Eller så kallad värmeflyttare https://www.byggmax.se/värmeflyttare-airmove-2-0-p6442135


Vi har vår LVP nere och hade gärna sett att mer värme kom upp, så man kanske näst intill helt och hållet slapp ha 1x element uppe igång men jag är tveksam till att det fungerar så bra som det verkar se ut.

Någon som har erfarenhet när det kommer till värmeförflyttning mellan 2 våningar med airmove?

Tackar!
 
  • Gilla
ezed och 1 till
  • Laddar…
P
Hittepånamn för en fläkt ?
 
  • Gilla
kjelland och 4 till
  • Laddar…
Det är lättare och bättre att förflytta sval luft "långt bortifrån" till värmekällan och på så sätt förstärka den naturliga värmespridningen (termodynamiken) än att försöka flytta varm luft till "kallt utrymme".
 
  • Gilla
  • Älska
Flamman och 9 till
  • Laddar…
Det är väl inget hokus-pokus med ett rör och en fläkt som blåser luft genom röret?

Det "innovativa" med just denna att tänka baklänges har säkert sina poänger. Men personligen tror jag det skulle fungera bättre att blåsa upp den varmare luften från undervåningen till övervåningen, då hjälper du bara den naturliga fysiken på traven...

Jag har själv kollat på liknande lösningar för att sprida värmen från braskaminen i sommarstugan till fler rum... Du kan bygga detta betydligt billigare om du söker runt lite, denna du länkat till var bra dyr....
 
  • Gilla
Henkesvenke
  • Laddar…
T
Z Zlatje skrev:
Eller så kallad värmeflyttare [länk]


Vi har vår LVP nere och hade gärna sett att mer värme kom upp, så man kanske näst intill helt och hållet slapp ha 1x element uppe igång men jag är tveksam till att det fungerar så bra som det verkar se ut.

Någon som har erfarenhet när det kommer till värmeförflyttning mellan 2 våningar med airmove?

Tackar!
Har en Airmove 2.0 här hemma, köldbryggan / det kalla locket i trappen försvann efter installationen så luft rör sig åtminstone. Övervåningen håller runt 18c dagtid och elementen står på 17c dagtid/19-20c kväll/natt.

LLVP brukar stå på 21c nere.
 
  • Gilla
jonle336 och 2 till
  • Laddar…
T
Demmpa Demmpa skrev:
Det är lättare och bättre att förflytta sval luft "långt bortifrån" till värmekällan och på så sätt förstärka den naturliga värmespridningen (termodynamiken) än att försöka flytta varm luft till "kallt utrymme".
Så vi gör, trycker ner sval luft från övervåningen in i vardagsrummet vilket har fått ”locket” vi hade i trappen att släppa och varmare luft letar sig upp
 
  • Gilla
Olsbx och 5 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Hittepånamn för en fläkt ?
Läste på airmove på en annan sida och det får tydligen inte vara undertryck i huset. Det har vi automatiskt oavsett om vi vill eller inte eftersom vi har Nivell-system som luftar plattan
 
  • Gilla
OkFar
  • Laddar…
Jag testade för många år sedan att flytta upp varmluft till övervåningen. Det gjorde exakt NOLL skillnad, men jag tror att det mycket väl kan funka bättre att köra åt andra hållet.
 
  • Gilla
Monteras och 1 till
  • Laddar…
Klart det funkar.

Gjorde hål i förra huset med 110mm rör emellan och 12v datorfläkt driven av 9v transformator.

Hade allt liggandes hemma och det vart en jäkla skillnad. Bara hålsågen gick igenom så var det ett naturligt flöde direkt som man inte trodde.

