1 466 595 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Riktig räckvidd för bilarna, förbrukning och % av angiven WLTP-räckvidd:J jocke31 skrev:Apropå räckviddsddiskussionen. En ”real life”-test under normala förhållanden av några av de elbilar som har längst angiven räckvidd. Spännande eftersom det bara var några få plusgrader, körning på motorväg i riktig trafik och att man körde tills bilen stannade och batteriet var helt slut.
Testade bilar:
Mustang Mach-E LR
Mercedes EQS
BMW iX
Tesla Model 3 LR
Flera av bilarna kunde köras drygt 3 mil till efter att batteriet och räckvidden i displayen visade 0%/0 km.
[media]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Det är väl mer eller mindre "standard" att man ska ha en viss form av säkerhetsbuffert efter mätaren visar 0. Min dieselbil har jag kört flera mil efter att restvärdet har visat 0 på färddatorn. Min elektriska hoj ska vara likadan, ska rulla ytterligare 15-20km efter att mätaren säger 0%. Har inte vågat prova själv dockJ jocke31 skrev:
Absolut, men det skiljer sig rätt mycket mellan olika fabrikat. Jag har en Mach-E, och den är erkänt mycket pessimistisk i sin gissometer. Vissa andra bilar är däremot överdrivet optimistiska. Kanske dock främst vissa bilar som inte var med i just denna test.M Markarbetaren skrev:Det är väl mer eller mindre "standard" att man ska ha en viss form av säkerhetsbuffert efter mätaren visar 0. Min dieselbil har jag kört flera mil efter att restvärdet har visat 0 på färddatorn. Min elektriska hoj ska vara likadan, ska rulla ytterligare 15-20km efter att mätaren säger 0%. Har inte vågat prova själv dock
Jag kände till det mesta i videon, jag anser dessutom att vissa problem är en aning överdrivna invideon. Trots detta så håller jag med om det mesta. Väte är inte lösningen.G OMathson skrev:
Man glömde dessutom det faktum att effektiviteten vid både tillverkning av el och vätgas i processen ligger på runt 30%, vilket gör att elförbrukningen för en vätgasbil är runt 8x så stor som för en batteribil.
Det har nog sagts förr men det är ju inte WLTP de testar i filmen, utan något annat.
Sen är hör det nog inte till vanligheterna att man kör batteriet till noll.
På långgresor som testet fokuserar på är det även viktigt med laddupplevelsen. BMW som här har väldigt hög förbrukning kommer även att få ladda en längre tid för att fylla lika många kilometrar som de snålare bilarna.
Så tittar man på bil och långresor är viktigt kan det vara bättre att simulera olika resor i A better routeplanner för att få fram den mest optimala resan för den bilen.
Men testet är intressant, absolut.
Sen är hör det nog inte till vanligheterna att man kör batteriet till noll.
På långgresor som testet fokuserar på är det även viktigt med laddupplevelsen. BMW som här har väldigt hög förbrukning kommer även att få ladda en längre tid för att fylla lika många kilometrar som de snålare bilarna.
Så tittar man på bil och långresor är viktigt kan det vara bättre att simulera olika resor i A better routeplanner för att få fram den mest optimala resan för den bilen.
Men testet är intressant, absolut.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Är Lexus UX300 något att hänga i granen? Jag tänker Lexus som Toyotas lyxmärke, men det finns ett helt gäng till salu för 400-nånting, i princip nya. Vad är haken? 4WD mm. Känns spontant att den borde kosta +600k i jämförelse med alla andra randommärken från Kina för +500k.
