Jag upplever att min son har det som bäst när han får gå på förskola, ta del av det pedagogiska arbetet, och träffa jämnåriga. Med andra ord är förskolan minst lika mycket något för barnens skull som en möjlighet för oss föräldrar att jobba.

Personligen har jag inga problem med att barn är på förskolan om man själv är ledig från ordinarie jobb för att istället jobba med denna typ av projekt. Är man dessutom två heltidsarbetande villaägare är sannolikheten rätt stor att man bidrar mer än vad man kostar rent skattemässigt.
 
  • Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Bör kunna...?
Eller så leder alt 1 till att den föräldern jobbar skiten ur sig, går i väggen och förhållandet havererar.
Långt ifrån ovanligt.
DET kan bli ett högt pris, för att snåla in på byggkostnader, bara för att husbygget måste ske när man har småbarn.
Sant att mitt inlägg innehöll lite spekulation i det avseendet, men det har väl ändå inget med situationen på förskolan att göra, och det var ju kärnfrågan.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jag har ingenstans antytt att det handlar om ”förvaring”. Jag är mycket väl insatt skol- och förskoleverksamhets syfte och regelverk så där behöver du inte skriva något på näsan.

Ett skattekollektiv har inte som syfte att varje individ ska nollfinansiera sig själv, det inses lätt att det inte skulle fungera. Det inser nog du också.

Men omvänt så tycker du alltså att det är helt ok att du får betala för andras snyltande? Eller är det bara du som ska ha rätt att snylta? Du inser nog själv hur dumt det resonemanget är.
Jag ser det mer som att vi har uppnått ett sådant välstånd i Sverige att vi har ersatt klasskamp med generationskamp. Och de äldre generationerna håller just nu på vinner denna kamp, rejält och med något närmast liknande skadeglädje (när de inte är upptagna med att tycka synd om sig själva och gnälla).

Det handlar inte om att jag som invidid ska försöka "nollfinansiera" mig själv, det handlar om att vi är en hel generation som håller på betala för 50/60-talisternas dumsnåla girighet. Genomgående för denna generation, bland sociologer ibland kallad "Generation Jag", är att ni satte er vid ett dukat bord som 20/30-talisterna lämnade efter sig, och när ni själva ätit färdigt såg ni till att slänga resterna och riva lokalen så att ingen skulle kunna följa er. Allt som deras föräldrageneration lagt grunden för och byggt upp såg 50/60-talisterna till att utnyttja till max och sedan urholka och lägga ned. Det är en generation med otroligt uppblåsta idéer om sin egen storhet när vad de i själva verket gör är att ta historiens största springnota på nästa generation.
 
  • Gilla
TypRätt och 8 till
  • Laddar…
F
torparavgrund torparavgrund skrev:
Jag ser det mer som att vi har uppnått ett sådant välstånd i Sverige att vi har ersatt klasskamp med generationskamp. Och de äldre generationerna håller just nu på vinner denna kamp, rejält och med något närmast liknande skadeglädje (när de inte är upptagna med att tycka synd om sig själva och gnälla).

Det handlar inte om att jag som invidid ska försöka "nollfinansiera" mig själv, det handlar om att vi är en hel generation som håller på betala för 50/60-talisternas dumsnåla girighet. Genomgående för denna generation, bland sociologer ibland kallad "Generation Jag", är att ni satte er vid ett dukat bord som 20/30-talisterna lämnade efter sig, och när ni själva ätit färdigt såg ni till att slänga resterna och riva lokalen så att ingen skulle kunna följa er. Allt som deras föräldrageneration lagt grunden för och byggt upp såg 50/60-talisterna till att utnyttja till max och sedan urholka och lägga ned. Det är en generation med otroligt uppblåsta idéer om sin egen storhet när vad de i själva verket gör är att ta historiens största springnota på nästa generation.
…. Och då har du inte ens börjat snacka om 90-talisterna.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
A ArWo skrev:
Hade varit en helt annan sak att lämna på förskolan, åka hem och måla om ett sovrum. Gränsen mellan hobby och att jobba med något är dock i mina ögon definitivt passerad när man bygger ett helt hus.
Var går gränsen då?
Får jag lämna barnen och åka hem och bygga tralldäck? Är det storleken som avgör om det är ok i dina ögon? 10 kvadrat trall är för lite, men om jag ska smälla upp 250 kvadrat trall och en pool så är det ok att barnen är på förskola i ett par veckor medan jag "arbetar"? Måste det vara något med tak kanske, så om jag även bygger ett poolhus blir det ok?
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
F
F frasen_36 skrev:
Bör kunna...?
Eller så leder alt 1 till att den föräldern jobbar skiten ur sig, går i väggen och förhållandet havererar.
Långt ifrån ovanligt.
DET kan bli ett högt pris, för att snåla in på byggkostnader, bara för att husbygget måste ske när man har småbarn.
Nu är människan ett relativt primitivt däggdjur med rätt mycket lustiga beteende. Tex så är det fastställt att pappor jobbar mer och även tenderar att ”bygga bo” när man får barn. Det är egentligen inte så konstigt, det finns andra däggdjur som har precis liknande beteende.

