Hej. Först undrar jag vad det är för skillnad på hydrofor och hydropress (som vi har enl. rörm. (en jätte bra kille som tyvärr bytt inriktning)). Min andra fundering är - håller vattenpumpen på att ge upp? Tidigare gick den ganska länge i ett svep, nu småduttar den i flera omgångar när den fyller istället. OM ni tror/vet det är pumpen som måste bytas önskar jag dessutom tips på en bra 220 pump i rimlig prisnivå som jag kan köra med mitt reservelverk om det krisar.
 
En hydrofor är en behållare för vatten, där du pumpar in tryckluft direkt i behållaren för att upprätthålla vattentrycket.
En hydropress är en vattenbehållare med en gummiblåsa i. Du pumpar in luft i blåsan för att upprätthålla vattentrycket. Ibland går blåsan sönder, och då får vattenpumpen gå hela tiden för att du ska få tryck när du förbrukar vatten.
Enligt min ödmjuka åsikt är hydrofor att föredra, så länge den är tät är det inget som kan gå sönder. Hydroforen i mitt ena hus är mer än 50 år gammal.
 
  • Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Det låter helt klart som att pumpen gör det den ska men att hydropressen tappat lufttryck.
Prova att pumpa i ny luft i gummiblåsan.
Byt hydropress eller gummiblåsa om problemet återkommer.
 
  • Älska
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hydroforen har en luftkudde längst upp ibehållaren - ska alltså stå upprätt för att fungera. Luften trycker direkt på vattnet vilket har nackdelen att luften kan lösa sig i vattnet och att mängden luft då minskar och behöver fyllas på ( oftast genom en ventil i toppen). En hydropress kan finnas i 3 olika modeller. Luft i blåsan - vatten i blåsan eller ett skiljande membran. Att ha modellen med vatten i blåsan har fördelen att den yttre behållaren inte utsätts för vatten och då korroderar mindre om den är tillverkad av korrosivt material. En hydropress med blåsa för vatten kan oftast placeras liggande eller stående med vattnet nederst. Nackdelar med hydropress är ju att när det går hål i blåsan/membranet, så måste den repareras.
 
  • Älska
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Förtydligande: jag använde ordet upprätthålla om vattentrycket i hydrofor respektive hydropress, i betydelsen bibehålla vattentrycket, inte att hydrofor/hydropress skulle placeras upprätt eller liggande.
 
  • Älska
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
En annan fördel med hydrofor är att vattnet kommer i kontakt med luftens syre, vilket många tycker är obra.

Men har Du mangan i vattnet, så fäller detta ut, när det kommer i kontakt med syre.
Blir en svart beläggning i t ex toaletters vattenbehållare.

Med en hydrofor gäller det ur redan där och blir liggande i botten på tanken och fäster även på sidorna.
Bara att göra rent om du ser utfällning i vattenglas e t c.

Typ var 10 år får jag min djupborrade brunn spolad.
 
  • Älska
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack snälla allihop. Tydligen hydropressen som behöver fixas då som jag förstår. Den vi har är ganska liten, placerad under en trappa, som jag förstår kan jag välja en större hydropress och sätta in liggande istället om den befintliga inte går att Fylla på/laga. Fundera på att även byta pumpen när vi ändå är i farten, den gamla är just gammal och fast ansluten. En 220 med stickpropp för att lätt kunna koppla den till elverket vid strömavbrott vore skönt MEN - nackdelar med 220 istället?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En hydrofor är en behållare för vatten, där du pumpar in tryckluft direkt i behållaren för att upprätthålla vattentrycket.
En hydropress är en vattenbehållare med en gummiblåsa i. Du pumpar in luft i blåsan för att upprätthålla vattentrycket. Ibland går blåsan sönder, och då får vattenpumpen gå hela tiden för att du ska få tryck när du förbrukar vatten.
Enligt min ödmjuka åsikt är hydrofor att föredra, så länge den är tät är det inget som kan gå sönder. Hydroforen i mitt ena hus är mer än 50 år gammal.

TACK!
 
H Hybro skrev:
En annan fördel med hydrofor är att vattnet kommer i kontakt med luftens syre, vilket många tycker är obra.

Men har Du mangan i vattnet, så fäller detta ut, när det kommer i kontakt med syre.
Blir en svart beläggning i t ex toaletters vattenbehållare.

Med en hydrofor gäller det ur redan där och blir liggande i botten på tanken och fäster även på sidorna.
Bara att göra rent om du ser utfällning i vattenglas e t c.

Typ var 10 år får jag min djupborrade brunn spolad.

TACK.
 
H Hybro skrev:
En annan fördel med hydrofor är att vattnet kommer i kontakt med luftens syre, vilket många tycker är obra.

Men har Du mangan i vattnet, så fäller detta ut, när det kommer i kontakt med syre.
Blir en svart beläggning i t ex toaletters vattenbehållare.

Med en hydrofor gäller det ur redan där och blir liggande i botten på tanken och fäster även på sidorna.
Bara att göra rent om du ser utfällning i vattenglas e t c.

Typ var 10 år får jag min djupborrade brunn spolad.

TACK.
 
B Bjober skrev:
Det låter helt klart som att pumpen gör det den ska men att hydropressen tappat lufttryck.
Prova att pumpa i ny luft i gummiblåsan.
Byt hydropress eller gummiblåsa om problemet återkommer.
Tack.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Hydroforen har en luftkudde längst upp ibehållaren - ska alltså stå upprätt för att fungera. Luften trycker direkt på vattnet vilket har nackdelen att luften kan lösa sig i vattnet och att mängden luft då minskar och behöver fyllas på ( oftast genom en ventil i toppen). En hydropress kan finnas i 3 olika modeller. Luft i blåsan - vatten i blåsan eller ett skiljande membran. Att ha modellen med vatten i blåsan har fördelen att den yttre behållaren inte utsätts för vatten och då korroderar mindre om den är tillverkad av korrosivt material. En hydropress med blåsa för vatten kan oftast placeras liggande eller stående med vattnet nederst. Nackdelar med hydropress är ju att när det går hål i blåsan/membranet, så måste den repareras.

Tack.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Förtydligande: jag använde ordet upprätthålla om vattentrycket i hydrofor respektive hydropress, i betydelsen bibehålla vattentrycket, inte att hydrofor/hydropress skulle placeras upprätt eller liggande.
Tack
 
F Frag skrev:
Fundera på att även byta pumpen när vi ändå är i farten, den gamla är just gammal och fast ansluten. En 220 med stickpropp för att lätt kunna koppla den till elverket vid strömavbrott vore skönt MEN - nackdelar med 220 istället?
Jag har en 220V pump men det beror på att min brunn har gott om vatten och är max 5 meter djup, så det krävs ingen stark pump.
Så, det beroor helt på din brunn vilken pump du behöver.
Vad är det för brunn & pump du har idag?
 
  • Gilla
Frag
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har en 220V pump men det beror på att min brunn har gott om vatten och är max 5 meter djup, så det krävs ingen stark pump.
Så, det beroor helt på din brunn vilken pump du behöver.
Vad är det för brunn & pump du har idag?
Tack! Vår brunn är grävd, ca fem ringar, mestadels välfylld med svagt självtryck om jag spolar upp vatten i källaren så då borde det funka med en 220 pump?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.