Jag brukar avbryta dem och fråga om de kan matcha 269 kr/mån per abbonnemang (har 3 st) för 100/100 tillräckligt för att det ska vara värt besväret att byta. Då brukar +det bli tyst en liten stund när de faktiskt behöver tänka istället för att snacka på autopilot. Kommer han med något som kan vara intressant så ber jag honom skicka en skriven offert så skall jag återkomma i mars när nuvarande avtalsperiod går ut.

Man kanske skulle höra efter vad man kunde få för att pris för ett tjugotal abbonnemang. Det kanske är värt att organisera grannarna på gatan :D
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
Jag brukar avbryta dem och fråga om de kan matcha 269 kr/mån per abbonnemang (har 3 st) för 100/100 tillräckligt för att det ska vara värt besväret att byta. Då brukar +det bli tyst en liten stund när de faktiskt behöver tänka istället för att snacka på autopilot. Kommer han med något som kan vara intressant så ber jag honom skicka en skriven offert så skall jag återkomma i mars när nuvarande avtalsperiod går ut.

Man kanske skulle höra efter vad man kunde få för att pris för ett tjugotal abbonnemang. Det kanske är värt att organisera grannarna på gatan :D
När du tecknat 20+ abonnemang får du själv gå runt till grannarna och knacka dörr ”hej, jo vet du att det blivit en förändring på din fiber? Du behöver ta ställning till om…” :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
TobiasStockholm och 5 till
  • Laddar…
J Jaif skrev:
Värsta jag varit med om var när en larmsäljare ringde på igen och raljerade om att jag var dåligt föredöme för mina barn eftersom jag var "otrevlig" mot dörrsäljare...
För en del år sedan pratade min fru ett tag med en telefonförsäljare från Telia. Han sade att han skulle sätta upp henne på svarta listan över otrevliga kunder. Jackpot!
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Som kontakt för en arbetsannons på en statlig verksamhet får man ganska omgående mail från "arbetsannonser.se" - trots att vi undanber oss just detta.

Senast frågade jag om de tycker att de betalar för lite i skatt, eftersom de skickar spam. Av någon anledning slutade de svara då.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Behöver skriva av mig lite…
Jag har tidigare fått info från Tele 2 att de ska komma till området i närtid, vill man inte ha besök skulle man ringa dem, vilket jag gjorde.

Nyss ringde det på dörren, en kille från Tele 2 stod utanför. Jag sa omgående att jag har ringt och sagt att jag inte vill ha besök av dem. Han frågade om jag vet varför han är där. Nej svarar jag och säger att det inte spelar någon roll. Han börjar direkt prata om att han kommer med info om förändringar på mitt fiber. Jag säger att det är möjligt att han gör, men om jag ska få viktig info lär jag få det från det bolag jag har avtal med och att jag inte är intresserad av att lyssna och jag kommer inte skriva på någonting. Han svar var ungefär ”Ha, skulle du få info från Telia?!”

Han fortsätter och ifrågasätter varför jag inte vill lyssna när han kommer med information hur jag kan få välja fler operatörer till ett bättre pris. Jag får förklara att jag av princip aldrig ingår avtal vid dörren längre och vill jag ha info om något kollar jag upp det själv. Han gav sig inte och drog samma sak igen..

Jag säger igen att jag inte är intresserad och förklarar att jag inte har bra erfarenhet av dörr till dörr-säljare, främst från Tele 2. Sist fick jag ringa Tele 2 och klaga på säljaren. Det tyckte han inte var bra av sin kollega och sa att man kan bli av med jobbet om någon klagar, sen körde han igång igen… men om jag kan erbjuda bla bla…

Jag fick förklara att här tar bara onödig tid från oss båda. ”Men vet du vad öppen fiber är?” svarar han.
Jag säger att jag vet vad det är och han ska respektera när jag säger att jag inte är intresserad av att höra. Han blev tyst i 5 sekunder och bara tittade på mig.. sen körde han igång igen. ”Men om jag kommer med information…”

Först när jag höjde rösten och sa till honom att jag börjar blir irriterad på riktigt och att han ska respektera mig när jag säger till honom att jag inte är intresserad och nu ska han gå härifrån, annars ringer jag Tele 2 och klagar på honom också, då lämnade han snabbt :)

