engs
2021: 1499 kWh
2022: 1288 kWh
2023: 806 kWh

Kostnaden i kronor är dock i det närmaste identisk med 2021 lustigt nog.
46% lägre förbrukning mellan januari 2021 -> 2023, 7 SEK lägre kostnad.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tobbe.A
Januari 2022: 1489 kWh
Januari 2023: 764 kWh

Nästan halverat förbrukningen.
Vi har direktel, pumpen står på 18 grader. Två element i huset igång på enbart underhållsvärme, ett i förrådet. Vi har eldat mycket i kaminen.
 
Minskade även i januari
2022: drygt 1800 kWh
2023: drygt 1500 kWh

Utetemperaturen verkar ha varit likvärdig, så den enda skillnaden är inställningarna på värmen. Radiatorerna på med fullt drag, sänkt kurva i bergvärmepumpen.

Nu har vi dessutom lägre förbrukning än i förra huset, trots att detta är 50% större och har sämre isolering. Förra huset hade luft/vatten istället för bergvärme och vi skruvade ner radiatorerna istället för att ändra huskurvan.
 
Fortsatt trend med minskning - 19% i januari. Har under januari installerat cirkulationspump på golvvärmen för att få upp framledningstemperatur till radiatorer på öv, samt flyttat givaren till öv. 21 grader uppe, 22 nere. Försöker trimma in så att det blir 21 rakt över. Radiator i badrum öv nytt, men samkör med elgolvvärme. Under januari drog golvvärmen 31 kWh men det får gå för komforten och husfridens skull ;)

2022 - 1500 kWh
2023 - 1217 kWh
 
Januari 2022: 848 kWh
Januari 2023: 835 kWh varav 145 kWh är elbilsladdning, hade ingen elbil jan 2022.

Har minskat minskat min förbrukning genom att ställa ner min flvp Nibe 750 från -1 till -4 under fliken inomhustemperatur. Inomhustemperaturen ligger nu omkring 20 grader.
 
Jan-22: 1628 kWh
Jan-23: 1215kWh
Sänkt "kurvan" i bergvärmepumpen och dragit ner elgolvvärme
 
Jan-22: 1588 kWh
Jan-23: 1012kWh + laddhybrid

ser bra ut..
 
797 kWh för Januari 2023, -18% från förra året. Har arbetstemperatur i garaget, kanske 16 och 20-21 inne i huset.

Idag är det sol så då behöver det värmas mindre!
 
20 procent lägre förbrukning för oss, har inte sänkt temperaturen eller eldat mer men däremot så har jag tätat en del kring fönstersalningar mot drag och gjort andra mindre åtgärder som tätningslister mot matkällaren mm.

Jämförelse av elförbrukning, minskning med 20%, total och daglig förbrukning över ett år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Daniel__s skrev:
Ni med timpris, vad slutade ert genomsnitts pris för januari?
ca 120 öre/kWh inkl moms och avgifter från elhandelsbolaget. Vet inte vad priset landar på för dem med månadsrörligt, men det borde bli högre eftersom jag styr billaddning och tillskott på värmepumpen till natten när priset är billigare.
 
  • Gilla
Daniel__s
  • Laddar…
Rörligt i zon3 hamnade på 1.29kr/kWh
 
  • Gilla
Daniel__s
  • Laddar…
D Daniel__s skrev:
Ni med timpris, vad slutade ert genomsnitts pris för januari?
1,13 kr/kWh till elhandelsbolaget. Det var lite lättare att flytta förbrukning i januari än i december, tyckte jag.

Gick från 1932 kWh 2022 till 1414 kWh 2023. Mindre mystempererat inne, och en förrådsstuga på tomten som fått sänkt temperatur.
 
Ja minimerade min, även om man inte kan påverka 2 döttrars varmvattenanvändning.
17 grader inne ca, svalare i sovrummen.

Stapeldiagram och linjediagram för elanvändning i kWh, jämförelse mellan januari 2022 och 2023, temperaturdata, mobilgränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dennan4 och 1 till
  • Laddar…
Vi har minskat förbrukningen från 1400 kWh år 2022 till 567 kWh år 2023.
Jag måste tillägga att vi använde 2,5 flaskor Gasol (359 kr per fyllning) till vår Gasolkamin. Trots detta har de totala kostnaderna minskat avsevärt. Lvp:n var inte i drift en enda minut i januari och vi hade aldrig mindre än 21 grader i huset under dagen.
 
  • Skärmbild av energiförbrukningsgraf för olika år på en användarsida för en energileverantör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Dennan4
  • Laddar…
Skaplig minskning här.
Skärmavbild av elanvändning visar minskad förbrukning på 27 % jämfört med föregående år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Laddar bil nu vilket inte gjordes för ett år sedan.
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.