tensiden tensiden skrev:
Håller väl ungefär samma minskning mot förra året sett över hela vinterperioden. Ej korrigerat för graddagar.

[bild]
@tensiden

Länge sedan jag korrigerade för graddagar vilket jag gjorde under några år.

Hur ser det ut denna vinter (nov-jan) om du gör korrigeringen? Har en känsla för att november och januari var milda månader.
 
Keiller Keiller skrev:
Minskade ni elförbrukningen även under januari 2023, jämfört med januari '22?
Vi sänkte också förbrukningen, men det kan ha varit kopplat till att vi har isolering och en värmepump i år. Förra året saknades takisolering nästan hela januari, och värmen kom från elpatron.
 
  • Energiförbrukningsdata, jämförelse över tid, betydande minskning, användargränssnitt, mobilskärm, elanvändning, graf, informationsapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
harry73 och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
orkade ni inte frysa längre och vred upp värmen
Här vrids in upp nåt! Vi trivs som katter på solig fönsterbänk och fortsätter på samma stig, med låg grundtemperatur från JVP och toppar med eldning i kaminen när vi är hemma och vill ha varmt.
Även januari -23 visar goda siffror mot 2022 med -63% för inköpt el till värme, -43% för hushållselen och -51% om vi räknar in precis allt.

Stapeldiagram visar januariförbrukning av kWh, jämfört över åren och temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Däremot har vattenförbrukningen ökat nån kubikmeter och VP har gjort varmvatten 58 timmar - med god marginal de högsta siffrorna sedan jag började logga i oktober. Givet att VP drar i runda slängar 2kW när den går, får vi nog försöka skärpa oss åtminstone lite. Skulle tro att jag själv är en stor bov; jag tycker det är riktigt jobbigt att det är så kallt i badrummet när jag duschar.

Vår ambition är att hålla nere inköp av el i första hand, så vissa åtgärder kanske inte nödvändigtvis är ekonomiskt lönsamma. Matlagning sker på gasolköket vi ställt ovanpå den elektriska spisen, och på gasolgrillen på altanen. Break even på gasol är väl strax över tre spänn, så det är sällan det blir billigare i kronor och ören. Ofta använder vi fotogenlyktor som belysning, mest för att mysfaktorn är en skön belöning och det förstärker känslan av "nu spar vi minsann på strömmen". Men det blir ju svindyrt e klart :giggle:

Värmepump, laddbox och andra saker i vårt hem kan kontrolleras av Homeassistant, som bevakar flera olika faktorer: höga och låga elpriser, är vi hemma eller inte, när är det billigast att ladda, osv. HA ser även till att kapa vår förbrukning under de för elnätet svåraste topparna på dygnet. Disk och tvätt kör vi i första hand på natten, tumlaren har fått långsemester. Det hjälper nog en del att vi inte bor i ett sånt där modernt kritvitt stylinghem - hos oss är det helt ok att det står tvättställningar lite här och var. Familjens livscentrum har flyttat in i vardagsrummet/matsalen, där vi äter alla våra måltider. Köket är längre bort från kaminen, så där är naturligtvis alltid kallare. Även här känner vi att mysfaktorn för oss närmare varann, vi har lugnare måltider och känner mindre stress. Det omständliga med att släpa allt till och från köket ger mer plats för barnen att hjälpa till och vara delaktiga.

Rutinerna har satt sig väl nu, så det känns inte längre som en ansträngning - allt bara rullar på och hela familjen verkar trivas ganska bra med situationen. Är det nån som fryser så tar vederbörande på sig mer kläder. Av de närmast berörda verkar det oväntat vara just jag som lider mest av kylan. (y)

Men det är klart, ska staten fortsätta betala elräkningen åt slösare ser ju inte moroten lika saftig ut längre...
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Minskade ni elförbrukningen även under januari 2023, jämfört med januari '22?

Eller orkade ni inte frysa längre och vred upp värmen och ökade er elförbrukning?

Själv minskade jag förbrukningen lite grann utan att för den skull ha det kallare inomhus än vad jag hade förra året.
[bild]

Min minskning tror jag är en kombination av positiva utomhustemperaturer och att jag i somras bytte ut den gamla llvp:n mot en ny effektivare maskin.

Lägger till Januarisiffrorna för 2020 och '21 mest för skojs skull:
[bild]
Det har nog blivit det nya beteendet per automatik. Helt klart en bra konsekvens av det dyra elpriset.
 
