Viktor.J Viktor.J skrev:
Vad jag förstått så gjuter man EPS på andra våningar också. Vi gjorde det hos mig för att få ett stabilt och dött bjälklag för plattsättning. Annars är det ju många som inte vågar lägga klinkers på vån 2 med träbjälklag. Jag är inte plattsättare så ska inte vara för stöddig kring regler etc. då det är många fler än mig som har mycket bättre kunskap. Här finns lite mera information [länk]
Wow, så man kan göra det alltså! Måste ta reda på mer om det för nästa badrum låter det som. Trodde inte man kunde göra det på övervåningen av lösvirke utan support underifrån. Tack! Ska undersökas mer.

Vad skulle riskerna med att man lägga klinker på våning två med träbjälklag? När jag tänker på två vänners nybyggda radhus och hus har det båda träbjälklag och klinker på vån 2.
 
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
Connatty Connatty skrev:
Wow, så man kan göra det alltså! Måste ta reda på mer om det för nästa badrum låter det som. Trodde inte man kunde göra det på övervåningen av lösvirke utan support underifrån. Tack! Ska undersökas mer.

Vad skulle riskerna med att man lägga klinker på våning två med träbjälklag? När jag tänker på två vänners nybyggda radhus och hus har det båda träbjälklag och klinker på vån 2.
Man behöver ju något som håller uppe EPSen tills den har brunnit. Men i mitt fall hade jag t.ex. ett undertak av råspont. men man kan ju också sänka er reglar och lägga skivor/råspont t.ex. De som inte vill lägga klinkers på vån två med träbjälklag brukar väl hävda att det någon gång kommer röra sig och då kan man få sprickor i kakel/fog/tätskikt, även om man gjort rätt med spånskivor, flyt etc. Det blir många vinklar och hörn som kan röra sig. Mitt badrum består av EPS i golv, 95x45 på CC30, liggande Plyfa 15mm, stående Gips 13mm. Sedan i alla vinklar (innerhörn och takvinkel) sitter plåtvinkelprofiler. Jag kan inte bedöma hur stor risk det är att lägga klinkers på övervåningen på spån etc., det finns säkert många som gör det och tycker det funkar bra. Men vet också flertalet som avråder från det. Vem som har rätt vet jag inte :)
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Man behöver ju något som håller uppe EPSen tills den har brunnit. Men i mitt fall hade jag t.ex. ett undertak av råspont. men man kan ju också sänka er reglar och lägga skivor/råspont t.ex. De som inte vill lägga klinkers på vån två med träbjälklag brukar väl hävda att det någon gång kommer röra sig och då kan man få sprickor i kakel/fog/tätskikt, även om man gjort rätt med spånskivor, flyt etc. Det blir många vinklar och hörn som kan röra sig. Mitt badrum består av EPS i golv, 95x45 på CC30, liggande Plyfa 15mm, stående Gips 13mm. Sedan i alla vinklar (innerhörn och takvinkel) sitter plåtvinkelprofiler. Jag kan inte bedöma hur stor risk det är att lägga klinkers på övervåningen på spån etc., det finns säkert många som gör det och tycker det funkar bra. Men vet också flertalet som avråder från det. Vem som har rätt vet jag inte :)
Efter har kollat på videon så ser det ju tämligen smidigt ut. Undrar bara hur tjockt virket är mellan våningarna. Står där på gvk att man ska ha 220mm CC60 men du körde på 95mm och CC30 alltså. För först måste ju skivorna fästas i något (45*45mm står det på
Gvk) Hoppas jag får plats med det så blir det nog detta på övervåningen. Det blir definitivt detta med EPS i hallen där det ska läggas klinkers. Men där bör det ju gå bra att lägga direkt på plattan då, sen flytspackel ovanpå det?
Tack igen för tipset!
 
