kisumisu
MultiMan MultiMan skrev:
Philips hade massor av VHS-spelare, bl a exklusiva MatchLine med kullagrad kapstanaxel, gjutet chassi precis som Panasonic. Hade en sådan själv. Men de flesta VHS-spelare de gjorde var plastiga så där skiljde framförallt Panasonic ut sig där de nästan hela tiden hade helgjutna aluminiumchassin rakt igenom.

Philips var allra först med videosystemet VCR-systemet på 1970-talet. Efter det Video 2000 som hade vändbara kassetter i VHS-storlek och trots att bara halva bandytan användes mot VHS så var bildkvaliteten liknande, bl a tack vare dynamisk spårföljning inbyggt i standarden. VHS fick man tracka manuellt eller vänta på mer exklusiva modeller i slutet av VHS levnad.

Video 2000 var riktigt bra och mycket solitt byggda, särskilt de första generationerna, hade nog de flesta modellerna. Synd att de blev kastade med alla banden. Spelade in massor på den tiden som Rosa Mannen på Youtube hade älskat. En del finns räddat över på VHS, men man ska ju ha tid att börja gräva i det också.
Hur var Matchline maskinen?

Mina föräldrar hade snäppet sämre maskin fast dyr var även den den tiden 1992 5000kr....höll 2år när displayen slocknade. Sedan var den på lagning och höll nåt år innan den började spotta ut banden. Fanns ingen longplay. Däremot en funktion att spela in ljud pcm eller vad de nu hette på vhs band.

Dem köpte än en gång en till Philips där ljudet började låta konstigt på inspelningar.

Jag köpte mig en enkel Nokia som faktist finns fortfarande kvar och fungerar.

Köpte senare en JVC Super VHS. Även den fungerar :)
Det var också jäkla synd att det formatet inte blev en standard för där var bildkvaliten princip samma som den tidens tv sändning (svårt se skillnaden om man inte riktigt uppmärksam).

Men det är så att tyvärr vinner inte vissa bra grejor. T ex Panasonic DVD RAM var också grejor. Men istället slog DVD-RW igenom. Där man skulle stänga skivorna innan de fungerade i andra spelare och då gick inte längre innehållet redigera.....

Digitala vhs spelaren fick inte heller stora massan se. Fast den hade bildkvalitet som dagens bluray.
 
kisumisu
C Comfort Thomas skrev:
Lider med trådskaparen då det spårade ur med VHS och kök från IKEA :crysmile:
Eller så har han/hon även intresse av detta och slår 2 flugor på en gång (y)
Haha förlåt att tråden spårade ut!
 
O Ole E skrev:
När jag monterat IKEA-kök har jag alltid själv sågat upp hålet för hon och då gäller det att vara noga med måtten och sen ska den sågade kanten täckas med silcon enligt instruktionen. Jag har en sommarstuga som jag byggde för 24år sedan med IKEA-kök. De senaste 15åren har jag hyrt ut den veckovis hela somrarna. Köket är fortfarande som nytt. Min son hade tidigare en lägenhet med nästan nytt kök (inte IKEA) Skarven mellan bänkskivorna i hörnet var inte tätt, skivan svällde. Som du förstår tycker jag IKEA är precis lika bra eller dåligt som andra fabrikat, principerna hur det är konstruerat är ju precis samma, och då är det priset som styr mig.
diskhon kommer underlimmad från fabrik så den ska väl ända vara ”klar” för användning !
Själv handlar jag inte på IKEA då jag föredrar mindre butiker med bättre/enklare service och betalar gärna lite extra för det.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Nja, möjligt att dom har kvalite i vissa grejer.
Kök inkl bänkar verkar inte tillhöra den kategorin då grannar med deras kök, bänkar , disko är utbytta på grund av kvalitetsbrist.
Hur kan man inte älska IKEAS kök.. använder det överallt.. garaget.. uthusen... kontoret.. tv-möbel.. och i köket såklart.. även i hallen..! ;) nu gillar jag inte deras nya "metod" (även om jag köpt den också..)..utan faktum is my shit :cool: (gamla stommarna)

Men jag har aldrig behövt byta ut något iaf och saker som varit trasiga vid leverans/uppackning har jag fått nya direkt av (inkl bänk). Maken o jag renoverade vårt förra kök med Ikeas dörrar..diskmaskin.. bänk och så ny köksö och högskåp..(y) så nöjda!

