M
H hempularen skrev:
Det låter väldigt osannolikt att det skulle vara någon form av asbest. OM vi antar att det är rester från renoveringen. Det blir alltid väldigt mycket damm vid rivning av olika material, och det är inte ovanligt att man hittar rester av rivningsdamm åratal efter en renovering. Det kan vara gips, slipdamm från spackel osv.

Men även OM det är asbesthaltigt damm, så är det helt ofarligt om det bara ligger där, visst någon enstaka fiber kan säkert röras upp i luften då och då. Men vi har asbest i låååga halter i all luft vi andas. Det är inte ett främmande material. Så även om man skulle röra upp något gammalt damm någon gång så ger det ingen märkbar ökad exponering över en människas livscykel. Det man skall undvika är att bearbeta asbest, inte såga i det, inte borra i det, eller fräsa, slipa osv. Men även om man råkar göra det någon gång i okunskap så är ingen skada skedd. Just att torka upp med blöt trasa är bästa sättet att "sanera" asbest.

Det finns miljontals människor som utsatts för långvarig hög exponering av asbest i arbetslivet, om vi bortser från de extrema fallen (eternitarbetarna), så är det väldigt få som fått skador. Ex. har alla bilmekaniker som arbetat fram till slutet av 80 talet utsatts för stor exponering vid byte av bromsklossar på bilar. Det finns bilmekaniker som drabbats, men det är rätt ovanligt. Byggtnadsarbetare har under årtionden rivit asbesthaltiga material (utöver eternit), samma där, några enstaka drabbade (men desto fler av andra dammrelaterade lungproblem, rivningsdamm är onyttigt även utan asbest).

För människor utanför de här yrkesmässiga riskområdena, är oron över asbest farligare än exponeringen någonsin kan bli.

Men som sagt, det är väldigt osannolikt att dammet du ser skulle vara asbesthaltigt.
Tack så jättemycket för ditt utförliga svar. Använder man gips och spackel uppe taket när man renoverar? Om de har borrat i eternitplattor när de fäste plåttaket, är dessa eternitplattor farliga fortfarande eller är det bara precis vid hanteringen och sen luftburet några dagar efteråt..? Jag är väldigt okunnig inom det. OM vi nu skulle anta att det är rester från det som jag är rädd för, ska jag då ta blöta tvättlappar och torka ner i det hålet med isolering (som jag la upp bild på) för att få upp allt damm som jag kan se/komma åt? Om jag inte får upp allt, kommer det att flyga rundor när det ligger där nere? Det andra som låg uppe på hela taket var ju mer ”öppet” men även det sa du troligtvis inte har flugit rundor mer än något enstaka.. jag har haft det väldigt varmt och fuktigt inne på denna toalett, det kanske har gjort att det stannat där det varit..? Vänliga hälsningar
 
Om man borrar i eternitplattor, så är det just då som det är kan vara farligt, men det gäller då framförallt för arbetarna som borrar. För de gör sådant om inte dagligen så ialla fall regelbundet. Det är inget att oroa sig över.

Det finns och har funnist hundratusentals hus i Sverige med eternit på taket som som fasadmaterial. Även ventilationstrummor av eternit har varit vanligt. Asbestrelaterade sjukdomar är väldigt ovanligt, om vi bortser från de som utsatts extremt i arbetslivet.

Det där som ligger nere i hålet lär inte flytta på sig. Gipsskivor finns lite överallt i hus. Spackel används i stora mängder vid de flesta byggnadsarbeten. Och mycket av det slipas bort. Håller precis på med spackling av en utbyggnad på vårt fritidshus, 30 kvm. Slipmaskinen kopplad till dammsugare, tar typ 90% av dammet, men det är nu (halvvägs färdigt) ca 3 kg damm i dammsugaren. Och ca 1mm damm på alla ytor. Och tyvärr slarvar jag med andningsmasken.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om du oroar dig så får du väl skicka ett prov på analys?
 
När du pratar om eternitplattor och plåttak, är det alltså yttertaket du pratar om då?
Det du frågar om är alltså om asbesthaltigt damm skulle kunna färdas från det gamla yttertaket, genom takpapp och råspånt, genom vinden (utan att lämna spår), genom vindsisoleringen och genom innertaket. För att sedan samlas ovanpå din värmepanna. På den frågan vågar jag lämna ett ganska bestämt nej.

