Du kan kontrollera rimligheten mot den öppna marknaden. Men du har inte rätt att ta del av hantverkarens inköpspriser. Om ni inte avtalat om det. Men nu är det ju lätt att på nätet hitta priser på produkter. Förr var det lättare för elektriker att ha stora påslag utan att bli ifrågasatt.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
Om det är uppenbart överprissatta saker så är det givetvis något som kunden har rätt att veta. Eller menar du att om hantverkaren tar 7500 för en vara som normalt kostar 2500 så har jag ingen rätt att som kund kontrollera rimligheten i priset?
Enbart fifflande hantverkare kan ha något intresse att dölja deras eget inköpspris.
Du blandar ihop två saker, inköpspris för hantverkaren och om slutpris till kund är uppenbart överprissatt.

Om du beställer hem en liter mjölk och får en räkning på mjölken på 250 kr, måste du då veta vad affären har för inköpspris för att se att den är uppenbart överprissatt?
Jag kan se att mjölken i alla andra affärer kostar 20-25 kr i andra butiker och det räcker för att jag ska veta att priset är fel. Om det är så att just den här butiken själva köper in mjölken för 200 kr / liter, så är det ointressant. De får helt enkelt vara tydliga med sitt pris innan då.
 
  • Gilla
EddieHansson och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du blandar ihop två saker, inköpspris för hantverkaren och om slutpris till kund är uppenbart överprissatt.

Om du beställer hem en liter mjölk och får en räkning på mjölken på 250 kr, måste du då veta vad affären har för inköpspris för att se att den är uppenbart överprissatt?
Jag kan se att mjölken i alla andra affärer kostar 20-25 kr i andra butiker och det räcker för att jag ska veta att priset är fel. Om det är så att just den här butiken själva köper in mjölken för 200 kr / liter, så är det ointressant. De får helt enkelt vara tydliga med sitt pris innan då.
Skillnaden är att ifall jag går tillbaka till mataffären och visar mitt kvitto och priset på mjölken så kommer i 100 fall av 100 kassörskan att be om ursäkt och ersätta mig med mellanskillnaden., I en del affärer kan jag till och med få några kronor som extrakompensation.

Om jag kommer till fiffelhantverkaren med hans faktura så påstår han bara att det är priset han gett för varan även om jag visar att den går att hitta mycket billigare på andra ställen.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Du blandar ihop två saker, inköpspris för hantverkaren och om slutpris till kund är uppenbart överprissatt.

Om du beställer hem en liter mjölk och får en räkning på mjölken på 250 kr, måste du då veta vad affären har för inköpspris för att se att den är uppenbart överprissatt?
Jag kan se att mjölken i alla andra affärer kostar 20-25 kr i andra butiker och det räcker för att jag ska veta att priset är fel. Om det är så att just den här butiken själva köper in mjölken för 200 kr / liter, så är det ointressant. De får helt enkelt vara tydliga med sitt pris innan då.
200 kronor litern är billigt om det är bröstmjölk.

Men du får jämföra ett äpple med ett äpple, inte ett granatäpple.
 
Fairlane
L lbgu skrev:
Skillnaden är att ifall jag går tillbaka till mataffären och visar mitt kvitto och priset på mjölken så kommer i 100 fall av 100 kassörskan att be om ursäkt och ersätta mig med mellanskillnaden., I en del affärer kan jag till och med få några kronor som extrakompensation.

Om jag kommer till fiffelhantverkaren med hans faktura så påstår han bara att det är priset han gett för varan även om jag visar att den går att hitta mycket billigare på andra ställen.
Och kommer du tillbaks till fiffelbutiken så blir det samma sak.

Återigen, vad som är ett rimligt pris till kund har inget med företags inköpspris att göra.
Om elektrikern visar upp ett kvitto på att hen köpt sakerna för listpris på Ahlsell, betyder det då att priset är skäligt? Inte enligt mig.
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Och kommer du tillbaks till fiffelbutiken så blir det samma sak.

Återigen, vad som är ett rimligt pris till kund har inget med företags inköpspris att göra.
Om elektrikern visar upp ett kvitto på att hen köpt sakerna för listpris på Ahlsell, betyder det då att priset är skäligt? Inte enligt mig.
Misstänker att vissa inte förstår vad ett listpris är. Det är en lista med priser. Inget annat.

