Som sagt, ingen konkurrens. Ska man uttrycka sig provokativt och aningen ärevördigt så skulle man kunna sammanfatta det som en bransch med en lönsamhetspotential som skulle göra Colombianska knarkbaroner gröna av avund.
Nu kommer säkert invändningen att ingen av installatörerna tjänar några större pengar och att de behöver marginalerna för att hålla lager och service. Väntar med spänning (!) på den kommande diskussionen. Vi kanske ska ta den i en ny tråd?
 
Den konkurrens som finns ligger främst bland grossisterna som gladeligen bjuder under varandra när det gäller att gödsla med rabattbrev till "sina"kunder, en installatör jag pratade med för ett tag sedan uttryckte det så här: Vår firma har aldrig tjänat så mycket som nu, grossisterna står i kö utanför dörren med mössan i hand och erbjuder bättre och bättre avtal och det enda jag behöver göra är att sitta med armarna i kors och lyssna till deras erbjudanden. Att som frohike skriva att vi har i genomsnitt 45% på materielinköpen till ett av Sveriges största elföretag är ju att hårddra sanningen rejält, det kan säkert stämma om man tittar på hela avtalet men om man tittar på vad som verkligen handlas så står väl den högfrekventa materielen för minst 80-85% av inköpen och där ligger dom riktigt höga rabatterna ibland uppåt 80-90% vilket gör att man ibland frikostigt kan lämna 20% rabatt till slutkund och behålla resten själv.
Frakten står alltid grossisten för till arb.platsen och lagerhållning är väl ganska förlegat idag när grossisterna tävlar om att kunna leverera, har inte den ena på lager har den andra och som regel allt på plats dagen efter. Den lagerhålling som finns är ju dom prylar som finns i bilen och det kan ju inte vara några astronomiska summor vi pratar om.

Javisst skall alla omkostnader räknas in, javisst skall installatören plocka ut en dräglig lön och javisst är det administrativa arbetet en pest på kvällstid och helger men någon måtta tycker man det borde vara.

Sen det ständigt återkommande gnället om att "timdebiteringen är för låg och därför måste vi ta ut mer på materielen" är ju en ren branschfråga som elinstallatörsbranchen själva får ta hand om, det skall väl inte slutkunden betala med att få hutlösa fakturor på materielen. Att konkurrera med timpriset och inte ha täckning för sina kostnader är ju destruktivt och kan inte hålla i längden när folk blir mer och mer medvetna om prisbilden bl.a genom sådan här forum och genom dom byggvaruhus internethandlare etc. etc som poppar upp, att hela tiden propsa på att "vi använder ju bara kvalitetsprodukter" är rent skitsnack. Det säljs kvalitetsprodukter även på byggvaruhus och på internet till betydligt lägre priser än det som debiteras av vissa installatörer det framkommer ju gång efter annan bl.a här i denna tråden.

Att ta betalt för 10-15 meter när man använt 5 och sen ta betalt igen och igen och igen ger ju en astronomisk avans på den rullen flexslang om man bara tar småbitar, måste vara extremt dyrt att hantera denna rulle vilket slutkunden får betala dyrt för.
 
Det är en mycket intressant tråd. Nu har inte jag haft nån elektriker och installerat i huset eftersom jag sköter de installatonerna själv. Däremot hade jag en rörmockare här för att byta ut vattenpump och hydroforkärl. Pumpen kostar hos Rinkaby 5850kr min rörmockare debiterade 9800. Vattenståndstället 854kr + moms. Hos Rinkabyrör kostar samma ställ 496kr ink moms plus alla andra vinklar,nipplar,bussningar som har en prisbild på cirka 270procent över Rinkaby. PEM slangen var han däremot billig på. Den tog han bara 25procent mer för än Rinkaby. Jag förstår att man inte kan räkna med att få Rinkabypriser hos den lokale rörmockaren men kan dessa priser vara rimliga?? Nu vill jag se en VVS installatör med i tråden! Tur man har gemensamt vatten med grannen så räkningen blir delad på två : )
 
Macce skrev:
Här kan ni läsa om vad en branschorganisation tycker i ärendet.
[länk]

Jag kan tillägga att här där jag bor hör jag sällan kritik mot elektrikers sätt att fakturera, däremot är det mycket gnissel runt just rörmockare.

/m
Det där är en mycket intressant artikel! Jag visste inte att den här inställningen är så djupt rotad i branschen.

Det här är ju också rätt kul att läsa (jag citerar ett stycke i artikeln som länkas till ovan):

" Lars Lundqvist har varit med om flera andra fall där hans kunder valt att handla material direkt från grossist. Han efterlyser en större lojalitet hos grossisterna till sina kunder och jämför med andra branscher.
– När min fru försökte köpa en röjsåg direkt från Husqvarna för några år sedan, som en present till mig på en bemärkelsedag, fick hon nobben för att vi inte hörde till deras återförsäljare för den typen av produkter. De verkar skydda sina kunder bättre inom den branschen. "

Anar man en rätt brutal dubbelmoral inom den familjen..?

