U
Person i skogen med pannlampa, och närbild på pannlampan, märke synligt. Natt, friluftsliv, reklam.
Pannlampan Lumonite Compass står på spel denna tävlingsomgång. Foto: Lumonite

Denna vecka tävlar vi ut en multifunktionell pannlampa som passar lika bra till friluftsentusiaster som professionella hemmafixare.
Lampan är damm-, vatten- och stötsäker. Tack vare det magnetiska bottenstycket kan lampan fästas på metallytor, och på så sätt frigörs båda händerna för arbete även utan pannbandet.


Så här tävlar du:
Besvara frågan nedan samt motivera varför just du ska vinna pannlampan, i ett inlägg i den här tråden.
Fråga: Ett mått du behöver ha koll på när du väljer bergvärmepump är SCOP35. Vad betyder det?

Svaret hittar du någonstans i tjänsten Jämför bergvärmepumpar.

Vinnaren utses fredagen den 10 februari.

OBS! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Denna tävling är inte sponsrad
 
  • Gilla
Caroline543 och 1 till
  • Laddar…
Svar: Det är ett mått på effektiviteten mätt mot golvvärme (35 grader).

Motivering:
Har precis börjat bli meddragen ut på löpturer i den närliggande skogen, pannlampa är ett måste. Tyvärr har vi bara e som faktiskt duger något till så vi behöver införskaffa en till så man kan fortsätta springa trots mörkret som hänger sig kvar.
Sen lär den vara användbar även sommarkvällar då vi är ute och campar och små barn ibland följer med.
 
Svar: SCOP35 är ett mått på effektiviteten mätt mot golvvärme. I det här fallet 35 grader)

Motiveringen: Jag har fyra pannlampor hemma. Alla är billiga varianter köpta från Kina och ingen fungerar fullt ut. På någon glappar batteriluckan så batterierna trillar ut, på en annan har spännbanden torkat ut. Jag skulle verkligen sätta värde på att göra mig av med de gamla och ersättas dem med en som fungerat såväl idag som om några år!
 
Det menas att det är ett mått på effektiviteten över en säsongs drift mot ett golvvärmesystem (35 grader).

Motivering till att vinsten: Vi bor ganska avsides från stan och det är nästan konstant mörkt. Så fort man ska ut på kvällen så behöver man ha på en ficklampa eller pannlampa.
Alla pannlampor jag köpt har strulat på något vis.. De vill inte ladda, batterierna fungerar inte, remmarna går av osv. Barnen hade älskat en bra och funktionell pannlampa då de älskar att vara ute dag som kväll.
 
Vad betyder SCOP 35?
SCOP 35 är mått på effektiviteten över en säsongs drift mot ett golvvärmesystem (35 grader).

Med 3 kilometer till närmsta gatlampa behöver man allt ljus man kan få, med bara två händer där man har vars en ficklampa kan det passa perfekt med lite belysning på huvudet. Man kanske till och med blir upplyst.
 
Svar på frågan: SCOP kallas även årsvärmefaktor och är ett effektivitetsmått. Siffran talar om vilken slags värmesystem pumpen passar för. Värmepumpar med SCOP 35 passar bra för golvvärmesystem. (Pumpar med SCOP 55 passar för radiatorsystem.)

Motivering till varför jag vill vinna: Har behov av en bra pannlampa för att kunna se ordentligt när jag fixar, mekar och syr. Och för den delen för att se och synas när jag promenerar på kvällen – rejält mörkt häromkring. Har haft två pannlampor men den ena lyckades sonen böja sönder, den andra lyckades han tappa bort ... Att den här har ett magnetiskt bottenstycke utöver det vanliga pann-fästet gör den klart tilltalande!
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
SCOP 35 är mått på effektiviteten över en säsongs drift mot ett golvvärmesystem (35 grader).

Då vårt nya hus ligger rejält avsides är behovet av en bra pannlampa rätt stort. Oavsett om man ska hämta mer ved eller kolla posten så behövs en pannlampa allt utom några enstaka timmar vintertid.
 
Alla tycks klippa inven dålig förklaring de hittar i länken utan att förstå frågan de svarar på.
SCOP35 är årsvärmefaktorn när pumpen arbetar mot ett system med framledningstemperaturen 35grader. Dvs, förhållandet mellan förbrukad el och nyttig värme.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
borjerik
U Ulrika M.M skrev:
[bild]
Pannlampan Lumonite Compass står på spel denna tävlingsomgång. Foto: Lumonite

Denna vecka tävlar vi ut en multifunktionell pannlampa som passar lika bra till friluftsentusiaster som professionella hemmafixare.
Lampan är damm-, vatten- och stötsäker. Tack vare det magnetiska bottenstycket kan lampan fästas på metallytor, och på så sätt frigörs båda händerna för arbete även utan pannbandet.


