M Markarbetaren skrev:
Oslo? Lägenhetsbrand?
Autostavning lägenhetsboende vill telefonen ändra till lägenhetsbrand
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Tyvärr ökar NOx med verkningsgraden i alla ICE, tex Ford ecoboost bensin också, NOx minskar drastiskt mha AdBlue men då måste nog allt upp till vettig driftemp.
Det gäller inte bara förbränningsmotorer, det gäller all förbränning. NOx bildas av syre och kväve som redan är i luften så fort temperaturen är tillräckligt hög. Med tiden återgår det till syre O2 och kväve N2 men innan dess ställer det till problem.

Hög temperatur är en förutsättning för hög verkningsgrad, vilket skapar ett dilemma.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Var det verkligen redan på 70-talet man ändrade uppfattning? Vet när jag var barn på 80-talet så pratades det fortfarande om den kommande istiden. Men det kanske var ett ännu större glapp då mellan aktuell forskning och vad som var mer "allmänt känt" / skrevs och pratades om i media.
Ja och ja. Jag minns också detta från 1980-talet. Det var ju några svinkalla år på 1980-talet så tesen verkade inte alls tokig.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Vietnamesiska bilar försöker slå sig in på marknaden (vinfastauto.eu) men se Outofspecreviews brutala sågning av bilen vid provkörning.

Så billiga vet jag inte heller om jag tycker att de är:

"Example for a Vinfast VF 8 Eco, with 82 kWh battery at the price of 46.050,00 € including tax excluding batteries for long-term rental over 37 months and a maximum of 30.000 km, i.e. 36 monthly rents of 599,00 € including tax (including VinFast Battery Subscription Program), after high initial lease payment of 7.350,00 € including tax."

6000 kr i månaden plus 75000 kr i förskott känns inte direkt billigt för leasingen.
Nu var min poäng snarast att vissa bilar byggda för andra marknader kommer vara billiga. En 82 kWh-bil för den europeiska marknaden blir nog relativt dyr oavsett kvalitet.

En 30 kWh-stadsbil tror jag dock har chans att bli billig på sikt.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
De kommer inte att byta fot eftersom de snart är döda. På 1970-talet pratade de om en kommande istid, men de som var yrkesverksamma och publicerade studier då för 45-50 år sedan är ju 75-100 år idag.
Men när man började med köra global uppvärmning som huvudtes så var ju de allra flesta forskare sådana som varit aktiva under den tiden de körde istidstesen. Så nog byttes det fot.
 
På en global marknad är våra svenska val oftast ointressant.;)
Och mina funktionskrav är väldigt Sverigerelaterat.:cry:
Så efter en tur idag i bilen så är min strategi att rulla vidare i 4-5 år till, jag har ju köpt de tre senaste utan att provköra i förväg, det skapar bara ett lite extra "den vill jag ha".
Sedan kanske man ska vara lite restriktiv i dialogen kring klimatpåverkan utifrån dagens situation med inflation, räntor, elpriser och en osäkerhet kring hur Ukrainakriget påverkar. De flesta vet att det "kan" påverka men när plånboken inte tillåter ska man undvika att skuldbelägga. Så det skulle vara trevligt att kanske inte djupdyka för mycket i "För tidigt att köpa elbil", utan ta det i en egen tråd med allt som påverkar, bara mina tankar.;)
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
D
L lbgu skrev:
Men när man började med köra global uppvärmning som huvudtes så var ju de allra flesta forskare sådana som varit aktiva under den tiden de körde istidstesen. Så nog byttes det fot.
Det är fortfarande inte så att någon form av istid är borttagen ur scenarios, det som har hänt är att här och nu blivit värre och att det därför inte fokuseras på det som ligger 1000-tals år framåt i tiden.

Som vanligt ganska enkelt.
 
