Har en Easee home laddbox i garaget som jag laddar min Kia ev6 med. Lastbalanserar med en Tibber Pulse och sköter laddning via Tibbers app. Laddaren är kopplad till en elcentral i garaget och sitter på en 20A säkring. Laddaren är inställd på att köra på max 16A. Huvudsäkring för hela fastigheten är 20A.

Titt som tätt (2 av 3 gånger kanske?) löser jordfelsbrytaren ut när laddaren slår igång. Har inte haft bilen så länge, gått drygt 100 mil. Har laddat en gång på stan, inga konstigheter.

Vad kan felet vara? Felaktig installation? Trasig sladd? Bilen är paj? Vad kan jag göra själv? Måste jag prata med elektriker?
 
I laddstationen ska det inte finns något som kan lösa ut JFBn. Laddsladden kan vara en kandidat. Tydligen kan kvaliteten variera, vatten tränga in i kontakterna etc. Och till sist har vi bilen. Löser JFBn direkt när du pluggar in bilen eller?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I laddstationen ska det inte finns något som kan lösa ut JFBn. Laddsladden kan vara en kandidat. Tydligen kan kvaliteten variera, vatten tränga in i kontakterna etc. Och till sist har vi bilen. Löser JFBn direkt när du pluggar in bilen eller?
Det går bra att koppla in kabeln, det är först när laddningen startas som det löser ut. Sladden är den som följde med bilen.
 
Ok, det är först då som laddstationen släpper på ström, så laddkabeln går ännu inte att utesluta. Har du en till sladd du kan prova med?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ok, det är först då som laddstationen släpper på ström, så laddkabeln går ännu inte att utesluta. Har du en till sladd du kan prova med?
Nej, men det känns ju som ett naturligt nästa steg att ordna fram en att testa med.

Kanske kan vara av intresse, men det brukar gå bra att få igång laddningen genom att starta om laddboxen samt att ta ut och stoppa i sladden igen. Tidigare ikväll väntade jag 5-10 minuter innan jag försökte få igång laddningen igen och då startade den som förväntat.
 
För att förstå detta rätt, är det husets jordfelsbrytare som löser ut eller är det laddboxen som larmar om det?

Jag har min andra Easee Home nu. Den första envisades med att lysa rött så fort jag anslöt bilen och inget fel kunde hittas. Boxen har aldrig fungerat. Efter felsöket och installatörens kontakt med Easee byttes laddboxen ut och har sedan dess fungerat.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
I garaget finns det en elcentral där laddboxens säkring sitter. Det är där jordfelsbrytaren slår ut.
 
Okej, då misstänker jag att laddboxens neutral inte är kopplad på rätt sida av jordfelsbrytaren.
 
Logad Logad skrev:
Okej, då misstänker jag att laddboxens neutral inte är kopplad på rätt sida av jordfelsbrytaren.
Njaaa, då skulle det aldrig fungera. Nu fungerar det tydligen ibland. Detta att det hjälper att dra ur kontakten och sätta i den igen, indikerar att felet kan vara kabeln, det är ju den som "rörs" mest vid en sådan operation. Men det är bara lite mer sannolikt. Det kan givetvis vara något som rör sig ngn bråkdels mm i boxen, eller något slumpfel i bilen också.

Ett sätt att testa kabeln skulle kunna vara att rycka lite i den, böja den lite vid kontakten när det fungerar, och se om felet kan provoceras fram. Går inte det, så är kabeln troligen oskyldig. Försök i så fall att undvika rörelser mot boxen så mycket som möjligt. Nästa steg, slå lite på boxen när det fungerar, rucka på kontakten. Försök provocera fram felet i boxen om det är där det är fel.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det är 3-fasladdning så strömmen i neutralen är nog rätt låg men på gränsen till att JFB löser ut.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Har fått låna en annan kabel av en kollega som ska testas ikväll och se om jag kan utesluta något baserat på det.
 
  • Gilla
Hamkla och 1 till
  • Laddar…
M Magnuhs skrev:
Har en Easee home laddbox i garaget som jag laddar min Kia ev6 med. Lastbalanserar med en Tibber Pulse och sköter laddning via Tibbers app. Laddaren är kopplad till en elcentral i garaget och sitter på en 20A säkring. Laddaren är inställd på att köra på max 16A. Huvudsäkring för hela fastigheten är 20A.

Titt som tätt (2 av 3 gånger kanske?) löser jordfelsbrytaren ut när laddaren slår igång. Har inte haft bilen så länge, gått drygt 100 mil. Har laddat en gång på stan, inga konstigheter.

