Har fått fjärrvärme installerat i dagarna, men är något förbryllad över hur man ska få bästa effektivitet...
Har försökt leta överallt, men det verkar vara väldigt många bud om hur man ska anpassa fjärrvärme-systemet gentemot radiatorerna?

Så frågan är, för bästa kostnadseffektivitet/jämnaste värme:
Bör man sätta elementen på full fräs och låta fjärrvärmens system sköta temperaturen, eller ska man hitta någon medelväg där elementen ligger på 50-75% och låta dem samagera med fjärrvärmen?

Jag misstänker att man bör hitta någon sorts balans, men skriv gärna om era erfarenheter och hur ni själva gör?
Tacksam för alla åsikter!
 
Jaha, ingen som visste så mycket alltså...
Nå, jag kan ju ge ett kort svar åt mig själv då, eftersom jag kommit fram till detta:

Jag har lyckats ta mig in i servicemenyn i mätaren och kan därför se vissa siffror på hur systemet jobbar just vid den tidpunkten.
Förutom den ordinarire menyn kan jag se:
* Förbrukning kW tidigare månader, upp till 15 månader tillbaka.
* Timmar som mätaren har varit i bruk.
* Temperatur vatten från värmeverk in till min växlare.
* Temperatur retur-vatten från min växlare tillbaka till värmeverk.
* Flöde av vatten i kubikmeter just då genom min växlare.
* Effekten som systemet registrerar just i denna tidpunkt i kW.
* Plus lite annat ointressant...

Så nu är det väl bara att testa med olika inställningar och jämföra effektförbrukning vid samma temperatur ute och inne... Det kan ju ta ett tag eftersom systemet behöver tid att anpassa sig då man justerar det.
Men nu ska jag nog kunna fram till om det gär mer kW då man kör full fart på elementen och justerar med växlaren, eller om man ska ha litev varmare på växlaren och justera allt med elementen...
 
Du kommer att komma fram till att förbrukningen av energi är oförändrad oavsett om du kör ut hög temperatur och låter termostarerna bestämma eller låter reglersystemet bestämma. (Förutsatt att termostaterna fungerar perfekt.) Däremot så kommer förbrukningen av fjärrvärmevatten att stiga rejält när du höjer temperaturen ut på elementen efterssom du utnyttjar så lite av primärvattnets energi. Du kommer att skicka tillbaka hett vatten till värmeverket... Vill du vara en god kund och ha lågt fjärrvärmepris så ska du köra ut så kallt vatten på elementen som möjligt för att sänka temperaturen hos primärvattnet så mycket som möjligt. Att installera inomhusgivare gör även att du kan sänka temperaturen ut på elementen (regleringen gör det) när man t.ex. lagar mat eller är många personer inomhus. Detta sparar både på din energi- och vattenförbrukning samt ökar komforten.
 
  • Gilla
Maddoss12
  • Laddar…
Ja, jag har testat några dagar med fullt spjäll på elementen och justerat med fjärrvärmen, och kör nu med något högre temperatur på fjärrvärmen och drar ner på elementen. Verkar ge ungefär samma effekt...
Vad som stör mig lite är när jag jämför med andra(samma inställningar och kurva i växlaren) som har fjärrvärme här...
Själv ligger jag på 2,2 - 2,5 kW när jag har 20,5 inomhus och det är 5-10 grader utomhus.
Igår låg jag på 2,5 vid 7 grader ute...
En kompis låg då samtidigt på 0,25. Han har visserligen har mindre hus och har golvvärme i toalett och bastu/dusch, men 10x mer effekt!?
En annan har större hus än mig och låg på 1,25....
De ligger bägge två på runt 20-21 grader inomhus.

Jag förstår ju att det är olika från hus till hus, men sån skillnad?
Fjärrvärme vattnet in har ca 60 grader, och returen ligger på runt 30... Temperatur ut till elementen har 38-40 och dess retur ca 30.

Ok 2,5 kW direkteffekt i snitt bör väl ge en dygnseffekt på ca 60kwH, alltså runt 1800 kWh på en månad. Det är väl ok, men fortfarande är det ju rätt varmt ute, så jag misstänker att det kommer att öka dramatiskt när det börjar bli - 15 och kallare...?
 