Detta kök nu.. är helt Ikea.. inkl alla vitvarorna..(diskussion om deras vitvaror.. kan bli lång så den tar jag inte upp här.. men vi fortsätter köpa diskmaskiner där iaf)

Har även byggt ett par kök innan maken o jag träffades.. i Ikeas anda också (y)

Men jag vet att många som har barn.. sliter ut luckor och ev gångjärn vid diskbänken i förtid ofta.. men ja, allt beror ju lite på hur man behandlar sina saker/möbler (det gäller alla märken).

(sedan finns det såklart de som har fuktskador.. som man kan börja undra över.. då jag själv haft dem i badrum utan problem - även om det kanske inte är något som rekommenderas)

TS: Sorry för urspårning av tråden.. men vi har diskuterat relevanta saker också :geek:
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
diskhon kommer underlimmad från fabrik så den ska väl ända vara ”klar” för användning !
Själv handlar jag inte på IKEA då jag föredrar mindre butiker med bättre/enklare service och betalar gärna lite extra för det.
Underlimmad ho, då är det en annan sak, då håller jag med dig, då är det IKEA:s problem. Tur jag aldrig satt in en sådan. För mig är deten stor fördel med deras sortiment och tillgängligheten. Jag klarar/orkar oftast inte planera ett helt kök in i minsta detalj utan jag köper det i omgångar.
 
Mats-S
O Ole E skrev:
Som du förstår tycker jag IKEA är precis lika bra eller dåligt som andra fabrikat, principerna hur det är konstruerat är ju precis samma, och då är det priset som styr mig.
Hehe .. du glömde en sak, funktionaliteten och hållbarheten, samt måttanpassning och valbara moduler :)
IKEA är bra nog, men långt ifrån det bästa valet om man ser lite längre än priset. Men inget negativt mot dig om du går enbart på priset, bara du är nöjd med det valet så är det väl bra :)

Är det inte underbart hur alla dessa IKEA-kramare träder framt manngrant så fort det minsta negativa ord yppas om IKEA v:rofl: Påminner mig lite om alla SAAB-nördar som livet ut aldrig besökte ett konkurrerande märke, livet bestod till 100% av SAAB :cool:
 
Redigerat:
Mats-S
C Comfort Thomas skrev:
diskhon kommer underlimmad från fabrik
Lycka till, det enda hållbara och mest praktiska i längden är en äkta klassisk rostfri diskbänk, dessutom är det det absolut snyggaste i längden :cool:
En riktig rostfri diskbänk passar in i alla miljöer, snyggast och hållbarast :)
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Abbe W Abbe W skrev:
Hahah, nu får rörmokarna nytt att klaga på. Men som allt när man köper paket är det viktigt att veta vilket ansvar från den köper av tar. IKEA vill inte ha dåligt rykte och tänker nog helt klart att de skall ha någon koll på utförandet?
Hur ska IKEA har någon koll på utförandet om dom hänvisar till annan part för kontakt/köp ?
Eller har jag missuppfattad något i upplägget då jag måste erkänna att jag inte läst igenom villkoren ?
Känns som att IKEA har mer att förlora än att vinna något om det blir missnöjda kunder som kritiserar IKEA på forum och liknande då rykten kan spridas fort.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Lycka till, det enda hållbara och mest praktiska i längden är en äkta klassisk rostfri diskbänk, dessutom är det det absolut snyggaste i längden :cool:
En riktig rostfri diskbänk passar in i alla miljöer, snyggast och hållbarast :)
Med risk för att förstöra tråden än mer så är jag inne på rostfria bänkar nu vid byte, verkar dock vara en jäkla kvalitetsskillnad på ”rostfritt”
 