Släpp det här nu. Du har inte sett någon asbest, och om det trots allt skulle ha varit asbest du hittade ovanpå pannan så har du gjort precis som man ska när du torkade bort det. Och om du hade gjort fel så rör det sig om så lite att det ändå inte spelar någon roll.

Att oroa sig för något på den nivån som du verkar göra förkortar livet betydligt mer än de hypotetiska asbestpartiklarna du inte stött på.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
H hempularen skrev:
De som faktiskt har drabbats av asbest, är i huvudsak anställda på eternitfabriker som stod och sågade, fräste, slipade asbesthaltigt material 8h om dagen i åratal, och helt utan någon form av skydd, i en miljö som var dimmig av asbestfiber i luften. Där finns det dramatiskt dålig statistik.
Kan tilläggas att det dessutom krävdes att de drabbade rökte. Deras ickerökande kollegor klarade sig i betydligt högre utsträckning trots massiv exponering.

Minnie
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
M
H hempularen skrev:
Om man borrar i eternitplattor, så är det just då som det är kan vara farligt, men det gäller då framförallt för arbetarna som borrar. För de gör sådant om inte dagligen så ialla fall regelbundet. Det är inget att oroa sig över.

Så hål i eternitplattor är inte farliga efteråt? Det är bara precis vid själva ditsättningen utav plåttaket? Så hålen är inte farliga och ligger inte och ”läcker” sen, det är bara precis vid hanteringen då dammet uppstår?
Jag förstår, jag bara tänker på hur det hamnat där längst upp på det skåpet , det är lite mer än 2 meter upp dit.. Jag vill bara hitta en rimlig förklaring på var det rimligtvis kommit ifrån(?) så att jag bara kan släppa det .. jag förstår om min hyresvärd inte kommit upp dit och rengjort, jag behövde ha en pall uppe på stolen för att kommit dit.
Om det varit asbest som legat där i två år, är det farligt då? Eller är det som du sa att det har legat där, och kanske att något lite flugit rundor men inte mer än vad jag kunnat bli utsatt för någon annanstans? Kan fuktigheten där inne ha gjort att det legat på plats? Det är svårt att beskriva det som låg på själv taket av skåpet, men det var som ljusgrått mjöl mer små korn och stenar lite här och där.
Oj, det var mycket damm, då kanske masken vore bra

Det finns och har funnist hundratusentals hus i Sverige med eternit på taket som som fasadmaterial. Även ventilationstrummor av eternit har varit vanligt. Asbestrelaterade sjukdomar är väldigt ovanligt, om vi bortser från de som utsatts extremt i arbetslivet.

Det där som ligger nere i hålet lär inte flytta på sig. Gipsskivor finns lite överallt i hus. Spackel används i stora mängder vid de flesta byggnadsarbeten. Och mycket av det slipas bort. Håller precis på med spackling av en utbyggnad på vårt fritidshus, 30 kvm. Slipmaskinen kopplad till dammsugare, tar typ 90% av dammet, men det är nu (halvvägs färdigt) ca 3 kg damm i dammsugaren. Och ca 1mm damm på alla ytor. Och tyvärr slarvar jag med andningsmasken.
 
M
P PatrikJo skrev:
När du pratar om eternitplattor och plåttak, är det alltså yttertaket du pratar om då?
Det du frågar om är alltså om asbesthaltigt damm skulle kunna färdas från det gamla yttertaket, genom takpapp och råspånt, genom vinden (utan att lämna spår), genom vindsisoleringen och genom innertaket. För att sedan samlas ovanpå din värmepanna. På den frågan vågar jag lämna ett ganska bestämt nej.

Släpp det här nu. Du har inte sett någon asbest, och om det trots allt skulle ha varit asbest du hittade ovanpå pannan så har du gjort precis som man ska när du torkade bort det. Och om du hade gjort fel så rör det sig om så lite att det ändå inte spelar någon roll.