Att ni vid ett och samma tillfälle förbrukar väldigt olika ska du inte oroa dig över, det kommer du att märka på den ackumulerade förbrukningen om några månader. Det finns inte så mycket att göra åt förbrukningen genom att pula med växlaren utan att förändra i komforten, den förbrukning som visas är den som du använder. Tycker du det är för mycket så får du ha kallare inne, spola mindre varmvatten, isolera kåken o.s.v.
 
Jag skulle iaf. välja att öppna termostaterna på radiatorerna fullt och sen låta styra utgående vattentemperatur efter utegivaren och möjligtvis en rumsgivare. Har man otur och lämnar för varmt retur vatten till fjärrvärme bolaget kan man råka ut för straff avgifter... Har hänt på jobbet några gånger, vet iof. inte om det även gäller privat kunder. Det känns ju dumt att låta hett vatten cirkulera och sen strypa på radiatorerna. Men du får gärna prova och lämna resultatet här...
 
AnteB: Jag vet inte, men jag misstänker ändå att man ska kunna hitta ett läge som funkar genom att pula med inställningarna... Annars skulle man ju kunna dra på fjärrvattnets temperatur in till kåken för att sedan styra inne-temperaturen med radiatorerna? Det borde ju dra mer effekt tycker jag?
Det ultimata måste ju vara att ställa in fjärrvärmen så jag har tex 21 grader inomhus med öppna termostater, och sedan även få termostaterna på elementen att stänga vid samma temperatur? Då öppnar termostaterna när det behövs, och

Styr_Rickard: Det här kanske skulle funka helt ok, men jag har en täljstenskamin som jag vill myselda med under vintern. Den drar upp temperaturen i matrum från 21 till 26 grader, och eftersom jag har öppna ytor in till vardagsrum och kök så blir det rejält varmt dår inne också... När jag eldar vill jag ju inte att radiatorerna ska ligga på och pressa värme än mer?
Straffavgift har jag aldrig hört talas om, får kolla upp det..


HUr som helst, jag har nu i några dagar ställt in fjärrvärmen att hålla minst 21-22 grader i huset och även justerat radiatorerna att hålla 21 grader inomhus. Det verkar funka bra, fast om det kommer att hålla 21 grader när det blir kallare återstår ju att se...
Det verkar som att förbrukningen gått ner en hel del, har mätt vid 7 grader ute och 21 inne: Med termostaterna fullt öppna och justering med enbart fjärrvärmen så förbrukade jag ca 2,5 kW. Med justering både med fjärrvärme och termostater ligger förbrukningen på ca 1,8. 28% mindre...
Det måste väl bero på att mindre vatten passerar genom elementen då de inte är öppna, och vattnet som returneras till växlaren inte har hunnit kylas like mycket pga detta..?

SÅ, slutsatsen så här långt är att man bör justera både växlare och radiatorer för bästa effektivitet..... Nu blir det intressant att se vad som händer när vargavinter och räkningar börjar komma :)
 
  • Gilla
mercedes 123
  • Laddar…
Ok, ska göra ett försök då...

När du nu kört igång ditt system så är det viktigt för komforten att du justerar in reglersystemets reglerkurva. Kurvan bestämmer vilken framledningstemperatur (på rad-kretsen) du får vid en viss utetemperatur. Du måste alltså justera kurvan under en längre tid, givetvis med rejäla utetemperatursvängningar och radiatortermostaterna på MAX (de får ABSOLUT inte påverka).

En bra grej att testa innan du börjar justera regleringen är att testa vilken hastighet på pumpen du behöver för att få cirkulation i alla element. Testa detta genom att ställa pumpen på lägsta hastigheten i några dar och kontrollera om det blir kallt i något rum, höj isåfall pumpen till läge 2 O.s.v.

Du måste garanterat hålla på några veckor för att göra det här rätt. Det är även viktigt att du läser av inomhustemperaturen konsekvent, helst på morgonen då inomhusluften är opåverkad av andra oregelbundna värmetillskott. D.v.s. ingen eldning i kaminen under injusteringsperioden.

Så varje morgon när du kliver upp skall du nedteckna inomhustemperatur samt utomhustemperatur!
Dokumentationen är så att säga A&O.
ex. Ute -10* Inne +21*
Ute -15* Inne +22*
Ute +5* Inne +20*
Ute -20* Inne +23*
Exemplet ovan visar på en för brant kurva, bör justeras till flackare kurva. T.ex. från 1,0 till 0,9 och ny mätperiod i minst en vecka för ny justering.

