Hej!

Jag har en stilla undran.
Det är ca 10-15 små svarta prickar i taket i mitt badrum. Jag fick för mig att detta var/är mögel och blandade därför en blandning av ättika/vatten/diskmedel och skrubbade med svamp för att få bort.

En väldigt liten del av det svarta försvann, MEN jag upptäckte efter ett tag att jag skrubbat bort den "blanka" ytan av taket. Det som var blankt på några ställen är nu matt.
När jag känner på det så är det fortfarande "glidigt" och det har inte ändrat färg förutom att det blivit matt.

Bör jag vara orolig eller är det bara ett estetiskt misstag?

Mvh
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Somna om… :)
 
  • Gilla
Vector och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Somna om… :)
Hehe. Då antar jag att det inte är något att bry sig om helt enkelt?
OM jag vill, går det att återställa på ett lätt sätt?
 
Jo. Måla om taket
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tvätta taket med T-röd och måla om. Du kan i princip använda vanlig takfärg i våtrum men många har använt våtrumsfärg genom åren. Vanlig väggfärg går också bra. Glansigare färg är mer avtorkningsbar än matta varianter.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 1 till
  • Laddar…
Tack för hjälpen :)
 
Du skrev att du torkat av med svamp. Vad var det för svamp? Ex sådana där gröna svampar repar både glas och granitytor.
 
I
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tvätta taket med T-röd och måla om. Du kan i princip använda vanlig takfärg i våtrum men många har använt våtrumsfärg genom åren. Vanlig väggfärg går också bra. Glansigare färg är mer avtorkningsbar än matta varianter.
En följdfråga, ska taket i ett badrum vara så gott som tätt?
 
H hempularen skrev:
Du skrev att du torkat av med svamp. Vad var det för svamp? Ex sådana där gröna svampar repar både glas och granitytor.
Yes, det var en kass svamp… jag inser det nu i efterhand. Har haft en kille ur styrelsen här som tittat på det och bedömer att det bara är estetiskt. Så nu har jag lärt mig det den dumma vägen i min iver att fixa till det…
 
Styrelsen har väl inget med utseendet på målarfärgen i taket att göra?
 
useless useless skrev:
Styrelsen har väl inget med utseendet på målarfärgen i taket att göra?
Nej såklart. Slarvigt skrivet. Vi har en ”fixargubbe” som är avlönad från styrelsen för lite allt möjligt jobb. Det var han som kom förbi för att han var nyfiken ;)
 
Claes Sörmland
I Ironside skrev:
En följdfråga, ska taket i ett badrum vara så gott som tätt?
Nej, det finns inget krav på tätskikt i tak. Vatten rinner ju inte uppåt så det är rätt logiskt egentligen.
 
I
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, det finns inget krav på tätskikt i tak. Vatten rinner ju inte uppåt så det är rätt logiskt egentligen.
Logiskt? Jag tänker främst på 3 faktorer här, 1. det är inte omöjligt att råka spruta vatten på taket, särskilt inte om man har barn, 2. Ganska vanligt att folk duschar varmt och att det blir ett rejält fuktpåslag, 3. Många frånluftsfläktar är undermåliga.

Vet att ett hus vi var o tittade på hade mögel\fuktproblem mellan innertak och yttertak precis över duschen på övervåningen så omöjligt är det iallafall inte sen kan det såklart fortfarande handla om felkonstruktion. Hos mina föräldrar kan man tydligt se att färgen i taket flagnat en hel del just där duschen står.
 
Taket ingår, som sagt var, inte i någon våtzon och behöver därmed inte ha något särskilt tätskikt eller liknande.
Att fukt kan orsaka problem är ju en annan sak och beror vanligtvis på undermålig ventilation. Det löser man inte genom att måla taket med våtrumsfärg istället.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
I Ironside skrev:
Logiskt? Jag tänker främst på 3 faktorer här, 1. det är inte omöjligt att råka spruta vatten på taket, särskilt inte om man har barn, 2. Ganska vanligt att folk duschar varmt och att det blir ett rejält fuktpåslag, 3. Många frånluftsfläktar är undermåliga.

Vet att ett hus vi var o tittade på hade mögel\fuktproblem mellan innertak och yttertak precis över duschen på övervåningen så omöjligt är det iallafall inte sen kan det såklart fortfarande handla om felkonstruktion. Hos mina föräldrar kan man tydligt se att färgen i taket flagnat en hel del just där duschen står.
Om man annat är vid enstaka olycka med barnen tänker spola vatten på taket regelbundet så finns krav på tätskikt där enligt BBR. Fuktpåslag klarar annars vanlig akrylatfärg utmärkt, det är därför man använder den på fasader utomhus. Glansig är nog tåligare än matt takfärg. Sen går det ju inte att måla bort problemet med dålig ventilation i badrummet, om man t ex har så pass kvardröjande fukt på innertaket att det börjar växa mögel. Det finns krav på ventilation i badrum så det är mer ett byggfuskproblem tänker jag.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.