Men du kanske tycker att man skall uppfostra barnen i en lägenhet och flytta till ett nybyggt hus när barnen är tonåringar?

Oavsett vilket så var det tråkigt att ditt förhållande gick åt skogen när du snickrade.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
F
F fsn skrev:
Nu är människan ett relativt primitivt däggdjur med rätt mycket lustiga beteende. Tex så är det fastställt att pappor jobbar mer och även tenderar att ”bygga bo” när man får barn. Det är egentligen inte så konstigt, det finns andra däggdjur som har precis liknande beteende.

Men du kanske tycker att man skall uppfostra barnen i en lägenhet och flytta till ett nybyggt hus när barnen är tonåringar?

Oavsett vilket så var det tråkigt att ditt förhållande gick åt skogen när du snickrade.
Mitt förhållande klarade sig och jag behövde inte snika åt mig betald ledighet på andras bekostnad. Har man inte ekonomi att dra ett husprojekt till fullo ska man nog inte fundera i de banorna.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
F
F fsn skrev:
Men det är väl mer en säkerhetsfråga på Samhall eller? På många riktiga jobb där man får en telefon av jobbet så behövs den för att man skall kunna göra sitt jobb förstår du.
Ok ni kanske har flummigare regler på Samhall, det känner jag inte till.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Summering:
2 personer pratar om hur man har ett optimalt möte
En tredje försöker delta men blir dissad
1 person blir kränkt för hen röstade på vänsterpartiet
1 person är superbitter över sin skiljsmässa
1 forskare kommer in och lugnar ovanstånde med orden " vi är primitiva däggdjur"
 
  • Haha
  • Gilla
MichelleW och 8 till
  • Laddar…
F
A ArWo skrev:
Vad gäller tjänstledighet och bygga hus. Det blir ju en tolkningsfråga, i slutändan en juridisk sådan givet att man ska "arbeta". Vore väldigt intressant med ett rättsfall. Man får ju exvis ta tjänstledigt för att starta eget, det är ju inga konstigheter. Rimligen borde man kunna arbeta med att bygga sitt eget hus. Men det är klart det blir enklast om man formellt betalar lön till sig själv för det. Hade varit en helt annan sak att lämna på förskolan, åka hem och måla om ett sovrum. Gränsen mellan hobby och att jobba med något är dock i mina ögon definitivt passerad när man bygger ett helt hus.



Förskolan har en viktig roll i barns utveckling. Det är professionella utbildade pedagoger som arbetar på förskolan idag. I brist på stora syskonskaror är det också på förskolan barn hittar kompisar och lär sig bli en del av en grupp och hitta "sin" roll.
Det håller jag absolut med om, barnomsorgen är (för det mesta) bra. Vad jag vänder mig emot är att vissa vill ha råd hur man kan snika till sig ersättning som strider mot gällande bestämmelser och som ska subventioneras av andra skattebetalare. Dvs de har startat projekt de inte klarar utan bidragsbedrägeri.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 5 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Det håller jag absolut med om, barnomsorgen är (för det mesta) bra. Vad jag vänder mig emot är att vissa vill ha råd hur man kan snika till sig ersättning som strider mot gällande bestämmelser och som ska subventioneras av andra skattebetalare. Dvs de har startat projekt de inte klarar utan bidragsbedrägeri.
Den intressanta frågan är väl egentligen mer om man faktiskt kan köra ett husbygge på egen f-skattesedel och fakturera sig själv eller sambo. Går det så är det ju ok, om än krångligt.
 