Att oroa sig för något på den nivån som du verkar göra förkortar livet betydligt mer än de hypotetiska asbestpartiklarna du inte stött på.
Ja, att eternitplattor är inbyggda under plåttaket. Jag menar inte att dammet har tagit sej igenom allt det materialet som du beskrev ovan. Jag menar att det vid påsättning utav plåttaket på eternitplattor då har varit öppet mellan vinden och värmevattenskåpet och att det dammet då (som var som ljusgrått mjöl med små gruskorn , små stenar i) har kommit ifrån när de satte på plåttaket. Och att de sen har satt upp taket på vinden. Jag har fastnat vid det eftersom huset är så rent i övrigt men där längst upp på skåpet (lite mer än 2 meter upp) fanns allt detta. Det som oroar mej är om det dammet (Om det skulle kommit från asbest) har legat där inne i 2 år, har det varit farligt för oss då... eller räknas inte det som exponering
 
M
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Kan tilläggas att det dessutom krävdes att de drabbade rökte. Deras ickerökande kollegor klarade sig i betydligt högre utsträckning trots massiv exponering.

Minnie
Tack så mycket.
 
M Jenna Tengvall skrev:
Ja, att eternitplattor är inbyggda under plåttaket. Jag menar inte att dammet har tagit sej igenom allt det materialet som du beskrev ovan. Jag menar att det vid påsättning utav plåttaket på eternitplattor då har varit öppet mellan vinden och värmevattenskåpet och att det dammet då (som var som ljusgrått mjöl med små gruskorn , små stenar i) har kommit ifrån när de satte på plåttaket. Och att de sen har satt upp taket på vinden. Jag har fastnat vid det eftersom huset är så rent i övrigt men där längst upp på skåpet (lite mer än 2 meter upp) fanns allt detta. Det som oroar mej är om det dammet (Om det skulle kommit från asbest) har legat där inne i 2 år, har det varit farligt för oss då... eller räknas inte det som exponering
Varför skulle det vara öppet mellan vinden och pannrummet bara för att man sätter plåt på taket?
Du hade väl varit uppe på vinden? Ser man eternitplattorna därifrån? Finns ens eternitplattorna eller är du bara orolig att det eventuellt kan ligga eternit under plåten?

Det du torkat bort är högst sannolikt någon form av byggdamm som man missat att torka bort efter en renovering. Slipdamm, eller ännu mer troligt från någon form av håltagning. Det är extremt osannolikt att det skulle vara något som innehåller asbest.
OM det ändå skulle varit asbest i så kommer det inte flyga omkring av sig självt. Asbesten kommer inte krypa upp och bita dig i tårna när du sover. Den har ju uppenbarligen legat ganska stilla om den legat där i minst två år.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M
Ett hörn av ett rum med rosa väggar och vita ytor, synliga rör, vinkelvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P PatrikJo skrev:
Varför skulle det vara öppet mellan vinden och pannrummet bara för att man sätter plåt på taket?
Du hade väl varit uppe på vinden? Ser man eternitplattorna därifrån? Finns ens eternitplattorna eller är du bara orolig att det eventuellt kan ligga eternit under plåten?

Det du torkat bort är högst sannolikt någon form av byggdamm som man missat att torka bort efter en renovering. Slipdamm, eller ännu mer troligt från någon form av håltagning. Det är extremt osannolikt att det skulle vara något som innehåller asbest.
OM det ändå skulle varit asbest i så kommer det inte flyga omkring av sig självt. Asbesten kommer inte krypa upp och bita dig i tårna när du sover. Den har ju uppenbarligen legat ganska stilla om den legat där i minst två år.
För jag tänker att det måste varit öppet där för att det överhuvudtaget skulle kunna ha kommit skit ovanpå värmeskåpet. ( innertaket är ju även det ditsatt under renoveringen). Strax ovanför skåpet är vit liggande träpanel , men inga hål eller likande. Laddar upp bild till dej nedan.
Vad betyder håltagning och när gör man det? Kan slipdamm eller damm från håltagning vara som ljusgrått mjöl med små gruskorn / små stenar blandat/i?
Jag förstår det, jag menar inte att vara jobbig och orimlig, jag är bara så orolig. Jag och barnen har bott där i 2 år, och jag har ju ventil där inne i badrummet där värmeskåpet står, tänker om ventilen och att fönstret varit öppet har gjort att såna partiklar farit rundor. Eller om sånt ligger där det ligger och endast far rundor dagarna efter att det hanterats...
 