Connatty Connatty skrev:
Efter har kollat på videon så ser det ju tämligen smidigt ut. Undrar bara hur tjockt virket är mellan våningarna. Står där på gvk att man ska ha 220mm CC60 men du körde på 95mm och CC30 alltså. För först måste ju skivorna fästas i något (45*45mm står det på
Gvk) Hoppas jag får plats med det så blir det nog detta på övervåningen. Det blir definitivt detta med EPS i hallen där det ska läggas klinkers. Men där bör det ju gå bra att lägga direkt på plattan då, sen flytspackel ovanpå det?
Tack igen för tipset!
95x45 är de stående reglarna för innerväggar :) Bjälklaget är 50x220, minns inte CC måttet, under det sitter spikat råspont på 19mm typ. Är man orolig för lasten kan man kanske sätta ett par stämpar under. När EPS har brunnit sedan så hänger den mot bjälkarna som jag förstått det. Så lasten är bara under tiden som den härdar.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
95x45 är de stående reglarna för innerväggar :) Bjälklaget är 50x220, minns inte CC måttet, under det sitter spikat råspont på 19mm typ. Är man orolig för lasten kan man kanske sätta ett par stämpar under. När EPS har brunnit sedan så hänger den mot bjälkarna som jag förstått det. Så lasten är bara under tiden som den härdar.
Aaa såklart (facepalm) :) Tänkte det lätt lite konstigt först.

okej så blindbotten är där mest för att hålla vikten medans det brinner. Tack igen!
 
Connatty Connatty skrev:
Aaa såklart (facepalm) :) Tänkte det lätt lite konstigt först.

okej så blindbotten är där mest för att hålla vikten medans det brinner. Tack igen!
Ja så har jag fått det förklarat för mig. EPS expanderar något vilket gör att den låser in sig mellan bjälklaget när den är härdad.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ja så har jag fått det förklarat för mig. EPS expanderar något vilket gör att den låser in sig mellan bjälklaget när den är härdad.
Fel, EPS expanderar inte. "Vanlig" betong krymper lite under gjutningen men EPS behåller sin "massa"
 
  • Gilla
Erl Eng och 1 till
  • Laddar…
A Anders Eriksson62 skrev:
Fel, EPS expanderar inte. "Vanlig" betong krymper lite under gjutningen men EPS behåller sin "massa"
Om jag förstår tillverkarna rätt så vill de inte att man ska komprimera den för hårt pga den kan svälla. Så beroende på hur hårt man pressar/komprimerar ner den mellan bjälklaget så borde den väl expandera lite? Om den inte expanderar något så har jag svårt att se hur hållfastheten beter sig i bjälklag.
 
  • Gilla
Connatty
  • Laddar…
Connatty Connatty skrev:
Efter att spenderat många timmar av läsande på forumet och fått mycket inspiration och hjälp är det dax för mitt första inlägg! Det 3 senaste åren har vi renoverad ett radhuset vi köpt i en större stad i Sverige och nu är det äntligen dax för badrum 1 och 2. Vi har ett på nedresan och ett på övreplan. Båda i äldre skick och det på nedervåningen har passaret sin livslängd.

Vi har aktivt inte använt badrummet på nedervåningen då vi misstänker att det kan vara en skada i tätskicktet vid brunnen. Detta framkom även under besiktningen. Då gjordes en fuktmätning vid brunnen och det visade att var torrt. Jag hade nästa förväntat att det skulle var någon skada bakom allt kakkel, men aldrig på denna nivå!

Jag har tidigare renoverat badrum och är väll insatt i vilka bransch reglerna är. Så tänkte jag kunde bidra med en liten byggtråd om ett nytt badrum i ett helt vanligt radhus! Det är mest för att dokumentera, kanske någon kan få idéer, och om ni ser nåt tokigt eller konstigt så uppskatas gärna feedback. Försöker besvara frågor med!

Efter vi tagit bort inredning och kommod frågar man sig vem som gör så här många håll?

Många frågetecken över det "fall"

Och varför ser det ut så här runt golvbrunnen? Någon som amatörmässigt försökt laga något?

Blockar dom gamla rören för tillfället.... Gick lite hårt på linnet.... Men blev lite nervös när jag upptäckte att det var 16mm rör istället för vad jag hade taget föregivet var 15mm. Fick rusa till byggaffären och byta kopplingar innan det stängde.

Första upptäckten av skada. Det som byggt här förut har inte tätat hålet för rörkläman under duschen och genom åren har det kommit in en del vatten. Men allt är torrt.

Det här såg mindre bra ut!!! Svart mögel överallt....

Ett lätt slag med hamren och den gick rakt igenom skivan.

Fy fan alltså!

Vid det här lagret slutade jag med rivningen pga av dels rädsla att för min hälsa och saknaden av rätt skyddsutrustning. Den som har byggt badrummet har alltså lagt en gipsskiva rakt över spångolvet och kaklat rätt på det, inget flyttspackel. (vanliga på 90 talet?). Det ser utt att saknas tätskickt överallt. Att man med rent samvete byggt detta som "hantverkare" skrämmer mig.

Så nu är frågan vad man ska göra? Är i kontakt med försäkrings bolaget för att se vad det säger. Om det tänker hjälpa med sanering eller ej. (Dolda fel försäkring finns, men tror inte det kommer att täcka ett skvatt då det fanns anmärkningar vid besiktningen och att den tekniska livslängden är passerad. Detta visste vi och fick ner priset efter budgivningen, med det i åtanke.). Det är oklart men högst troligt att det även har satt sig i bjälklaget under också.
Husgrunden är uppreglad på oisloerad betongplatta. (Inte en så bra bygg metod ska det ha visat sig, men populär för i tiden)

Någon som har någon erfarenhet med liknande mögel situation?
Fortsättning följer....
Bra gjort att få ner priset efter budgivningen!! Jag står inför ett liknande projekt ett suterränghus från -65 ;)
 
Jag hade nog grävt ur och isolerat iaf. om ni tänker ha golvvärme.

Vi bodde tidigare i ett femtiotalshus med en lite udda konstruktion, krypgrund på större delen och isolerad platta på mark på badrum och tvättstuga.

Med facit i hand hade jag rivit krypgrunden på resten av huset och gjort om där med om vi skulle bott kvar för komforten blev så mycket bättre i badrummet och tvättstugan.
 
  • Gilla
Connatty
  • Laddar…
A AndeBer skrev:
Bra gjort att få ner priset efter budgivningen!! Jag står inför ett liknande projekt ett suterränghus från -65 ;)
Tack!
Vad kul då har du en resa framför dig. Du får ta och posta dina framsteg på forumet sen!
 
  • Gilla
AndeBer
  • Laddar…
Vi håller också på och renoverar badrum. Tar bort 100 år gammal gjutjärnsbrunn. Tre lager kakel från gamla ägare och i veckan är det dags för eps gjutning
 
  • Slitet, rostigt avgasrör ligger på en betonggolv med gula markeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla, slitna däck i grop bland ojämn terräng med stenar och grus. Övergiven, förfallen, nattsvart, stämningsfull scen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rörigt källarutrymme med elinstallationer, rörledningar och tegelväggar under renovering eller konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
kingen101 och 3 till
  • Laddar…
Hur går det med renoveringen?
 
Vi är nu klara supernöjd. Kvar är att få igång golvvärmen men den ska vänta ca 30 dagar efter all gjutning.



K Kvackatore skrev:
Hur går det med renoveringen?
 
  • Ett modernt badrum med dusch, glasdörrar och gyllene inredningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Luddis_1 och 6 till
  • Laddar…
Det har blivit lite paus i arbetet. Då jag är pappa ledig och pluggar 100% så är tid en brist vara. Men vi har inte räknat med få klart badrummet fören hösten. (Vill njuta av sommaren också)

Frugan blev lite besviken på att jag satte igång med badrummet och inte gjorde vårt sovrum först. Så har spenderat senaste tiden med vårt sovrum som nu är 90% Klart.
Har byggt egne garderober i MDF, vilket var första gången jag gjort något i det materialet och det var till min förvåningen mycket lätt att jobba med.
Orenoverat rum med spacklade väggar, träplattor på golvet, byggstäd utrustning. Inredning påbörjas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ommöblerat rum under renovering med tom bokhylla, stegpall och golvlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väldigt simpel men effektiv konstruktion
Rum med gröna väggar, klädstång, tvätt, trappall och tavla. Inredning och renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen ville frugan ha en speciel tapet från Morris. Fyfan för att sätta tapet.... Blev bra tillslut
Renovering inomhus, målararbete, kvinna, öppen garderob, tapet, gröna färgtoner, skyddspapper på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi ville ha uttag för mobil och något att ställa vatten på så byggde en lite nisch.
Ett klädrum med tapetvägg, öppna hyllor, ljuskällor, kläder och en tom tavelram på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Testar lite belysning....
Vägglampa, glänsande skärm, mönstrad tapet, ljusspridning, blom- och bladmotiv, stämningsfull belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sovrum, blommigt tapetmönster, tänd vägglampa, strålande ljuseffekt, vit sängkläder, mysig inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mysigt sovrum, säng med kuddar, mönstrad tapet, vägglampor, taklampa, avslappnande atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det bara dörrar till garderoben och överskåp mellan garderoben som ska byggas ihop nästa vecka.
Badrums bygget drar jag sedan igång med igen!
 
  • Gilla
Per Rösiös och 27 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.