D Daniel 109 skrev:
Det är ingen som har föreslagit att köpa ”billiga kopior”. Snarare har det påpekats att man inte ska prisjämföra med annat material. (Även om även det kan vara relevant i fall där omotiverat dyrt material valts) Det finns inget fall där en hantverkare fått rätt i ett liknande fall.
Det finns ARN fall när hantverkaren fått rätt. Men då har det inte varit så här extremt och kunden har inte gjort rimliga jämförelser. Ska man dra det till ARN (eller rätten) så ska man ha korrekta och tydliga jämförelser, och rimliga krav. Det har TS här.

Om TS betalar det som beskrivs i tråden så tror jag att hantverkaren inte ser det värt att bråka, men avböjer nog fler uppdrag från TS.

Personligen skulle jag gärna se att det prövas. Men jag förstår att TS inte är sugen på det.
Ingen risk att jag kommer ge honom fler uppdrag
Jo, i ett annat läge i livet hade jag kanske varit hårdare och drivit det vidare, men nu får jag ta det som en läropeng. Om än lite mindre än det var vid första fakturan, hoppas jag.

Men om nån på forumet är sugen på att få en faktura att processa med så har jag en elektriker att rekommendera.

Sen tänker jag också att alla är vi människor och han har väl kanske sina saker som gör att han agerar som han gör, som inte jag vet nåt om.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
E
S sve84 skrev:
Ingen risk att jag kommer ge honom fler uppdrag
Jo, i ett annat läge i livet hade jag kanske varit hårdare och drivit det vidare, men nu får jag ta det som en läropeng. Om än lite mindre än det var vid första fakturan, hoppas jag.

Men om nån på forumet är sugen på att få en faktura att processa med så har jag en elektriker att rekommendera.

Sen tänker jag också att alla är vi människor och han har väl kanske sina saker som gör att han agerar som han gör, som inte jag vet nåt om.
Min teori är att din elektriker i första hand inte trodde någon skulle syna hens hand och därmed fortsätta leva livet med en fortsatt tanke att elektriker är dyra.

Och skulle hen bli avslöjad så är det blott 1/50 kunder och livet går vidare då det finns massor av fiskar i dammen.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Min teori är att din elektriker i första hand inte trodde någon skulle syna hens hand och därmed fortsätta leva livet med en fortsatt tanke att elektriker är dyra.

Och skulle hen bli avslöjad så är det blott 1/50 kunder och livet går vidare då det finns massor av fiskar i dammen.
Jo, dock lite otaktiskt att inte bara direkt svara med.
"Ber om ursäkt, ser att jag råkat få in fel prislista i systemet. Jag justerar priserna och skickar en ny faktura, och ger dig lite extra rabatt som plåster på såren för missen." Och sen bara fakturerat inköpspriser med ett litet påslag.
Om han nu satt det i system vill säga (vilket inte är orimligt).
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jag tror att en stor del av problemet är att ni nittiotalister en så inbitna med att räkmackan kommer utflygande till er på ett silverfat med Belugakaviar förströsslat.

Vi som har upplevt lite svårare tider inser att man inte väljer grossist baserat på vilken som har det bästa nutellapålägget.

En annan sak om du jobbade i en fåmansfirma och chefen endast hade avtal med Ahlsell.

Men nu har de delegerat detta ansvar på dig.

Du kan utan problem jämföra priser och göra det behagligt för kund. Skulle du inte själv vilja ha det så?

Men er lösning är ständigt att köpa den billiga kopian för att kunna stånka ut hur mycket ni sparat till firman under ert lönesamtal. Men den stackars kunden som bara fick 3 års livslängd på sina prylar då?

Förr fanns något som kallades yrkesstolthet? Det senaste decenniet har detta begrepp i princip dött ut ihop med alla trogna elisar som jobbat på samma firma sen barnsben.

