N Niklas Norén skrev:
Det här blir min första kommentar någonsin, men när jag praktiserade som elektriker så hade en kund klagat på missljud (svagt pip) från ugnen när de laddade sin elbil med den nya laddaren. Lösningen på deras problem var att byta huvudsäkringar fast de gamla fungerande. Jag kan inte svara på varför de var så, men det fungerade.
Det är riktigt. Ibland gör man saker som löser problemet utan att det finns någon logik i det alls.
Väldigt frustrerande!
Satte du tillbaka den gamla säkringen och kollade att det verkligen var den som orsakade problemet?
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
B bakterie skrev:
I ett helt annat sammanhang så snubblade jag över denna Reddit-tråd som berör mitt piano, och i princip samma problem, men ingen i den tråden verkar ha gjort kopplingen till elbil:

[länk]

Tråden är åtta år gammal, men trådskaparen verkar vara norrman, så det är inte orimligt att tänka att även han har/hade elbil. Det går dessvärre inte längre att svara i tråden.
Du har kollat att det inte är det switchade nätaggregatet som låter?
Slarvigt monterade komponenter kan börja vibrera och skapa högfrekventa ljud om förutsättningarna är dom rätta tex switchtransformatorernas ferriter...
 
Mikael_L
Då har vi mätt lite hos bakterie.
Vi mätte dels i uttaget där pianot är ipluggat, dels alla 3 faser i elcentralen (i denna finns det en 3-polig dvärg som matar laddboxen).
Frekvensspektrum med två överlappande kurvor, möjligt akustiskt dataanalys, med märkningar och en tidstämpel överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär såg det ut när ingen bil laddade.


Graf med frekvensspektrum, färgade kurvor, beskrivande text, datumnämnd, teknisk, möjligtvis ljudanalys eller vibrationsspektrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och detta blev mätresultatet med ID4'an ipluggad.

edit:
Dessa mätningar är från enfas-uttaget där pianot är ipluggat.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
hempularen och 9 till
  • Laddar…
B
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då har vi mätt lite hos bakterie.
Vi mätte dels i uttaget där pianot är ipluggat, dels alla 3 faser i elcentralen (i denna finns det en 3-polig dvärg som matar laddboxen).
[bild]
Såhär såg det ut när ingen bil laddade.


[bild]
Och detta blev mätresultatet med ID4'an ipluggad.
Tack för uppföljningen! Mycket intressant!
 
Mikael_L
Lite info om mätningarna.
På x-axel har vi frekvens i kHz, den mäter mellan 3 och 500kHz
Instrumentet samplar med 1000kHz (eller var det kanske något över 1MHz...), så ren sinus mäter det OK till 500kHz, men mer exotiska vågformer har ju övertoner som är bortom samplingsteoremet, så man kan tänka lite på det när man bedömer det som är över kanske 2-300kHz, inte att det är fel på mätningen, men inte riktigt allt.

På y-axeln är nivån i dBµV. Skalan är logaritmisk alltså (eller skalan är ju alltså linjär, men enheten är logaritmisk).
Så 60dBµV motsvarar 1mV, 120dB = 1Volt, 100 dB = 0.1V, 140dB = 10V

Den röda kurvan är "minne", dvs högsta peakvärdet som nåtts, den blå visar aktuellt värde, men då det är typ en screenshot så kan det blå råka bli typ vad som helst, så låt den röda vara det vi anser som själva mätvärdet på störningsnivån.

Det lodräta grå fältet är en markering av inställd kommunikationsfrekvens för ett visst protokoll, dvs om man letar efter en kommunikation enligt ett visst protokoll hittar man det intressanta just där, t.ex. felsöker varför en elmätare inte lyckas sända sin datainsamling.
Detta fält är helt ointressant just vid dessa mätningar.

Det vågräta strecket är om man ställt in max störnivå enligt någon standard, i just dessa två bilder har jag valt "troubleshooting", vid val av standard, så då har programmet bara lagt en aningens godtyckligt linje för där störningar inte brukar ställa till med något.

Jag har nu mätt på några olika ställen, och kan meddela att i frekvensområdet runt 3-100kHz så ser det rätt typisk ut här, om man kikar på bilden utan att bil laddade.
Det ser ut ungefär sådär även hemma hos mig, och andra ställen jag kopplat upp instrumentet.
Dvs lite olika slags skräp som når uppåt 80-90dB i de lägre frekvenserna.
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
Mikael_L
Vi mätte faktiskt med 3 olika bilar som laddade ... :)
Ganska förväntat så gav boxen i sig inga störningar, själva billaddaren sitter ju i bilarna.

ID4 störde rätt illa, lite över 120dB någonstans runt 10kHz, en nivå på 2-3V på störningarna.
 
  • Gilla
Wizzen 23 och 3 till
  • Laddar…
B
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi mätte faktiskt med 3 olika bilar som laddade ... :)
Ganska förväntat så gav boxen i sig inga störningar, själva billaddaren sitter ju i bilarna.

ID4 störde rätt illa, lite över 120dB någonstans runt 10kHz, en nivå på 2-3V på störningarna.
Intressant! En ny dieselgate alltså? Fast nu EMI-gate… Eller störde någon av de andra bilarna mer?
 
Mikael_L
Jag kastar upp en bild på en mätning här hemma, när det bara finns en "normal" blandning av störkällor igång.
Ungefär såhär har det sett ut på de olika ställen jag hittills mätt i området mellan 3-100kHz, naturligtivis med en del variation.
Men en ökande störnivå från alla möjliga prylar runt 10-20kHz verkar vara ganska normalt.
Men ID4'n fixade ju mer än 30ggr högre värden.

