Bara häromdagen läste jag i forumet om någon som hade hittat intressant byggmaterial på soptippen som man ville ta med hem, men så blev hen stoppad. Man får inte ta med byggmaterial hem som någon slängt. (Hm, jag som vet en och annan som regelmässigt plockar med sig saker hem från soptippen).

Återvinningscentralerna är inte utformade för att folk ska ta med saker hem, heter det. På soptippen dit vi åker är det inte sällan kö och fullt av folk så att man får vänta, så jag kan ha viss förståelse för det.

Du kan läsa blogginlägget här: Tippen testar att låta oss ta med byggmaterial hem
 
  • Gilla
Lill72 och 2 till
  • Laddar…
Även om jag tycker det är bra med återanvändning av fullgott material och själv sett väldigt mycket som jag kan tänka mig att lasta och ta med hem, så hoppas jag att det inte leder till att man utöver hiskelig trafiksituation med folk som ställer sig hursomhelst och inte klarar att backa med släp samtidigt som de trampar runt med prylar de inte har kontroll över och riskerar att både bli överkörda och repa lacken på andra bilar, även behöver ta hänsyn till Bert-Inge och Göran som står och gräver i brädhögarna när man själv bara vill hiva av grejorna snabbast möjligt.

Allt är ju lite beroende på hur det arrangeras. Återbygget som länkas ovan verkar väl bra med en bod som man kan lämna och hämta i. Men om folk skall kunna ta vad som helst i containrar och fack så blir det inget långlivat. Sen är det ju trist om det står fullgoda saker någonstans som INTE är i en sådan utpekad container bara för att den som slängde inte brydde sig.
 
  • Gilla
maria01 och 6 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Du kan läsa blogginlägget här: Tippen testar att låta oss ta med byggmaterial hem
Låst artikel.
 
  • Gilla
Algrens
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Låst artikel.
Funkar nu. (y)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
H
Redaktionen Redaktionen skrev:
Bara häromdagen läste jag i forumet om någon som hade hittat intressant byggmaterial på soptippen som man ville ta med hem, men så blev hen stoppad. Man får inte ta med byggmaterial hem som någon slängt. (Hm, jag som vet en och annan som regelmässigt plockar med sig saker hem från soptippen).

Återvinningscentralerna är inte utformade för att folk ska ta med saker hem, heter det. På soptippen dit vi åker är det inte sällan kö och fullt av folk så att man får vänta, så jag kan ha viss förståelse för det.

Du kan läsa blogginlägget här: Tippen testar att låta oss ta med byggmaterial hem
På våran återvinning finns det container där man kan lämna in saker och där andra kan hämta. Vilket är super!
 
  • Gilla
Malainor och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
H HEM2121 skrev:
På våran återvinning finns det container där man kan lämna in saker och där andra kan hämta. Vilket är super!
Samma här men jag är inte riktigt överens med "majoriteten" Vars gränsen mellan skräp och återbruk är och den fylls fort med det jag tycker är rent skräp. Jag har hittat några bra saker dock varav oanvända taklister till ett helt rum i källarrn troligtvis var det bästa.
 
H
Rickard. Rickard. skrev:
Samma här men jag är inte riktigt överens med "majoriteten" Vars gränsen mellan skräp och återbruk är och den fylls fort med det jag tycker är rent skräp. Jag har hittat några bra saker dock varav oanvända taklister till ett helt rum i källarrn troligtvis var det bästa.
Beror ju lite på vad det ska användas till, ska man ha det till sitt boende är finare saker som gäller, ett uthus av varierade slag duger det kanske med halvbra material/produkter. Sen väljer ju man själv vad man vill ta med sig. hem. Det finns ju människor som kan trolla fram fantastiska saker med halvbra material också.
 
Eller så kan man elda med virket. Min morfar fick all sin ved från soptippen. En rest från den tiden under kriget då man var tvungen att ta tillvara på allt. All fisk fiskade han själv också. Bägge sakerna blev både hobby och nytta.
 
  • Gilla
Tiazz och 1 till
  • Laddar…
Jag minns när jag var barn och min pappa snackade med firman som byggde hus bredvid där vi bodde. Han undrade lite försynt om man inte kunde ta en del av deras skräp, mestadels virke. På denna tiden sorterade man inte så mycket utan det mesta åkte i samma container på arbetsplatsen.

I slutändan sparade firman in ett flertal tömningar av containern samtidigt som vi hade virke att elda med i säkert 10 år, och en del riktigt användbart byggmaterial blev det också.

Win win, men idag hade det såklart inte gått. Jag förstår egentligen inte riktigt hur någon tänkte att det var en bra idé att låta oss springa där inne på kvällarna och rota, ur säkerhetsperspektiv. Men det var en lokal firma och farsan kände de flesta i byn ;)
 
Här i Bollnäs fins det inte mycket miljötänkande alls från politikerna. Får och 20 mil om jag ska ha begagnade byggvaror som undkom tippen.

Borde finnas en rankinglista över kommuner hur bra dom är på att ordna med återvinning.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
T
Vi har en stor bygghandlare här i vår lilla kommun, Mönsterås, och ett borgerligt nyliberalt styre så man ska inte hålla andan i väntan på att gå mot en cirkulär ekonomi i vår kommun. Mycket korruption som står i vägen för medborgarvänliga och långsiktigt hållbara och kloka beslut i det här landet. Så ska det inte vara i ett land som hävdar folkstyre. Tekniken tillåter idag dessutom att vi kan ha demokrati på kommunal nivå. Befolkningen skulle kunna, inte bara lägga förslag, utan också rösta igenom och ta beslut i frågor som dessa, för att kringgå den politiska korruptionen och ta välbehövliga demokratiska omtag.
 
T tobiast skrev:
Vi har en stor bygghandlare här i vår lilla kommun, Mönsterås, och ett borgerligt nyliberalt styre så man ska inte hålla andan i väntan på att gå mot en cirkulär ekonomi i vår kommun. Mycket korruption som står i vägen för medborgarvänliga och långsiktigt hållbara och kloka beslut i det här landet. Så ska det inte vara i ett land som hävdar folkstyre. Tekniken tillåter idag dessutom att vi kan ha demokrati på kommunal nivå. Befolkningen skulle kunna, inte bara lägga förslag, utan också rösta igenom och ta beslut i frågor som dessa, för att kringgå den politiska korruptionen och ta välbehövliga demokratiska omtag.
Men du @tobiast kan väl annonsera ut dina överblivna/begagnade byggvaror som SKÄNKES?
 
T
F fribygg skrev:
Men du @tobiast kan väl annonsera ut dina överblivna/begagnade byggvaror som SKÄNKES?
Men då ska det betalas annonser och daltas med brev/telefonvänner. Bättre då med en centralplats på återvinningen.
 
  • Gilla
Tiazz
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
På våran återvinning finns det container där man kan lämna in saker och där andra kan hämta. Vilket är super!
Samma här
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.