Nu har vi er hopperuntare. Och ständigt trådar där kunden beklagar sig över dagens blåsning. Synd. Är allt jag säger bara.
Då du citerar mig,
Född 1974
Egenföretagare med få anställda. Inte rik, men klarar min försörjning väl,
Jobbar 20-50% mer än de flesta jag känner.
Har abdolut avnjutit en del Beluga, rysk rent av, men det var när den var billig, mao innan 90 talisterna fick en chans
I övrigt fattar jag inte ditt inlägg över huvudtaget
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
Ingen nytt från elektrikern. Vet inte om han accepterat och gått vidare (han tjänade ju ändå kanske 10kkr för cirka 10 timmars jobb, varav 3-5h var restid) eller förbereder sig på att skicka ut fakturapåminnelser, prata med jurister etc.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Ingen nytt från elektrikern. Vet inte om han accepterat och gått vidare (han tjänade ju ändå kanske 10kkr för cirka 10 timmars jobb, varav 3-5h var restid) eller förbereder sig på att skicka ut fakturapåminnelser, prata med jurister etc.
Jag tror inte många företagare med denna typ av prissättning vill att domstolar och andra myndigheter får alltför mycket insyn... Dessutom är nog de flesta inte kompetenta och sugna att processa eller räkna eller göra pappersjobb överhuvudtaget.

Dessutom kostar ju inkasso och jurister pengar. Så det är ett pokerspel med osäkert utfall. Då är det antagligen mer lockande att plocka ut halva vinsten, det vill säga det ostridiga beloppet som du betalat, resa sig och byta spelbord.

Så min gissning är att han redan gått vidare och håller på att skinna andra kunder. Men OM han stämmer dig i tingsrätten, lova att skriva här om det så hjälps vi åt!
 
  • Gilla
magnu och 5 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Jag tror inte många företagare med denna typ av prissättning vill att domstolar och andra myndigheter får alltför mycket insyn... Dessutom är nog de flesta inte kompetenta och sugna att processa eller räkna eller göra pappersjobb överhuvudtaget.

Dessutom kostar ju inkasso och jurister pengar. Så det är ett pokerspel med osäkert utfall. Då är det antagligen mer lockande att plocka ut halva vinsten, det vill säga det ostridiga beloppet som du betalat, resa sig och byta spelbord.

Så min gissning är att han redan gått vidare och håller på att skinna andra kunder. Men OM han stämmer dig i tingsrätten, lova att skriva här om det så hjälps vi åt!
Tack! Det är nog som du säger och jag är inte särskilt orolig för en eventuell stämning.
Blir det så skriver jag så klart här.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Tack! Det är nog som du säger och jag är inte särskilt orolig för en eventuell stämning.
Blir det så skriver jag så klart här.
En firma vars fakturor vi hade bestridit bråkade lite vid bokslutet, eftersom de då tvingades skriva av fakturan i bokföringen. Men det är bara att säga nej igen.

När han väl gjort bokslut är den framtida risken minimal.
 
  • Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
E
M magnu skrev:
En firma vars fakturor vi hade bestridit bråkade lite vid bokslutet, eftersom de då tvingades skriva av fakturan i bokföringen. Men det är bara att säga nej igen.

När han väl gjort bokslut är den framtida risken minimal.
Åh nej, blir det jobbigt med det ekonomiska för elfirman? :oops:

Så gör du bäst i att betala, du vill inte belasta någon med detta. Karman är det viktiga här.
 
  • Gilla
  • Haha
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Åh nej, blir det jobbigt med det ekonomiska för elfirman? :oops:

Så gör du bäst i att betala, du vill inte belasta någon med detta. Karman är det viktiga här.
Humor är ett bra vapen :)

Men tipset om att tvisten kan komma upp till ytan i samband med årsredovisning och dylikt är relevant.

Det hände mig, firman skickade ett brev efter något år. Jag svarade inte ens. Hörde aldrig något mer efter det. De chansade väl och det kostade bara brevportot.
 
  • Gilla
sve84 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja egentligen ska man ju skapa en kreditfaktura.

Men väldigt många små hantverksfirmor är ju (av naturliga skäl) inte så kunniga över detta, så det är först när den som sköter bokföringen ska börja med bokslutet som problemet kommer upp till ytan.

Hon som sköter min bokföring kollade med mig varför en faktura i "serien" saknades, när den borde ha kommit in för drygt ett halvår sedan (och jag bokför med kontantmetoden, så hon hade inte ens sett fakturan, utan märkte bara att det var ett nummer överhoppat).
Det var en kund som drog något förb** med att betala, men jag hade inte gett upp.
Och sen kom betalningen ändå till sist, innan bokföringsåret var slut, så allt löste sig rätt OK.