  • Energianvändningsjämförelse: minskning med 26 procent från januari 2022 till januari 2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
-43%, samma temp ute som förra året, 1 grad varmare i källaren.

Installerat LVP i källaren i höstas, bytt gammal sidodörr och tätat källarfönster. Sjukt vilken skillnad man kan göra bra man får incitament. Lvp och ytterdörr betalar sig inom 1 år troligtvis...
 
  • Det är en mobil skärmdump som visar en elektricitetsanvändningsgraf för januari med jämförelsedata från föregående år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
N
J jawen skrev:
Ja minimerade min, även om man inte kan påverka 2 döttrars varmvattenanvändning.
17 grader inne ca, svalare i sovrummen.

[bild]
Svalare än 17 grader i sovrummen? Herrejösses!
 
Magnus E K
835 kWh, nytt bottenrekord för januari. Minus 47% jämfört med förra året och minus 15% jämfört med 2020. Fuskade lite genom att vara bortrest en vecka. Februari kommer bli högre, trots tre dagar kortare.
 
Januari 2023: 2058kWh
Januari 2022: 2467kWh


Inte gjort några som helst skillnader, fortfarande samma LLVP i huset, forytfarande "på gränsen till outhärdligt" låg temperatur i bodelen, fortfarande direktverkade el i garaget (ställd på 10 grader).

Tak tilläggsisolerat 2009 och alla fönster utbytta mot isolerglas 2010.

Så skillnaden är troligen i princip helt att det var varmare ute i år.

Kan lägga till:

Januari 2021: 2665kWh

Då hade jag dock en något drägligare innetemperatur, lite oklart hur kallt det var ute då.
 
Magnus E K
LLVP är bra vid minus fem (om det inte är någon gammal skräpmodell) men fantastiskt bra vid plus fem, så mild eller kall vintermånad har väldigt stor betydelse.
 
Keiller Keiller skrev:
Minskade ni elförbrukningen även under januari 2023, jämfört med januari '22?

Eller orkade ni inte frysa längre och vred upp värmen och ökade er elförbrukning?

Själv minskade jag förbrukningen lite grann utan att för den skull ha det kallare inomhus än vad jag hade förra året.
[bild]

Min minskning tror jag är en kombination av positiva utomhustemperaturer och att jag i somras bytte ut den gamla llvp:n mot en ny effektivare maskin.

Lägger till Januarisiffrorna för 2020 och '21 mest för skojs skull:
[bild]
Minskade vår förbrukning med ~ 28% jmf med januari -22
Enkla åtgärder, i huvudsak lägre innertemperatur, viss slopad belysning mindre bad, mer dusch.
Mer eldning i braskaminen.
Avfrostning vitvaror samt liknande små åtgärder.

Diagram visar elförbrukning i januari för två olika år, jämfört med temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
2022= 1243
2023= 823
Enbart hushållsel. (Inte värme o vv.)
 
  • Wow
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
1210 kWh jan 2023.

Minskning med 51% mot förra året, och 54% mot de senaste 5 årens medel.
Är ju skönt att veta att man inte fryser förgäves. :thinking:

Innetemp sänkt ca 2C till ca 19,5C i bodelen, ovanvån stängd och sänkt temp från ca 15C till ca 8C, tvättstuga och reserv-wc sänkt från ca 20C till ca 18C, samt ekonomiutrymmen sänkt från ca 14C till ca 9C. FTX med VP avstängd. 3 LLVP i bodelen + kamin, samt några el-radiatorer i tvättstuga och ekonomidel. Ca 180 m2 bodel, (inkl ovanvån ca 30 m2), samt ca 25 m2 ekonomidel. Garage och verkstad ouppvärmt.
Gammal skånelänga, renoverad och tillbyggd i omgångar under 80-t.
 
Blev en sänkning!

trots det en snuskig elräkning på 8090:- :sweat:
 
  • En mobilapp visar elanvändning och elpris över månaden januari 2023 med en nedgång på 27%.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jakobski
  • Laddar…
harry73
8000 kr för bara januari? Vad hade du för timpris?
 
Januari:
2019: 8953 kWh
2020: 6688 kWh
2021: 9109 kWh
2022: 5538 kWh
2023: 4751 kWh

Grannen nackade hönsen under 2021.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.