Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Framförallt så är det ju oefffektivt användande av bensin jag vänder mig mot..
Faktum är ju att amerikanarna använt dubbelt så mycket bensin per körd längdenhet jämfört med Sverige under många år..
Det må så vara, men man slipper sitta och trängas i bilen. Det är största skälet till att jag började åka Jänk till vardags (Corvette några år tidigare). Ingen klaustrofobi eller så, bara skönt att ha ordenligt med utrymme (193cm 90kg)
 
DennisCA DennisCA skrev:
Vad är det för fel på stötstänger
De är väl utmärka på veteranbilar?
På en modern bil har de inga fördelar överhuvudtaget.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
De är väl utmärka på veteranbilar?
På en modern bil har de inga fördelar överhuvudtaget.
Som jag skrev tidigare, sjukt billigt och lägre viktfördelning. Det är och kan vara skäl nog. Läste någonstans att Corvetten kunde vara så pass låg pga. av att V8an var så pass kompakt. Hur mycket sanning det var i det uttalandet kan jag dock inte svara på
 
Och ska vi prata teknik så är väl alla förbränningsmotorer med tex. hydraultyftar förlega då pneumatiska är såpass överlägsna i det mesta. sen kan man ju ta massa delar i motorn som det finns bättre motsvarigheter till, men hur billiga hade det bilarna blivit?

Det är ingen som skulle betala för det, spelar ingen roll att de klassas som gammal teknik eller vad de nu kan tyckas.
 
Varför drar en stötstångsmotor mera undrar jag, är det mera p.g.a. det är äldre motorer av större karaktär, eller är det nåt med själva mekanismen som gör det är sämre än en kamkedja eller bälte?
 
@Tokslut Idag är det ju egentligen en ickefråga, går det ens att köpa en ny bil som inte är tillverkad i USA som har stötstänger?

@DennisCA det blir betydligt fler friktionspunkter, aldrig bra för förbrukningen.. Det finns andra begränsningar också, som till exempel att det är svårare (inte omöjligt, men krångligt och mer friktionsskapande) att bygga 4-ventilstoppar med stötstänger..
 
Redigerat:
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
Dessutom blir det större massa, så stötstängerna hänger inte med vid höga varvtal. Och det blir komplicerat när man ska ha 4 ventiler per cylinder och vill kunna variera insugs- och avgasventilerna oberoende av varandra.

Det är väl framför allt det senare som påverkar bränsleförbrukningen.
 
A
Varför 4 ventiler när det finns stora;) Man skulle haft kvar allt gammalt Volvotrim man ägt genom åren:cry: Fasen så kul att bara plocka med en motor, behövs knappt ngn bil. Rullvippor, KG-kammar, 45 DCOE mm,mm.
 
mowatom skrev:
Varför 4 ventiler när det finns stora;) Man skulle haft kvar allt gammalt Volvotrim man ägt genom åren:cry: Fasen så kul att bara plocka med en motor, behövs knappt ngn bil. Rullvippor, KG-kammar, 45 DCOE mm,mm.
Nja, faktum är att den sämsta av 4-ventilstoppar flödar bättre än den bäst optimerade 2-ventilstoppen .. Men jag kan helt klart hålla med om att gamla motorer är hälsosamt avslappnande att skruva med ...

Gamla, förfallna bildelar och motor, dammigt, rostigt, övergivet fordon, renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Snygg färg men fick en Flashback från filmen Waynes World, har för mig att en av grabbarna kör en liknade modell ;) Volvo har alltid legat steget efter på design förutom Amazon och P1800 där dom fick tag på en tidsmaskin som senare slutade fungera, hehe.
Antar att det är den annorlunda formen på bakluckan som du rynkar på näsan åt? Faktum är att det är ettt designdrag som volvo valde att hämta från P1800ES.
Lyckat eller ej men där finns iaf en kul koppling till volvos historia.
En hint av den bakluckan kan man ana även i andra generationen V40, även om den inte var lika platt då.
 
S Stuff skrev:
Antar att det är den annorlunda formen på bakluckan som du rynkar på näsan åt? Faktum är att det är ettt designdrag som volvo valde att hämta från P1800ES.
Lyckat eller ej men där finns iaf en kul koppling till volvos historia.
En hint av den bakluckan kan man ana även i andra generationen V40, även om den inte var lika platt då.
Jag har inte gjort någon djupdykande analys av saken faktiskt :)
 
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nja, faktum är att den sämsta av 4-ventilstoppar flödar bättre än den bäst optimerade 2-ventilstoppen .. Men jag kan helt klart hålla med om att gamla motorer är hälsosamt avslappnande att skruva med ...

[bild]
Så äntligen vet vi: It´s not the size, it´s how you swing it! Nej jag vet, jag var tvungen att ta en snabb tripp till ungdomsåren bara. Och ja, det är mkt hälsosamt att stå och fnula med gammal motor:heart:
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Men frågan är lite intressant ... (dvs. om det går att bygga en effektiv stötstångsmotor)

Jag har försökt hitta den "mest moderna" stötstångsmotorn i "rak 4"-variant, men det var inte enkelt ..
Nån som vet vart man ska börja titta? Kanske kan undvika de mest obskyra ryska/indiska prylarna .. :)

Det vi har att jämföra med är amerikanska V8-motorer som är svåra att optimera, och motsvarande "moderna motorer" knappast är gjorda för maximal effektivitet ..

Hade man obegränsat med tid och pengar så hade det varit kul att köpa på sig ett gäng B20 och experimentera med .. Jag har kört dem under 0,7 liter milen med Strombergare och analog tändning, så med en modern insprutning och styrd tändning borde det nog gå att komma ner lägre ... med en 5-växlad låda i en lätt bil hade det nog varit en rimlig motor även idag ..
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Friktionen ni jagar är väl för era små motorer måste varva så jävligt för att orka med ;)

79ec8f497024f9d18ca9cff8dacb1c0f.jpg
 
Det är klart att det går att bygga en stor motor med många hästkrafter. Anledningen till att alla har slutat med stötstänger är att det inte går att göra en effektiv motor som uppfyller dagens krav på avgasrening och utsläppskvoter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.