Om huset är på 116kvm i elområde 3 har jag svårt att se hur något annat än en luft luft vp kan vara en vettig investering…..men det kan man ju se när man vet hur energiförbrukningen är. Och alla köp man gör behöver ju inte vara ekonomiskt försvarbara, kan ju vara en komfortfråga också.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
F
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker dels det låter som att mäklaren inte riktigt förstår systemet, men lutar åt att man avser att det kommer lite uppvärmd tilluft i ventiler, inte kall luft, medan själva uppvärmningen är från radiatorerna vars vatten värms helt på el.

Visst är en luftvatten-värmepump eller liknande bättre än en luft/luft, då man får värme till alla rum och dessutom varmvatten från den, men jag tycker inte man helt ska avfärda en luft/luft. Den avlastar nuvarande system rejält och har också fördelen av kyla sommartid, till en helt annan kostnad. En kombination är inte fel heller på sikt.

Jag tycker det är märkligt det där. Även besiktningsmän skriver helt fel ibland. På vårt hus står det att det är en luftvatten vp i besiktningspappren när det är FLVP.
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
På vårt hus står det att det är en luftvatten vp i besiktningspappren när det är FLVP.
Rent tekniskt är det ju en luft/vatten-VP men man använder luften inne istället för den ute... :geek:
 
  • Gilla
jonas_da och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om huset är på 116kvm i elområde 3 har jag svårt att se hur något annat än en luft luft vp kan vara en vettig investering…..men det kan man ju se när man vet hur energiförbrukningen är. Och alla köp man gör behöver ju inte vara ekonomiskt försvarbara, kan ju vara en komfortfråga också.
Vid elavbrott eller brist, kortare eller
t ex i framtiden veckovis? klarar jag värmen året runt med min dagligt använda täljstenskamin. Minimalt med illaluktande rök p g a bra förbränning.

(Vattenpump kortare stunder, frysar o kylar, kan jag köra på eget elverk).
Varmvatten fixar jag med tank i kaminens bakugn.)

Detta tycker jag är verklig komfort, även vid kristider.

Hur löser man detta med varianter av värmepumpar?

Handvevning?
 
F
useless useless skrev:
Rent tekniskt är det ju en luft/vatten-VP men man använder luften inne istället för den ute... :geek:

Javisst men det är ju inte det man tänker på i första hand.
 
H Hybro skrev:
Hur löser man detta med varianter av värmepumpar?
Med ett elverk.
 
F
H Hybro skrev:
Vid elavbrott eller brist, kortare eller
t ex i framtiden veckovis? klarar jag värmen året runt med min dagligt använda täljstenskamin. Minimalt med illaluktande rök p g a bra förbränning.

(Vattenpump, frysar o kylar, kan jag köra på eget elverk).
Varmvatten fixar jag med tank i kaminens bakugn.)

Detta tycker jag är verklig komfort, även vid kristider.

Hur löser man detta med varianter av värmepumpar?
Man får väl se lite var man bor. Vi har inte haft strömavbrott på 5-6 år, risken är liten. Men vi har även kamin ifall det skulle krisa. Hade varit coolt om man kunde koppla in elbilen på huset också och driva värmesystem etc så småningom.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Och dessutom rök till grannarna? Och plats att lagra pellets.
Röken är inget bekymmer alls med en modern kamin, finns ju till och med skorstens lösa med bara en ventil genom väggen! Platts för pelletsen kan vara svårare att lösa om man bor tokigt till!
 
useless useless skrev:
Med ett elverk.
Ok.
Hur stort bränslelager behövs för t ex en veckas dräglig temp inomhus?
 
useless useless skrev:
Då får man oroa sig för pelletspriset istället.

Dessutom får man inte tillbaks några pengar av regeringen om man eldar med pellets...
Pellets priserna kommer vara mycket stabilare närmaste åren än elpriserna kan jag nog sätta en ganska stor slant på!

Och staten kommer inte kunna betala ut stöd år ut och år in, vilket slöseri !
 
B Betula_Pendula skrev:
Röken är inget bekymmer alls med en modern kamin, finns ju till och med skorstens lösa med bara en ventil genom väggen! Platts för pelletsen kan vara svårare att lösa om man bor tokigt till!
Det är ju fortfarande en skorsten det kommer rökgaser ur även om den är konstruerad så att rökgaserna kyls ner så att det inte ställs samma krav på brandskydd mm som med en "riktig" skorsten.
 
H Hybro skrev:
Ok.
Hur stort bränslelager behövs för t ex en veckas dräglig temp inomhus?
Verkligheten är att om du vill förbereda dig för apokalypsen och klara uppvärmning, vatten osv själv i en vecka så kan du inte bo i tätort och inte i ett radhus på 116kvm. Då kommer du vara beroende av att samhället tillhandahåller dessa tjänster.

Det enda rimliga sättet att klara sin uppvärmning vid kris är att komplettera med en kamin, men att elda med den permanent låter sig inte göras i praktiken. Då behövs plats för ved och vedhantering osv.

Och annars är ju inte ett elverk omöjligt. Några omöjliga mängder bränsle för att köra ett elverk en vecka handlar det ju inte om. Dock faller det på att de flesta ändå inte kan koppla in sin värmepump på sitt elverk.
 
  • Gilla
Stickan56 och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är ju fortfarande en skorsten det kommer rökgaser ur även om den är konstruerad så att rökgaserna kyls ner så att det inte ställs samma krav på brandskydd mm som med en "riktig" skorsten.
Ja för visso men den lilla mängd det handlar om märks i princip inte... Personligen tycker jag pellets är toppen för jag kan köpa en eller två årsförbrukning direkt och sen inte behöva oroa mig för priset för uppvärmningen... Och har man redan vattenburet blir investerings kostnaden minimal... Men vi är olika vissa tycker om sina värmepumpar och vill inte ändra sig trotts att driftkostnaderna har ändrats radikalt!
 
F
B Betula_Pendula skrev:
Ja för visso men den lilla mängd det handlar om märks i princip inte... Personligen tycker jag pellets är toppen för jag kan köpa en eller två årsförbrukning direkt och sen inte behöva oroa mig för priset för uppvärmningen... Och har man redan vattenburet blir investerings kostnaden minimal... Men vi är olika vissa tycker om sina värmepumpar och vill inte ändra sig trotts att driftkostnaderna har ändrats radikalt!

Tror man värdesätter bekvämligheten. Skönt att slippa asa runt massa säckar och grejer. 2 års förbrukning, vad är det, 2-3 pallar?

Sen funderar jag på, pellets är väl högtemp system? Lämpar sig kanske sämre om man har golvvärme? Bara spekulation från mig.

Olika platser och hus lämpar sig för olika system. Det finns ingen silver bullet.
 
Kedjehus.
Vad har de andra husen i kedjan gjort med sin uppvärmning?
Vilka har satt in luft/vatten?
Fråga dem som har bytt!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.