Jag är inte särskilt kunnig om husköp även efter att ha ägt vårt hus i sjutton år.
Men det är bra om du kollar upp en del av det juridiska, ett vanligt missförstånd handlar ju om begreppet "dolda fel", man tror lätt att en i efterhand konstaterad fuktskada i ett gammalt badrum är ettt "dolt fel"...

Mina tips är att ta till en som kan besiktiga huset. Den vi lejde lade energi på att krypa runt överallt och kolla och knacka samt även kommentera om eldragning och annat även om det inte ingick, han var ju ingenjör och inte elektriker.
Han kommenterade även protokollet noga och förklarade att riskkonstruktion behöver inte betyda att det är dåligt och att vissa delar av huset uppnått sin livslängd inte i sig är ett problem så länge de ser bra ut.
Man lär sig mycket av en bra besiktigare. Och ställ många frågor, hur dumma man än tror att de är.

Min fru är fortfarande tveksam till mina påståenden om att vi inte behöver byta all el bara för att flera delar av huset saknar jord i uttag. Hon ser det som något vi borde åtgärda och jag tycker att det är långt långt ned på listan... Så att skapa en förståelse vad som är allvarliga "fel" kan vara bra även om jag inte vet hur man skall göra just det.

Och med risk för att bara upprepa, att kontrollera fuktproblem är nog ett av det viktigaste man bör göra.
Jag minns när vi skaffade fritidshus, ett objekt verkade bra, man såg havet från tomten och det var en liten skog bakom huset. Rätt aptrist stor gräsmatta men att vi inte köpte det berodde på att huset ligger i en slänt (ett litet suterängshus) med berg och träd bakom och dräneringen var kass. När vi öppnade dörren till förrådet som låg i marknivå kom en doft av instängd fukt mot en. Så trots fräsch inredning och trevligt havsnära läge så blev det inget.

Nu babblar jag.
Vad jag vill säga är att vi är rätt många som köpt hus utan att egentligen veta så mycket.
Ta hjälp av kunnig som kan besiktiga.
Försök lära dig lite grundläggande men akta dig för att hamna i träsket av riskkonstruktioner och detaljer.
Kolla hur det är med energiförbrukning och uppvärmning.
Även ett slitet badrum eller kök kan fungera ypperligt, man måste inte byta allt eller göra om allt bara för att man tror det. Vårt nedre badrum -som renoverades för ett år sedan- hade felplacerad brunn, trist inredning och skada i plastmattan men fungerade ändå utan problem i sexton år.

Värt att fundera på är sådant som vettig entre om man har många i familjen, vi är sex personer och går in genom tvättstugan som är kontruerad för typ två personer så alla krokar dignar av jackor...
Carport och sådant. Jag kan inte fatta alla husägare där vi bor som inte har carport. Det är guld vid dåligt väder och dessutom för att kunna snickra och dona i skydd.

Och det viktigaste så klart, promenadavstånd till en öringbäck. Att köpa hus i norrlands inland utan sådant är ju naturligtvis otänkbart... :rofl:
 
  • Gilla
yonna och 6 till
  • Laddar…
honung honung skrev:
Som köpare i Norrbottens inland lägger man fokus på annat än söderöver. Kolla först och främst vilken uppvärming huset har. Leta gärna efter hus med jord/bergvärme. Det ger jämnast värme i huset & är enkelt att sköta. Direktverkande el är ju tyvärr mycket vanligt i äldre hus här uppe. Vilket kan bli fruktansvärt dyrt under vintern luftvärmepump och annat som används söderut hjälper väl lite, men drar fortfarande mängder av el och ger ojämnare värme i huset. Funkar dessutom inte vidare bra när vi har våra kalla perioder på -30.
Bra tak! Kolla när det blivit renoverat senast. Kolla också om man tex tilläggsisolerat -ett stort plus. källare är mer lätthanterligt här uppe (torrare klimat) än söderut skulle jag säga.
Så mitt råd är nog att hålla koll på hur huset värms upp. Undvik pellets, det är ett jäkla jobb när man har riktiga vintrar.
Kan också vara bra att titta på om det finns någon gammal oljecistern i huset eller nergrävd på tomten. Har man bytt värmesystem så ska en gammal oljecistern tas ur bruk och saneras och göras obrukbar (vanligt med igenfyllning med sand) om den inte tagits bort. Inte roligt att upptäcka att en cistern som läcker har förorenat marken. Kolla med kommunens miljökontor om vilka uppgifter de har på fastigheten.
 