När du uppnått en temperaturstabilitet inom säg +/- en två grader (väldigt beroende på hus) så kan du sänka radiatortermostaterna i de rum du vill ha kallare i, aldrig under injusteringen.

I slutet av Oktober eller kanske November då du har trimmat in regleringen enligt skolboken (och sparat en del ved) så är det dagt att installera en inomhusgivare. Inomhusgivaren kommer att försöka hålla temperaturen konstant inomhus vid diverse värmetillskott men räddar aldrig en taskigt inställd kurva. Du kommer alltså att spara fjärrvärmeförbrukning så fort du eldar, lagar mat, dammsuger o.s.v. Tänk bara igenom var du placerar rumsgivaren noggrannt (termostater plockas bort i detta rum). Rumsgivare kostar mellan 250-5000 beroende på hur cool mojäng man vill ha. Jag rekommenderar dom för 250...

Om du gör på det här viset så kommer både du och framförallt värmeverket bli glada. Du blir glad för att temperaturen är jämn och att vedeldningen sparar pengar, värmeverket för att du har så låga returtemperaturer. Men du sparar antagligen marginellt med energi jämfört med en bra termostatreglering.

Vad gäller flödestaxering så är det olika mellan bolagen med de flesta kommer nog att införa det förr eller senare och då är du ju väl förberedd. Att injusteringen sen är mycket bra för både miljön och ekonomin (genom minskade förluster som ger lägre bränsleåtgång som ger lägre utsläpp) är bara ett plus.:)

Hoppas att det blev klarare...
 
  • Gilla
spacemoose och 2 till
  • Laddar…
Åh fan det var verkligen utförligt... Tack för det!
Ja, problemet är väl att just nu är det inte ens minus ute, så just kurvan är svår att ställa in. Värmeverket här(Gällivare) menar att man ska börja med att ha kurvan på 0,6 och temperatur-reglaget på +4...
Men gör jag det, och drar termostater på fullt så kommer jag att ha extremt varmt i kåken, i alla fall just nu.

Jag ska testa din metod... Huvudsaken är inte att spara några fåtal kronor, utan att få komfort. Men det är klart, börjar det handla om 3-siffriga belopp/månad så blir man ju glad.
 
Då är det bara att köra ned parallellförskjutningen från +4 till 0 och börja logga.:)
 
schecter skrev:
Själv ligger jag på 2,2 - 2,5 kW när jag har 20,5 inomhus och det är 5-10 grader utomhus.
Igår låg jag på 2,5 vid 7 grader ute...
En kompis låg då samtidigt på 0,25. Han har visserligen har mindre hus och har golvvärme i toalett och bastu/dusch, men 10x mer effekt!?
Hej!

Jag höll på och testa en hel del med detta när vi flyttade in för 18 månader sedan. Dina framräknade 1800kW per månad låter mycket då vi har förbrukat 6000 på 12 månader! (Värme + varmvatten).

Dock ändrades förbrukningen väldigt mycket om man tex sänkte 0.5 grader. Kunde ligga på 2,2-2,5 som du skriver men med en jätte liten sänkning kom man ned till 0,5. Till slut sänkte vi kurvan eftersom den drog på för mycket värme när det blev kallare ute.
 
Hej!
Intressant det här med injusteringen av fjärvärmen. Själv har jag en Danfoss Comfort 100 M med tidur. Jag har de två senaste vintrarna försökt justera in denna anläggning med skapligt resultat. Jag har tidigare endast haft utegivare och justerat in kurvan och paralellförskutningen så att vi har ca 20 grader inne med fullt öppna spjäl på radiatorerna. Problemet har varit att det blivit kallt inne när det är mellan +10 grader och ca 0 grader ute. När det är minusgrader har det fungerat skapligt. För att råda bot på detta har jag instalerat en rumsgivare. JAg har inte justerat om kurvan men ändrat paralellförskjutningen som nu skall motsvara 20 grader. Problemet kvarstår dock vid nämnda plusgrader. Är det någon som vet hur regulatorn använder rumsgivare? Reglerar den så att rumstempen alltid blir rätt eller är rumsgivaren bara en övre gräns? Förslag på hur jag kan lösa problemet? Skall jag göra kurvan brantare?

Till saken hör att jag kör nattsänkning vilket antagligen gör problemet värre.