Vad kan felet vara? Felaktig installation? Trasig sladd? Bilen är paj? Vad kan jag göra själv? Måste jag prata med elektriker?
M Magnuhs skrev:
Har en Easee home laddbox i garaget som jag laddar min Kia ev6 med. Lastbalanserar med en Tibber Pulse och sköter laddning via Tibbers app. Laddaren är kopplad till en elcentral i garaget och sitter på en 20A säkring. Laddaren är inställd på att köra på max 16A. Huvudsäkring för hela fastigheten är 20A.

Titt som tätt (2 av 3 gånger kanske?) löser jordfelsbrytaren ut när laddaren slår igång. Har inte haft bilen så länge, gått drygt 100 mil. Har laddat en gång på stan, inga konstigheter.

Vad kan felet vara? Felaktig installation? Trasig sladd? Bilen är paj? Vad kan jag göra själv? Måste jag prata med elektriker?
Hej !
Jag kanske kan hjälpa dig i dina funderingar.

För en tid sedan så hade vi problem med en laddbox som löste ut JFB den var kopplad till.
Jag hade själv kollat funktionen när jag installerat boxen och naturligtvis var det inga fel då.
Sedan så gick det någon månad innan ägaren fick hem sin bil. Redan andra gången han laddade så löste JFB ut.

Efter några dagar med blandat reultat , ibland fungerade det och ibland så hade JFB löst så ringde han mig.
Jag åkte naturligtvis dit och undersökte , men inget fel kunde hittas. Inga problem med att ladda hans bil.

Ytterliggare några dagar senare så ringde han igen. Jag tog då med mig en utbytesbox och tänkte reklamera den första. Men så hade jag inte tid att skicka den direkt så den blev liggande ett par dagar. Då ringde han igen och sa att JFB löste ut. Det var då jag började misstänka bilen.

Det var en Ionic 5, som ju delar plattform med Kian.
Jag rådde ägaren att åka till bilfirman o förklara. En timme senare så ringde han igen o sa att de hade kollat bilen , men att det minsann inte var något fel på hans bil.

Vid det läget så visste vare sig han eller jag vad vi skulle göra. I brist på annat så föreslog jag att han skulle prata med sin granne och föreslå att de skulle parkera bilarna hos varandra några dagar.

Redan första natten så löste grannens JFB ut, och hans bil gick bra att ladda hos min kund.

Nu visste vi ju att vi var något på spåren, så jag tog kontakt med bilhandlaren och hjälpte till att förklara.
De föreslog att de skulle ha bilen ett par dagar och i genjäld så fick kunden köra säljarens likadana bil.

Nästa dag, efter lunch så ringde bilfirman både mig och bilägaren och berättade att de skulle byta laddaren i bilen.
Något sådant hade de ju naturligtvis aaaaldrig....... behövt göra tidigare.

Slutsats: Det kan vara fel på din bil !

Själv så kör jag också Kia Elbil, så det bär mig emot att säga det. För övrigt så har jag full tilltro till sydkoreanerna, men fel kan det ju bli.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag fått hit elektriker som kollat på min laddbox och elcentral och upptäckte ett fel med inkommande el. Fick det förklarat att jag hade inkommande kopplad på ett gammalt sätt med 4 trådar men de behövde göra om på ett nytt sätt med 5 kablar. Låter det vettigt? Gick i alla fall fort att få en åtgärd av Tibber/underleverantör. Ska bara vara att tuta och köra och ett snabbt test nu på eftermiddagen visar att laddaren kör på precis som den ska. Det har den iofs gjort till och från tidigare också så egentligen är det för tidigt att märka någon skillnad.
 
M Magnuhs skrev:
Nu har jag fått hit elektriker som kollat på min laddbox och elcentral och upptäckte ett fel med inkommande el. Fick det förklarat att jag hade inkommande kopplad på ett gammalt sätt med 4 trådar men de behövde göra om på ett nytt sätt med 5 kablar. Låter det vettigt? Gick i alla fall fort att få en åtgärd av Tibber/underleverantör. Ska bara vara att tuta och köra och ett snabbt test nu på eftermiddagen visar att laddaren kör på precis som den ska. Det har den iofs gjort till och från tidigare också så egentligen är det för tidigt att märka någon skillnad.
Jaaaa, det låter ändå lite suspekt i mina öron. Det måste ju ändå ha varit femledatsystem efter jordfelsbrytare.

Du får gärna uppdatera oss andra med lite bilder på förändringen.
 
E Elajomannen skrev:
Jaaaa, det låter ändå lite suspekt i mina öron. Det måste ju ändå ha varit femledatsystem efter jordfelsbrytare.

Du får gärna uppdatera oss andra med lite bilder på förändringen.
Som jag tolkade det var det kopplat med 4-ledat system in till elcentralen i garaget men 5-ledat från den ut till laddbox. Har dessvärre inga bilder på elcentralen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.