  • Gilla
Zsam och 1 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
På en global marknad är våra svenska val oftast ointressant.;)
Och mina funktionskrav är väldigt Sverigerelaterat.:cry:
Så efter en tur idag i bilen så är min strategi att rulla vidare i 4-5 år till, jag har ju köpt de tre senaste utan att provköra i förväg, det skapar bara ett lite extra "den vill jag ha".
Sedan kanske man ska vara lite restriktiv i dialogen kring klimatpåverkan utifrån dagens situation med inflation, räntor, elpriser och en osäkerhet kring hur Ukrainakriget påverkar. De flesta vet att det "kan" påverka men när plånboken inte tillåter ska man undvika att skuldbelägga. Så det skulle vara trevligt att kanske inte djupdyka för mycket i "För tidigt att köpa elbil", utan ta det i en egen tråd med allt som påverkar, bara mina tankar.;)
Jag gör detsamma med en dieselbil, eftersom jag tror på höjda drivmedelspriser så har jag samtidigt mental beredskap för att vaska denna, då jag befarar att den kan bli en stranded asset, för dyr att använda och därför värdelös.
 
Jag räknar nuvarande dieseln i noll kronor efter 10-11 år, lånar aldrig till bil. Och skulle jag få något ser jag det bara som positivt, sitter inte och räknar.
Erkänner att jag körde tjänste/förmånsbil i ca 25 år, under tiden vi hade små barn bara för att det var bekymmersfritt. Och är ödmjuk för att alla inte har den förmånen.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag räknar nuvarande dieseln i noll kronor efter 10-11 år, lånar aldrig till bil. Och skulle jag få något ser jag det bara som positivt, sitter inte och räknar.
Erkänner att jag körde tjänste/förmånsbil i ca 25 år, under tiden vi hade små barn bara för att det var bekymmersfritt. Och är ödmjuk för att alla inte har den förmånen.
Jag köper alla bilar kontant. Det är rätt så bekymmersfritt när de är max ett år gamla.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A AndersS skrev:
Är det dig som jag brukar få framför mig i 77 km/h med farthållaren på 80 km/h:crysmile:
Det som räddar psyket är adaptiva farthållaren och pilot assist.;)
Japp, det är jag.

Jag tänker låta trycka en skylt att ha där bak.
"Du är nu nummer ett i kön!"

Idag höll jag ut så långt till höger jag kunde på 1-delen av 2+1, och det var faktiskt en som vågade pressa sig förbi, för 2 personbilar är det absolut rätt gott om plats för, men världen är full av fegisar...
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Du åker väl mest runt på fakturerad arbetstid, så då finns väl ingen anledning att stressa? ;)
Jag tar normalt aldrig betalt för tiden i bilen, utom om någon har tvingat mig långt utanför min komfortzon, men då berättar jag om upplägget innan.
 
Mikael_L
D djac skrev:
Också något jag märkt med elbilen, felmarginalen är borta! :surprised:
Inte på min, det är det vanliga ca 8%.

Intressant nog så vet färddatorn exakt rätt hastighet, det är bara den vanliga hastighetsmätaren som trycker upp fel hastighet i nyllet på mig!
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp, det är jag.

Jag tänker låta trycka en skylt att ha där bak.
"Du är nu nummer ett i kön!"

Idag höll jag ut så långt till höger jag kunde på 1-delen av 2+1, och det var faktiskt en som vågade pressa sig förbi, för 2 personbilar är det absolut rätt gott om plats för, men världen är full av fegisar...
Då var det inte jag, lägger mig bara så nära att du bara ser vindrutan:cool:
Men du skojar hoppas jag, inte fan kör man om på enfiliga delen. Saknade blinkande smiley.
Enda gången jag pressade mig förbi med millimeterpassning var när jag tävlade.:D
 
A AndersS skrev:
Intressant och en fundering. Vintertid behöver vi kunna göra resor på ca 30 mil utan att ladda och det är mestadels 90-100 väg, men det borde inte vara några problem för en större elbil idag, även om det är kallt ute?
Jag bor i Dalarna och pendlar ca 5 mil till jobbet, mest 90-80 väg. Nu när temperaturen ligger runt 2,3- så ligger jag på ca 1,5 kWh per mil.
Batteriet är på 79 kwh. Ca 74kWh användbart.

Tesla M3 LR
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.