B Bopåzoo skrev:
Är hemmafru. Dagis är bra när det gäller 15 timmar i veckan. Blir ungefär som att skicka barnen på fotboll. Blir lixom en aktivitet för dom då. Men 7-16 ger arga ledsna barn. 15 timmar i veckan ger glada barn. När dom blir äldre sen så kan man ju skicka dom på fotboll/ridning eller nått istället.
De flesta barn går 7-16 och de är varken arga eller ledsna.

Off topic: Sen som ideellt arbetande inom idrott så ser jag ju tydligt att det Svenska föreningslivet håller på att gå hel åt helvete. Det beror helt på föräldrar med inställningen "skicka barnen på fotboll".
När jag började idrotta för 30 år sedan var det alltid minst lika många föräldrar som barn på träningen och alla engagerade sig på ett eller annat vis. När vi åkte på tävlingar fick vi boka dubbla bussar varav en bara för att få med oss föräldrarna. Nu ser man mer idrotten som en förvaringsplats för sina barn när föräldrarna har egentid. Att locka barn till idrotten är inga problem, värre är det med att få ihop ledare och andra funktionärer.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Ankmamma och 9 till
  • Laddar…
A ArWo skrev:
Den intressanta frågan är väl egentligen mer om man faktiskt kan köra ett husbygge på egen f-skattesedel och fakturera sig själv eller sambo. Går det så är det ju ok, om än krångligt.
Om man kan eller inte vet jag inte men man kommer ju inte spara några pengar på det jämfört med att anlita någon annan som fakturerar för arbetet. Det är ju samma skatter och avgifter som ska betalas. Vitsen med att bygga själv är ju att man sätter sitt eget timpris till 0 Kr och arbetet blir skattefritt.

Man kanske skulle kunna sätta ett väldigt lågt timpris som man fakturerar. Typ en krona timmen men jag gissar att det kommer krocka med någon regel som finns för att förhindra skatteflykt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Stuff skrev:
De flesta barn går 7-16 och de är varken arga eller ledsna.

Off topic: Sen som ideellt arbetande inom idrott så ser jag ju tydligt att det Svenska föreningslivet håller på att gå hel åt helvete. Det beror helt på föräldrar med inställningen "skicka barnen på fotboll".
När jag började idrotta för 30 år sedan var det alltid minst lika många föräldrar som barn på träningen och alla engagerade sig på ett eller annat vis. När vi åkte på tävlingar fick vi boka dubbla bussar varav en bara för att få med oss föräldrarna. Nu ser man mer idrotten som en förvaringsplats för sina barn när föräldrarna har egentid. Att locka barn till idrotten är inga problem, värre är det med att få ihop ledare och andra funktionärer.
Alltså du blir sur i forum utan att äns veta hela historien. Kommer idiellt ställa upp på både fotboll/ridning och scouterna. Jag är den där "perfekta" mamman alla stör sig på :crysmile: det är ju mina intressen barnen får bara snällt hänga med. Man måste ha rätt inställning när man skaffar barn vet du. Egen tid är nått man säger upp för många år framöver så fort man får plus på stickan. Och känner man inte så då är det bara onödigt att skaffa barn. (y)
 
  • Gilla
and.wei och 2 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
De flesta barn går 7-16 och de är varken arga eller ledsna.

Off topic: Sen som ideellt arbetande inom idrott så ser jag ju tydligt att det Svenska föreningslivet håller på att gå hel åt helvete. Det beror helt på föräldrar med inställningen "skicka barnen på fotboll".
När jag började idrotta för 30 år sedan var det alltid minst lika många föräldrar som barn på träningen och alla engagerade sig på ett eller annat vis. När vi åkte på tävlingar fick vi boka dubbla bussar varav en bara för att få med oss föräldrarna. Nu ser man mer idrotten som en förvaringsplats för sina barn när föräldrarna har egentid. Att locka barn till idrotten är inga problem, värre är det med att få ihop ledare och andra funktionärer.
Och för övrigt. Jo dom allra flesta barn som går 7-16 är arga och ledsna när dom kommer hem. Finns massor med information och studier om detta online.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.