Samma i vårt område. Vi har dessutom kollektivavtal med Telia (upphandlas var tredje år) så det är tämligen menlöst för dem att besöka individuella hushåll och försöka sälja fiber… Det som retade mig var att de skulle komma ”inom de närmaste dagarna kl 18-20” och knacka på och om man INTE ville ha besök skulle man ringa dem. Jag mailade till han som stod som ansvarig på lappen (liten text längst ner) och förklarade att det är oseriöst att marknadsföra på det sättet att man måste ringa om man INTE vill ha besök. Han svarade rätt snabbt, bad om ursäkt osv.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P Pin skrev:
När du tecknat 20+ abonnemang får du själv gå runt till grannarna och knacka dörr ”hej, jo vet du att det blivit en förändring på din fiber? Du behöver ta ställning till om…” :crysmile:
Vad pratar du om? Jag tecknar inga abbonnemang. Man frågar grannarna om de vill vara med i en grupp som köper abbonnemang gemensamt. Man frågar bolagen vad de kan offerera, sen skickar man ut det på gatans mail-lista. Får man 20 positiva svar eller fler så tar man den offert man tycker är bast.Sen får de som är med avtal och sin räkning i lådan. Efter ett år skickar man ut ett nytt mail och frågar dem om vi skall göra om det..
Min insats inskränker sig till ett mail med begäran om offert + några mail på listan.
Funkade det för svägerskan i hyreshuset de bor i så kan jag inte se någon anledning till att det inte skulle fungea på en villagata.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
Vad pratar du om? Jag tecknar inga abbonnemang. Man frågar grannarna om de vill vara med i en grupp som köper abbonnemang gemensamt. Man frågar bolagen vad de kan offerera, sen skickar man ut det på gatans mail-lista. Får man 20 positiva svar eller fler så tar man den offert man tycker är bast.Sen får de som är med avtal och sin räkning i lådan. Efter ett år skickar man ut ett nytt mail och frågar dem om vi skall göra om det..
Min insats inskränker sig till ett mail med begäran om offert + några mail på listan.
Funkade det för svägerskan i hyreshuset de bor i så kan jag inte se någon anledning till att det inte skulle fungea på en villagata.
köp lite extra på spekulation så får du bättre pris! Det kränger du sen till grannarna
 
K Kapsyl skrev:
Vad pratar du om? Jag tecknar inga abbonnemang. Man frågar grannarna om de vill vara med i en grupp som köper abbonnemang gemensamt. Man frågar bolagen vad de kan offerera, sen skickar man ut det på gatans mail-lista. Får man 20 positiva svar eller fler så tar man den offert man tycker är bast.Sen får de som är med avtal och sin räkning i lådan. Efter ett år skickar man ut ett nytt mail och frågar dem om vi skall göra om det..
Min insats inskränker sig till ett mail med begäran om offert + några mail på listan.
Funkade det för svägerskan i hyreshuset de bor i så kan jag inte se någon anledning till att det inte skulle fungea på en villagata.

Det var nog menat som ett skämt...
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
Jag hade precis besök av en Tele2-säljare (Tele2-emblem på jackan) här i Malmö. Han var påstridig och sa precis som LarsMK1 skrev; att det kommer ske en förändring där Tele2 tar över Telias fiberlösning i området. Att han inte var öppen för att skicka information eller ta min mailadress ens var en tydlig signal på att detta är oseriöst. Så varning för denna typ av oseriös försäljning i Malmö via Tele2 - det är iom detta mkt osannolikt att jag i framtiden skulle välja någon lösning från er. För tillåter ni denna typ av metoder i försäljningen så är jag inte trygg som kund hos er oavsett pris.


L Lars_MK1 skrev:
Jag tänkte diskutera Tele2s försäljningsmetoder i denna tråd.

Är nyfiken på om dessa metoder är utbrett bland deras säljare, samt varna dem som dem inte varit hos än(om det finns någon) om deras metoder så man kanske är lite mer förberedd på vad som egentligen sker.

Jag har nu haft besök av två Tele2 dörrförsäljare med ett par månaders mellanrum, båda med samma tillvägagångsätt.

Detta gäller altså dem som har Telia Öppen Fiber(händer kanske i andra fibernät med?) där Tele2 tycker man ska byta till iTUX "gratis" mot att man binder sig till tele2 i 24 månader(och får betala vanlig månadsavgift för internet abbonemanget till dem) och därefter kan välja någon annan leverantör om man vill, Vilket är ungefär samma leverantörer som finns i Telia Öppen Fiber.


Problemet med deras försäljning är att dem använder uttryck som:
"Det sker en förändring i din fiberleverans", "Tele2 har tagit över din fiberanslutning från Telia" och annat ordbajsande som är meningen att tolkas som att deras besök är legitimt och något man måste ha information om osv.
Men så är det givetvis inte.