Jag känner inte till den men jag kollade snabbt en recension och det finns två stora minus som jag tror är förklaringen. Dels har den ett litet batteri, men ännu värre är att den saknar CCS-kontakt för snabbladdning. Den har en 50 kW ChadeMo-kontakt men det är en standard som inte byggs längre i Europa och håller på att försvinna. Bilen går alltså inte att snabbladda.M Markarbetaren skrev:
Problemet är att UX är en helt ok bil som hybrid. En komfortabel lyxversion av Toyota C-HR.M Markarbetaren skrev:
Men det är en medioker elbil som var omodern redan när den lanserades. Kort räckvidd och långsam snabbladdning, om man över huvud taget finner någon gammal snabbladdare med CHAdeMO.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Okej, kollade nån norrman på youtube som testade den och han kom typ 20 mil bara. Synd då den i övrigt tickar några boxar.W witten skrev:Jag känner inte till den men jag kollade snabbt en recension och det finns två stora minus som jag tror är förklaringen. Dels har den ett litet batteri, men ännu värre är att den saknar CCS-kontakt för snabbladdning. Den har en 50 kW ChadeMo-kontakt men det är en standard som inte byggs längre i Europa och håller på att försvinna. Bilen går alltså inte att snabbladda.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 500 inlägg
Litet batteri och hög förbrukning = kort räckviddM Markarbetaren skrev:
Tycker om att se saker ur ett helhetsperspektiv och i tråden kan det verka som elbilar är vanligt förkommande inom europa och globalt. Men den här artikeln fick mig att tänka till.
Så att det kommer att hända saker i utbudet av modeller och framför allt prissättning blir ett måste, det kommer bli prispress nedåt. Priserna idag i Sverige, även Norge, kanske inte speglar övriga marknaden, där det varit dopat av bidrag och många företagsbilar.
https://www.nyteknik.se/europa/nu-flera-miljoner-elbilar-i-eu-okning-med-76-procent/1602994
Så att det kommer att hända saker i utbudet av modeller och framför allt prissättning blir ett måste, det kommer bli prispress nedåt. Priserna idag i Sverige, även Norge, kanske inte speglar övriga marknaden, där det varit dopat av bidrag och många företagsbilar.
https://www.nyteknik.se/europa/nu-flera-miljoner-elbilar-i-eu-okning-med-76-procent/1602994
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Tråkigt dålig statistik. Det mest intressanta, andelen elbilar av nyförsäljningen och omsättningstakten på respektive marknad, är inte med. Att andelen elbilar av nyförsäljningen är relativt låg i många länder kan vi väl anta.
Att de gamla avgasbiltillverkarna klarar sig ett antal decennier till om det inte sker ett snabbt skifte i (osubventionerade) nypriser kan man nog anta.
Att de gamla avgasbiltillverkarna klarar sig ett antal decennier till om det inte sker ett snabbt skifte i (osubventionerade) nypriser kan man nog anta.
Tror att de nya bostadsräntorna och inflationen kommer att påverka nyförsäljningen av elbilar (alla nya bilar).
Påverkas även av kriget i Ukraina och dess indirekta konsekvenser globalt av hur Kina agerar framöver.
Gäller även privatleasing att vilja låsa upp sig för flera år med stor osäkerhet.
Tråden är nog inte riktigt representativ för Sveriges befolkning utan speglar till största delen de som redan köpt elbil.
Påverkas även av kriget i Ukraina och dess indirekta konsekvenser globalt av hur Kina agerar framöver.
Gäller även privatleasing att vilja låsa upp sig för flera år med stor osäkerhet.
Tråden är nog inte riktigt representativ för Sveriges befolkning utan speglar till största delen de som redan köpt elbil.
Vår nya regering har lyckats bromsa elbilsförsäljningen rejält nu, det var nog ett delmål, blir nog så tills nästa regering tar vid, som då måste försöka uppfylla de bindande miljömål vi nu snabbt tar oss allt längre ifrån.A AndersS skrev:Tycker om att se saker ur ett helhetsperspektiv och i tråden kan det verka som elbilar är vanligt förkommande inom europa och globalt. Men den här artikeln fick mig att tänka till.
Så att det kommer att hända saker i utbudet av modeller och framför allt prissättning blir ett måste, det kommer bli prispress nedåt. Priserna idag i Sverige, även Norge, kanske inte speglar övriga marknaden, där det varit dopat av bidrag och många företagsbilar.
[länk]
Då kanske bonus/malus slår till med ännu större kraft.