel och bensinpriset har rört sig väldigt olika borde också göra det lätt att se att det är fel.
Som vanligt helt känslobaserade åsikter och påståenden, det visade sig vid en enkel kontroll att det blivit ca 40% billigare istället.

Linjediagram visar bensinkostnadsförhållande till genomsnittslön över tid, med fluktuationer från 1991 till 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ekonomistas.se/2022/05/30/rekorddyr-bensin-men-historiskt-billigt-att-kora-bil/
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är ju samma sak bara olika redovisat, en bil kan kosta xxx/år eller yyy/km.
Blir ingen skillnad;)
Nja... Den ena kostnaden ökar ju mer man kör men den andra minskar.
 
D djac skrev:
Som vanligt helt känslobaserade åsikter och påståenden, det visade sig vid en enkel kontroll att det blivit ca 40% billigare istället.

[bild]
[länk]

Att hålla på att jämföra med genomsnittlig timlön är väl ett egendomligt sätt. Finns stora grupper som t.ex. pensionärer som inte passar in i den jämförelsen.
Normalt jämför man väl med konsumentprisindex. Men som i det du tar upp så vill man väl visa något och då väljer man något så man får det man vill visa.
 
N Nerre skrev:
För mig är kostnaden per kilometer irrelevant, det är kostnaden per år som är relevant.

Ingenting annat i min ekonomi hänger ihop med hur många kilometer jag kör. Inte min lön, inte kostnaderna för boendet, inte kostnaderna för mat eller kläder. Därför är det årskostnaden som är mest relevant. Kör jag mer minskar kostnaden per kilometer medans årskostnaden ökar.

Min bil har jag ju haft några år och tänker inte byta än, men för skojs skull räknade jag nyligen på vad det skulle kosta om jag skulle köpa en likadan bil idag (d.v.s. om jag gick i bilbytestankar).

Skoda Octavia kombi TSI årsmodell 2019 (just exempelbilen jag valde på Blocket hade dessutom dragkrok, )
Inköpspris 180 000 (finns flera stycken på Blocket i det prisområdet).

Skatt 360 kronor om året.

Sökning på Compricer för pris på helförsäkring för mig (boende i villa, nattparkering i eget garage, max 1500 mil om året) ger från 268 till 589 kronor i månaden, vi kan ta en i högre intervallet och säga 500, vilket ger 6000 om året.

Om den drar lika mycket soppa som min bil är det 0,65 liter milen, med genomsnittliga 1200 mil om året och 25 spänn litern (vilket bensinen inte är uppe i än) blir det 19 500 om året i bränslekostnad.

Lägg till 3-4 tusen om året för märkesservice (det är vad jag betalat de senaste åren, fördelen med att serva hos Skoda är att de ger mobilitetsgaranti så jag slipper separat bärgningsförsäkring).

Det ger ungefär 30 000 om året, plus värdeminskning. När jag köpte min bil sa de att den tappar cirka halva värdet på 3 år, vilket då ger cirka 30 000 om året, så total årskostnad cirka 60 000 (30 000 värdeminskning plus 30 000 rörliga kostnader) om man bara behåller bilen 3 år. Skrotar jag den efter 6 år (d.v.s. den tappar allt värde på 6 år) är värdeminskningen fortfarande 30 000 om året, har jag kvar den längre kommer värdeminskningen per år då bli mindre och mindre.

Så förutsatt att jag har kvar bilen i minst 6 år och den är värd noll när jag säljer den blir det max 60 000 kronor om året i årskostnad. (Mindre för mig då jag bara kör 800 mil om året).

Den som vill får gärna försöka matcha kalkylen med en liknande elbil.
Hej Nerre.
Först en nyfiken fråga, kostar Octavian verkligen bara 360 kr i skatt/år? Låter lite.

Anyway. Tänkte jämföra din kalkyl ovan på årsbasis med vår andrabil, en MG ZS -21.
Vi betalar knappt 3000 kr/mån med nya räntan inklusive service och försäkring, dvs 36000 kr/år. Avtalet gäller för max 1500 mil/år, dvs ungefär som din kalkyl ovan. Vi bor också i villa och parkerar gratis.
Med 1200 mil/år som du räknat på så blir vår ”bränslekostnad” 1200*1,9 (snittförbrukning)*1,31(elkostnad per kWh)= 2 986 kr/år. Priset inkluderar självklart såväl el som elnät, moms och skatt.
Skatten är 360 kr.
Så:
36 000 + 3 000 + 360 = 39 360 kr/år.

