hsd
kisumisu kisumisu skrev:
Men det är väl som 90 talets VHS Philips var skit medans t ex Panasonic maskiner lever än idag.

Bilar Volvo och Mercedes (70-80 tal) fungerar utan större problem.

Nokias lurar innan dem gjorde tabben och gick ihop med ms. T ex en av deras sista smartphone hade redan 2009 32GB internlagring. Medans samsung o co hade max 1GB den tiden dvs gjorda för att inte hålla.

Bara för att en produkt säljs av flera betyder ju inte att det är bra.

Historien tycks även upprepas tänker på dagens vitvaror som bär vissa märken.
Philips hade inte VHS, förkortning av Viktor (jvc), Hitachi, Sharp som var de som gemensamt tog fram videokasettsystemet VHS, som de flesta tillverkare anammade däribland Panasonic, Luxor mfl.
 
hsd
L lbgu skrev:
Är inte IKEAs ursprungsidé att sälja möbler billigt med lite halvtaskig kvalitet. Innan IKEA var de flesta möbler av hög kvalitet. Sen kom IKEA med massproducerade möbler av spånskivor.
IKEAs ide var platta paket, som kunder monterade hemma , visst kan man säga att de gamla möblerna var bättre och stabilare men inget sådant finns idag, alla använder spånskiva eller snabbväxande regnskog även om de inte levereras i platta paket och idag är IKEA ledande vad gäller kvalite
 
hsd hsd skrev:
IKEAs ide var platta paket, som kunder monterade hemma , visst kan man säga att de gamla möblerna var bättre och stabilare men inget sådant finns idag, alla använder spånskiva eller snabbväxande regnskog även om de inte levereras i platta paket och idag är IKEA ledande vad gäller kvalite
Nja, möjligt att dom har kvalite i vissa grejer.
Kök inkl bänkar verkar inte tillhöra den kategorin då grannar med deras kök, bänkar , disko är utbytta på grund av kvalitetsbrist.
 
hsd
C Comfort Thomas skrev:
Nja, möjligt att dom har kvalite i vissa grejer.
Kök inkl bänkar verkar inte tillhöra den kategorin då grannar med deras kök, bänkar , disko är utbytta på grund av kvalitetsbrist.
Är hela köket utbytt??
eller är det bänkskivor och diskho
Jag vet inte hur dagens kök är men det IKEA kök vi har är fortfarande helt trots ganska omild behandling, jag vet i alla fall att stommarna inte är kompatibla då jag sökte efter utdragslådor till högskåpet och de vägrade att sälja den nya varianten till det gamla köket (ca.20 år)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Nja, möjligt att dom har kvalite i vissa grejer.
Kök inkl bänkar verkar inte tillhöra den kategorin då grannar med deras kök, bänkar , disko är utbytta på grund av kvalitetsbrist.
Tror att mycket hänger på hur man vårdar sitt kök och om man smäller igen luckor eller smäller in bestickslådan. Är man rädd om grejerna håller det länge.
 
C Comfort Thomas skrev:
Nja, möjligt att dom har kvalite i vissa grejer.
Kök inkl bänkar verkar inte tillhöra den kategorin då grannar med deras kök, bänkar , disko är utbytta på grund av kvalitetsbrist.
Jag har själv satt in 10-15 Ikeakök (hade tidigare hyresfastighet) har än så länge aldrig upplevt något kvalitetsproblem med deras kök. Kan det bero på montören om det blir problem?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Är hela köket utbytt??
eller är det bänkskivor och diskho
Jag vet inte hur dagens kök är men det IKEA kök vi har är fortfarande helt trots ganska omild behandling, jag vet i alla fall att stommarna inte är kompatibla då jag sökte efter utdragslådor till högskåpet och de vägrade att sälja den nya varianten till det gamla köket (ca.20 år)
hsd hsd skrev:
Är hela köket utbytt??
eller är det bänkskivor och diskho
Jag vet inte hur dagens kök är men det IKEA kök vi har är fortfarande helt trots ganska omild behandling, jag vet i alla fall att stommarna inte är kompatibla då jag sökte efter utdragslådor till högskåpet och de vägrade att sälja den nya varianten till det gamla köket (ca.20 år)
bänkar med underlimmad diskho, kran och luckor med fanér är det jag minns byttes runt omkring här.
Minns inte vad vårat kök är för märke men monterades år 1999 inköpt från Electrolux Home butiken , allt sitter som det ska och här är det grov misshandel av det mesta av ungdomarna vilket ett kök borde tåla förutom värme, ånga och vatten som förekommer.
Det enda nu är vi ska måla om köksluckor för att byta färg och åker då på att byta ut bänk/disko dessvärre i samband med detta.
 
O Ole E skrev:
Jag har själv satt in 10-15 Ikeakök (hade tidigare hyresfastighet) har än så länge aldrig upplevt något kvalitetsproblem med deras kök. Kan det bero på montören om det blir problem?
Inte en aning om det är montörens fel att diskho mot bänk inte var tillräckligt tät så det sväller i kanten eller att fanér släppte från köksluckor.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Inte en aning om det är montörens fel att diskho mot bänk inte var tillräckligt tät så det sväller i kanten eller att fanér släppte från köksluckor.
Att bänkskivan blir förstörd beroende på läckage mellan diskhon och skivan vill jag definitivt skylla på montören, här måste man vara jättenoggrann och följa instruktionen till punkt och pricka. Faner som släpper skulle jag gissa på att det varit alldeles för mycket vatten på luckorna, jag har bara monterat vita folierade luckor och de tror jag tål mycket mera vatten.
 