Mats-S
C Comfort Thomas skrev:
jäkla kvalitetsskillnad på ”rostfritt”
Absolut, välj inte något lågprisskit, om du inte är typen som river ut köket vart 5:e år så gå på high end fabrikaten, dom står sig måååååååååååååååååååånga å(y)
 
Mats-S Mats-S skrev:
Absolut, välj inte något lågprisskit, om du inte är typen som river ut köket vart 5:e år så gå på high end fabrikaten, dom står sig måååååååååååååååååååånga å(y)
Har suttit sedan 1999 så vill ha kvalite
Skicka pm eller Mail om bra grejer då trådskaparens tråd spårat ur lite :rolleyes:
 
P
MultiMan MultiMan skrev:
Moderbolaget har fortfarande stor verksamhet kvar i Ryssland som de försöker förklara bort och undvika att svara på. Jag har personligen dragit konsekvenserna av det och handlar inte av IKEA längre.

[bild]

Tydligen tycker IKEA att det är viktigt att ryska befolkningen är i god form för att kriga och invadera sina grannländer.

[länk]

As one of the three business areas of Ingka Group, we’re on our journey with IKEA.

We’re building our future and growing together with Ingka Investments and IKEA Retail, the core business of Ingka Group.

As a long-term partner of IKEA, we share with them our culture, our values and our vision, which drives us every day and in everything we do. It’s a powerful and helpful tool that inspires us in our daily jobs, that shapes our ideas and that brings all of our co-workers together. And it’s around these words that we create meeting places that make people’s lives a little bit easier, more exciting and, most of all, happier.


Bara att välja Russian Federation här så får nog presenterat det 14 köpcenter de driver fortfarande: [länk]
Samma svammel som danska ECCO kör med, förutom medicinargumentet då.
Slutköpt skor på ECCO för min del.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Mats-S
P Peter787 skrev:
Samma svammel som danska ECCO kör med, förutom medicinargumentet då.
Slutköpt skor på ECCO för min del.
Yep, i dessa tider gäller det att tydligt "rösta med plånboken". Vi vet alla vilka diktaturer vi ska undvika om vi vill behålla vårat demokratiska samhälle. Givetvis kan det kosta några kronor extra, men det får friheten vara värd (y)
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Hur ska IKEA har någon koll på utförandet om dom hänvisar till annan part för kontakt/köp ?
Eller har jag missuppfattad något i upplägget då jag måste erkänna att jag inte läst igenom villkoren ?
Känns som att IKEA har mer att förlora än att vinna något om det blir missnöjda kunder som kritiserar IKEA på forum och liknande då rykten kan spridas fort.
I företagande kallas det att "Kvalitetssäkra" en tjänst eller produkt man vill sälja för att tjäna pengar.
Jag har ingen insikt i just detta, men min egen erfarenhet med 5 byggda kök och flera hela möblemang talar för min åsikt.
Vid alla enskilda tillfällen vid någon form av problem har IKEA utan mer problem än att köra dit och visa kvitto ordnat upp det.
 
Abbe W Abbe W skrev:
I företagande kallas det att "Kvalitetssäkra" en tjänst eller produkt man vill sälja för att tjäna pengar.
Jag har ingen insikt i just detta, men min egen erfarenhet med 5 byggda kök och flera hela möblemang talar för min åsikt.
Vid alla enskilda tillfällen vid någon form av problem har IKEA utan mer problem än att köra dit och visa kvitto ordnat upp det.
Nu handlade det om luftvärmepumpar och med tanke på modeller som säljs via IKEA undrar jag då hur dom kvalitetssäkrar !
Hur dom sen även kan kvalitetssäkra själva installationen när dom inte har full koll på installationsfirman är en annan gåta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.