D
P paralun skrev:
Jag ser det knappast som en "köksbordisaktagelse" när man ser resultatet från COP27.
Jorden är rund och inom EU finns det då länder som vägrar att erkänna att kärnkraft är en bra lösning (ihop med vindkraft) och där står vi och stampar. Reduktionsplikten är av mycket marginell betydelse i det stora hela.
Skulle Tyskland satsa på kärnkraften igen så hade det mycket stor betydelse för klimatet.
Jag tror du misstolkar informationen, budskapet var inte att de personer som står för störst utsläpp ska öka dessa medan de som redan lever erbarmligt ska få det lite värre, för att kompensera.

Även Tyskland har förbundit sig att reducera sina utsläpp, om det hade hjälp, som vissa svenska politiker driver det, att erkänna att kärnkraft är bra så hade det ju varit enkelt. Ingen kommer att hinna bygga ny kärnkraft så det är inte relevant för detta, dessutom skulle det i Sverige inte leda till någon utsläppsminskning.

I praktiken tror jag att vi kan välja mellan reduceringsplikten eller en konsumtionsminskning av drivmedel, då får vi nog sätta ett nationellt tak och det blir ju intressant, alternativt höja priset tills konsumtionen minskat tillräckligt.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
K kortis skrev:
Men gnäller gör du väl om någon stjäl DINA saker. Men men det är skillnad

Skäl mina saker ??
Hajjar nada.
 
Z Zodde skrev:
Varför då?
Varför diskutera en förlegad delårsrapport (Jan-sep 2022) när årsbokslut för hela 2022 är rykande färsk idag?
Det var du som ville titta på dina egna fel.
 
K krfsm skrev:
Men hur svårt kan det vara? Läs själv: [länk]

Men i korthet, om jag som glad amatör läst saker rätt:
  • Segmentet "Heat" gick inte så bra, eftersom de främst värmer folks hem i Tyskland och Nederländerna. När gaspriset och utsläppsrätter går upp, och man redan lovat att värma folks hem till ett visst pris, så går man back.
  • Vattenfall hade ett underliggande resultat som var positivt - ca 37 miljarder på helåret - men med jämna mellanrum så behöver de värdera om sina prissäkringar (så man inte får en gigantisk överraskning när de väl ska uppfyllas), och eftersom prissäkringarna är på en lägre nivå än vad de skulle vara om de gjordes idag så betraktas det som en finansiell förlust.
Så även om de inte hade haft de omvärderade prissäkringarna så hade de inte gjort hundratals miljarder i vinst. Faktum är att sett till helåret så fick de i snitt lägre pris för sin el 2022 än 2022. (Däremot var sista kvartalet 2022 bättre än motsvarande 2021, av förståeliga skäl.)
Tja 39 miljarder är ju inte kattskit och det är då efter terminssäkringar?
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det var du som ville titta på dina egna fel.
Du snackar goja igen. Jag lever i nuet, ser på senaste rapporterna.

Du, däremot, hade inte ens fått med dig att en ny årsrapport kommit som till totalt klädde av dig och dina prognoser.

”Vattenfall kommer göra flera hundra miljarder i vinst”
”Vattenfall kommer 5dubbla intäkterna”

Sen har du mage och fråga om de elementäraste faktorerna i redovisning…

Släpp detta nu. Du hade fel. Vi går vidare.


Men gör tråden en tjänst, spar oss från ”prognoser/gissningar” som är totalt verklighetsfrämmande
 
harry73
D djac skrev:
Jag tror du misstolkar informationen, budskapet var inte att de personer som står för störst utsläpp ska öka dessa medan de som redan lever erbarmligt ska få det lite värre, för att kompensera.

Även Tyskland har förbundit sig att reducera sina utsläpp, om det hade hjälp, som vissa svenska politiker driver det, att erkänna att kärnkraft är bra så hade det ju varit enkelt. Ingen kommer att hinna bygga ny kärnkraft så det är inte relevant för detta, dessutom skulle det i Sverige inte leda till någon utsläppsminskning.

I praktiken tror jag att vi kan välja mellan reduceringsplikten eller en konsumtionsminskning av drivmedel, då får vi nog sätta ett nationellt tak och det blir ju intressant, alternativt höja priset tills konsumtionen minskat tillräckligt.
I Holland börjar man först nu med värmepumpar FTX och allt det där. Där finns stor utrymme för energibesparing. Det leder troligtvis inte till lägre elförbrukning eftersom uppvärmning idag görs med fossilt gas, men det kommer i alla fall minska koldioxidutsläpp. Samma sak gäller för Tyskland, Belgien och troligtvis många fler länder.
Kan vi minska vår konsumtion och t ex köpa färre kläder, elektronik och överhuvudtaget onödiga prylar, kommer vi att spara på råvaror, energi under produktionen, transport och minska avfallshanteringen.
Kan vi förbättra kollektiv trafik och cykelvägnätet, kan vi minska antal bilresor och spara mycket där.
Just nu står stora datahallar för en stor del av elanvändningen, och all kylvärme bara släpps ut i luften. Kan vi ta vara på den värmen som fjärrvärme, kan vi spara ännu mer energi.

