Hej

Bygger om en övervåning på ett 1,5-planshus från 20-talet. Trästomme med självdrag, bergvärme och vattenburen värme.

I samband med bygget så installerar vi en mekanisk frånluftsfläkt på vinden som tar hand om frånluften från köket (nedre plan) samt badrummet (övre plan).

Nu har vi kommit till placering av tilluftsventilerna (saknas idag). Planen är att dessa ska sättas strax bredvid ovankant av fönster i all sovrum på övre plan.

Jag har läst något om att det pga övertryck från undervåning finns risk att tilluftsventilerna istället blir frånluft om de placeras så. Är det något man i praktiken ska ta hänsyn till och hitta en annan placering? Är detta även ett problem när det finns kontinuerlig mekanisk frånluft i badrum på samma våningsplan?

Tack på förhand för tips och inspel.
 
Byta frånluftsfläkten mot en FTX?
Då får du fläktmatad tilluft på köpet.
Och samtidigt lite uppvärmt.
 
H Hybro skrev:
Byta frånluftsfläkten mot en FTX?
Då får du fläktmatad tilluft på köpet.
Och samtidigt lite uppvärmt.
Blev för stort ingrepp för att dra kanalisering för det. Ska tilläggas att projektet/bygget i övrigt är i stort sett färdigt.
 
BirgitS
På övre plan är det vanligt att man sätter tilluften bakom elementen eller mellan elementet och fönstret.
 
BirgitS BirgitS skrev:
På övre plan är det vanligt att man sätter tilluften bakom elementen eller mellan elementet och fönstret.
Tack för svar! Är det speciella tilluftsdon då? Radiatorerna är gamla sektionsradiatorer
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Ja. Kallas radiatordon. Se här för olika varianter:
[länk]
Tack!

Kan den kontinuerliga mekaniska frånluften på övervåningen göra någon skillnad här?
 
Där är jag lite oxå, hur jag ska placera tilluft. Fast i vårt fall blir det hela huset, 1,5 plan, med mekanisk frånluft..
Sorry för lite trådkap kanske..
 
F fredrik1234 skrev:
Tack!

Kan den kontinuerliga mekaniska frånluften på övervåningen göra någon skillnad här?
Jag ringde sagt företag och frågade vad som egentligen var speciellt med deras och han sa att det var egentligen 0 skillnad. Du kan köra vanlig väggventil, hål i väggen, ventil med ljuddämpande osv. Hål som hål. Det viktiga är att den sitter lågt. Dvs som sagts, bakom element så den göms och att elementet kan värma den kalla luften. Jag kommer sätta en vanlig väggventil så.

Sätter du dom högt vid fönsterna på 2a våning kommer dom bli frånluft istället.

Som svar på din fråga, så ja. Jag har badrumsfläkten konstant igång uppe för att ventilera ut. Om luft inte lämnar övervåningen så kommer inte ny luft in.
 
Redigerat:
V Vedhuggarrn skrev:
Där är jag lite oxå, hur jag ska placera tilluft. Fast i vårt fall blir det hela huset, 1,5 plan, med mekanisk frånluft..
Sorry för lite trådkap kanske..
Du kan ju spana in min tråd här för jag är i samma sitts! :)

Tumregel är ju 2 ventiler i TV-rum, 1 i varje rum utöver det sen frånluft ut via badrum, tvättstuga och kök. Sådär 5st på 150m2 sen tillräcklig frånluft beroende på m2 huset är. Varje våning ska sköta sin egen ventilation.

Uppe ska det vara 1 ventil per sovrum som tilluft om rummen används. Där ventil klarar även kravet för 4l/sperson då dom brukar suga in 8l/s
 
Z Zlatje skrev:
Jag ringde sagt företag och frågade vad som egentligen var speciellt med deras och han sa att det var egentligen 0 skillnad. Du kan köra vanlig väggventil, hål i väggen, ventil med ljuddämpande osv. Hål som hål. Det viktiga är att den sitter lågt. Dvs som sagts, bakom element så den göms och att elementet kan värma den kalla luften. Jag kommer sätta en vanlig väggventil så.

Sätter du dom högt vid fönsterna på 2a våning kommer dom bli frånluft istället.