Jag citerar mera ur samma källa:

" Lars Lundqvist ser tre möjligheter för att komma till rätta med konkurrenssituationen han upplever med grossisterna.
– Vi installatörer kan ta ut en högre timpenning, låt oss säga 50 procent, men det kräver att branschen är solidarisk och att det kan ske utan att vi blir beskyllda för kartellbildning.
Han pekar på att en installatör med personal på lådan kan frestas att sänka timpriset för att komma åt jobb.
Ett annat alternativ, enligt Lars Lundqvist, är att vägra installation om inte installatören får leverera materialet.
– Men det känns inte heller bra. Den tredje möjligheten är att vi installatörer prioriterar renodlade grossister som inte direkt eller indirekt bedriver den här typen av verksamhet.
En viktig fråga i sammanhanget är installatörsansvaret och garantier om kunder vill få varor installerade som de handlat själva, framhåller Lars Lundqvist.
– Exempelvis är det väldigt populärt att handla köksinredning på Ikea. Det gäller ju även blandare, som det hänt en massa tråkigheter med. Då kommer kunden till installatören och kräver att vi ska ta ansvaret. "

Första förslaget är naturligtvis det enda som fungerar om man vill ha hedern i behåll och slippa konsumenter som i efterhand känner sig fullständigt lurade. Men, som jag tolkar texten, är problemet att "någon annan kan sänka timpriset för att komma åt jobb", dvs helt vanlig konkurrens...! Eller?
 
Om man nu skall börja prata % påslag på saker å ting så kan man gotta ner sig mycket å samtidigt bli mörkrädd.
Påslagen som generellt är i elbranchen tycker inte jag är så farligt. Man måste ju också se på Volym. En verksamhet som bara lever på att sälja varor har ofta ett lägre påslag, därimot lever dom på Volymen. I detta ämne då gossisterna som i vissa fall ergbjuder 90% rabatt på vissa varor Väldigt ofta på kabel och andra volymvaror.

Vi installationföretag lever inte på samma sätt på volymen. Utan rent ut sakt Horar med timpengen för att få jobbet och plockar tillbaka detta på Materialet. Om man ser i företaget jag jobbar i så går en elektriker på 330-400 kr/h beroende på kund. Dom har dock en högre omsättning med material. Själv kör jag mer service. Omsätter nästan inget material. Och om jag gör detta så är det oftast produkter som inte har så hög rabatt hos leverantör. Jag är glad om jag kan få på 50-60% påslag på inköp. Därimot Går jag på en timpeng som ligger mellan 650 och 750 kr/h.
 
Att det är skruvade prissättningar, rabatter och liknande i branchen är ju en sak, men uttalandena i den länkade artikeln är ju horribla! Inte undra på att många har en dålig inställning till hantverkare, tala om skråtänkande! Sjukt att någon ens ställt upp på att uttala sig så till en artikel...
 
Jag är elektriker med 4 anställda.
Ibland tjänar jag rätt bra pengar.

MEN oftast vill skattemyndigheten ha pengar, bilen kostar, mm.

Men det är ju rätt svårt för privatpersoner att förstå, så slipper man privat kunder så blir jag glad.....
 
Oftast om det är löpande jobb:

380 kr + moms

20 procent rabatt på vanligt materiel

30 procent på kabel

Och då ingår det fäst materiel...

tar inget betalt för slitage av maskiner, förbruknings matriel (borrar,dos fräs)

250 kr för framkörning, tar betalt för 1 bil fast vi kanske är 3 bilar på plats....

Bor i Stockholm (men det förstår ni ju, med den attityd som jag har) :)
 
Problemet är ju att man tar "fel" betalt för fel saker. Ett rimligare timpris plus skäligare påslag skulle vara lättare att förstå men jag har då inget tips på hur man ska komma dit. Att den så kallade cirkaprislistan är grymt sne är lätt att förstå när jag fick 86% rabatt på kabel och då gick inte elfirman förlust på den ändå.
 
el_richard skrev:
Jag är elektriker med 4 anställda.
Ibland tjänar jag rätt bra pengar.

MEN oftast vill skattemyndigheten ha pengar, bilen kostar, mm.

Men det är ju rätt svårt för privatpersoner att förstå, så slipper man privat kunder så blir jag glad.....
Richard. Var inte det där litet dumt skrivet med tanke på i vilket sammanhang du skriver det?
 
Jo, men verkligheten är sådan nu när det finns så mycket jobb. Privatpersoner har svårt att få tag på bra elektriker som inte skinnar dom.
Men jag, brukar oftast göra jobb åt privatpersoner om dom är trevliga och enkla att ha och göra med. Plus att man kan diskutera olika möjligheter innan man påbörjar arbetet. Allt för att det ska gå så lätt och smidigt som möjligt, som i slutändan gagnar kunden.

