Lvvp verkar bra i den här situationen, som jag trodde. Är det långa leveranstider på de? Läste att de stigit till runt 150-170k för pump + installation.
 
Hur mycket energi gör huset av med per år?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Sälen96 Sälen96 skrev:
Lvvp verkar bra i den här situationen, som jag trodde. Är det långa leveranstider på de? Läste att de stigit till runt 150-170k för pump + installation.
Vill man ha NIBE eller IVT kan man tvingas betala de priserna numera för LVVP. Leveranstid ca 3 mån till 1 år beroende på modell. Tar man in fler offerter kan man fortfarande få LVVP för runt 130 tkr med andra fabrikat.
 
Redigerat:
  • Gilla
StevieGee
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur mycket energi gör huset av med per år?
Lite speciell situation. Huset har tidigare varit hyreshus så vi kan inte få exakta siffror. Den har uppskattad ca 16 000 kWh per år.
 
Excel
Ring energibolaget och fråga efter förbrukningen, gjorde jag, fick uppgifter för flera år.
 
useless useless skrev:
Ok. Då låter det som att det är FTX-ventilation, dvs tilluften värms av frånluften. Det är ett ventilationssystem och har egentligen inget med värmesystemet att göra mer än att uppvärmningsbehovet minskar lite grann.
Men mäklarens beskrivning låter lite märklig, så jag skulle ha bett om fler detaljer. En elpanna tar ingen värme inifrån...

FTX går inte att kombinera med frånluftvärmepump eftersom du bara kan ha ett system som återvinner energi ur frånluften.
Mäklaren kan ha försökt att förklara att FTX-systemet faktiskt har med uppvärmningen att göra. Det är möjligt att det sitter en elpatron för eftervärmning av tilluften.

Alla FTX-system är inte effektiva med dagens mått och nuvarande elpriser.
Elpanna och FTX med elvärmare för tilluften är ingen bra lösning.

Fråga alla med Bacho Minivent hur nöjda dom är?
 
FTX är ett utmärkt ventilationssystem. Det är när man blandar ihop det med värmesystemet det blir problem.
 
  • Gilla
Jochi och 2 till
  • Laddar…
Ja, både i tankar och praktiken.

Nu har jag aldrig bott i ett kedjehus.
Men hur är värmen ordnad?

En lösning för varje hus, eller nån separat anläggning.

Eldar nån med ved t ex? Ställer sig o sågar ved varje år, till alla grannars förtret.

Ligger husen vägg i vägg?
Frågor från en novis.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
H Hybro skrev:
Ja, både i tankar och praktiken.

Nu har jag aldrig bott i ett kedjehus.
Men hur är värmen ordnad?

En lösning för varje hus, eller nån separat anläggning.

Eldar nån med ved t ex? Ställer sig o sågar ved varje år, till alla grannars förtret.

Ligger husen vägg i vägg?
Frågor från en novis.

Undrar jag också. Det borde begränsa möjligheterna för bullriga utedelar, t ex luftvatten och luftluft.
 
Har du vattenburen el så är det troligen en elpanna som värmer med FTX som ventilation. En lösning är att installera en pellets kamin som är vattenmantlad. Då slipper du oroa dig för elpriset .
 
B Betula_Pendula skrev:
En lösning är att installera en pellets kamin som är vattenmantlad. Då slipper du oroa dig för elpriset .
Då får man oroa sig för pelletspriset istället.

Dessutom får man inte tillbaks några pengar av regeringen om man eldar med pellets...
 
  • Gilla
bjorne76 och 3 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Då får man oroa sig för pelletspriset istället.

Dessutom får man inte tillbaks några pengar av regeringen om man eldar med pellets...
Och dessutom rök till grannarna? Och plats att lagra pellets.
 
Kan snart bli som vid dåtidens arbetarlängor, om elpriset går upp några ören till.

Där luktade det bl a häst, svett, rök, svett o fläskos.

Ett alternativ är ju att hosta upp lite mer stålar, men då gäller det att även grannarna gör det
 
Fairlane
H Hybro skrev:
Eldar nån med ved t ex? Ställer sig o sågar ved varje år, till alla grannars förtret.
Jag är den som sågar ved varje år i vårt område. Mina grannar säger till mig när de tar ner träd och frågar om jag vill ha, så grannarna måste ju inte bli irriterade på det, om man sköter det snyggt och har trevliga grannar. :cool:
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Fairlane
Jag tycker dels det låter som att mäklaren inte riktigt förstår systemet, men lutar åt att man avser att det kommer lite uppvärmd tilluft i ventiler, inte kall luft, medan själva uppvärmningen är från radiatorerna vars vatten värms helt på el.

Visst är en luftvatten-värmepump eller liknande bättre än en luft/luft, då man får värme till alla rum och dessutom varmvatten från den, men jag tycker inte man helt ska avfärda en luft/luft. Den avlastar nuvarande system rejält och har också fördelen av kyla sommartid, till en helt annan kostnad. En kombination är inte fel heller på sikt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.