M Jenna Tengvall skrev:
[bild]

För jag tänker att det måste varit öppet där för att det överhuvudtaget skulle kunna ha kommit skit ovanpå värmeskåpet. ( innertaket är ju även det ditsatt under renoveringen). Strax ovanför skåpet är vit liggande träpanel , men inga hål eller likande. Laddar upp bild till dej nedan.
Vad betyder håltagning och när gör man det? Kan slipdamm eller damm från håltagning vara som ljusgrått mjöl med små gruskorn / små stenar blandat/i?
Jag förstår det, jag menar inte att vara jobbig och orimlig, jag är bara så orolig. Jag och barnen har bott där i 2 år, och jag har ju ventil där inne i badrummet där värmeskåpet står, tänker om ventilen och att fönstret varit öppet har gjort att såna partiklar farit rundor. Eller om sånt ligger där det ligger och endast far rundor dagarna efter att det hanterats...
Nu tänker du bakvänt. Du har bestämt dig för att dammet du torkat bort kommer från yttertaket. Jag försöker förklara för dig att det är helt orimligt att det kommer därifrån. Igen: Kan du ens se eterniten från vinden? Det borde ligga papp och råspånt mellan som gör det helt omöjligt för material att komma in den vägen. Och ingen river ett helt vindsbjälklag för att byta ett yttertak.

När jag tittar på din bild ser jag åtminstone tre hål som borrats i relativ närtid. Två för att fästa rörklammers och ett hål för en elkabel. Alla de tre borrhålen kan ge upphov till damm som ser ut som ljusgrått mjöl med små gruskorn i. Det är fullt naturligt att man när man borrar de tre hålen glömmer eller struntar i att städa. Jag har gjort det, och åtminstone hälften av alla här på forumet har gjort det.
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
M
P PatrikJo skrev:
Nu tänker du bakvänt. Du har bestämt dig för att dammet du torkat bort kommer från yttertaket. Jag försöker förklara för dig att det är helt orimligt att det kommer därifrån. Igen: Kan du ens se eterniten från vinden? Det borde ligga papp och råspånt mellan som gör det helt omöjligt för material att komma in den vägen. Och ingen river ett helt vindsbjälklag för att byta ett yttertak.

När jag tittar på din bild ser jag åtminstone tre hål som borrats i relativ närtid. Två för att fästa rörklammers och ett hål för en elkabel. Alla de tre borrhålen kan ge upphov till damm som ser ut som ljusgrått mjöl med små gruskorn i. Det är fullt naturligt att man när man borrar de tre hålen glömmer eller struntar i att städa. Jag har gjort det, och åtminstone hälften av alla här på forumet har gjort det.
Tack. Älskar när folk är raka och kan förklara för mej. Det betyder väldigt mycket.
Ja, min rädsla för att det skulle vara det gjorde så att jag letade efter det för att i det hitta en övertygelse för att det inte skulle vara det.
Jag läste lite om att man både i väggar och tak på toaletten som mest sätter gips. Då är det säkert som du skrivit innan, överblivet gipsdamm som blivit kvarlämnat, för de måste ju ha borrat upp gipsskivorna också tänker jag (?) , innan de la träpanelen i taket.
tack för att du tar dej tid, Mvh
 
  • Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
M
E etompau skrev:
Ser ut som det är vanlig "gullfiberisolering" (glasfiber) som har blivit smutsig runt hålet=ofarligt

Hur gammal är prylen som är på bilden? Läs på någon typskylt.
Hej igen! Jag fick ett svar ifrån ett företag gällande värmeskåpet att om det tillverkades efter 1994 så är det inte asbest i det. Detta tillverkade 1993. Visst var det så att det förbjöds i början utav 80-talet..? Kan det vara asbest som isolering inne i detta skåpet trots allt..? Tack på förhand. Mvh
 
Men, snälla nån. Skicka ett prov på analys om du vill vara säker. Annars får du flytta till en ny lägenhet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Är det väggar i trä eller är det murade/gjutna väggar?
Är det inte väggar i trä och gips så är dammet och de små stenarna till 99,99% från när man borrade för rörklammer.
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.