M Markarbetaren skrev:
Eller så ägnar man sin fritid åt något som betalar elräkningarna..;)
ja som att hugga och sälja veden kanske;)
 
M
M Mikko58 skrev:
ja som att hugga och sälja veden kanske;)
Ja kanske det. Det verkar ju vara guld som växer i skogarna i dessa tider:D
 
M Markarbetaren skrev:
Tillförde du själv någon ekvation i tråden? Jag och många med mig har redovisat vart brytpunkten ligger. Men eftersom det inte finns nån ekonomi i att köpa ved så pratas det bara om motion hela tiden.
Nä. Men det som du och andra räknade på var mycket bristfälliga om man ska räkna på längre sikt än bara något år. Så om man räknar som ni, då kanske det inte lönar sig med ved. Men hur länge håller en llvp och en kamin, och investeringskostnader. Inget som ni tog med i beräkningarna. Men kortsiktig då duger en sådan beräkning.
 
M Markarbetaren skrev:
Tillförde du själv någon ekvation i tråden? Jag och många med mig har redovisat vart brytpunkten ligger. Men eftersom det inte finns nån ekonomi i att köpa ved så pratas det bara om motion hela tiden.
Eftersom köpisved är dyr om man skall ha allt färdiglevererat så handlar det om att hitta sätt att få veden billigare. Då krävs egen arbetstid, Det är sant men den arbetstiden är lönsam.

Att arbeta 12 timmars dagar på förtjänst i stället för 8 timmar och köpa värme för pengarna är ett annat sätt men alla har inte kropp att hålla på så. Min kropp håller bättre om jag byter mellan olika sysslor. Därför är det vettigare att rentav gå ned någon timme i arbetstid emellanåt eller ta någon dag ledigt utan lön när sådant erbjuds och sätta fritiden på ved än att arbeta på förtjänst mer än kroppen tål och hamna på sjukledigt och köpa värme.
 
  • Gilla
el camino
  • Laddar…
M
H heimlaga skrev:
Eftersom köpisved är dyr om man skall ha allt färdiglevererat så handlar det om att hitta sätt att få veden billigare. Då krävs egen arbetstid, Det är sant men den arbetstiden är lönsam.

Att arbeta 12 timmars dagar på förtjänst i stället för 8 timmar och köpa värme för pengarna är ett annat sätt men alla har inte kropp att hålla på så. Min kropp håller bättre om jag byter mellan olika sysslor. Därför är det vettigare att rentav gå ned någon timme i arbetstid emellanåt eller ta någon dag ledigt utan lön när sådant erbjuds och sätta fritiden på ved än att arbeta på förtjänst mer än kroppen tål och hamna på sjukledigt och köpa värme.
Jo men alla vi (typ 80%) som bor söder om elområde 2 kan inte ringa första bästa skogsägare och köpa ett lass björk. Och köpa ett skifte inom 10 mil där jag bor, ha ha, då framstår elen som gratis i jämförelse :D.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Nä. Men det som du och andra räknade på var mycket bristfälliga om man ska räkna på längre sikt än bara något år. Så om man räknar som ni, då kanske det inte lönar sig med ved. Men hur länge håller en llvp och en kamin, och investeringskostnader. Inget som ni tog med i beräkningarna. Men kortsiktig då duger en sådan beräkning.
Jag utgår från mina egna förutsättningar, att jag har en luftvärmepump likväl som en braskamin.
Men det är klart, ska du investera i skorsten, panna, konvertera till vattenburet system....då blir det ju lite andra parametrar.
Men helt klart kan man ju räkna ut kostnader för investeringar också, jag räknar att värmepumpen kostar ca 25öre per levererad kWh i avskrivning för sin tekniska livslängd.
Vad braskaminen kostar har jag inte räknat på, tyvärr.
Och som sagt var så finns det ju andra praktiska detaljer som man naturligvis tar in i sitt egna val, som att jag kör luftvärmepumpen som A/C under juni.juli och augusti, och där ser jag att braskaminen har svårt att konkurrera.
Men helt klart håller jag med om att en korrekt kalkyl bör innehålla en teknisk livslängd, service mm, om man tänker ha den som beslutsunderlag för investeringar.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M
Bjor Bjor skrev:
Nä. Men det som du och andra räknade på var mycket bristfälliga om man ska räkna på längre sikt än bara något år. Så om man räknar som ni, då kanske det inte lönar sig med ved. Men hur länge håller en llvp och en kamin, och investeringskostnader. Inget som ni tog med i beräkningarna. Men kortsiktig då duger en sådan beräkning.
Jag har investerat i kamin med skorsten, 60.000kr. Jag har köpt vedpanna med 2st acctankar och laddautomatik och skorsten till denna, 80.000kr. Har köpt motorsåg, sågbyxor, kedjeslip mm. mm. Jag har köpt en vedprocessor. Jag har köpt 2 värmepumpar, en luftluft och en luftvatten. Jag har byggt vedbod, köpt släpkärra med grindar.

Tro mig, jag vet vad grejorna kostar! Jag eldade 20m3 ved per år i panna i 10år. Nu har jag haft mina värmepumpar i 12 år. Tyvärr så har jag lite svårt att ta nån på allvar som inte prestenterat något mer än "det var en bristfällig uträkning". Jag kan med gott samvete skriva att jag vet precis vad jag pratar om när det kommer till kostnader för värmepump kontra vedeldning.

Du får gärna redovisa Dina siffror för Dina värmepumpar, så kan vi fortsätta diskussionen därifrån.
 