Alla tips välkomnas.
 
kingedward skrev:
Till saken hör att jag kör nattsänkning vilket antagligen gör problemet värre.

Alla tips välkomnas.
Körde med nattsänkning tidigare, Göteborgs Energi var här och kollade på annat och påstod att det blev dyrare med nattsänkning, det du sparar på natten tar du igen på morgonen när den skall "värma upp" det du har minskat över natten...

Termostaten på elementen gör ju egentligen det din inomhusgivare gör, drar den ned flödet så blir det inte lika stor värmeminskning av vattnet och du skickar tillbaka lite varmare vatten. (=mindre förbrukning)?
 
nihtila skrev:
Körde med nattsänkning tidigare, Göteborgs Energi var här och kollade på annat och påstod att det blev dyrare med nattsänkning, det du sparar på natten tar du igen på morgonen när den skall "värma upp" det du har minskat över natten...

Termostaten på elementen gör ju egentligen det din inomhusgivare gör, drar den ned flödet så blir det inte lika stor värmeminskning av vattnet och du skickar tillbaka lite varmare vatten. (=mindre förbrukning)?
Intressant det där med nattsäkning. Jag har fått ett comfort 100M reglerverk installerat utan tidur via fjärrvärmeleverantören.
Frågan är då om man ska lägga möda och pengar på ett tidur för att kunna göra nattsäkningar eller inte ?
Vi har golvvärmeslingor i plattan i vårat hus, alltså inte radiatorer. Det kanske är så pass trögt system att tidur/nattsänkning bara blir svår att få bra. För sedan på morgonen skall ju hela plattan värmas upp igen på nytt.... ;)
Fler tips och svar önskas angående just nasttsänkning eller inte... *nyfiken*
Vi är en barnfamilj 2 vuxna 2 barn och vi jobbar och går på dagis under dagtid. Eftersom golvvärmen är ett sånt trögt system så har jag funderat över att ha tidur som slog av på kvällen och sedan gick igång först efter lunch dagen efter.... (vardagar).
Men om Göteborgs energi menar att det skulle bli dyrare att hålla på att sänka och höja temperaturen i plattan hela tiden så kanske detta inte är något vidar bra lösning.

/V
 
  • Gilla
KennethBe och 1 till
  • Laddar…
nihtila skrev:
Körde med nattsänkning tidigare, Göteborgs Energi var här och kollade på annat och påstod att det blev dyrare med nattsänkning, det du sparar på natten tar du igen på morgonen när den skall "värma upp" det du har minskat över natten...

Termostaten på elementen gör ju egentligen det din inomhusgivare gör, drar den ned flödet så blir det inte lika stor värmeminskning av vattnet och du skickar tillbaka lite varmare vatten. (=mindre förbrukning)?
Elementen är från -37 och har inga termostater, endast ett vackert mässingsvred. Jag tänkte försöka ha dessa fullt öppna och sedan endast strypa där jag vill ha kallare.

Nattsänkningens vara eller inte vara är jag ganska tveksam till men eftersom jag är snål , jag menar sparsam, så håller jag på att installera litte tempgivare och ska logga temperaturen med 1-wire givare (se annan tråd under teknik). Syftet är att se hur temperaturen på tillop och retur på radiatorkretsen påverkas under dygnet. Som det är nu så har jag nattsänkning mellan 23.00 och 04.00. Tanken är att det då skall vara OK temperatur när vi går upp kring klockan 06.00. Kanske är bättre att köra dagsänkning när man jobbar. Det skulle ju innebära sänkning mellan ca 7.00 till 15.00. Det är ju faktiskt längre tid.

Nattsänkning i betongplatta tror jag är bortkastat. Jag har hört att ju trögare system (hus) desto mindre lönar det sig. Så om man har ett otrögt hus så kanske det kan löna sig. Vi har hus utan någon egentlig isolering i väggarna så det borde vara ganska snabbt. Tanken är att jag med loggerna skall se hur snabbt temperaturen faller vid sänkning samt hur mycket extra som måste puttas in för att få upp tempen på morgonen. Det borde gå att räkna ut hur mycket energi man sparar samt tillför men så lång i tänkandet har jag inte kommit. Antar att man måste veta hur mycket vatten det är i systemet, men det är ju iogförsig konstant.

Är det ingen som vet hur rumsgivaren används i Comfort 100? Som begränsare eller som reglersignal?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.