1 467 320 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Medlem
· Uppland
· 1 644 inlägg
Det gäller inte bara förbränningsmotorer, det gäller all förbränning. NOx bildas av syre och kväve som redan är i luften så fort temperaturen är tillräckligt hög. Med tiden återgår det till syre O2 och kväve N2 men innan dess ställer det till problem.G OMathson skrev:
Hög temperatur är en förutsättning för hög verkningsgrad, vilket skapar ett dilemma.
Medlem
· Uppland
· 1 644 inlägg
Ja och ja. Jag minns också detta från 1980-talet. Det var ju några svinkalla år på 1980-talet så tesen verkade inte alls tokig.engs skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Nu var min poäng snarast att vissa bilar byggda för andra marknader kommer vara billiga. En 82 kWh-bil för den europeiska marknaden blir nog relativt dyr oavsett kvalitet.H HenrikHuslöse skrev:Vietnamesiska bilar försöker slå sig in på marknaden (vinfastauto.eu) men se Outofspecreviews brutala sågning av bilen vid provkörning.
Så billiga vet jag inte heller om jag tycker att de är:
"Example for a Vinfast VF 8 Eco, with 82 kWh battery at the price of 46.050,00 € including tax excluding batteries for long-term rental over 37 months and a maximum of 30.000 km, i.e. 36 monthly rents of 599,00 € including tax (including VinFast Battery Subscription Program), after high initial lease payment of 7.350,00 € including tax."
6000 kr i månaden plus 75000 kr i förskott känns inte direkt billigt för leasingen.
En 30 kWh-stadsbil tror jag dock har chans att bli billig på sikt.
Men när man började med köra global uppvärmning som huvudtes så var ju de allra flesta forskare sådana som varit aktiva under den tiden de körde istidstesen. Så nog byttes det fot.H HenrikHuslöse skrev:
På en global marknad är våra svenska val oftast ointressant.
Och mina funktionskrav är väldigt Sverigerelaterat.
Så efter en tur idag i bilen så är min strategi att rulla vidare i 4-5 år till, jag har ju köpt de tre senaste utan att provköra i förväg, det skapar bara ett lite extra "den vill jag ha".
Sedan kanske man ska vara lite restriktiv i dialogen kring klimatpåverkan utifrån dagens situation med inflation, räntor, elpriser och en osäkerhet kring hur Ukrainakriget påverkar. De flesta vet att det "kan" påverka men när plånboken inte tillåter ska man undvika att skuldbelägga. Så det skulle vara trevligt att kanske inte djupdyka för mycket i "För tidigt att köpa elbil", utan ta det i en egen tråd med allt som påverkar, bara mina tankar.
Och mina funktionskrav är väldigt Sverigerelaterat.
Så efter en tur idag i bilen så är min strategi att rulla vidare i 4-5 år till, jag har ju köpt de tre senaste utan att provköra i förväg, det skapar bara ett lite extra "den vill jag ha".
Sedan kanske man ska vara lite restriktiv i dialogen kring klimatpåverkan utifrån dagens situation med inflation, räntor, elpriser och en osäkerhet kring hur Ukrainakriget påverkar. De flesta vet att det "kan" påverka men när plånboken inte tillåter ska man undvika att skuldbelägga. Så det skulle vara trevligt att kanske inte djupdyka för mycket i "För tidigt att köpa elbil", utan ta det i en egen tråd med allt som påverkar, bara mina tankar.
Det är fortfarande inte så att någon form av istid är borttagen ur scenarios, det som har hänt är att här och nu blivit värre och att det därför inte fokuseras på det som ligger 1000-tals år framåt i tiden.L lbgu skrev:
Som vanligt ganska enkelt.
Jag gör detsamma med en dieselbil, eftersom jag tror på höjda drivmedelspriser så har jag samtidigt mental beredskap för att vaska denna, då jag befarar att den kan bli en stranded asset, för dyr att använda och därför värdelös.A AndersS skrev:På en global marknad är våra svenska val oftast ointressant.
Och mina funktionskrav är väldigt Sverigerelaterat.
Så efter en tur idag i bilen så är min strategi att rulla vidare i 4-5 år till, jag har ju köpt de tre senaste utan att provköra i förväg, det skapar bara ett lite extra "den vill jag ha".
Sedan kanske man ska vara lite restriktiv i dialogen kring klimatpåverkan utifrån dagens situation med inflation, räntor, elpriser och en osäkerhet kring hur Ukrainakriget påverkar. De flesta vet att det "kan" påverka men när plånboken inte tillåter ska man undvika att skuldbelägga. Så det skulle vara trevligt att kanske inte djupdyka för mycket i "För tidigt att köpa elbil", utan ta det i en egen tråd med allt som påverkar, bara mina tankar.
Jag räknar nuvarande dieseln i noll kronor efter 10-11 år, lånar aldrig till bil. Och skulle jag få något ser jag det bara som positivt, sitter inte och räknar.
Erkänner att jag körde tjänste/förmånsbil i ca 25 år, under tiden vi hade små barn bara för att det var bekymmersfritt. Och är ödmjuk för att alla inte har den förmånen.
Erkänner att jag körde tjänste/förmånsbil i ca 25 år, under tiden vi hade små barn bara för att det var bekymmersfritt. Och är ödmjuk för att alla inte har den förmånen.
Jag köper alla bilar kontant. Det är rätt så bekymmersfritt när de är max ett år gamla.A AndersS skrev:Jag räknar nuvarande dieseln i noll kronor efter 10-11 år, lånar aldrig till bil. Och skulle jag få något ser jag det bara som positivt, sitter inte och räknar.
Erkänner att jag körde tjänste/förmånsbil i ca 25 år, under tiden vi hade små barn bara för att det var bekymmersfritt. Och är ödmjuk för att alla inte har den förmånen.
Japp, det är jag.A AndersS skrev:
Jag tänker låta trycka en skylt att ha där bak.
"Du är nu nummer ett i kön!"
Idag höll jag ut så långt till höger jag kunde på 1-delen av 2+1, och det var faktiskt en som vågade pressa sig förbi, för 2 personbilar är det absolut rätt gott om plats för, men världen är full av fegisar...
Då var det inte jag, lägger mig bara så nära att du bara ser vindrutanMikael_L skrev:Japp, det är jag.
Jag tänker låta trycka en skylt att ha där bak.
"Du är nu nummer ett i kön!"
Idag höll jag ut så långt till höger jag kunde på 1-delen av 2+1, och det var faktiskt en som vågade pressa sig förbi, för 2 personbilar är det absolut rätt gott om plats för, men världen är full av fegisar...
Men du skojar hoppas jag, inte fan kör man om på enfiliga delen. Saknade blinkande smiley.
Enda gången jag pressade mig förbi med millimeterpassning var när jag tävlade.
Jag bor i Dalarna och pendlar ca 5 mil till jobbet, mest 90-80 väg. Nu när temperaturen ligger runt 2,3- så ligger jag på ca 1,5 kWh per mil.A AndersS skrev:
Batteriet är på 79 kwh. Ca 74kWh användbart.
Tesla M3 LR