L lilla frugan skrev:
Nej i vanliga fall är det inget problem, men om det blir en akut situation så behöver de få tag i dig och om du inte svarar så har du anmält en arbetsplats där du inte finns längre. Det ser jag som ett stort problem
Hur kan det vara det? Vi har inga andra telefonnummer på jobbet utöver mobilen. När senast fanns fasta telefoner på jobbet?
 
  • Gilla
AnnikaME och 22 till
  • Laddar…
Rickard.
john68 john68 skrev:
Hmm om båda föräldrarna jobbar som kirurger så utgår jag från att förskolan har en plan. Finns ju massor av riktiga jobb där man inte är nåbar. Kan själv sitta i möte en hel dag å då är mobilen givetvis avstängd hos alla i rummet.
Det är väl ändå inte förskolans ansvar att lösa kontakten vid händelse eller sjukdom utan det får man helt enkelt lösa tillsammans så det funkar. Givetvis måste inte allt ske på 10 minuter men inom rimlig tid, ett möte är knappast ok anledning för att inte hämta ett magsjuka barn.
 
  • Gilla
  • Älska
MartinOW och 22 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Hmm om båda föräldrarna jobbar som kirurger så utgår jag från att förskolan har en plan. Finns ju massor av riktiga jobb där man inte är nåbar. Kan själv sitta i möte en hel dag å då är mobilen givetvis avstängd hos alla i rummet.
Jo min fru jobbar som förskollärare och har den extra utmaningen med läkarbarn.
En förskola SKA kunna nå en förälder vid akut sjukdom hos deras barn och direkt hämtning.
Utmaningen med läkare har man löst med att förskolan fått telefonnummer till berörda läkares sekreterare.
En förskola är ingen plats för sjuka barn och inträffar tex vinterkräksjukan eller hög feber ska barnet direkt hem!
 
  • Gilla
Dal-Mausen och 25 till
  • Laddar…
Jag förespråkar att prata med förskolan. Men... En lösning är att du pluggar. Typ nybörjarkurs i programering utan fysiska träffar, just sayin.
Då har du rätt att ha barnen på förskolan.
 
  • Gilla
Jörgen H och 14 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Tre följdfrågor på det:

1. Har du jobb?
2. Har du barn?
3. Har du byggt ett hus?
Eller också kanske man inte ska räkna med att samhället ska bekosta förskola á 150 000 kr per barn och år om gör ett aktivt val att själv bygga ett hus?

Finns många saker i livet man får avstå från eller lösa på annat sätt när man har barn.

/Krille
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
frasen_36 och 88 till
  • Laddar…
I många områden är det ont om platser i förskolan och många föräldrar får åka långa omvägar varje dag för att hämta/lämna på förskolor i andra områden. Finns en viss risk att någon av de föräldrarna blir "missnöjda" och pratar med kommunen/förskolan om de upptäcker att någon utnyttjar systemet.

/Krille
 
  • Gilla
Dal-Mausen och 13 till
  • Laddar…
F
F fsn skrev:
Tre följdfrågor på det:

1. Har du jobb?
2. Har du barn?
3. Har du byggt ett hus?
1. Ja
2. Ja
3. Ja
 
  • Gilla
  • Haha
James Hahlsei och 11 till
  • Laddar…
Man får väl lämna barnen ett antal timmar i veckan fast man inte jobbar? Isåfall borde man inte mista platsen så länge barnen är på förskolan dessa timmarna.
 
  • Gilla
AnnikaME och 9 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
I många områden är det ont om platser i förskolan och många föräldrar får åka långa omvägar varje dag för att hämta/lämna på förskolor i andra områden. Finns en viss risk att någon av de föräldrarna blir "missnöjda" och pratar med kommunen/förskolan om de upptäcker att någon utnyttjar systemet.

/Krille
Det är nog mer brist på att bostäder.

Sen finns det ju de som förväntar sig att andra ska fixa fram både bostäder och arbetstillfällen utan att behöva göra något själv.

Alla lyckönskningar till de som bygger och håller Sverige igång.
 
  • Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
J
B bygga_hus23 skrev:
Vi ska bygga hus och en av oss tänkte vara tjänstledig i ca 8 månader för att bygga på heltid. Samtidigt vill vi inte tappa vår förskoleplats. En fundering är att starta en enskild firma eller starta eget företag för att inte tappa vår förskoleplats. Har ni några råd eller någon som gjort något liknande?
Du behöver uppge för arbetsgivaren varför du vill vara tjänstledig. Det kan vara för studier eller att t.ex. starta eget. Studier har du rätt till, det andra vet jag ej.
 
L lilla frugan skrev:
Som förskollärare måste jag fråga, var ringer förskolan om det händer något och ni måste hämta ert barn?

Jag personligen tycker det är bättre att vara ärlig och säga hur det ligger till, men om förskole chefen säger att så får man inte göra har jag ju inget att säga tyvärr.
Om du har en möjlighet att starta egen firma så löser det ju sig på det bästa sättet där man inte behöver smyga med något. Då behöver du inte oroa dig för när lillen berättar hur det går med husbygget heller ;)
dom ringer till min mobil så klart. Var många år sen jag lämnade ut andra kontaktuppgifter. Dessutom finns det inga fasta telefoner kvar på min arbetsplats
 
  • Gilla
AnnikaME och 2 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Du behöver uppge för arbetsgivaren varför du vill vara tjänstledig. Det kan vara för studier eller att t.ex. starta eget. Studier har du rätt till, det andra vet jag ej.
Man kan också vara tjänstledig för att bygga hus. OM arbetsgivaren går med på det. Finns inget som hindrar utöver arbetsgivarens goda vilja vad jag vet.
 
  • Gilla
Coffey och 6 till
  • Laddar…
Ser det har hakat uppsig på den barnpedagoiskabiten vi kan säga såhär

förälder är ledig men i "jobb" för att bygga upp en framtida säker miljö för barnet medans barn är på förskolan lär sig grunder i att samarbeta i grupp och vett och etikett

sist jag läste biologi så behöver man vara 2parter för att göra barn.. så om en förälder bygger så kan man gissa den andra jobbar och för/hämtar och rycker ut när det är nödläge


MEDANS många vet om scenarios Där en förälderna är hemma med nyfödd men endå den andra 1-2åringen på dagis för det betalat för platsen

elr kommer hem efter en halvdag jobb 10.00-1200tiden handlar mat har egna tiden medans barnet är fullttid på dagis 1600-1700 och sen när hämtar säger barnet "måsta jag gå lägga mig genast när vi kommer hem"
 
  • Gilla
H_kan@88 och 3 till
  • Laddar…
Mitt tips är att inte berätta. och lämna som vanligt . Vi skulle gräva avlopp här hemma. Anlitade en firma som gjorde jobbet. Var utan vatten och avlopp i 24 timmar. Och jag skulle vara med och vara spadman åt grävaren. Tänkte vara ärlig då sambon jobbade. Ställde frågan och förklarade på förskolan om läget. Fick inte lämna. För det var inte deras bekymmer. För jag var ledig. Så de var bara att ta med 2,5 åring i arbetet
 
  • Gilla
  • Haha
H_kan@88 och 4 till
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
Ser det har hakat uppsig på den barnpedagoiskabiten vi kan säga såhär

förälder är ledig men i "jobb" för att bygga upp en framtida säker miljö för barnet medans barn är på förskolan lär sig grunder i att samarbeta i grupp och vett och etikett

sist jag läste biologi så behöver man vara 2parter för att göra barn.. så om en förälder bygger så kan man gissa den andra jobbar och för/hämtar och rycker ut när det är nödläge


MEDANS många vet om scenarios Där en förälderna är hemma med nyfödd men endå den andra 1-2åringen på dagis för det betalat för platsen

elr kommer hem efter en halvdag jobb 10.00-1200tiden handlar mat har egna tiden medans barnet är fullttid på dagis 1600-1700 och sen när hämtar säger barnet "måsta jag gå lägga mig genast när vi kommer hem"
Ta och läs på innan du postar rena felaktigheter. Vårdnadshavare med nyfödda har rätt att syskon vistas på förskolan under begränsade tider.

Att utnyttja en förskoleplats för egen vinning som TS tänker sig är ju inte rätt någonstans alldeles oavsett om man döljer det genom egen firma eller inte, men alla har vi olika moral.
 
  • Gilla
MONTREAL och 38 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.