Men du har köpt en professionell tjänst. Där ska installatören välja material av rätt kvalitet till ett rimligt pris.
En onödigt dyr produkt bör vara reklamerbar.

Om du kan hitta samma produkt väsentligt billigare, har hantverkaren misslyckats med sitt inköpsarbete.

Jag skulle leta reda på billigare alternativa produkter och fråga varför det dyrare alternativet valdes.

Sedan skulle jag leta reda på nätpriserna för de fakturerade varorna och begära en förklaring till prisskillnaden.

Notera att förklaringarna måste vara förankrade i någon relevant orsak.

Sedan kan du förhandla om vad du ska betala.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
S
@ @ndreas skrev:
Varför ska de ha något påslag överhuvudtaget? Ärligare är väl att ha en rimlig kostnad per timme.
Det där argumentet dyker upp i varenda diskussion. Ja i en perfekt värld så stämmer det du säger. Men nu är standard i branschen att man har påslag på material för att kunna hålla ner timpriset. Att försöka vara banbrytande och starta elfirma som kör utan påslag men med högre timpris för att kompensera vore att lägga krokben för sig själv.

För när en kund frågar om kostnader innan den bokar jobb? Gissa vad den lägger vikten vid? Jo timpriset.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det där argumentet dyker upp i varenda diskussion. Ja i en perfekt värld så stämmer det du säger. Men nu är standard i branschen att man har påslag på material för att kunna hålla ner timpriset. Att försöka vara banbrytande och starta elfirma som kör utan påslag men med högre timpris för att kompensera vore att lägga krokben för sig själv.

För när en kund frågar om kostnader innan den bokar jobb? Gissa vad den lägger vikten vid? Jo timpriset.
Är det så att kunden frågar "vad kostar det?", får veta vad det kostar per timme och vad materialpåslaget är och sedan lägger mest vikt vid timpriset?
Eller är det så att kunden frågar "vad kostar det?", får veta vad det kostar per timme och får veta att det blir ett materialpåslag, men som tyvärr är hemligt och sedan lägger mest vikt vid timpriset?
Eller är det så att kunden frågar "vad kostar det?", får veta vad det kostar per timme, får inte veta att det blir ett materialpåslag och sedan lägger mest vikt vid timpriset?
 
  • Gilla
Erik Lindroos och 2 till
  • Laddar…
@
S SueCia skrev:
Det där argumentet dyker upp i varenda diskussion. Ja i en perfekt värld så stämmer det du säger. Men nu är standard i branschen att man har påslag på material för att kunna hålla ner timpriset. Att försöka vara banbrytande och starta elfirma som kör utan påslag men med högre timpris för att kompensera vore att lägga krokben för sig själv.

För när en kund frågar om kostnader innan den bokar jobb? Gissa vad den lägger vikten vid? Jo timpriset.
Jag har då haft elektriker på besök och redan inhandlat material. Surprise! De har då inte sagt något utan monterat till vanlig tim-taxa. Notera att jag inte köpt några skit grejer utan kända märken/prylar.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M magnu skrev:
Det är 2 års prescriptionstid på obehörig installation...
Där ser man
 
M magnu skrev:
Men du har köpt en professionell tjänst. Där ska installatören välja material av rätt kvalitet till ett rimligt pris.
En onödigt dyr produkt bör vara reklamerbar.

Om du kan hitta samma produkt väsentligt billigare, har hantverkaren misslyckats med sitt inköpsarbete.

Jag skulle leta reda på billigare alternativa produkter och fråga varför det dyrare alternativet valdes.

Sedan skulle jag leta reda på nätpriserna för de fakturerade varorna och begära en förklaring till prisskillnaden.

Notera att förklaringarna måste vara förankrade i någon relevant orsak.

Sedan kan du förhandla om vad du ska betala.
Tack! Precis vad jag gjort.
 
