Hej jag står inför att jag behöver gjuta upp golvet i badrummet i mitt fritidshus.
Ska gjuta upp 30-45mm på en yta på 6m³. ca 30 närmast golvbrunn och ca 45 längst bort.
Vad ska jag använda för att gjuta upp den volymen? Det är en betongplatta som golv nu och den är rätt grov.
Vanlig cement?

Jag tänker ha matta på golvet.
Ska nämna att fritidshuset står kallt när jag inte är där. Har inget vatten indraget.

Mvh Daniel
 
Redigerat:
H Håll höger skrev:
Hej jag står inför att jag behöver gjuta upp golvet i badrummet i mitt fritidshus.
Ska gjuta upp 30-45mm på en yta på 6m³. ca 30 närmast golvbrunn och ca 45 längst bort.
Vad ska jag använda för att gjuta upp den volymen? Det är en betongplatta som golv nu och den är rätt grov.
Vanlig cement?

Jag tänker ha matta på golvet.
Ska nämna att fritidshuset står kallt när jag inte är där. Har inget vatten indraget.

Mvh Daniel
Normalt flytspacklar man , får jag fråga varför du ska gjuta så mycket när du redan har betonggolv?
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Normalt flytspacklar man , får jag fråga varför du ska gjuta så mycket när du redan har betonggolv?
Nja golvbrunnet sticker upp ca 30mm från betonggrunden. Det är ett nybygge. Kanske lite klantigt, men det är så det är nu.
Men ingen fara att flytspackel fryser sönder eller något i minusgrader?
 
Hmmm, finns nog flytspackel som klarar det. Inte säker…
 
T
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hmmm, finns nog flytspackel som klarar det. Inte säker…
Jo, de flesta klar 4-50mm men man kan ju flytspackla i två omgångar också.

Hur i helvete hamnar brunnen 30mm för högt?:thinking:
 
T tank77 skrev:
Jo, de flesta klar 4-50mm men man kan ju flytspackla i två omgångar också.

Hur i helvete hamnar brunnen 30mm för högt?:thinking:
Tänkte på om spacklet klarar kylan?
 
T
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tänkte på om spacklet klarar kylan?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tänkte på om spacklet klarar kylan?
Ja, när du väl flytspacklar måste det vara minst 10 grader och under härdningen men när väl flytspacklet har härdat sål tål det kylan.
 
  • Gilla
Håll höger
  • Laddar…
Tack för svaren!
Nä tanken var att bygga upp golvet efter gjutningen så vi visste att golvbrunnen stack upp.
Men nu är jag lite klokare, blir nog flytspackel då.
Men en fråga till då, kan jag sätta plywood på väggarna ner mot golvet (kanske med en avstängningslist mot golvet) och flytspackla direkt mot plywooden eller behöver jag ha någon fuktspärr mellan flytspackel och plywood?
 
T
H Håll höger skrev:
Tack för svaren!
Nä tanken var att bygga upp golvet efter gjutningen så vi visste att golvbrunnen stack upp.
Men nu är jag lite klokare, blir nog flytspackel då.
Men en fråga till då, kan jag sätta plywood på väggarna ner mot golvet (kanske med en avstängningslist mot golvet) och flytspackla direkt mot plywooden eller behöver jag ha någon fuktspärr mellan flytspackel och plywood?
Ska du inte ha gips på väggarna också?
 
Tänkte sätta upp fiboskivor på plywooden.
Kommer inte att ha något vatten indraget, duschkabin, så jag vet inte riktigt vad jag måste ha som minimumskydd på väggarna.
 
BirgitS
H Håll höger skrev:
Tänkte sätta upp fiboskivor på plywooden.
Kommer inte att ha något vatten indraget, duschkabin, så jag vet inte riktigt vad jag måste ha som minimumskydd på väggarna.
En duschkabin kräver väl att det är vatten indraget i rummet?

Om du vill följa branschreglerna så medför en duschkabin att det är ett våtrum och det ska därmed vara tätskikt på golv och väggar om det inte gäller en oisolerad källare med tillskjutande markfukt. Sen är det ju upp till dig om du vill ta risken med att inte sätta tätskikt på väggarna. Du måste själv avgöra vad det kan bli för skador i huset om det är ett smygläckage i någon rörkoppling bakom duschkabinen eller kommoden under lång tid.
 
Slipsats är lättare att bygga fall med om du är ovan samt att det är billigare
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Slipsats är lättare att bygga fall med om du är ovan samt att det är billigare
Absolut!

Bättre på precis ALLA sätt.
Bygg med slipsatsen en 5-6 cm tjock "ram" utåt längs alla väggar, som har ett svagt fall mot brunnen men samtidigt ligger i våg "längs med väggarna".

Låt det sedan sätta sig ett par timmar, d.v.s hårdna lite.
Fyll sedan i med hela hinkar slipsats och dra av från din tidigare gjorda "ram" och brunnen, och arbeta dig runt tills du är klar.

Arbeta med en planka ell liknande.

Du kan fuktspärra direkt på slipsatsen, den blir stenhård & är prisvärd.
Men blanda den rätt, så att den blir som "riktigt fuktig sand" typ, INTE mer vatten.

En schematisk teckning som visar en explosion eller skada på en enhet med markerade riktningar och textetiketten "RAM".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS BirgitS skrev:
En duschkabin kräver väl att det är vatten indraget i rummet?

Om du vill följa branschreglerna så medför en duschkabin att det är ett våtrum och det ska därmed vara tätskikt på golv och väggar om det inte gäller en oisolerad källare med tillskjutande markfukt. Sen är det ju upp till dig om du vill ta risken med att inte sätta tätskikt på väggarna. Du måste själv avgöra vad det kan bli för skador i huset om det är ett smygläckage i någon rörkoppling bakom duschkabinen eller kommoden under lång tid.
Nä jag kommer ha en hink jag tar med in i kabinen och en campingduch på batteri, så jag räknar med att det inte blir något vattenläckage från ledningar.
Ska höra med kommunen vad som krävs för tätskikt, om det funkar med sån våtrumsväv + våtrumsfärg

Jag
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Slipsats är lättare att bygga fall med om du är ovan samt att det är billigare
Tack för det svaret!

J jawen skrev:
Absolut!

Bättre på precis ALLA sätt.
Bygg med slipsatsen en 5-6 cm tjock "ram" utåt längs alla väggar, som har ett svagt fall mot brunnen men samtidigt ligger i våg "längs med väggarna".

Låt det sedan sätta sig ett par timmar, d.v.s hårdna lite.
Fyll sedan i med hela hinkar slipsats och dra av från din tidigare gjorda "ram" och brunnen, och arbeta dig runt tills du är klar.

Arbeta med en planka ell liknande.

Du kan fuktspärra direkt på slipsatsen, den blir stenhård & är prisvärd.
Men blanda den rätt, så att den blir som "riktigt fuktig sand" typ, INTE mer vatten.

[bild]
Tack så mycket! Det låter som en jättebra lösning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.