Så här tävlar du:
Besvara frågan nedan samt motivera varför just du ska vinna pannlampan, i ett inlägg i den här tråden.
Fråga: Ett mått du behöver ha koll på när du väljer bergvärmepump är SCOP35. Vad betyder det?

Svaret hittar du någonstans i tjänsten Jämför bergvärmepumpar.

Vinnaren utses fredagen den 10 februari.

OBS! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Denna tävling är inte sponsrad
Scop35 är värmekapaciteten på en värmepump.

Pannlampan behöver jag som gamling när jag finlirar med olika projekt. Med stigande ålder så räcker det inte med läsglasögon, det måste vara ljus också.
 
Vad betyder SCOP 35?
SCOP 35 är mått på effektiviteten över en säsongs drift mot ett golvvärmesystem (35 grader).

Motivering
Jag skulle ge bort pannlampa till min synskadade pappa som användet dem stora delar av dygnet. Han är ständigt på jakt efter bättre pannlampor och det skulle vara ett sant nöje att få ge honom denna lampa för jag vet att den skulle användas och uppskattas i hans dagliga liv.
 
Så här tävlar du:
Besvara frågan nedan samt motivera varför just du ska vinna pannlampan, i ett inlägg i den här tråden.
Fråga: Ett mått du behöver ha koll på när du väljer bergvärmepump är SCOP35. Vad betyder det?
Svar: SCOP står för Seasonal Coefficient of Performance, på svenska årsvärmefaktor, och berättar hur värmepumpens prestanda är över en säsong. SCOP35 ska man titta på om man har ett golvvärmesystem ska man.

Varför ska jag vinna pannlampan? Jag behöver pannlampa varje gång jag lämnar huset när det är mörkt ute eftersom vi inte har gatulyktor. Jag köpte en pannlampa som antingen mest lyser upp mina fötter eller stjärnhimlen. Så en ny lampa med bra kvalitet vore välkommet varje morgon jag går till jobbet, eller när jag ska ut och hämta ved eller in i jordkällaren...
 
U Ulrika M.M skrev:
[bild]
Pannlampan Lumonite Compass står på spel denna tävlingsomgång. Foto: Lumonite

Denna vecka tävlar vi ut en multifunktionell pannlampa som passar lika bra till friluftsentusiaster som professionella hemmafixare.
Lampan är damm-, vatten- och stötsäker. Tack vare det magnetiska bottenstycket kan lampan fästas på metallytor, och på så sätt frigörs båda händerna för arbete även utan pannbandet.


Så här tävlar du:
Besvara frågan nedan samt motivera varför just du ska vinna pannlampan, i ett inlägg i den här tråden.
Fråga: Ett mått du behöver ha koll på när du väljer bergvärmepump är SCOP35. Vad betyder det?

Svaret hittar du någonstans i tjänsten Jämför bergvärmepumpar.

Vinnaren utses fredagen den 10 februari.

OBS! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.
--------------------------------------
SCOP35 är ett mått på effektiviteten mätt mot golvvärme. I det här fallet 35 grader.
Jag skulle vilja vinna denna lampa och ge till min ena son som älskar att vara i skogen!
 
U Ulrika M.M skrev:
[bild]
Pannlampan Lumonite Compass står på spel denna tävlingsomgång. Foto: Lumonite

Denna vecka tävlar vi ut en multifunktionell pannlampa som passar lika bra till friluftsentusiaster som professionella hemmafixare.
Lampan är damm-, vatten- och stötsäker. Tack vare det magnetiska bottenstycket kan lampan fästas på metallytor, och på så sätt frigörs båda händerna för arbete även utan pannbandet.


Så här tävlar du:
Besvara frågan nedan samt motivera varför just du ska vinna pannlampan, i ett inlägg i den här tråden.
Fråga: Ett mått du behöver ha koll på när du väljer bergvärmepump är SCOP35. Vad betyder det?

Svaret hittar du någonstans i tjänsten Jämför bergvärmepumpar.

Vinnaren utses fredagen den 10 februari.

OBS! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Denna tävling är inte sponsrad
Svar: SCOP35
Vi har hästgård och det finns inte belysning överallt. Svårt att se när man ska ta in hästar på kvällen, har blivit ett par gånger då man tagit tag i elrepet istället för grindhandtaget. Haft ett par billiga pannlampor men alla ger upp lika fort, vore kul att testa något nytt
 
Svar: SCOP ( Seasonal Coefficient of Performance) är årsvärmefaktor och påstår hur effektiv den är. Siffran 35 visar vilket typ av värmesystem det passar för och i detta fallet passar det bra för golvvärme.

Då min dotter jämt vill ha min pannlampa (numer hennes) så behövs det en till i huset och denna är av exakt det antalet, en.
 
Svar: SCOP 35 är mått på effektiviteten över en säsongs drift mot ett golvvärmesystem (35 grader).

Motivering: Har idag två billiga pannlampor med kort batteritid.
Nu när jag bygger mitt egna hus är det ofta jobb långt in på natten så en bra pannlampa hade varit toppen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.