Men jag gillade att hon som sköter mina papper är såpass uppmärksam, det finns någon där som fångar upp när jag själv dabbar mig, det känns tryggt.

Men som sagt, kommer det något krångel vid årsbokslutet, så beror det troligen på att någon reagerar på att det saknas betalning, helt eller delvis, för en faktura. Har man inte gjort en kreditfaktura för man väl skapa en bokföringsorder för beloppet, annars stämmer siffrorna inte.
Eller att man en gång till försöker få betalt.
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja egentligen ska man ju skapa en kreditfaktura.

Men väldigt många små hantverksfirmor är ju (av naturliga skäl) inte så kunniga över detta, så det är först när den som sköter bokföringen ska börja med bokslutet som problemet kommer upp till ytan.

Hon som sköter min bokföring kollade med mig varför en faktura i "serien" saknades, när den borde ha kommit in för drygt ett halvår sedan (och jag bokför med kontantmetoden, så hon hade inte ens sett fakturan, utan märkte bara att det var ett nummer överhoppat).
Det var en kund som drog något förb** med att betala, men jag hade inte gett upp.
Och sen kom betalningen ändå till sist, innan bokföringsåret var slut, så allt löste sig rätt OK.

Men jag gillade att hon som sköter mina papper är såpass uppmärksam, det finns någon där som fångar upp när jag själv dabbar mig, det känns tryggt.

Men som sagt, kommer det något krångel vid årsbokslutet, så beror det troligen på att någon reagerar på att det saknas betalning, helt eller delvis, för en faktura. Har man inte gjort en kreditfaktura för man väl skapa en bokföringsorder för beloppet, annars stämmer siffrorna inte.
Eller att man en gång till försöker få betalt.
Nu handlar denna tråd om juridik och inte ekonomi.
Att ni tycker det är svårt att bolla runt siffrorna är väl knappast TS problem, ska hen betala felaktigt vara för att ett bokslut Ska stämma eller?
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Nu handlar denna tråd om juridik och inte ekonomi.
Att ni tycker det är svårt att bolla runt siffrorna är väl knappast TS problem, ska hen betala felaktigt vara för att ett bokslut Ska stämma eller?
Du har rätt givetvis, men det kan vara bra för kunden att vara mentalt förberedd på att bokslutet är en naturlig checkpoint där tvisten kan få liv igen.
 
  • Gilla
sve84 och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Du har rätt givetvis, men det kan vara bra för kunden att vara mentalt förberedd på att bokslutet är en naturlig checkpoint där tvisten kan få liv igen.
Ja, jag tog det bara som ett bra tips. Hade inte tänkt betala mer innan nån domstol sagt sitt, men lär väl inte bli så.
Tycker hela situationen är tråkig, när man är på god fot tills jobbet är klart och så blir det så här.

Först kände jag mig som en dålig kund och sen ännu värre när han argumenterade emot mig, men sen när jag försökte få det till att han betalt samma höga priser, genom att skicka en pdf på sin kundvagn, då kände jag att jag nog inte gjort helt fel ändå, förmodligen har han fått bra betalt för jobbet, och en läxa för mig.

Glad över alla här som stöttat, hjälpt och erbjudit ytterligare hjälp. :D
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det låter som han blåser dig med Ahlsellpriser (Han köper för dyra pengar av Ahlsell som han kan visa kvitto på för dig, sen har han enorm rabatt av Ahlsell som inte du ser). Klassisk hantverkarbluff.

En hantverkare som fakturerar sina kunder Ahlsellpriser är per definition en bedaragare så att han blåser dig på andra sätt också är bara förväntat. Jag skulle bestrida fakturan.
Nu skall jag inte alls försvara de här priserna på något sätt. Men Ofta kan det vara så att tex Elbutik.se har lägre priser än vad jag som företagare får från tex ahlsell. Tex kapslingen som TS har fått har ahlsell ett listpris på 4570:- ex moms, och jag betalar 1718:- ex moms.

Så där har jag som företagare inte en chans att matchar 1550 inkl moms som jag gissar är priset i TS jämförelse.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.