Hej!

Blev lite inspirerad utav denna tråden där folk kom med olika förslag på egenbyggda lösningar. Har hittat en tvättmaskin med IPX4 klassning för mitt lilla badrum. Tvättmaskinens framsida skulle hamna c:a 90 cm från duschuvudet, vilket innebär att den hamnar i Zon 1, då det är en dusch utan kar (likt bilden till vänster, men med mkt större avstånd)

Som jag tolkat reglerna är tvättmaskinen tillåten i Zon 1 förutsatt att den ställs på en 10cm hög sockel. Det kommer eventuellt enstaka stänk från duschen på maskinen, men den kommer aldrig hällas på med vatten. Uttaget är i oklassat område >120cm från duschuvudet och i en kopplingsdosa för tvättmaskin uppe på väggen. Sladden får klippas av certifierad installatör.

  • 1) Känner ni till en sockel som passar en 34cm djup tvättmaskin?
  • Om nej, 2) hur skulle man kunna bygga ihop en stabil och pålitlig sockel?
  • 3) Alternativt kanske jag köper en 45cm djup maskin istället och ställer på denna sockeln, men hade föredragit 34cm av utrymmesskäl.
Tack!
 
A
Genaugenau Genaugenau skrev:
Hej!

Blev lite inspirerad utav denna tråden där folk kom med olika förslag på egenbyggda lösningar. Har hittat en tvättmaskin med IPX4 klassning för mitt lilla badrum. Tvättmaskinens framsida skulle hamna c:a 90 cm från duschuvudet, vilket innebär att den hamnar i Zon 1, då det är en dusch utan kar (likt bilden till vänster, men med mkt större avstånd)

Som jag tolkat reglerna är tvättmaskinen tillåten i Zon 1 förutsatt att den ställs på en 10cm hög sockel. Det kommer eventuellt enstaka stänk från duschen på maskinen, men den kommer aldrig hällas på med vatten. Uttaget är i oklassat område >120cm från duschuvudet och i en kopplingsdosa för tvättmaskin uppe på väggen. Sladden får klippas av certifierad installatör.

  • 1) Känner ni till en sockel som passar en 34cm djup tvättmaskin?
  • Om nej, 2) hur skulle man kunna bygga ihop en stabil och pålitlig sockel?
  • 3) Alternativt kanske jag köper en 45cm djup maskin istället och ställer på denna sockeln, men hade föredragit 34cm av utrymmesskäl.
Tack!
Ställ den på ett underrede som är avsett för tvättmaskin och få en ergonomisk höjd samtidigt.
Se till att du utrymmet är torrt när ingen duschar annars rostar maskinen sönder
 
  • Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ställ den på ett underrede som är avsett för tvättmaskin och få en ergonomisk höjd samtidigt.
Se till att du utrymmet är torrt när ingen duschar annars rostar maskinen sönder
Tack! Har du något emot att dela en länk på underrede du har i åtanke? Jag antog (kanske felaktigt) att underrede/sockel behöver vara anpassat till TM’s bredd då de ju skakar vid centrifugering. Verkar som att de alla har mindre kanter för att ”hålla maskinen på plats”?
 
A
Genaugenau Genaugenau skrev:
Tack! Har du något emot att dela en länk på underrede du har i åtanke? Jag antog (kanske felaktigt) att underrede/sockel behöver vara anpassat till TM’s bredd då de ju skakar vid centrifugering. Verkar som att de alla har mindre kanter för att ”hålla maskinen på plats”?
det är väl djupet som är mindre på din inte bredden?
jag googlade och fick massor av förslag detta är ett av dessa
https://quickparts.se/bord-sockel-m...r-ads&utm_medium=affiliate&utm_campaign=22027
 
BirgitS
Genaugenau Genaugenau skrev:
Jag antog (kanske felaktigt) att underrede/sockel behöver vara anpassat till TM’s bredd då de ju skakar vid centrifugering.
Det räcker med att tvättmaskinen får plats, måste absolut inte vara tight. Du behöver justera in tvättmaskinens fötter så att den står helt vågrätt för att minimera skakningar.
 
  • Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det är väl djupet som är mindre på din inte bredden?
jag googlade och fick massor av förslag detta är ett av dessa
[länk]
Tack för länk - jag skrev fel, syftade på djupet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det räcker med att tvättmaskinen får plats, måste absolut inte vara tight. Du behöver justera in tvättmaskinens fötter så att den står helt vågrätt för att minimera skakningar.
Tack för länken samt kommentar. Det är bra att känna till. Du tror inte det finns risk att den faller under centrifugering givet att modellen saknar bottenplatta? jag visste inte att justering utav fötterna gjorde såpass stor skillnad. Eller är jag alltför försiktig?
 
BirgitS
Genaugenau Genaugenau skrev:
Tack för länken samt kommentar. Det är bra att känna till. Du tror inte det finns risk att den faller under centrifugering givet att modellen saknar bottenplatta? jag visste inte att justering utav fötterna gjorde såpass stor skillnad. Eller är jag alltför försiktig?
tvättmaskinen står väl på 4 fötter så om det finns en plåt under mitten av TM har ju ingen betydelse. Det är ju kraftiga stålrör som håller ihop delarna. Eller hur menar du?
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
tvättmaskinen står väl på 4 fötter så om det finns en plåt under mitten av TM har ju ingen betydelse. Det är ju kraftiga stålrör som håller ihop delarna. Eller hur menar du?
modellerna utan botten är väldigt ovanliga och jag har inte sett någon alls i Sverige
men självklar är dessa inte lika vridstyva som de med botten
 
  • Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
tvättmaskinen står väl på 4 fötter så om det finns en plåt under mitten av TM har ju ingen betydelse. Det är ju kraftiga stålrör som håller ihop delarna. Eller hur menar du?
Jag har nog överanalyserat det hela, men tänkte att tvättmaskinen i värsta fall skulle kunna röra sig runt på sockeln under centrifugering och kanske falla av men det är också långsökt. Har i tidigare boenden haft stora badrum med TM och TT i oklassat utrymme och där noterade jag även att maskinerna rörde sig lite på golvet med tiden. Om det kan avhjälpas med bättre justering utav fötterna är nog kusten klar!
 
BirgitS
electroluxaren skrev:
modellerna utan botten är väldigt ovanliga och jag har inte sett någon alls i Sverige
men självklar är dessa inte lika vridstyva som de med botten
Javisst, men har man en grund tvättmaskin för att spara utrymme så vill man ju inte ha en sockel som är nästan 60 cm djup.
 
  • Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Javisst, men har man en grund tvättmaskin för att spara utrymme så vill man ju inte ha en sockel som är nästan 60 cm djup.
Det ena du vill det andra du skall.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Javisst, men har man en grund tvättmaskin för att spara utrymme så vill man ju inte ha en sockel som är nästan 60 cm djup.
10cm hit eller dit
 
Tänkte om och satsar på vikbara duschväggar.
p2sQLuF

Vad för klass gäller för tvättmaskinens placering givet duschväggen? Är det zon 2?

Är den motsatta väggen där kopplingsdosan sitter fortsatt klassad, eller blir det oklassat område? Kopplingsdosan hamnar således 90 cm från duschväggen. Funnit en del zonindelningar som säger att zon 2 fortsätter 60cm utanför zon 1, medans vissa säger 1m (har det förändrats i samband med 2021 års uppdaterade standard?).

Bild till vänster: Skiss på badrum med TM på plats. Rosa figuren visar kopplingsdosans placering.
Bild till höger: Badrummet ovanifrån. Kommer köra på relativt kompakt duschzon givet storleken (och vansklig fönsterplacering). Rosa figuren visar här på duschhuvudets placering.

Tacksam för era hjälpsamma svar som alltid.
 
  • 3D-rendering av badrum och dess ritning med måttangivelser för renovering eller designplanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.