Detta är ett rent försäljningsbesök och inget annat.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
hsd
Det är ju bedrägeri (försök)
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Behöver skriva av mig lite…
Jag har tidigare fått info från Tele 2 att de ska komma till området i närtid, vill man inte ha besök skulle man ringa dem, vilket jag gjorde.

Nyss ringde det på dörren, en kille från Tele 2 stod utanför. Jag sa omgående att jag har ringt och sagt att jag inte vill ha besök av dem. Han frågade om jag vet varför han är där. Nej svarar jag och säger att det inte spelar någon roll. Han börjar direkt prata om att han kommer med info om förändringar på mitt fiber. Jag säger att det är möjligt att han gör, men om jag ska få viktig info lär jag få det från det bolag jag har avtal med och att jag inte är intresserad av att lyssna och jag kommer inte skriva på någonting. Han svar var ungefär ”Ha, skulle du få info från Telia?!”

Han fortsätter och ifrågasätter varför jag inte vill lyssna när han kommer med information hur jag kan få välja fler operatörer till ett bättre pris. Jag får förklara att jag av princip aldrig ingår avtal vid dörren längre och vill jag ha info om något kollar jag upp det själv. Han gav sig inte och drog samma sak igen..

Jag säger igen att jag inte är intresserad och förklarar att jag inte har bra erfarenhet av dörr till dörr-säljare, främst från Tele 2. Sist fick jag ringa Tele 2 och klaga på säljaren. Det tyckte han inte var bra av sin kollega och sa att man kan bli av med jobbet om någon klagar, sen körde han igång igen… men om jag kan erbjuda bla bla…

Jag fick förklara att här tar bara onödig tid från oss båda. ”Men vet du vad öppen fiber är?” svarar han.
Jag säger att jag vet vad det är och han ska respektera när jag säger att jag inte är intresserad av att höra. Han blev tyst i 5 sekunder och bara tittade på mig.. sen körde han igång igen. ”Men om jag kommer med information…”

Först när jag höjde rösten och sa till honom att jag börjar blir irriterad på riktigt och att han ska respektera mig när jag säger till honom att jag inte är intresserad och nu ska han gå härifrån, annars ringer jag Tele 2 och klagar på honom också, då lämnade han snabbt :)
Har samma upplevelse av kräldjuren som jobbar som säljare på Sector alarm också. 3 gånger har jag fått stå och förklara för en säljare varför jag inte vill prata med dem och då även sagt att jag redan förklarat detsamma för deras tidigare kollegor. De brukar dessutom anteckna detta i sina ipads, så kommer de fler gånger kommer jag att betrakta det som trakasserier. Kommer inte ens säga hej utan bara stänga dörren igen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi kanske ska se det ur tre perspektiv. Tele2 försöker få nya kunder, troligtvis har de anlitat ett annat företag att göra den uppsökande kundverksamheten och sedan är det individer som troligtvis jobbar på provision.
Har träffat på dessa säljare, i arbetet och privat, och flera lever upp till gamla namnet "nasare" och gör vad som helst för att få en beställning. Du kan tyvärr träffa på dem säljande för andra operatörer också.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vi kanske ska se det ur tre perspektiv. Tele2 försöker få nya kunder, troligtvis har de anlitat ett annat företag att göra den uppsökande kundverksamheten och sedan är det individer som troligtvis jobbar på provision.
Har träffat på dessa säljare, i arbetet och privat, och flera lever upp till gamla namnet "nasare" och gör vad som helst för att få en beställning. Du kan tyvärr träffa på dem säljande för andra operatörer också.
Så är det ju säkert. Giriga Tele2 m.fl skjuter sig själva i benet när de anlitar sånt slödder (och kanske till och med uppmanar till sånt beteende).
De kanske faktiskt har bra produkter men när de frontas av säljare som står och blåljuger och hittar på saker som en vaken potentiell kund lätt kan genomskåda så vill absolut inte ha mer med deras produkter att göra.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Precis, de representerar ett varumärke.
Tyvärr har få den insikten utan det är bara pengar i plånboken som styr.
Har privat bara haft Tele2 på besök och Sector Alarm.
Tele2 säljare har inte direkt ljugit men haft, ska vi säga, vilseledande information.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Snailman
De här har jag nog sluppit, men nån vecka innan ett larmbolag ringde på dörren så låg det ett kopierat handskrivet brev i brevlådan att en mystisk person i huva hade siktats i området och att man skulle vara vaksam;)
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.