Hej!

Jag ska försöka förstå mig på det här med värmesystem och värmepumpar. Jag har läst en hel del på Google och önskar nu lite hjälp.

Vi är intresserade av att köpa ett kedjehus med vattenburen el. I dessa tider blir man livrädd när det står att det värms upp med el, men jag förstått att det är bättre när det finns vattenburet än direktverkande det är enkelt att byta värmepump/värmekälla.

Huset är 1.5 plan på 116 kvadrat från 91. Huset värms nu upp med återvinning så gott det går sen hoppar elpatron igång (om jag förstått det rätt). Befinner sig i elområde 3. Fjärrvärme finns ej.

Mina funderingar utifrån förutsättningarna ovan:
- Vad är den mest effektiva lösningen för att sänka energiförbrukningen?
- Vilken typ av värmepump bör installeras (om någon).

Mina tankar utifrån vad jag förstått det jag läst mig till:
Luft/luft - Låg investering, pengar tillbaka på ganska kort tid. Dumt när vattenburet finns?

Luft/vatten - Bra, men stor investering. Mer??

Frånluftsvärmepump - stor investering. Bra/dåligt?

Hur står sig frånluftsvärmepump jämfört med Luft/vatten?

Tack på förhand.
 
  • Gilla
TWIBRING och 1 till
  • Laddar…
Sälen96 Sälen96 skrev:
Huset värms nu upp med återvinning
Återvinning av vad? Sitter det en frånluftvärmepump där?
 
useless useless skrev:
Återvinning av vad? Sitter det en frånluftvärmepump där?
Jag vet inte om det är min eller mäklarens okunskap, så jag var lite försiktig med frågorna. I annonsen står det "vattenburen el" och ventilationen är mekanisk med fxt med värmeåtervinning.

När jag frågade honom på visningen förra veckan så sa han typ såhär (om jag inte blandat ihop något):
J: Är det en frånluftsvärmepump?
M: Nej, det värms med en elpanna. Den tar värmen inne i huset t.ex köksfläkt och badrum, men om den inte räcker till så hoppar elpatron igång.

Hjälper det eller behöver jag kontakta mäklaren så han kan klargöra?

Obs! Vill bara tillägga att vi är intresserade av huset och har INTE köpt det än. Vill förstå allt bakom värmesystemet etc innan vi lägger bud.
 
Vattenburen el låter farligt!
 
  • Haha
  • Gilla
quispiam och 28 till
  • Laddar…
Sälen96 Sälen96 skrev:
Jag vet inte om det är min eller mäklarens okunskap, så jag var lite försiktig med frågorna. I annonsen står det "vattenburen el" och ventilationen är mekanisk med fxt med värmeåtervinning.

När jag frågade honom på visningen förra veckan så sa han typ såhär (om jag inte blandat ihop något):
J: Är det en frånluftsvärmepump?
M: Nej, det värms med en elpanna. Den tar värmen inne i huset t.ex köksfläkt och badrum, men om den inte räcker till så hoppar elpatron igång.

Hjälper det eller behöver jag kontakta mäklaren så han kan klargöra?

Obs! Vill bara tillägga att vi är intresserade av huset och har INTE köpt det än. Vill förstå allt bakom värmesystemet etc innan vi lägger bud.
Ok. Då låter det som att det är FTX-ventilation, dvs tilluften värms av frånluften. Det är ett ventilationssystem och har egentligen inget med värmesystemet att göra mer än att uppvärmningsbehovet minskar lite grann.
Men mäklarens beskrivning låter lite märklig, så jag skulle ha bett om fler detaljer. En elpanna tar ingen värme inifrån...

FTX går inte att kombinera med frånluftvärmepump eftersom du bara kan ha ett system som återvinner energi ur frånluften.
 
  • Gilla
Jochi och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Då låter det som att det är FTX-ventilation, dvs tilluften värms av frånluften. Det är ett ventilationssystem och har egentligen inget med värmesystemet att göra mer än att uppvärmningsbehovet minskar lite grann.