M Markarbetaren skrev:
Jo men alla vi (typ 80%) som bor söder om elområde 2 kan inte ringa första bästa skogsägare och köpa ett lass björk. Och köpa ett skifte inom 10 mil där jag bor, ha ha, då framstår elen som gratis i jämförelse :D.
Björk?
Vår billiga ved är allt från granar som blåste omkull för två år sedan till aspar och halvruttna björkar och bakan från sågen och rivningsvirke. Allt som brinner och inte är hälsovådligt eller miljöfarligt.
En del ur eget skogsskifte och en del köpt eller fått där det låg i andras skiften.
 
M Markarbetaren skrev:
Ja kanske det. Det verkar ju vara guld som växer i skogarna i dessa tider:D
ja och risken med den filmen är väl att nån hutlös vedförsäljare höjer priset mycket.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag har investerat i kamin med skorsten, 60.000kr. Jag har köpt vedpanna med 2st acctankar och laddautomatik och skorsten till denna, 80.000kr. Har köpt motorsåg, sågbyxor, kedjeslip mm. mm. Jag har köpt en vedprocessor. Jag har köpt 2 värmepumpar, en luftluft och en luftvatten. Jag har byggt vedbod, köpt släpkärra med grindar.

Tro mig, jag vet vad grejorna kostar! Jag eldade 20m3 ved per år i panna i 10år. Nu har jag haft mina värmepumpar i 12 år. Tyvärr så har jag lite svårt att ta nån på allvar som inte prestenterat något mer än "det var en bristfällig uträkning". Jag kan med gott samvete skriva att jag vet precis vad jag pratar om när det kommer till kostnader för värmepump kontra vedeldning.

Du får gärna redovisa Dina siffror för Dina värmepumpar, så kan vi fortsätta diskussionen därifrån.
Jag kan ha missat din uträkning. Så du kan gärna hänvisa till vart den är.

Llvp 10.000 men 2 st på 10 år "garanti"
Kamin med allt 7.000. Såg å yxa mm 3.000
Samma kostnad på båds slltså.

Trots kaminen håller mycket längre än llvp. Orkar inte lägga ner mer tid på att räkna ut nå.
Så ved är billigare.
 
  • Haha
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag har investerat i kamin med skorsten, 60.000kr. Jag har köpt vedpanna med 2st acctankar och laddautomatik och skorsten till denna, 80.000kr. Har köpt motorsåg, sågbyxor, kedjeslip mm. mm. Jag har köpt en vedprocessor. Jag har köpt 2 värmepumpar, en luftluft och en luftvatten. Jag har byggt vedbod, köpt släpkärra med grindar.

Tro mig, jag vet vad grejorna kostar! Jag eldade 20m3 ved per år i panna i 10år. Nu har jag haft mina värmepumpar i 12 år. Tyvärr så har jag lite svårt att ta nån på allvar som inte prestenterat något mer än "det var en bristfällig uträkning". Jag kan med gott samvete skriva att jag vet precis vad jag pratar om när det kommer till kostnader för värmepump kontra vedeld

Du får gärna redovisa Dina siffror för Dina värmepumpar, så kan vi fortsätta diskussionen därifrån.
M Markarbetaren skrev:
Jag har investerat i kamin med skorsten, 60.000kr. Jag har köpt vedpanna med 2st acctankar och laddautomatik och skorsten till denna, 80.000kr. Har köpt motorsåg, sågbyxor, kedjeslip mm. mm. Jag har köpt en vedprocessor. Jag har köpt 2 värmepumpar, en luftluft och en luftvatten. Jag har byggt vedbod, köpt släpkärra med grindar.

Tro mig, jag vet vad grejorna kostar! Jag eldade 20m3 ved per år i panna i 10år. Nu har jag haft mina värmepumpar i 12 år. Tyvärr så har jag lite svårt att ta nån på allvar som inte prestenterat något mer än "det var en bristfällig uträkning". Jag kan med gott samvete skriva att jag vet precis vad jag pratar om när det kommer till kostnader för värmepump kontra vedeldning.

Du får gärna redovisa Dina siffror för Dina värmepumpar, så kan vi fortsätta diskussionen därifrån.
Hur mycket betalar du för 20m3 ? Med en vedprocessor tar det inte lång tid att göra upp 20m3 till ved.
 
M Mikko58 skrev:
Hur mycket betalar du för 20m3 ? Med en vedprocessor tar det inte lång tid att göra upp 20m3 till ved.
M Mattias Svederberg skrev:
Posta de här i tråden tidigare.. hur mycket de kostar och köra en batypisk LL värmepump vid olika temperaturer och spot priser.

vad är en vedprocessor? En klyv?

[bild]
 
M
M Mikko58 skrev:
Hur mycket betalar du för 20m3 ? Med en vedprocessor tar det inte lång tid att göra upp 20m3 till ved.
Veden har alltid varit gratis på rot för egen del, men det var för mycket jobb, trots att vi fick låna traktor med kärra för att köra ut det. 2m3 stjälpt på släpkärran tog 1timme.
 
M Markarbetaren skrev:
Veden har alltid varit gratis på rot för egen del, men det var för mycket jobb, trots att vi fick låna traktor med kärra för att köra ut det. 2m3 stjälpt på släpkärran tog 1timme.
20 timmars arbeta då per år. Vissa har lite tid :rofl:
 
Unikt namn
Bjor Bjor skrev:
20 timmars arbeta då per år. Vissa har lite tid :rofl:
Fixar man 20kbm ved från skog till bod på 20h säger jag bara hatten av....
 
  • Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.