M maria01 skrev:
priset är sat högt för att det att klämma in ett till radhus område på tomten samma som det är runt omkring

huset är ju inte värt mer en några miljoner det är ju marken som har värdet

sen har svårt att se nån som vill köpa ett hus för dom pengarna där. ingen vill ju ha det dyraste huset på orten man ser samma problem med andra hus på hemnet runt i landet där stora fina hus i små städer som kostar 20 gånger mer en alla andra specielt i sverige där det är lite fult att känna pengar man kommer inte passa in i samhället när alla vet vad man köpte det dyraste huset på orten

det är samma problem här nere har bekanta som köpte ett slot här i närheten för 2 miljoner euro när alla andra hus går för max 400 tusen dom kom aldrig in i gemenskapen på bygden alls barnen har inga kopisar päronen har inget gemensamt med alla dom andra här så dom ska flytta nu synd men så är det ofta folk umgås med sin egna klass
När vi letade hus för 10 år sen så tittade vi på ett par hus i Rönninge, mitt intryck är att det finns rätt många fina sekelskifteshus där som då gick för ~ samma pengar som hus i tex Stuvsta, Spånga etc. Iallafall inte mycket under. Jag tror det är för att Rönninge är lite "landsbygdskänsla" men ändå drägliga kommunikationer, plus det är rätt långt till miljonprogramsområden och det är heller inte totalt sönderbyggt. Det finns nog även några lite finare hus däromkring. Om man jobbar i söderort (eller ännu mer om man jobbar i Södertälje) och inte vill eller har råd att bo i Nacka, Mälarhöjden, Saltsjöbaden eller nån av de mer stockholmsnära förorterna så ser jag Rönninge som den allra bästa "kompromissen". Vi tittade på nåt hus i Täby Kyrkby också. Lite samma sak även om omgivande områden är "bättre" - ligger långt bort men känns som på landet. Många VILL bo lite off. Hade det där huset kostat 12MSEK och haft en "vanlig" tomt så hade det inte alls kännts konstigt då jag antar att ett "vanligt" sekelskifteshus på 180 kvm på en villatomt säkert kostar 8MSEK (har inte koll på priserna där och priserna har ju dessutom ändrats rejält sista året). Priset måste som sagt vara pga man ska sälja marken. Förvånar mig att man då inte delar upp och säljer det som två objekt?
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
När vi letade hus för 10 år sen så tittade vi på ett par hus i Rönninge, mitt intryck är att det finns rätt många fina sekelskifteshus där som då gick för ~ samma pengar som hus i tex Stuvsta, Spånga etc. Iallafall inte mycket under. Jag tror det är för att Rönninge är lite "landsbygdskänsla" men ändå drägliga kommunikationer, plus det är rätt långt till miljonprogramsområden och det är heller inte totalt sönderbyggt. Det finns nog även några lite finare hus däromkring. Om man jobbar i söderort (eller ännu mer om man jobbar i Södertälje) och inte vill eller har råd att bo i Nacka, Mälarhöjden, Saltsjöbaden eller nån av de mer stockholmsnära förorterna så ser jag Rönninge som den allra bästa "kompromissen". Vi tittade på nåt hus i Täby Kyrkby också. Lite samma sak även om omgivande områden är "bättre" - ligger långt bort men känns som på landet. Många VILL bo lite off. Hade det där huset kostat 12MSEK och haft en "vanlig" tomt så hade det inte alls kännts konstigt då jag antar att ett "vanligt" sekelskifteshus på 180 kvm på en villatomt säkert kostar 8MSEK (har inte koll på priserna där och priserna har ju dessutom ändrats rejält sista året). Priset måste som sagt vara pga man ska sälja marken. Förvånar mig att man då inte delar upp och säljer det som två objekt?
ja det inget fel på Rönninge inte att man inte styckar kan bero på att man inte vill ha nån som överklagar ett nytt bygglov
 
J JohanLun skrev:
Förvånar mig att man då inte delar upp och säljer det som två objekt?
Man får nog inte stycka så. ”Restfastigheten” på 2–2,5 ha blir för liten för att ha någon bärighet i sig. Det enda möjliga lär vara att stycka av enskilda tomter från stamfastigheten.

