1 466 543 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Fy fan, vilken dålig text! Fattar att den är maskinöversatt, men hoppas att den är AI-skriven också.
Fascinerande oavsett att någon tror att kinesiska dussinbilar säljs med prestandadata angivna med decimaler snarare än pris och en känsla av att ”det här är nog bra nog”.
Fascinerande oavsett att någon tror att kinesiska dussinbilar säljs med prestandadata angivna med decimaler snarare än pris och en känsla av att ”det här är nog bra nog”.
Det som är intressant om det kan stressa lite till på marknaden framöver för elbilar och få prisbilden att gå nedåt, vilket kan vara positivt även om man är intresserade av andra märken som Tesla, VW, Polestar, etc.
Elbilar är generellt kraftigt överprisade utifrån tidigare bidrag och att det även funnits en brist på bilar, min åsikt.
Elbilar är generellt kraftigt överprisade utifrån tidigare bidrag och att det även funnits en brist på bilar, min åsikt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Nja, är det verkligen så? Tesla gör ju fantastiskt fina affärer, men gör någon annan verkligen det. Kanske att de kunnat ta lite mer just i Sverige, men globalt?A AndersS skrev:
Jag tänker att det är lite som med mobiltelefoner för tio år sedan, då nästan bara Apple gjorde vinst, medan de andra slogs för sin marknadsandel. Jag skulle inte vara ett dugg förvånad om alla tyska och koreanska biltillverkare går back på sina elbilar.
Långsiktigt håller jag dock med. Kan en tjäna pengar vid dagens priser (och lägre) så kommer övriga producenter att drivas dit också, eller gå under.
Det är precis det som jag "tror" på längre sikt 3-5 år framöver när volymerna har kunnat ökas och kan bida min tid. Ska jag idag köpa motsvarande bil jag har blir det nästan det dubbla priset mellan fossil/mildhybrid och elbil.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 500 inlägg
Artikelreduceringen som Tesla infört med färre options och t.ex. Gigacast får stort avtryck och kommer in i övriga företag tids nog. Det innebär lättare och billigare bilar att tillverka
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 500 inlägg
Men det har ju alla tillverkare jobbat med i "alla tider", t.ex. utveckla plattformar som används i olika modeller.Johannes Carlsson skrev:
Så nja, känns mera som lite marknadsföringsfloskler
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 500 inlägg
Njae "jobbat med" det har gåt väldigt långsamt och arbetssätt som att bara göra som man alltid gjort, små långsamma steg i riktningen och massor av småmodeller med liten skillnad.A AndersS skrev:
Tesla har 4 modeller
Volkswagen har ca48 modeller (+skoda, audi, seat, porsche)
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 500 inlägg
Jag håller med. Även att de utvecklar och tillverkar så mycket hårdvara själva reducerar sårbarheten och beroendet som underleverantörer ger. Exempel är ju egenutvecklade chip och mjukvara, bygger elmotorerna själva, tillverkar batterierna dels själva och dels har Pansonics tillverkning inne i sin egen fabrik i Nevada. De kunde navigera runt chipbristen när den var som värst för en tid sedan genom att köpa in andra chip som fanns tillgängliga och skriva eget firmware till dem.Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 500 inlägg
Och ryktet säger att det är en omfattande uppdatering av Model 3 på gång med Gigacast på G. Det lär reducera tiden ytterligare någotW witten skrev: