247.500 kr.

Badrum 6 kvm.
Rivning till trossbotten. Jobbet gäller en sörmländsk sommarstuga där vatten ska omdras från nuvarande position till annan plats i badrummet. Avloppinsug dras om på vind.
Inredning ingår. (Toa/handfat/kommod, städskåp, tvättbänk etc)
Ej golvvärme el. sänkt tak/spottar.
Ej kakel /klinker, utan golvmatta /våtvägg.
All inredning ingår inkl målning.

Är priset rimligt. Arbetskostnad verkar ok 111.000 inkl moms men över 100.000 för resten??????

Mvh Daniel
 
DPP DPP skrev:
247.500 kr.

Badrum 6 kvm.
Rivning till trossbotten. Jobbet gäller en sörmländsk sommarstuga där vatten ska omdras från nuvarande position till annan plats i badrummet. Avloppinsug dras om på vind.
Inredning ingår. (Toa/handfat/kommod, städskåp, tvättbänk etc)
Ej golvvärme el. sänkt tak/spottar.
Ej kakel /klinker, utan golvmatta /våtvägg.
All inredning ingår inkl målning.

Är priset rimligt. Arbetskostnad verkar ok 111.000 inkl moms men över 100.000 för resten??????

Mvh Daniel
Låter iofs rätt dyrt, men inte ovanligt dyrt.
Badrum, som inte är av större storlek (säg under <10 kvm) brukar väl kosta iaf 150-300 k beroende på val av kakel/matta, porslin, inredning osv osv

Det är dock en högst ovetenskaplig observation baserat på alla de inlägg osm man läst och skummat under 10+ år från olika personer.

Det enda riktiga är väl att ta in fler offerter och jämföra ?
 
  • Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
Varför inte köpa in materialet själv förutom grundmaterialet?
 
  • Haha
  • Gilla
annfru och 1 till
  • Laddar…
Isarheml Isarheml skrev:
Varför inte köpa in materialet själv förutom grundmaterialet?
Jag funderar på det. Känns som att de tar ut en del marginaler På materialet. Om jag räknar på kostnad för inredning (möbler) går den på drygt 30 tusen.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
För det priset kan du få ett helt kaklat badrum och fina badrumsmöbler om du köper materialet själv och ha pengar över.
 
  • Gilla
Smeds
  • Laddar…
J
Be om en specad offert bara så har du svart på vitt.
 
  • Gilla
Flamman
  • Laddar…
Beror mycket på inredningen. Tycker inte dina siffror är orimliga, även om det är ganska saftigt. Priserna har gått upp enormt på allt de senaste två åren. Firmorna lägger på 20-200% på materialet mot kund (kabel och rör värsta bovarna verkar det som).

Vi gjorde nyligen om vårt lilla badrum med lite exklusivare inredning och material.

Rev och byggde väggar och golv själv (ca 2 v jobb med spackling osv).

Ca 2 m2 färdiga ytor
Alla summor ink moms och ex ROT
Halvkomplicerat utförande med infälld alkov för skåp
Stockholm

Tätskikt/plattsättning: ca 45000 kr
El: ca 9000 kr inkl el-golvvärme
VVS stam/avlopp/vatten: ca 15000 kr
Kakel: 22500 kr
Inredning: 70000 kr
VVS installation: ca 12500 kr

Inredningen består av: Kommod, handfat, blandare, skåp, wc, duschvägg, duschblandare.

Hoppas de siffrorna hjälper dig avgöra rimligheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
H_kan@88
  • Laddar…
V
DPP DPP skrev:
247.500 kr.

Badrum 6 kvm.
Rivning till trossbotten. Jobbet gäller en sörmländsk sommarstuga där vatten ska omdras från nuvarande position till annan plats i badrummet. Avloppinsug dras om på vind.
Inredning ingår. (Toa/handfat/kommod, städskåp, tvättbänk etc)
Ej golvvärme el. sänkt tak/spottar.
Ej kakel /klinker, utan golvmatta /våtvägg.
All inredning ingår inkl målning.

Är priset rimligt. Arbetskostnad verkar ok 111.000 inkl moms men över 100.000 för resten??????

Mvh Daniel
Det är väl allmänt känt vid drt här laget att hantverkare tar högre pris för materialet än om de skulle inhandlas själv.

Alt är ju att sköta inköpet själv. Åka till olika bygghandlare mm och transportera materialet hem.
 
Alldeles för mycket. Max 40-50 i arbetskostnad om du inte har kontakter. Jag betalade 5000 kr för en hantverkare som fixade våtrumsmatta, ny brunn samt kaklade 6kvm. Jag demonterade allt själv och monterade nya möbler.
 
  • Haha
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Vad brukar golvläggare ta för att lägga våtrumsmatta på golv och vägg ?

Jag sitter just och räknar på en offert till kund, badrum ca 9 m2. Men det är stört omöjligt att få nån golvläggare som svarar på vad dom vill ha.
 
  • Gilla
Shrew
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Det är väl allmänt känt vid drt här laget att hantverkare tar högre pris för materialet än om de skulle inhandlas själv.

Alt är ju att sköta inköpet själv. Åka till olika bygghandlare mm och transportera materialet hem.
Bara beställa på nätet så får du hemleverans
 
Avvakta lite. Snart bör hantverkarna ha mindre jobb pga inflationen, och du kan pressa priset.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Avvakta lite. Snart bör hantverkarna ha mindre jobb pga inflationen, och du kan pressa priset.

hehe sneaky! Men jag ska testa att få fakturan mer specad. Dessutom det minimala i målning kan jag göra själv..
 
I Ingvar 58 skrev:
Vad brukar golvläggare ta för att lägga våtrumsmatta på golv och vägg ?

Jag sitter just och räknar på en offert till kund, badrum ca 9 m2. Men det är stört omöjligt att få nån golvläggare som svarar på vad dom vill ha.
mina hantverkare har en samlingsoffert, jag ser alltså inte alls vad de olika momenten kostar...
 
mattisx mattisx skrev:
Beror mycket på inredningen. Tycker inte dina siffror är orimliga, även om det är ganska saftigt. Priserna har gått upp enormt på allt de senaste två åren. Firmorna lägger på 20-200% på materialet mot kund (kabel och rör värsta bovarna verkar det som).

Vi gjorde nyligen om vårt lilla badrum med lite exklusivare inredning och material.

Rev och byggde väggar och golv själv (ca 2 v jobb med spackling osv).

Ca 2 m2 färdiga ytor
Alla summor ink moms och ex ROT
Halvkomplicerat utförande med infälld alkov för skåp
Stockholm

Tätskikt/plattsättning: ca 45000 kr
El: ca 9000 kr inkl el-golvvärme
VVS stam/avlopp/vatten: ca 15000 kr
Kakel: 22500 kr
Inredning: 70000 kr
VVS installation: ca 12500 kr

Inredningen består av: Kommod, handfat, blandare, skåp, wc, duschvägg, duschblandare.

Hoppas de siffrorna hjälper dig avgöra rimligheten.

tack för input och att du delade med dig av priserna du fått betala. Jag ska försöka pruta på fakturan och föreslå att jag kanske köper inredningen själv. Lite meckigare men kan man spara 10 tusen på det är det värt det....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.