Baserat på denna kan du grovt se om prylen kommer kosta 100, 1000 eller 10000 kronor.
 
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Är det inte Evify som du ska tjura på då som har lurat dig på dina 19000:-?

Varför hade du inte köpt hem alla el-grejerna som du skulle ha innan elektrikern kom så hade han ju sluppit åkt in en gång till för att hämta det åt dig?

Hur mycket kostar det för dig att åka samma resa som han gjorde för att lösa ditt problem och hur många gånger hade du fått åkt in igen för att du hade glömt något?
Förstår att det är mycket att läsa igenom hela tråden, så jag tar det kortfattat igen:

Evify är ett jobb, att sätta upp centralen ett annat, men eftersom elektriker ändå skulle hit så erbjöd han sig att sätta upp central, istället för att sätta upp laddaren nån vecka senare, när jag fixat elcentral med elektriker som inte har 8 mil och över en timme restid, och som jag känner.

Jag hade kunnat kolla vad jag behövde för grejer och köpt hem dem, men jag är helt säker på att en elektriker vet vad som behövs för att sätta upp en elcentral och vilka säkringar m.m. som behövs för en elbilsladdare. Jag hade till och med räknat med att få betala lite mer än om jag köpt allt själv, men det har jag inget emot. Räknar även med att elektrikern även fakturerar tiden han behöver för att handla grejerna, om han inte har dem hemma.

Men jag räknar inte med att betala tre gånger så mycket för allt materiel, eller ungefär dubbelt så dyrt som om jag hade tagit den lokal elektriker.
 
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Misstänker att vissa inte förstår vad ett listpris är. Det är en lista med priser. Inget annat.

Baserat på denna kan du grovt se om prylen kommer kosta 100, 1000 eller 10000 kronor.
Knappt det faktiskt när det gäller vissa varor. 1000 kr i listpris kan ju betyda ett normalpris på 100 kr, men sen finns det vissa företag som tycker att listpris också är det som kunden ska betala.
 
Angående skäligt pris.

Skulle det vara okej om någon anlitar ett privat hemtjänstföretag som t.ex. utför handling på butik, och sen fakturerar kunden 200% mer för hela inköpet mot vad det kostade dem?

Inte helt klockren jämförelse, men du köper ju ändå tjänsten att nån handlar mat åt dig och du har i förväg inte fått en offert eller har ett avtal om vad varorna kommer kosta.
 
  • Gilla
Erik Lindroos och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Och kommer du tillbaks till fiffelbutiken så blir det samma sak.
Så grovt felprissatta varor får du alltid tillbaka pengarna på. Visst köper du hos någon torghandlare och liknande så kan det säkert ske. Problemet med hantverkarbranschen är att det är relativt vanligt med saltade fakturor.

Fairlane Fairlane skrev:
Återigen, vad som är ett rimligt pris till kund har inget med företags inköpspris att göra.
Om elektrikern visar upp ett kvitto på att hen köpt sakerna för listpris på Ahlsell, betyder det då att priset är skäligt? Inte enligt mig.
Givetvis inte. Men får du hantverkaren att visa ett kvitto från Ahlsell där han har deras bruttopris och påstår att det är hans inköpspris så har du bevis på att han fifflar.
 
Fairlane
S sve84 skrev:
Angående skäligt pris.

Skulle det vara okej om någon anlitar ett privat hemtjänstföretag som t.ex. utför handling på butik, och sen fakturerar kunden 200% mer för hela inköpet mot vad det kostade dem?

Inte helt klockren jämförelse, men du köper ju ändå tjänsten att nån handlar mat åt dig och du har i förväg inte fått en offert eller har ett avtal om vad varorna kommer kosta.
Jag skulle säga att det beror på. Säg att de ska köpa en liter mjölk till dig, något som kanske kostar 20-25 kronor normalt. Hemtjänstföretaget har ett avtal med Arla som gör att de kan köpa en liter mjölk för 8, ja då är det ändå helt ok och förväntat att du får betala 20-25 kronor.
Om de istället har avtal hos en "grossist" och där betalar 20 kronor så är det också helt ok och förväntat att du får betala 20-25 kr. Detta alldeles oavsett om grossisten har ett listpris på 100 kronor för mjölken.

