Z Zlatje skrev:
Eller så kallad värmeflyttare [länk]


Vi har vår LVP nere och hade gärna sett att mer värme kom upp, så man kanske näst intill helt och hållet slapp ha 1x element uppe igång men jag är tveksam till att det fungerar så bra som det verkar se ut.

Någon som har erfarenhet när det kommer till värmeförflyttning mellan 2 våningar med airmove?

Tackar!
Har samma erfarenhet men köpte fläkten på Biltema eftersom jag tyckte originalet Airmove var orimligt dyr. Min kamin står precis vid sidan av trapphuset upp till ovanvåningen och jag trodde att värmen från kaminen automatiskt skulle stiga upp på ovanvåningen.
Det gjorde den inte. Inte någon skillnad öht.

Jag köpte Biltemas fläkt för ändamålet och installerade denna så långt från trapphuset som möjligt och sög den kalla luften från ovanvåningen och tryckte ut densamma på nedanvåningen i hopp om att få luften att cirkulera och att kallproppen i trapphuset skulle försvinna.
Resultatet blev till min förvåning inte någon mätbar förbättring. Så jag har samma erfarenhet. Nu skall tilläggas att Biltemas fläkt har lite lägre flöde än modellen från Airmove men jag vet inte om jag vill göra flera hål i väggar och tak för att montera flera fläktar.
 
  • Gilla
fotohasse
  • Laddar…
Jättefranskan Jättefranskan skrev:
Eller så kan man göra som Kjell
[media]
Den där är ju bra för oss som vägrar göra hål i huset!
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Den där är ju bra för oss som vägrar göra hål i huset!
Bra test av effekten åtminstone. Utan att göra hål...
 
Z Zlatje skrev:
Läste på airmove på en annan sida och det får tydligen inte vara undertryck i huset. Det har vi automatiskt oavsett om vi vill eller inte eftersom vi har Nivell-system som luftar plattan
Låter som ett konstigt krav. Ett eventuellt undertryck i huset gäller i förhållande till utomhus. Om alla dörrar inne i huset är öppna, så har du i princip samma ("låga") tryck i hela huset. Därmed har en fläkt i en vägg eller tak inget extra motstånd / tryckskillnad att kämpa emot om du vill flytta luft från ett utrymme till ett annat.
En datorfläkt finns med olika kapaciteter (inet.se) för rimliga pengar. En Pax-fläkt ger rejäl skjuts, runt 100 kubik i timmen för en tusenlapp mindre än airmove. En rörstump kan inte kosta mycket.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T tunellm skrev:
Jo priset är väl kanske i överkant (säger jag som köpt en men egentligen skulle kunna köpa lösa delar och knåpa ihop) .. är väl mest att man är lat och det var gött att få allt i ett ”paket”.

Höll på att köpa en av dessa också för lite ljuddämpning: [länk]

Tyckte dock att jag kände igen utseendet så jag bildgooglade och hittade den .. [länk]

Hyfsat påslag Airmove tar
Airmove är mycket bra, den är värd sitt pris.
Vill ni ha bra luftgenomströmning i huset så är det bara att montera Airmove.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Har svårt att förstå vad det skulle påverka funktionen.
Ringde och pratade med folket på AirMove om just undertrycket. Funkar gör det men inte optimalt. Jag har ett nivell-system som skapar kontinuerligt undertryck och som ''snor'' luft som man då egentligen vill ska förflyttas mellan våningarna. Samma blir det om du har en badrumsfläkt/ar som är igång 24/7.

Det jag fick var att airmove eller motsvarande inte funkar om du har LVP vid trappen. LVP kommer jobba emot det luftflöde du vill ha. Absolut mest 100% optimala är att du har LVP/kamin motsv i rummet längst bort från trappen och att AirMove kommer ner i samma rum som din värmekälla befinner sig. Då funkar allt så bra det bara går. Har man tex fläkten i ett annat rum, pga hur planlösningen ser ut, så funkar det också men inte lika bra som föregående exempel.
 
Z Zlatje skrev:
Eller så kallad värmeflyttare [länk]

Eldar i andra ändan av huset har rör på vinden och en kanalfläkt som driver varm luft från ena ändan av huset till två andra rum tar någon timme sen är det varmt i rummen kanalfläktenngår att justera varvtalen på så man behöver inte köra den på full effekt kostar ca 1000- 1500kr har 125 rör isolerade på vinden

Vi har vår LVP nere och hade gärna sett att mer värme kom upp, så man kanske näst intill helt och hållet slapp ha 1x element uppe igång men jag är tveksam till att det fungerar så bra som det verkar se ut.

Någon som har erfarenhet när det kommer till värmeförflyttning mellan 2 våningar med airmove?

Tackar!
 
K kjeer skrev:
Airmove fungerar perfekt, bättre luft på bägge våningarna, har haft den i 3 år. Hel nöjd.
hej
Jag installeradd precis en airmove och som du säger gör den jobbet. Nu har jag en vind (3:e plan) oxå där det är kallt och luften står still. Har ngn testat att inställare 2 st airmove lver 3 plan?
 