  • Gilla
mika m
  • Laddar…
Vi var i samma sits som du. Vi har nu ägt vår minigård 1,5 år. Och det är helt sjukt vad vi lär oss hela tiden. Och händiga blir vi. Några tips inför din resa:
1. Skapa din kravlista (vår hade exvis x>2500 kvm tomt; hus byggt innan 1960; x<1 km till vatten). Vad har du för krav på komfort- vattentoa/centralvärme eller utedass?
2. Sätt din budget redan innan du börjar kolla. Vad är okej pris för dig, lägg sedan till belopp för renovering. Plus löpande underhållet och fasta kostnader för vägavgifter/slamtömning mm. Se till att du har full kolla på ekonomin innan du går och förälskar dig i ett hus.
3. Det dyraste att fixa lär vara tak och badrum. Avlopp och el så klart om det inte redan finns. Detta skulle jag säga är det viktigaste att ha koll på innan köp.
4. Ta dig tid! Vi kollade på nära 60 hus, inom en radie av 30 mil, under precis (på dagen!) två år. Gården vi köpte var den första som hela familjen ville ha. Det var tufft under letandet, men så skönt när det klickade.
5. När du köpt hus, gör en ”att-göra-lista”, med prioritering och ungefärlig kostnad. Skönt att ha om man som jag känner att ALLT ÄR VIKTIGT!!
6. Lyssna inte så mycket på mäklaren. Hen är en säljare och är ofta jättebra på att fokusera dina tankar på de små sakerna, och inte de kostnadsdrivande.
 
  • Gilla
Fario och 2 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Har du behövt nyttja din dolda fel försäkring?
Nej inte på det jag sålde, köpte ett Anticimex besiktigad hus , hade behöver det men att få ut något av dom är nästintill omöjligt.
 
Bott i hus nu i 4 år. Efter 5 års ”husjakt” och ett 100 tal visningar så hittade vi vårt hus. 50-tals stenhus och som uppdaterats under åren. Inte toppmodernt, men helt acceptabelt och allting välgjort. Läget på trädgården var det viktigaste, eftersom det var trädgård vi suktade efter. Husets lokalisering var också viktigt med pendling till jobb, och Sören av oss arbetar utomlands (Tyskland). Vad som slår mig när det kommer till hus o driftkostnader, så är min erfarenhet att de kostnader som anges sällan stämmer. Det är DYRARE (bortsett från rådande elpriskaoset). Och inte sällan har mäklaren inte tagit med alla kostnader heller.
 
Sent svar, men kanske har något som är bra att veta.
1. Ett husköp kostar. Man ska ha koll på lagfart och pantbrev, vilket är lätt att googla, och också vad de första renoveringarna kommer att vara. De flesta hus har något som har blivit uppskjutet för att man tvekar på hur länge man ska bo kvar och man får i stort sett aldrig tillbaka pengarna för en renovering vid försäljning. Vi gjorde mycket efterforskningar om vad olika saker kostar, men visade sig att det mesta kostade 50-100% mer än vad vi hittat på forum, snabbofferter och artiklar. Jag skulle säga att man borde räkna med 300k inom 3 år, minst.
2. Hus behöver alltid jobb. Det tar både tid och pengar så se till att du faktiskt tycker om att ta hand om ett hus. Jag skulle säga att du bör räkna med 2-3 timmar i veckan om det bara är trädgård, boka services och småsaker och annars mer. Vi lägger undan 5k i månaden för framtida renoveringar. Hittills har det varit en bra summa, men är olika för olika hus.
3. Man behöver kompromissa mer än man tror i valet av hus. Se till att du listar ut vad dina 3 största prioriteter är. T.ex. får man ofta välja mellan stora rum och många rum, charm och energieffektivt osv,
4. Det finns spännande alternativ mellan helt friköpt villa och hyresrätt. Man kan hyra hus, köpa bostadsrätt, köpa/hyra parhus osv.
5. Friheten är fantastisk och tycker man om att ta hand om sin lägenhet lär man efter ett tag lära sig att älska att ta hand om sitt hus.
 
  • Gilla
Mseli
  • Laddar…
Om jag köper hus igen så kommer jag göra 1 sak 100% som jag ångrar att jag inte tänkte på första gången.

Betala en snickare, VVS och elektriker 1 timlön för att gå lös på huset. Huset vi köpte hade grönt på samtliga saker på besiktningsprotokollet men ändå var det mycket småskit som vi har fått fixa efteråt.
 
  • Gilla
Svekai
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Om jag köper hus igen så kommer jag göra 1 sak 100% som jag ångrar att jag inte tänkte på första gången.

Betala en snickare, VVS och elektriker 1 timlön för att gå lös på huset. Huset vi köpte hade grönt på samtliga saker på besiktningsprotokollet men ändå var det mycket småskit som vi har fått fixa efteråt.
Hur hjälper det? Du tänker du skall pruta? Det kan ju funka om du inte har någon att buda emot men har du det så hjälper det ju inte? Och är du ensam budgivare så kan du ju pruta ändå.
 