Jag tror inte att vi behöver (eller ska) satsa på kärnkraftverk som kommer att leverera el om 10 eller kanske 20 år, som producerar dyr el och ska hålla under flera decennier för att bli lönsamma. Innan dess behöver vi ha ett helt annat samhälle med lägre energibehov av flera anledningar.
 
harry73 harry73 skrev:
Innan dess behöver vi ha ett helt annat samhälle med lägre energibehov av flera anledningar.
Våra hjärnor hatar att bli av med saker. Vi hatar att bli av med saker mer än vi gillar att få nya saker, googla tex. loss aversion. Därför tror jag det blir mycket svårt att dra ned energiförbrukningen, åtminstone någon stor andel. Vi kommer inte att släppa på våra bekvämligheter. Men att stanna kvar på samma nivå, ja det kan fungera.
 
J jawen skrev:
Skäl mina saker ??
Hajjar nada.
Nä hä det kan vara svårt i blad
 
harry73 harry73 skrev:
I Holland börjar man först nu med värmepumpar FTX och allt det där. Där finns stor utrymme för energibesparing. Det leder troligtvis inte till lägre elförbrukning eftersom uppvärmning idag görs med fossilt gas, men det kommer i alla fall minska koldioxidutsläpp. Samma sak gäller för Tyskland, Belgien och troligtvis många fler länder.
Kan vi minska vår konsumtion och t ex köpa färre kläder, elektronik och överhuvudtaget onödiga prylar, kommer vi att spara på råvaror, energi under produktionen, transport och minska avfallshanteringen.
Kan vi förbättra kollektiv trafik och cykelvägnätet, kan vi minska antal bilresor och spara mycket där.
Just nu står stora datahallar för en stor del av elanvändningen, och all kylvärme bara släpps ut i luften. Kan vi ta vara på den värmen som fjärrvärme, kan vi spara ännu mer energi.

Jag tror inte att vi behöver (eller ska) satsa på kärnkraftverk som kommer att leverera el om 10 eller kanske 20 år, som producerar dyr el och ska hålla under flera decennier för att bli lönsamma. Innan dess behöver vi ha ett helt annat samhälle med lägre energibehov av flera anledningar.
Energibehovet kommer inte att minska, snarare öka ganska brutalt. Och det är inget problem egentligen så länge vi kan producera energi (ja, ja) till vettiga priser. Man behöver inte gå tillbaka tillbaka till stenåldern, ingen kommer att acceptera det (förutom gräsrots-MP:are förstås, toppen vill nog fortsätta flygpendla och ta taxi överallt...)
 
D djac skrev:
Jag tror du misstolkar informationen, budskapet var inte att de personer som står för störst utsläpp ska öka dessa medan de som redan lever erbarmligt ska få det lite värre, för att kompensera.

Även Tyskland har förbundit sig att reducera sina utsläpp, om det hade hjälp, som vissa svenska politiker driver det, att erkänna att kärnkraft är bra så hade det ju varit enkelt. Ingen kommer att hinna bygga ny kärnkraft så det är inte relevant för detta, dessutom skulle det i Sverige inte leda till någon utsläppsminskning.

I praktiken tror jag att vi kan välja mellan reduceringsplikten eller en konsumtionsminskning av drivmedel, då får vi nog sätta ett nationellt tak och det blir ju intressant, alternativt höja priset tills konsumtionen minskat tillräckligt.
Jo Tyskland skulle göra miljön en stor tjänst genom att återstarta sina senaste stoppade kkv och låta de tre reaktorerna som nu är i drift köra vidare.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_Germany
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du snackar goja igen. Jag lever i nuet, ser på senaste rapporterna.
Människa, det är ju du som vill visa alla mina "klavertramp" i tråden.
Men nu blev det tydligen jobbigt.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Självklart gör man bokslutsdispositioner, det har man gjort i alla tider. Det lär man sig tidigt o företagsekonomi utbildningarna.
Då det gäller VF (som diskuteras här) med statlig ägare känns diskussionen om oegentligheter helt överflödig…

Snarare kan man önska att nivån på de som känner sig kallade att diskutera VFs resultat vore lite högre
Vem har pratat om oegentligheter?
 
D djac skrev:
Inte bara skatt, nog mer hänsyn till bonusar, resultatet ska passa de mål man satt upp, dessutom passa företagets story, profil, det man lovat marknaden, etc, etc.
I fallet Vattenfall så använder ju politikerna bolaget som mjölkko även internt genom alla fantasifulla projekt de skryter om dagligen i radioreklam mm.
Det är allt från grönt stål till syntetbränslen och batteribanker.
Så kraftigt ökade intäkter kan ju pumpas in i en massa saker utan att det syns på resultaträkningen.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Människa, det är ju du som vill visa alla mina "klavertramp" i tråden.
Men nu blev det tydligen jobbigt.
Inget matnyttigt från dig nu heller. Läs det färska årsbokslutet PLUS någon av skribenterna lite ovanför som faktiskt försökt förklara var du tänker fel. För att kunna lära sig nått nytt måste man ha viljan, du frågar mycket men verkar inte läsa svaren…
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vem har pratat om oegentligheter?
Läs tråden så ser du
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.