Z Zlatje skrev:
Eller så kallad värmeflyttare [länk]


Vi har vår LVP nere och hade gärna sett att mer värme kom upp, så man kanske näst intill helt och hållet slapp ha 1x element uppe igång men jag är tveksam till att det fungerar så bra som det verkar se ut.

Någon som har erfarenhet när det kommer till värmeförflyttning mellan 2 våningar med airmove?

Tackar!
Bör fungera helt utmärkt, dock är det ganska stora luftmängder, vi satte en vanlig golvfläkt för några hundralappar som blåste kall luft uppåt. Fungerade lite halvdant ..... (varmluft gick utmärkt).

Förra sommaren skaffade vi en extra luftvärmepump och satte på övervåningen.
 
C claesborjesson skrev:
Bör fungera helt utmärkt, dock är det ganska stora luftmängder, vi satte en vanlig golvfläkt för några hundralappar som blåste kall luft uppåt. Fungerade lite halvdant ..... (varmluft gick utmärkt).

Förra sommaren skaffade vi en extra luftvärmepump och satte på övervåningen.
Prylen bygger ju tryckskillnader - nu skapas undertryck på plan 2, men om sätter en fläkt på plan 3 motverkar ju det undertrycket på plan 2 (men skapas på plan 3) samtidigt borde ju övertrycket på plan 1 (där värmen finns) bibehållas

eller ska man dra ett rör från vinden ner till nedre plan direkt, för att inge påverka undertrycket på plan 2?
 
S Sailortrash skrev:
Prylen bygger ju tryckskillnader - nu skapas undertryck på plan 2, men om sätter en fläkt på plan 3 motverkar ju det undertrycket på plan 2 (men skapas på plan 3) samtidigt borde ju övertrycket på plan 1 (där värmen finns) bibehållas

eller ska man dra ett rör från vinden ner till nedre plan direkt, för att inge påverka undertrycket på plan 2?
Vitsen är ju att få ner den kallare luften till den våning som har värmekällan, sen få man lägga ner lite möda på vart det är optimalt. Sen är det då det här med att veta vart man har golvreglar när man monterar!
Den kallare luften värms då av en LVP eller kamin och sprids sedan i hela huset mha air mover sen får då en LVP jobba hårdare för att värma en större volym luft.
 
P paralun skrev:
Vitsen är ju att få ner den kallare luften till den våning som har värmekällan, sen få man lägga ner lite möda på vart det är optimalt. Sen är det då det här med att veta vart man har golvreglar när man monterar!
Den kallare luften värms då av en LVP eller kamin och sprids sedan i hela huset mha air mover sen får då en LVP jobba hårdare för att värma en större volym luft.
ja så är det ju, ju större volym desto mer värme från lp behövs ju

men jag undrar om ngn testa detta och märkt om cirkulationen påverkas?
 
S Sailortrash skrev:
ja så är det ju, ju större volym desto mer värme från lp behövs ju men jag undrar om ngn testa detta och märkt om cirkulationen påverkas?
Jo frågan ställdes i annan tråd och det här är ju ett "klassiskt" problem i sommarstugor.
Min avlidne far hade flera egenbyggda lösningar för att få upp värmen på övervåningen som funkade mycket bra. Men man behöver ju en större öppen passage som en trapp sedan ska man då noga välja där man placerar sin AirMover där den kallare luften ska ner för att värmas upp av en LVP eller kamin. Sen funkar det bara!
 
  • Gilla
Sailortrash
  • Laddar…
Min åsikt:
Om det bara är för att förflytta värme från en luftvärmepump röstar jag hellre på ytterligare en innedel. Många LLVP-modeller går att köra med två innedelar. Då får man även möjligheten att köra kyla på bara övervåningen tex.

Har man däremot kamin är det bra med Airmove eller liknande.
 
  • Gilla
Sailortrash och 1 till
  • Laddar…
Vill bara tipsa om våran lösning på värmeflyttare. Vi har en 125mm kanalfläkt på vinden sen spirorör från övervåningen till undervåningen där kaminen står.

Fläkten suger på övervåningen och blåser på undervåningen.
Det är ett jäklar drag i den.
Och den är alltid på på 60-75% när vi eldar i kaminen gör jätte skillnad. Utan den på blir det uppåt 27 grader i vardagsrummet. Med den på runt 23.och värmen flyttas till övervåningen ist.

Köpte den lite dyrare varianten av kanalfläkt med 0-10v styrning. Och kopplade in en plejd ctr puck som steglöst varvtalsstyr fläkten med 0-10v via plejd appen.
Super smidigt.
Hade jag snålat och köpt den utan varvtalsstyrning hade den nog aldrig fått vara igång då den låter som fan på 100% men på 65% hörs sen knappt.

Har bara 125mm spirorör för det var det grövsta som fick plats i innerväggen. Och det är inte själva fläkten som låter utan blåset i röret. Hade vart mycket bättre med 160mm rör ist. Så hade vindhastigheten blivit betydligt lägre och med mindre ljud.

Har en sån här fläkt
https://soliduct.se/kanalflakt-ostberg-ck-125c-ec.htm
 
  • Gilla
tunellm och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.