S SueCia skrev:
Det där argumentet dyker upp i varenda diskussion. Ja i en perfekt värld så stämmer det du säger. Men nu är standard i branschen att man har påslag på material för att kunna hålla ner timpriset. Att försöka vara banbrytande och starta elfirma som kör utan påslag men med högre timpris för att kompensera vore att lägga krokben för sig själv.

För när en kund frågar om kostnader innan den bokar jobb? Gissa vad den lägger vikten vid? Jo timpriset.
Kan man förklara hur man jobbar så får man nog kunder, återkommande kunder som vet att man tar den timpeng man behöver och gör resten med kundens bästa i fokus.
 
Mikael_L
M mojjen skrev:
Hm, sökte på elgross och kickback, och hamnade på en sidan från konkurrensverket som bekräftar att kickbacks inte är ovanligt. Så läge för mig att förhandla. Till försvar så är det sannolikt inte här de stora problemen ligger. Om en kickback på 5-10% sätts på nettot så slår det rätt lite i förhållande till de upphausade bruttopriserna, som jag ser som mycket större problem. Om en produkt kostar 100:- brutto med 75% rabatt så kostar den netto 25:- för dom av oss som saknar kickaback. Om företag x får 10% ytterligare kickback (vilket jag tror är väldigt mycket) så blir nettot 22,5:-.
Jo det finns kickbacks, det VET jag.
Men i rena kronor blir det kanske ingen större skillnad för direktrabatten vid faktureringstillfället sjunker och så blir det kickback efteråt.
Mao, det är bara ännu ett sätt att lura kunderna.
Jag har ganska tätt samarbete med ett företag där jag upptäckte att jag, trots mina små inköp såsom enmansfirma, hade bättre priser än de som handlade för gott över miljonen årligen.
När vi kollade upp detta visade det sig bero på att de hade kickback, de hade nyligen fått ny VD som inte hade hunnit sätta sig in i allt som fixats tidigare.
Dessutom hade de tweakat rabattbrevet för att vara bra på kabel, som de köper mest av. Då var det sen lite halvkasst på allt annat.

Det är nog antagligen mest riktat mot de som har avtalskunder, ramavtal, där det ofta kan vara avtalat om att material får vidarefaktureras mot ett max påslag av inköpspris.

Nu går jag in i gissningsmode:
Jag tror att man inte blir erbjuden kickback, man får fråga och förhandla om det.
Jag misstänker att de inte vill hålla på med sånt om man inte är en rätt stor kund redan.
Jag tror att kickback inte ger något speciellt mycket bättre pris på sista raden, utan mest är ett sätt att dribbla med redovisade kostnader.
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo det finns kickbacks, det VET jag.
Men i rena kronor blir det kanske ingen större skillnad för direktrabatten vid faktureringstillfället sjunker och så blir det kickback efteråt.
Mao, det är bara ännu ett sätt att lura kunderna.
Jag har ganska tätt samarbete med ett företag där jag upptäckte att jag, trots mina små inköp såsom enmansfirma, hade bättre priser än de som handlade för gott över miljonen årligen.
När vi kollade upp detta visade det sig bero på att de hade kickback, de hade nyligen fått ny VD som inte hade hunnit sätta sig in i allt som fixats tidigare.
Dessutom hade de tweakat rabattbrevet för att vara bra på kabel, som de köper mest av. Då var det sen lite halvkasst på allt annat.

Det är nog antagligen mest riktat mot de som har avtalskunder, ramavtal, där det ofta kan vara avtalat om att material får vidarefaktureras mot ett max påslag av inköpspris.

Nu går jag in i gissningsmode:
Jag tror att man inte blir erbjuden kickback, man får fråga och förhandla om det.
Jag misstänker att de inte vill hålla på med sånt om man inte är en rätt stor kund redan.
Jag tror att kickback inte ger något speciellt mycket bättre pris på sista raden, utan mest är ett sätt att dribbla med redovisade kostnader.
Jag tror du har helt rätt i din analys. Att riktigt stora drakar som Bravide etc har avtal som vi andra inte kommer åt ser jag som mycket troligt. Dock redan för 15 år sen när jag pratade med en inköpare på Bravida så berättade han att dom låg direktuppkopplade mot grossisterna och automatiserade inköpen på artikelnivå där de hade bäst netto. Så med för mycket latenta rabatter skulle det minska chansen att få leverera.