FTX går inte att kombinera med frånluftvärmepump eftersom du bara kan ha ett system som återvinner energi ur frånluften.
Okej, tack. Då försvinner det som alternativ.

Jag tror helt enkelt att han började prata om ventilationen då när han beskrev att den tar värmen från t.ex köksfläkt etc och inte pratade om elpannan då.
 
  • Gilla
tripelj
  • Laddar…
Ja, under förutsättning att det är FTX. Det är inte solklart...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
@
Sälen96 Sälen96 skrev:
Okej, tack. Då försvinner det som alternativ.
Du har ett vattenburet system. Det är bättre än direktverkande el. Dels får du mindre torr luft innomhus på vintern och så har du möjlighet att byta från elpanna till tex. jord eller bergvärme beroende på vilka förutsättningar som i övrigt finns.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Sälen96 Sälen96 skrev:
Hej!

Jag ska försöka förstå mig på det här med värmesystem och värmepumpar. Jag har läst en hel del på Google och önskar nu lite hjälp.

Vi är intresserade av att köpa ett kedjehus med vattenburen el. I dessa tider blir man livrädd när det står att det värms upp med el, men jag förstått att det är bättre när det finns vattenburet än direktverkande det är enkelt att byta värmepump/värmekälla.

Huset är 1.5 plan på 116 kvadrat från 91. Huset värms nu upp med återvinning så gott det går sen hoppar elpatron igång (om jag förstått det rätt). Befinner sig i elområde 3. Fjärrvärme finns ej.

Mina funderingar utifrån förutsättningarna ovan:
- Vad är den mest effektiva lösningen för att sänka energiförbrukningen?
- Vilken typ av värmepump bör installeras (om någon).

Mina tankar utifrån vad jag förstått det jag läst mig till:
Luft/luft - Låg investering, pengar tillbaka på ganska kort tid. Dumt när vattenburet finns?

Luft/vatten - Bra, men stor investering. Mer??

Frånluftsvärmepump - stor investering. Bra/dåligt?

Hur står sig frånluftsvärmepump jämfört med Luft/vatten?

Tack på förhand.
Har ni element i sovrum?

Ftx är ju ett bra ventilationssystem som återvinner endel av värmen. Men inte tillräckligt för att värma upp ett sovrum med stängd dörr en hel natt t.ex.

Kan ni sätta in en luft/luft som kan sprida luften på något bra ställe? T.ex i trappen. Isf så kan det fungera bra, så länge man inte stänger dörrar.
 
@ @ndreas skrev:
Dels får du mindre torr luft innomhus på vintern
Vilken typ av radiatorer man har påverkar väl inte hur torr luften är?
 
  • Gilla
Tillbyggare 165 och 1 till
  • Laddar…
Det låter som mäklaren pratar i nattmössan tycker jag och kanske är mycket dåligt insatt i hur det faktiskt ser ut. Skulle prata med en besiktningsman istället som har koll på läget.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M micke880 skrev:
Har ni element i sovrum?
Vad spelar det för roll om TS har element i sovrummet? Han lär knappast ta med dom till det nya huset han är spekulant på...
 
  • Haha
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
Excel
Verkar idiotiskt att sätta in luft/luft när det finns radiatorer. Luft/vatten är nog att föredra i första hand om det lite ligger för långt norrut.

Men det är nog bättre att köpa boende som redan har detta så slipper ni krångla.. Är ju köparens marknad nu.
 
  • Gilla
Attitudeswe och 4 till
  • Laddar…
Håller med ovan.
Bra med både FTX och vattenradiatorer.

Sätt dit en LVVP så halverar du elkostnaden, eller ännu mer beroende på hur mycket hushållsel det går åt.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Jag tolkar det som att det finns ett FTX system som återvinner vämen i ventilationen.
Och en elpanna som värmer när det behövs.

Effektivast är sjövärme, men det som mest troligt är bäst under förutsättningarna är luftvattenvärmepump.

Ja det kostar en slant men du slipper ändra kanalisationen för den redan effektiva FTX anläggningen.

Men med radhus så tåls det ändå att överväga den snäppet dyrare bergvärmen då du slipper en bullrande utedel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.