  • Gilla
Er Ar
  • Laddar…
F FiaS skrev:
Har bott i lägenhet hela mitt liv, men nu vid 33 års ålder har jag äntligen tänkt köpa hus. Med det lilla problemet att jag inte kan någonting alls gällande husköp. Jag har heller ingen i min närhet som är kunnig inom området.

Jag har spenderat åtskilliga timmar på Google och lär nog få spendera ytterligare en del… Men tänkte starta en tråd här ändå, för att få tips på vad jag verkligen behöver ha koll på?
Återkom här när du hittar objekt, skriv in husmodell, byggnadsår, grundläggning, och vilken mark huset står på, & kanske några kort.
Då kommer folket här med stor erfarenhet hjälpa dig till "rätt" köp.

Lycka till!
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Hur hjälper det? Du tänker du skall pruta? Det kan ju funka om du inte har någon att buda emot men har du det så hjälper det ju inte? Och är du ensam budgivare så kan du ju pruta ändå.
För min egna skull. Huset jag köpte hade grönt på samtliga punkter men ändå var det massa småskit som man var tvungen att lägga ner pengar på, som jag tyckte besiktningsmannen borde anmärkt på.
 
En husägare måste alltid vara beredd på stora utgifter som den som bor i hyreslägenhet helt slipper. Du måste också vara beredd på att det är du själv som har hela ansvaret för att allt underhålls och sköts om.

När du köper huset tillkommer stämpelskatt på 1,5 % för privatperson på köpeskillingen. Dvs köper du en fastighet för (bara?) 4 miljoner så är stämpelskatten 60000 kr.

Det kanske bara finns pantbrev för 1 M kr och du kanske behöver ta ut ett till pantbrev för att låna 3 M, skillnad 2 M pantbrev * 2 % = 40000 kr. (Banken kommer inte låna ut utan säkerhet med pantbrev.)

Så bara med pantbrev och stämpelskatt så kostar alltså fastigheten 100 k mer än du tänkte när du lade ditt sista bud. Många som inte känner till detta. Dessutom tillkommer ytterligare några tusenlappar för uppläggning av lån och administrativa avgifter för lagfarten och pantbreven.

Renoveringar och reparation. Eventuella nya vitvaror eller att en kran läcker eller att en elkontakt behöver repareras.

En rörmokare eller elektriker som är hemma och fixar något enklare kostar med framkörning och material minst 3-5 t kr. Det kan dessutom vara ganska många timmar du får lägga på att få tag i någon.

Behövs insats snabbt eller under helg eller kväll så tillkommer jourtaxa och då hamnar man snabbt över 10000, fråga mig inte hur jag vet.

Värmepanna, utbyte kostar lätt +50-70 tkr eller betydligt mer om hela värmesystemet behöver ses över.
Takomläggning 250-450 tkr.
Ommålning fasader 90-150 tkr och bara färgen kostar 10-20 tkr. För större hus och fler våningar blir det ännu dyrare då det behövs ställning.
Dränering grund + 150-??? tkr


Finns kommunalt vatten och avlopp eller behöver du ansluta dig? (150-200 tkr)
Med egen brunn, är vattnet tjänligt och hur är kapaciteten en torr sommar?
Med eget avlopp, hur länge är det godkänt och vilka driftkostnader är det?

Som husägare bör du vara beredd på att det kan ryka en 100-tusenlapp eller flera när något inte funkar.


Vem sköter vägen. Enskild väg? Kostnader, reparationsbehov?

Fastighetsrättsliga förhållanden, är gränserna säkra eller är det en avsöndring? Finns parkeringar på tomten? Det är praktiskt att ha egen gästplats.

Läs på och lär dig om hus. Var beredd på en del eget arbete. Hantverkare kostar. Vissa saker kan man göra själv men hantverkare är oftast mycket snabbare.

I övrigt många jättebra tips i tråden! Läget och placering är viktigt och går knappast att fixa till i efterhand.

Tänk på resväg och tider till dit du ofta åker, som till jobb, skola eller butik. Finns kollektivtrafik?
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
För min egna skull. Huset jag köpte hade grönt på samtliga punkter men ändå var det massa småskit som man var tvungen att lägga ner pengar på, som jag tyckte besiktningsmannen borde anmärkt på.
Besiktigar en snickare bättre än en besiktningsman? Får du verkligen en duktig snickare/vvs/elektriker att åta sig en besiktning?
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Besiktigar en snickare bättre än en besiktningsman? Får du verkligen en duktig snickare/vvs/elektriker att åta sig en besiktning?
Utöver besiktningen som gjorts skulle jag ta med mig dessa 3 själv. Huset jag köpte hade alla punkter grönt på protokollet men jag hittade fortfarande uppenbara småfel som han borde märkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.