- 28% besparing på elförbrukning
- 1000kr besparing jämfört med förra året och utan timtaxa.
- 300kr av dessa beror på timtaxan. Detta är dock preliminär siffra jämfört med medelpriset då månadspriset hos Telge inte kommit ännu.
- det var exakt samma medeltemperatur ute hos mig under 2023 som under 2022. Variationen var också likartad,näven om det var 0,2°C kallare som kallast och 0,2°C varmare som varmast under 2022.

Jag installerade LLVP den 25 januari 2022. Det blir intressant att se februari då jag rimligtvis bara har mina övriga optimeringar då.

Edit: i besparingen ovan är inte elöverföring och energiskatt inräknad. Räknar man med den så är besparingen 1105 kr till, dvs totalt 2100 kr.
 
2022 - 1127kW
2023 - 1052kW

lite mindre iaf. Men i det stora hela är skillnaden större i användning i hemmet då iår är även elbilsladdning med. Dock en Hybrid så har väl laddat bilen kanske med 150-200kW
 
Stapeldiagram visar elförbrukning jämförelse mellan 2022 och 2023, årsdata, procentsatser, och genomsnittligt energipris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
-22%
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
En liten minskning.
---------------
Förbrukning januari 2022
1 632 kWh
Förbrukning januari 2023
1 543 kWh
Jämfört med januari 2022
minskning med 5 %
----------------
Vi har nog varit hyggligt försiktiga med förbrukningen i alla år. Temp inne 20-21 grader, svalare i sovrum. Besparingen kan bero lite på utetempen, men troligen mest på att vi har minskat en aning på användning av den största förbrukaren - duschen, som kan dra en "effekt" motsvarande 20 kW.
(2 pers à 5 min/dag = 100 kWh/månad)
Till saken hör att vi har fastpris på 48 öre + moms,. Dock försöker vi ändå vara solidariska, så vi kör disk och tvätt när priserna/effektuttaget i nätet är någorlunda låga.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N
GlennB GlennB skrev:
Januari 2023: 2058kWh
Januari 2022: 2467kWh


Inte gjort några som helst skillnader, fortfarande samma LLVP i huset, forytfarande "på gränsen till outhärdligt" låg temperatur i bodelen, fortfarande direktverkade el i garaget (ställd på 10 grader).

Tak tilläggsisolerat 2009 och alla fönster utbytta mot isolerglas 2010.

Så skillnaden är troligen i princip helt att det var varmare ute i år.

Kan lägga till:

Januari 2021: 2665kWh

Då hade jag dock en något drägligare innetemperatur, lite oklart hur kallt det var ute då.
"På gränsen till outhärdligt låg temperatur i bodelen" tycker jag låter hemskt rent ut sagt.
När temperaturen går under 20 grader (håller 22 grader på nedervåningen och 20 på den övre) tycker jag alla ytor på möbler o.s.v. blir obehagligt kalla att vidröra.
Tänk att det skall behöva vara så här i ett utvecklat land som Sverige år 2023. Folk har inte råd att hålla sina hus varma och sköna.
Det är illa tycker åtminstone jag.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
8000 kr för bara januari? Vad hade du för timpris?
Fel av mig, tänkte på priset i december! Vet ännu inte vad jag får betala för januari.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Stapeldiagram visar årlig energiförbrukning i kWh för åren 2019-2023 med temperaturförändringar i grader Celsius.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Dec 2021 1700 kWh
Dec 2022 647 kwh
Jan 2022 1700 kWh
Januari 2023 1000 kWh
9760 kWh 2022
Solceller på garaget o kåken bidrar med ca 4500 kWh per år varav 2500 genereras till nätet
160 kvadrat kåk 50 kvadrat garage som värms med hero Mitsubishi värmepump
2 st elhybridbilar som tankas 2 ggr veckan vid okej elpris
Källare med vedpanna o bergvärme
Ca 4 kubik ved dec-Jan- och hittills februari
 
960.8kWh 2023 mot 1808kWh 2022, så minus 47%
Det nu avstängda badet står ju så klart för en del förra året, men sänkt inomhustemperatur har gjort att det eldas mer i kamin och kokspis och när den sistnämnda är varm har det blivit matlagning på den så nästan all mat i januari blev lagad där.

Börjar hitta ved sen jag köpte huset -94 :D
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
- 28% besparing på elförbrukning
- 1000kr besparing jämfört med förra året och utan timtaxa.
- 300kr av dessa beror på timtaxan. Detta är dock preliminär siffra jämfört med medelpriset då månadspriset hos Telge inte kommit ännu.
- det var exakt samma medeltemperatur ute hos mig under 2023 som under 2022. Variationen var också likartad,näven om det var 0,2°C kallare som kallast och 0,2°C varmare som varmast under 2022.

Jag installerade LLVP den 25 januari 2022. Det blir intressant att se februari då jag rimligtvis bara har mina övriga optimeringar då.

Edit: i besparingen ovan är inte elöverföring och energiskatt inräknad. Räknar man med den så är besparingen 1105 kr till, dvs totalt 2100 kr.
Grävde bakåt i historien, har inte hittat 2020 ännu, men...

Notera också att vissa siffror bara är ungefärliga (tagna ur grafer) då exakta siffror inte finns bevarade.

2023: 1557
2022: 2157
2021: 2500
2020: -
2019: 2700
2018: 2530

Lite intressant att titta bakåt i historien då siffrorna varierar stort mellan åren för vissa månader. I exempelvis december hade vi väldigt låga siffror under två år (nästan lika låga som 2022), det råkar dock sammanfalla med två år då vi eldade mycket med ved och då vi var bortresta på jul och nyår...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Magnus E K
Det är väl bara att kolla på de gamla räkningarna?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Grävde bakåt i historien, har inte hittat 2020 ännu, men...

Notera också att vissa siffror bara är ungefärliga (tagna ur grafer) då exakta siffror inte finns bevarade.

2023: 1557
2022: 2157
2021: 2500
2020: -
2019: 2700
2018: 2530

Lite intressant att titta bakåt i historien då siffrorna varierar stort mellan åren för vissa månader. I exempelvis december hade vi väldigt låga siffror under två år (nästan lika låga som 2022), det råkar dock sammanfalla med två år då vi eldade mycket med ved och då vi var bortresta på jul och nyår...
Elnätsbolaget bör ha full historik?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Elnätsbolaget bör ha full historik?
Nej, inte via webbtjänst. Där saknas ett drygt år. Jag har nu hittat de flesta siffrorna via de gamla räkningarna och grafer. Jag måste däck leta reda på alla månaders räkningar för att få ut de exakta siffrorna per månad.

Eftersom frun stod på räkningarna förr så måste jag dock göra detta lite försiktigt, hon tycker detta är helt ointressant. Att jag skulle få låna hennes identitet en stund är otänkbart, hon tycker redan att jag gör intrång då jag via APIer kan se när hon duschat och vilken tid hon kommer hem från jobbet....
 
  • Haha
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.