Dvs vad du är skäligt att du ska betala hänger ihop med vad normalt pris är, inte vad de köper in för.

Undantaget är ju om de faktiskt har ett klart högre inköpspris. Då kan de ta mer än du själv kan hitta den för, men de bör vara tydliga med det. En låssmed har till exempel ofta ett högre inköpspris på Yale än vad vi kan köpa det för på Bauhaus. Jag talade med en låssmed om installation av ett sådant lås och han sa att det blir billigare för mig om jag själv köper det på Bauhaus, men då får jag ingen garanti av honom på låset, utan bara på arbetet. Eller så köper jag av honom och tvingas betala rätt mycket mer för låset (minns inte siffrorna, men det var klart dyrare). Helt ok, så länge man är tydlig.
 
  • Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
Så grovt felprissatta varor får du alltid tillbaka pengarna på. Visst köper du hos någon torghandlare och liknande så kan det säkert ske. Problemet med hantverkarbranschen är att det är relativt vanligt med saltade fakturor.
ja, vi får jämföra en fifflare med en fifflare och en schysst med en schysst oavsett bransch,

L lbgu skrev:
Givetvis inte. Men får du hantverkaren att visa ett kvitto från Ahlsell där han har deras bruttopris och påstår att det är hans inköpspris så har du bevis på att han fifflar.
Ja, fast ser jag ett pris på 4 ggr normalpris på min faktura så vet jag att det är en fifflare oavsett om jag får se han inköpspris eller inte. Jag kan inte kräva att se hans inköpspris, men jag kan kräva att betala skäligt.
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag skulle säga att det beror på. Säg att de ska köpa en liter mjölk till dig, något som kanske kostar 20-25 kronor normalt. Hemtjänstföretaget har ett avtal med Arla som gör att de kan köpa en liter mjölk för 8, ja då är det ändå helt ok och förväntat att du får betala 20-25 kronor.
Om de istället har avtal hos en "grossist" och där betalar 20 kronor så är det också helt ok och förväntat att du får betala 20-25 kr. Detta alldeles oavsett om grossisten har ett listpris på 100 kronor för mjölken.

Dvs vad du är skäligt att du ska betala hänger ihop med vad normalt pris är, inte vad de köper in för.

Undantaget är ju om de faktiskt har ett klart högre inköpspris. Då kan de ta mer än du själv kan hitta den för, men de bör vara tydliga med det. En låssmed har till exempel ofta ett högre inköpspris på Yale än vad vi kan köpa det för på Bauhaus. Jag talade med en låssmed om installation av ett sådant lås och han sa att det blir billigare för mig om jag själv köper det på Bauhaus, men då får jag ingen garanti av honom på låset, utan bara på arbetet. Eller så köper jag av honom och tvingas betala rätt mycket mer för låset (minns inte siffrorna, men det var klart dyrare). Helt ok, så länge man är tydlig.
Ja, det stämmer förstås. Jag skulle strunta i var mjölken köps så länge jag får det pris (eventuellt ett litet påslag, det tar ju butikerna även när man köper via deras e-handel) som är i butik.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja timpenningen var ju rätt OK, så det är kanske lite konstigt drag att vara schysst halvvägs.
ett lätt sätt att få kunder på. Folk hör av sig och kollar vad man tar per timme, och sedan tror jag många väljer den som är billigast utan att ha den minsta tanke på vad materialen kostar, att det kan skilja flera eller åtminstone ett hundra procent.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
ja, vi får jämföra en fifflare med en fifflare och en schysst med en schysst oavsett bransch,
Det sorgliga är att hantverkarbranschen verkar utmärka sig när det gäller fiffleri.
Om jag kommer till en ny stad och ska gå och handla mat så behöver jag inte ens fundera på risken att bli lurad oberoende vilken av de tre mataffärerna på orten jag väljer.

Om jag däremot behöver anlita en elektriker så känns det som ett lotteri ifall jag ska få en oärlig eller hederlig när jag väljer en av de tre elektrikerfirmorna på orten.

Verkar som att skojare drar sig till elektrikerutbildningarna, eller blir de skojare under utbildningen. Något fel är det ju uppenbarligen.
 
  • Gilla
Pastor Zakilowskij
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.