Väl att märka, det finns ingen värdeminskning vid privatleasing, så detta är ett garanterat värde till skillnad från värdeminskningen på ett köpt fordon där det blir ett visst mått av gissning/spåkula - oavsett drivmedel.

Så för att summera:
40 000 kr VS 60 000 kr.
Alltså är vår bil billigare än din. :cool:
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
D
L lbgu skrev:
Att hålla på att jämföra med genomsnittlig timlön är väl ett egendomligt sätt. Finns stora grupper som t.ex. pensionärer som inte passar in i den jämförelsen.
Normalt jämför man väl med konsumentprisindex. Men som i det du tar upp så vill man väl visa något och då väljer man något så man får det man vill visa.
Ja, gör du det men del av disponibel inkomst är intressant, dvs hur mycket har man råd med och det verkar som att "man" har råd att köra allt mer och då spelar ju priset mindre roll, det blir allt mer överkomligt.
 
Man har väl nyligen sänkt skatten på diesel/bensin, var det inte ett förslag i slutet av 2022 och tre år. Bör innebära att det under de tre åren inte lägger på någon ny beskattning. Efter det vet man ju inte, men det krävs en ekonomisk återgång generellt för att beskatta ytterligare, blir annars färre som har plånbok för ny bil generellt.

Hittade
https://www.regeringen.se/regeringe...lag-i-regeringens-budgetproposition-for-2023/
 
Redigerat:
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Nu har du svurit i kyrkan:D
Jag har vid flertalet ställt samma fråga, nu senast jämförde jag ekonomin vid privatleasing för Kia Niro bensin mot Kia Niro EV där kostnaden blev 57 resp 83kr/mil exkl. "bränslet". Dryga 40,000/år i skillnad vid 1500 mil, men intresset verkar svalt och man hänvisar enbart till elpris kontra bensin/dieselpris.

Samma när jag ifrågasätter kostnaden för helförsäkring för elbil så är det helt irrelevant för alla åker helt nya bilar så därför är frågan inte aktuell. Jag gjorde en koll på en Tesla från 2014 på Compricer. Fick svar från 1(!) bolag, 6600kr/mån i helförsäkring.
Och självklart valde du en av de dyraste elbilarna att försäkra. Det är ju välkänt att gamla Teslor är svindyra att försäkra.
 
  • Haha
  • Gilla
Espen K och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Hej Nerre.
Först en nyfiken fråga, kostar Octavian verkligen bara 360 kr i skatt/år? Låter lite.

Anyway. Tänkte jämföra din kalkyl ovan på årsbasis med vår andrabil, en MG ZS -21.
Vi betalar knappt 3000 kr/mån med nya räntan inklusive service och försäkring, dvs 36000 kr/år. Avtalet gäller för max 1500 mil/år, dvs ungefär som din kalkyl ovan. Vi bor också i villa och parkerar gratis.
Med 1200 mil/år som du räknat på så blir vår ”bränslekostnad” 1200*1,9 (snittförbrukning)*1,31(elkostnad per kWh)= 2 986 kr/år. Priset inkluderar självklart såväl el som elnät, moms och skatt.
Skatten är 360 kr.
Så:
36 000 + 3 000 + 360 = 39 360 kr/år.

Väl att märka, det finns ingen värdeminskning vid privatleasing, så detta är ett garanterat värde till skillnad från värdeminskningen på ett köpt fordon där det blir ett visst mått av gissning/spåkula - oavsett drivmedel.

Så för att summera:
40 000 kr VS 60 000 kr.
Alltså är vår bil billigare än din. :cool:
I denna debatten om elbil kontra avgasbil så väljer alltid parterna det alternativ som passar den egna övertygelsen.
Men framförallt så verkstäder som om de som aldrig ägt en elbil har en förmåga att hitta de dyraste alternativen och det värsta problemen man läst om på nätet.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.