Grafdiagram med flera överlagrade kurvor i olika färger, mot frekvensskala, troligen visar spektralanalys eller mätdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemma hos mig, när den vanliga mixen av laddare, datorer och sånt är igång.
Jag anar att jag har en switchad nätdel någonstans som switchar på frekvensen 30kHZ som är lite dålig på att filtrera bort detta, och övertoner på denna på 60 och 90kHz
 
Gjorde du dig någon uppfattning av hur matningsförhållandena nätmässigt ser ut hos bakterie?
 
Mikael_L
Jag mätte vid husets gruppcentral som är precis bredvid elmätaren.
Något närmare nätägarens trafo tog jag mig inte.

Såhär såg det ut mätt i gruppcentralen utan någon bil inkopplad:
Graf med två dataserier, blå och röd, mot frekvensaxel och dB-nivå. Fluktuationer i signalens intensitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L1

Graf med frekvensspektra, rött och blått linjediagram, teknisk dataanalys, vågformiga linjer, mätning av signalstyrka eller variationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L2

Graf med röda och blåa linjer, troligen frekvens eller signalstyrka mot frekvens eller tidsaxel, teknisk mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L3
 
Mikael_L
När ni kikar på dessa grafer tänk på att det är enormt dynamiska grejer, den blå kurvan far ju omkring som en duracellkanin, så den röda som visar ackumulerade maxvärden ger ju mer, men är ändå rätt beroende på under hur många sekunder jag lät den bildas samt ifall något i grannskapet plötsligt ändras.
Så en 10dB lite hit och dit mellan olika mätningar ska man inte hänge upp sig på alltför mycket, utan söka urskilja trenderna istället.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
Mikael_L
Sen var det ju 3 olika bilar.
VW ID4
Ioniq5
Nissan (Laddar endast 1-fasigt på L1)

Graf över frekvensspektrum med röda och blåa linjer, troligtvis ljudanalys eller signalbearbetning, tidsstämpel och kod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L1 VW ID4

Graf med röda och blåa linjer, troligtvis visar dataanalys eller mätmätningar över tid eller frekvens. Datum och tid noterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L1 Ioniq5
Graf med fluktuerande linjer i blått och rött mot en numerisk axel. Teknisk, möjligtvis mätdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L1 Nissan
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen var det ju 3 olika bilar.
VW ID4
Ioniq5
Nissan (Laddar endast 1-fasigt på L1)

[bild]
L1 VW ID4

[bild]
L1 Ioniq5
[bild]
L1 Nissan
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen var det ju 3 olika bilar.
VW ID4
Ioniq5
Nissan (Laddar endast 1-fasigt på L1)

[bild]
L1 VW ID4

[bild]
L1 Ioniq5
[bild]
L1 Nissan
det är lite olika karaktär på störningarna.
Id4 ha4 ju ett Lågpassfilter som funkar bra över 100 khz medan det är en del övrigt att önska vid 10 khz om nu mätvärdena är representativa.
Mäta på en annan id4 kan ju vara en bra idé för att få en signal om det är något fel på denna.id4:as filter?
Man kan ju notera att Nissan ger ifrån sig mera högfrekventa störkomponenter än id4.
Men det är inte säkert att någon av dom här störsignalerna egentligen strider mot några gränsvärden?
Det kan fortfarande vara så att det är elpianot som har problemet.
Fast jag tror nog ändå att id4 skickar ut lite för mycket signal vid 10 kHz...
Det skulle underlätta tolkningen av signalen of frekvensområdet begränsades till tex 0- 50 kHz, dvs man expanderar X-axeln.
Det finns ju tendenser till dippar inom området.
Då kanske ett övertonsspektra dyker upp.
För övrigt tror jag inte några RF-ferritfilter funkar på så låga frekvenser.
En drossel funkar nog bättre.
Det är nog en sådan WV glömt att stoppa in i sin design!
Bättre Lågpass LC-filter är vad som behövs eller behöver repareras!
 
Redigerat:
R RogerHql skrev:
Det kan fortfarande vara så att det är elpianot som har problemet.
Jag har avskrivit den tanken då det visar sig att samma ljud uppstår på ytterligare ett ställe: I gruppcentralen. Detta hade jag aldrig märkt om inte vi stått intill den medan Mikael_L mätte. Luckan till centralen gör ett utmärkt jobb med att dämpa ljudet, men med luckan öppen hörs det tydligt.

I den mån det skulle vara pianot, så är det någon säkring som har samma problem, och det verkar osannolikt.
 
  • Wow
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Jag har avskrivit den tanken då det visar sig att samma ljud uppstår på ytterligare ett ställe: I gruppcentralen. Detta hade jag aldrig märkt om inte vi stått intill den medan Mikael_L mätte. Luckan till centralen gör ett utmärkt jobb med att dämpa ljudet, men med luckan öppen hörs det tydligt.

I den mån det skulle vara pianot, så är det någon säkring som har samma problem, och det verkar osannolikt.
Jo, det är också min slutsats och iD4 är förstås misstänkt. Det måste vara ett fel i den. Kan inte tänka mig att WV tillverkar grejer med den här graden av störning, dieselgate or not.

Ta upp oljudet i din mobil, säkringsskåp och piano samt en kopia på felsignalen. Sen har WV ett problem att lösa!
Ta också med dom jämförande mätningarna på bilarna som funkar.
Man får inte glömma bort att skalan är logaritmisk.
ID4 har ju runt 1000 ggr högre amplitud på störsignalen vid 10 kHz?
Räknar man om det till en relativ effekt blir det en miljon gånger över dom andra bilarna.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.