Men säg tio tomter á 3 Mkr plus omkostnader. Då är det fortfarande 25 mille för kåken, plus osäkerhet och arbete med styckningen. Man måste ju räkna med nästan fem miljoner per tomt för att det ska vara en bra affär för köparen. Och det får man väl knappast i Rönninge, eller?
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Man får nog inte stycka så. ”Restfastigheten” på 2–2,5 ha blir för liten för att ha någon bärighet i sig. Det enda möjliga lär vara att stycka av enskilda tomter från stamfastigheten.

Men säg tio tomter á 3 Mkr plus omkostnader. Då är det fortfarande 25 mille för kåken, plus osäkerhet och arbete med styckningen. Man måste ju räkna med nästan fem miljoner per tomt för att det ska vara en bra affär för köparen. Och det får man väl knappast i Rönninge, eller?
5 Mkr/tomt låter lite dyrt i Rönninge i dagsläget skulle jag också säga. Det är snarare Nackapriser.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
många husen i denna tråd är ju fortfarande till salu visa flera år på marknaden samma med hus i dom andra till salu trådarna
 
M maria01 skrev:
[länk]

vilket hus och vilken utsikt
Prästgården i Munkfors, lika stort och mycket billigare.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-11rum-munkfors-munkfors-kommun-kyrkogatan-2-19560263
Skulle ha bra utsikt om det röjdes lite i den branta slänten framför huset.
MDIyNnwwMDAxNTEwNzg0MXw5Ng...jpg
Avskilt läge mitt i centrum, en timme från Karlstad, 25 minuter från flygplatsen i Norra Råda. För de 53 miljoner man får över har man råd att ta taxiflyget till Bromma när det behövs. Närmaste grannar är kyrkan och församlingshemmet, en bit bort ligger kommunhuset åt ena hållet och en nedlagd förskola åt andra hållet, tror den är riven faktiskt. Framför är det en brant slänt ner till den gamla banvallen som numera är en 93 km lång cykelbana.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Yes. Skulle jag slanta upp 32millar så skulle det då vara för ett hus som inte ligger 100m från en bro som går över en.
Du menar den här fantastiska vyn?

Ett vitmålat hus, träd, bro i bakgrunden, delvis molnig himmel, staket, Google Street View-marker i Boo, Stockholm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Luftbild över vägar och broar med text "NY BRO" indikerar planerad konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
M maria01 skrev:
många husen i denna tråd är ju fortfarande till salu visa flera år på marknaden samma med hus i dom andra till salu trådarna
Marknaden för unika hus är inte så stor.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Du menar den här fantastiska vyn?

[bild]

[bild]
Varför förstöra med så mycket ot
 
Fortfarande en vacker bro
 
M maria01 skrev:
Fortfarande en vacker bro
Ganska fin ja. Men bullrig, dessvärre.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Ganska fin ja. Men bullrig, dessvärre.
det finns det mycket av i stockholm
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Prästgården i Munkfors, lika stort och mycket billigare.
[länk]
Skulle ha bra utsikt om det röjdes lite i den branta slänten framför huset.
[bild]
Avskilt läge mitt i centrum, en timme från Karlstad, 25 minuter från flygplatsen i Norra Råda. För de 53 miljoner man får över har man råd att ta taxiflyget till Bromma när det behövs. Närmaste grannar är kyrkan och församlingshemmet, en bit bort ligger kommunhuset åt ena hållet och en nedlagd förskola åt andra hållet, tror den är riven faktiskt. Framför är det en brant slänt ner till den gamla banvallen som numera är en 93 km lång cykelbana.

centrala Munkfors! låter som en dröm för alla

ett kvarter bort https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-munkfors-munkfors-kommun-smedsgatan-17-b-19307275

fint hus hade vart lite bätre pris hade vart en kanditat till flytta det där ifrån till en plats utanför byn eller lång bort för den delen
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.