Att det generellt på el gross erbjuds kickback skulle även förvåna mig, ingen ahr då tagit upp frågan med mig, från någon gross. Även i vår bransch erbjuds det ibland årsbonus och volymbaserat "marknadsföringsstöd" etc. Men det är något vi normalt undviker till förmån för direktrabatter. Främst för att det är svårt att kalkylera med dom bidragen, vilket gör det svårare att vinna upphandlingar.
I rapporten från konkurrensverket framkom att ca 45% hade någon form av kickback och av ddessa uppgav 12% att de hade 10% eller mer (Vilket ju då skulle innebära runt 5% av alla gross kunder). Det tyder enligt mig på att merparten kickback avtal ligger i den betydligt lägre regionen, sannolikt 3-5%.
 
  • Gilla
sve84 och 1 till
  • Laddar…
S
S sve84 skrev:
Kan man förklara hur man jobbar så får man nog kunder, återkommande kunder som vet att man tar den timpeng man behöver och gör resten med kundens bästa i fokus.
I en perfekt värld absolut, men inte i verkligheten :)
Det läggs oerhört stor vikt vid timtaxan.
 
S
@ @ndreas skrev:
Jag har då haft elektriker på besök och redan inhandlat material. Surprise! De har då inte sagt något utan monterat till vanlig tim-taxa. Notera att jag inte köpt några skit grejer utan kända märken/prylar.
Gött! :)
 
S
S Skopan skrev:
Är det så att kunden frågar "vad kostar det?", får veta vad det kostar per timme och vad materialpåslaget är och sedan lägger mest vikt vid timpriset?
Eller är det så att kunden frågar "vad kostar det?", får veta vad det kostar per timme och får veta att det blir ett materialpåslag, men som tyvärr är hemligt och sedan lägger mest vikt vid timpriset?
Eller är det så att kunden frågar "vad kostar det?", får veta vad det kostar per timme, får inte veta att det blir ett materialpåslag och sedan lägger mest vikt vid timpriset?
Det är snarare så att snacket mellan bekanta/vänner går såhär typ "Varför anlitar du XXXX, YYYY tar ju mer än 100kr mindre per timme".

Hur ofta har man inte hört "Gissa vad XXX tog i timmen för att byta handfat!" och därefter "Man skulle ha blivit rörmokare!"


Dessa kommentarer kommer dessutom ofta från folk som har betydligt högre lön än vad en rörmokare kan drömma om :D
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Har fått svar från elektrikern som i korthet går ut på att jobbet normalt tar två dagar (elcentral + laddare) beroende på hur det ser ut på platsen m.m. så angående att få honom att ta bort resan så lägger jag ner den striden. Svårt att argumentera för att han gjort fel rent juridiskt där, även om han inte haft mitt bästa i åtanke.

Sen undrade han varför jag inte ringde elbutik.se och bad dem göra jobbet om de nu var så billiga.Och att jag fick jobbet utfört som jag ville, han gjorde ett jobb som jag ville ha hjälp med och han gjorde det fort och väldigt bra och han har leverantörskostnader m.m.

Om du går på Ica och handlar så kostar det X kronor och då kan du inte klaga på att du sen ser samma vara billigare på Coop på nätet.

Svarade bara att jag bestrider fakturan, i den del som avser material, och betalar arbetskostander och reskostnader omgående. Skickade med en länk om skäligt pris.
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
Betala även vad du anser är skäligt pris för materialet.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Betala även vad du anser är skäligt pris för materialet.
Ja, bra, tänkte inte på det. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.