O Ole E skrev:
Att bänkskivan blir förstörd beroende på läckage mellan diskhon och skivan vill jag definitivt skylla på montören, här måste man vara jättenoggrann och följa instruktionen till punkt och pricka. Faner som släpper skulle jag gissa på att det varit alldeles för mycket vatten på luckorna, jag har bara monterat vita folierade luckor och de tror jag tål mycket mera vatten.
Ja det är möjligt att dom som monterat i husen får skylla sig själva för att dom inte varit jättenogranna, grejerna kommer måttanpassade så svårt att göra fel kan man tycka.
Köksluckor ska i mitt tycke tåla en hel del vatten då det är ett sådant utrymme där det slabbas med vatten i ett kök.
Tycker 10-12 år är för kort tid men kanske haft tur att våra grejer är rätt monterade.
Trodde själv att dekorlisten av trä som är limmad mot resten av bänkskivan skulle släppa då den är väldigt utsatt för det mesta men den jäkeln sitter som berget.
 
kisumisu
hsd hsd skrev:
Philips hade inte VHS, förkortning av Viktor (jvc), Hitachi, Sharp som var de som gemensamt tog fram videokasettsystemet VHS, som de flesta tillverkare anammade däribland Panasonic, Luxor mfl.
Jodå då när VHS vann kriget. Var ju bara i början av 80 talet de fanns 3 system VHS, Betamax och Video2000.

Däremot var Philips Video 2000 helt annat...det var ju det bästa systemet då för hemmabruk. Men den förlorade ju tyvärr. Men när Philips gjorde VHS maskiner sedan, var dessa sämre kvalité än många av konkurrenterna.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
hsd hsd skrev:
Philips hade inte VHS, förkortning av Viktor (jvc), Hitachi, Sharp som var de som gemensamt tog fram videokasettsystemet VHS, som de flesta tillverkare anammade däribland Panasonic, Luxor mfl.
Philips hade massor av VHS-spelare, bl a exklusiva MatchLine med kullagrad kapstanaxel, gjutet chassi precis som Panasonic. Hade en sådan själv. Men de flesta VHS-spelare de gjorde var plastiga så där skiljde framförallt Panasonic ut sig där de nästan hela tiden hade helgjutna aluminiumchassin rakt igenom.

Philips var allra först med videosystemet VCR-systemet på 1970-talet. Efter det Video 2000 som hade vändbara kassetter i VHS-storlek och trots att bara halva bandytan användes mot VHS så var bildkvaliteten liknande, bl a tack vare dynamisk spårföljning inbyggt i standarden. VHS fick man tracka manuellt eller vänta på mer exklusiva modeller i slutet av VHS levnad.

Video 2000 var riktigt bra och mycket solitt byggda, särskilt de första generationerna, hade nog de flesta modellerna. Synd att de blev kastade med alla banden. Spelade in massor på den tiden som Rosa Mannen på Youtube hade älskat. En del finns räddat över på VHS, men man ska ju ha tid att börja gräva i det också.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Jag har en Philips Video 2000 på vinden tillsammans med en massa band. Jag tror familjen avverkade tre Philips 2000-spelare. Fin bild. Bra ljud. Lång speltid men rätt var det var började elektroniken spöka. Tänk om jag skulle försöka sparka liv i maskinen...
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Ja det är möjligt att dom som monterat i husen får skylla sig själva för att dom inte varit jättenogranna, grejerna kommer måttanpassade så svårt att göra fel kan man tycka.
Köksluckor ska i mitt tycke tåla en hel del vatten då det är ett sådant utrymme där det slabbas med vatten i ett kök.
Tycker 10-12 år är för kort tid men kanske haft tur att våra grejer är rätt monterade.
Trodde själv att dekorlisten av trä som är limmad mot resten av bänkskivan skulle släppa då den är väldigt utsatt för det mesta men den jäkeln sitter som berget.
När jag monterat IKEA-kök har jag alltid själv sågat upp hålet för hon och då gäller det att vara noga med måtten och sen ska den sågade kanten täckas med silcon enligt instruktionen. Jag har en sommarstuga som jag byggde för 24år sedan med IKEA-kök. De senaste 15åren har jag hyrt ut den veckovis hela somrarna. Köket är fortfarande som nytt. Min son hade tidigare en lägenhet med nästan nytt kök (inte IKEA) Skarven mellan bänkskivorna i hörnet var inte tätt, skivan svällde. Som du förstår tycker jag IKEA är precis lika bra eller dåligt som andra fabrikat, principerna hur det är konstruerat är ju precis samma, och då är det priset som styr mig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Lider med trådskaparen då det spårade ur med VHS och kök från IKEA :crysmile:
Eller så har han/hon även intresse av detta och slår 2 flugor på en gång (y)
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.