Jag har alltid gett kunder rabatt på sk "nettoprislistor" man skäms när man jämför samma produkter på andra inköpsställen ex. Jula, Clas Ohlson mm..

Det bästa för en privatperson är att ta fast pris på jobbet. Med en utförlig beskrivning på hur man vill ha slutprodukten. (belysningsstyrningar mm)
 
Richard: Rabatt på materiel, utifrån vilken lista? Om bensinmacken skulle vilja sälja diesel till dig och dina bilar med 20% rabatt, men dieselns listpris var 18:50/liter, så skulle du bli rätt sur. Om ICA-handlaren lovade dig 30% rabatt på falukorvens listpris, som var 122kr/kg skulle du också bli grinig.

Jag tycker hantverkare borde kunna ge kunden en materialprislista där det framgår vad saker kostar i kronor och ören när man ger en sådan offert. Jag tycker också att du gott kunde höja ditt timrpis några kronor, och skippa den förbannade framkörningsavgiften som ingen privatkund begriper. Varför öppna upp för konflikter? Du kan ta bra betalt om du bara berättar innan vad det skall kosta, och du slipper använda en massa tid på att argumentera med privatkunder som med rätta har synpunkter på fakturan.
 
Motparten har ett kunskapsövertag och nyttjar det. Det är först när fakturan kommer som köparen har möjlighet att få reda på vad det kostar när ett uppdrag körs på löpande.

Richard: Med fyra gubbar i firman, skruvar du något själv eller är det bara administration?
 
Framkörningsavgiften är ju mer eller mindre praxis i många tjänsteföretag. Vart ända taxibolag som jag känner till har det. Var ända firma jag har vart på (Vilket är några stycken) har det. Sen beror det på Hur man använder det.
Som en del på jobbet anser att man skall ta 1 bilkostnad för varje resa man gör exempelvis om man måste åka iväg 3 ggr från kund så vill endel ta 3 kostnader. Samtidigt tycker jag att det är en ypperligt sätt att separera sin arbetskostnad och sin kostnad för bilen. Tror att det i slutändan blir mer rättvist. För annars måste man även baka in detta i timpriset. Vilket gör att alla firmor som sattsar på att synas med firmabilar blir tvingade till att sänka sina marinaler, får svårare att investera osv. Medans firmor som väljer att låta gubbarna stå med egen bil får en bättre möjlighet att få jobb just på grund av mindre kostnader för bilar, reperationer osv. Det av nått tycker jag är fel. Men det är som alltid. bakar man in kostnader så dom inte syns så gnälls det pga att man kan inte se vad man betalar för. Slår man då isär kostnaderna så gnälls det. Det bästa vore väll om alla jobbade gratis.

Tyvärr får jag säga att det är lite typiskt Svenskt. Man ska inte få tjäna pengar pengar i detta land, Om man ska se det krasst.
Den typiska svenska avundsjukan sätter in i många fall.

Och slutsumman blir som el_richard säger. Man vill inte jobba med privatpersoner.
 
Den enda bransch jag känner till som har framkörningskostnader är just taxibranschen. Det är i praktiken en startavgift som man får betala vare sig man ringer och beställer en bil, eller hugger den på gatan. Men inga av de börsnoterade bolag jag har arbetat på skulle någonsin kunna komma på att ta en bilavgift. Det skulle ta för mycket tid att förklara sådana fjomperier för kunden, och den tiden kostar mycket mer än vad man får in på en avgift. ALLA förstår att hantverkaren har en bil, och alla förväntar sig att det ingår i kostnaden för ett jobb att de tar sig dit. Bor man avigt till, så tillkommer det säkert en resekostnad, och är det väldigt långt att åka så debiteras säkert en restid också. Men bilen ingår liksom i det hela, för ingen förväntar sig att hantverkaren skall komma gåendes till jobbet.

Jag förstår heller inte varför det skulle bli snett mellan olika firmor beroende på om de har egen bil eller ej? Killarna som har egen bil lär väl vilja debitera bil- och milersättning av sin arbetsgivare i alla fall?

Jag tycker dessutom att man får tjäna pengar. Jag tjänar mycket pengar själv på mitt företag (datakonsult), men förstår inte principen som hantverkarsektorn använder sig av vid sina försök att skinna sina kunder. Jag kan inte tänka mig att Skanska betalar 250kr i bilavgift varje gång en inhyrd elektriker infinner sig på deras bygge. Jag kan inte tänka mig att de betalar tre gånger grossistpriset för kabeln som den inhyrda elektrikern monterar. Jag tror inte ens de betalar 380kr/timmen. Det är därför så många hantverkare arbetar med privatpersoner. De flesta betalar vad ni vill ha.

Vad gäller fast pris så tycker jag det är något bra för privatpersoner. Jag tror att de flesta betalar vad det kostar, bara man vet i förväg om man måste gå till banken och diskutera lån först, eller om sparkontot räcker. Om man vet om det blir något över till semestern, eller om det är ett så omfattande arbete att det kostar mer. Bara man vet i förväg, så betalar man.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.