Som svar på din fråga, så ja. Jag har badrumsfläkten konstant igång uppe för att ventilera ut. Om luft inte lämnar övervåningen så kommer inte ny luft in.
Jag menade om en rejäl frånluftsfläkt kan skapa det undertryck som behövs för att ventilerna ska sitta i ovankant av fönster, även på övervåning.

Det ser ju verkligen ut som sk*t att ha dem bakom radiatorerna, oavsett om det är specialvarianter eller vanliga.
 
S
F fredrik1234 skrev:
Jag menade om en rejäl frånluftsfläkt kan skapa det undertryck som behövs för att ventilerna ska sitta i ovankant av fönster, även på övervåning.

Det ser ju verkligen ut som sk*t att ha dem bakom radiatorerna, oavsett om det är specialvarianter eller vanliga.
Termiken kan vara starkare än fläkten ändå.
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
F fredrik1234 skrev:
Jag menade om en rejäl frånluftsfläkt kan skapa det undertryck som behövs för att ventilerna ska sitta i ovankant av fönster, även på övervåning.

Det ser ju verkligen ut som sk*t att ha dem bakom radiatorerna, oavsett om det är specialvarianter eller vanliga.
Aha! Vågar inte svara. På papper suger min fläkt uppe ut sådär 38l/s och enligt m2 yta behövs endast 15l/s, så overkill men lyckades ändå inte få någon eller båda, av mina spaltventiler att agera tilluft. Det gjorde dom endast om köksfläkten var på max.

Jag kör med fresh fläktar som är de största med mest m3 frånluft.

Ja men hur ofta ser man bakom elementet ;) därför vi alla är här inne med 1 1/2 hus och frågar samma sak. Ingen vill sätta in ventiler pga att det är fult uppe, haha.
Jag inser efter att ha lärt mig härifrån nu att inte undra på att huset alltid är skitvarmt på sommaren.. det kommer ju aldrig in någon sval luft på natten in någonstans.. jag har kliat mig i huvudet 2 sommrar nu för jag fattade inte hur vi inte kunde förlora 1c inne på hela natten... en sommar öppnade jag båda fönsterna uppe och hoppades på tilluft bara för att nu insett att dom bara agerade frånluft.
 
Z Zlatje skrev:
Aha! Vågar inte svara. På papper suger min fläkt uppe ut sådär 38l/s och enligt m2 yta behövs endast 15l/s, så overkill men lyckades ändå inte få någon eller båda, av mina spaltventiler att agera tilluft. Det gjorde dom endast om köksfläkten var på max.

Jag kör med fresh fläktar som är de största med mest m3 frånluft.

Ja men hur ofta ser man bakom elementet ;) därför vi alla är här inne med 1 1/2 hus och frågar samma sak. Ingen vill sätta in ventiler pga att det är fult uppe, haha.
Jag inser efter att ha lärt mig härifrån nu att inte undra på att huset alltid är skitvarmt på sommaren.. det kommer ju aldrig in någon sval luft på natten in någonstans.. jag har kliat mig i huvudet 2 sommrar nu för jag fattade inte hur vi inte kunde förlora 1c inne på hela natten... en sommar öppnade jag båda fönsterna uppe och hoppades på tilluft bara för att nu insett att dom bara agerade frånluft.
Hmm, ja du har kanske rätt.

Min fläkt har ett flöde på 121 l/s och den ska då serva badrum övre plan och kök nedre plan. Det ska väl helst vara 0,35 l/s per kvm så på knappa 80 kvm övervåning så blir det ca 21 l/s i behov. Men trycket från undre delar av huset kanske gör så att det ändå inte fungerar?
 
F fredrik1234 skrev:
Hmm, ja du har kanske rätt.

Min fläkt har ett flöde på 121 l/s och den ska då serva badrum övre plan och kök nedre plan. Det ska väl helst vara 0,35 l/s per kvm så på knappa 80 kvm övervåning så blir det ca 21 l/s i behov. Men trycket från undre delar av huset kanske gör så att det ändå inte fungerar?
121 l/s på 1 fläkt??? eller 121 m3/hL?

Min logiska amatörgissning är att om du skulle få till ett så pass bra utsug nere, så att spaltventiler över fönsterna uppe blir tilluft, då har du ett enormt överdrivet undertryck nere som kan bidra till höga halter av radon, materialdoft osv

Jag tror tyvärr att man måste följa rekomendationerna att varje våning ska ventilera sig själva. Speciellt med enbart mekanisk frånluft som vi/du har
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.