Edit: Det var genom våningarna och vi tryckte ner luften vilket också var det naturliga flödet.
Ventilerade bort all co2 som var skyhög innan i sovrummet och vilket var den största anledningen efter att man satt ut mätare och såg hur högt det kunde bli när det inte var läge att ha fönsterna öppna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Monteras
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Läste på airmove på en annan sida och det får tydligen inte vara undertryck i huset. Det har vi automatiskt oavsett om vi vill eller inte eftersom vi har Nivell-system som luftar plattan
Normalt ska det alltid vara undertryck i en bostad, vid vissa speciella förhållanden så har man övertryck i en bostad.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Normalt ska det alltid vara undertryck i en bostad, vid vissa speciella förhållanden så har man övertryck i en bostad.
ja precis. därför tyckte jag det var en ''konstig'' lösning att det inte får vara undertryck, eftersom det är det man brukar ha... hmm
 
Jag har installerat två stycken Airmove i huset, och en tredje modell ska jag snart installera.
den första satte jag mellan våningarna. Vi har kamin och lvp på nedre våningen, så jag satte fläkten så långt från trappan det gick från sovrum till rummet med kaminen. Den blåser alltså ned kall luft från sovrummet. Locket i trappan försvann, så som andra har beskrivit redan, och den här vintern har vi inte haft några element på övervåningen igång alls.
Den andra satte jag mellan ett gästrum på nedre våningen och rummet med kaminen i, fast som har dörröppning ut i hallen där lvp sitter. Den fläkten blåser kall luft in i rummet med kaminen, nere vid golvet förstås. Det rummet har blivit varmare. Resultatet har även blivit att värmen från kaminen lättare transporteras ut i hallen och vidare ut i huset.
Den tredje fläkten ska sitta i tvättstugan, som ligger efter köket som i sin tur har entré mot hallen. Dit når inte värmen lika bra, men ett utsug från tvättstugan genom ytterväggen bör få med sig luft från hallen också. Det blir intressant att se.

Vi har en del tvåglasfönster och annat otätt på undervåningen men bara treglas och välisolerat på övervåningen, utan ventiler däruppe för normalt självdrag tyvärr… så den här lösningen var nog extra bra för oss.

Men, jag är nöjd med våra Airmovs. Tycker de gör jobbet bra och de var lätta att installera.

Martin
 
  • Gilla
Ploppas och 2 till
  • Laddar…
D Deedum skrev:
Jag har installerat två stycken Airmove i huset, och en tredje modell ska jag snart installera.
den första satte jag mellan våningarna. Vi har kamin och lvp på nedre våningen, så jag satte fläkten så långt från trappan det gick från sovrum till rummet med kaminen. Den blåser alltså ned kall luft från sovrummet. Locket i trappan försvann, så som andra har beskrivit redan, och den här vintern har vi inte haft några element på övervåningen igång alls.
Den andra satte jag mellan ett gästrum på nedre våningen och rummet med kaminen i, fast som har dörröppning ut i hallen där lvp sitter. Den fläkten blåser kall luft in i rummet med kaminen, nere vid golvet förstås. Det rummet har blivit varmare. Resultatet har även blivit att värmen från kaminen lättare transporteras ut i hallen och vidare ut i huset.
Den tredje fläkten ska sitta i tvättstugan, som ligger efter köket som i sin tur har entré mot hallen. Dit når inte värmen lika bra, men ett utsug från tvättstugan genom ytterväggen bör få med sig luft från hallen också. Det blir intressant att se.

Vi har en del tvåglasfönster och annat otätt på undervåningen men bara treglas och välisolerat på övervåningen, utan ventiler däruppe för normalt självdrag tyvärr… så den här lösningen var nog extra bra för oss.

Men, jag är nöjd med våra Airmovs. Tycker de gör jobbet bra och de var lätta att installera.

Martin
Funderar på att sätta 1 st i gästrummet på 2a våningen, som tillika är rummet uppe längst ifrån trappen och sovrommet. Borde vara det mest optimala? Frågan är dock om just vi märker skillnad på det står att man inte ska ha undertryck i huset för att den ska funka. Det har vi framför allt pga Nivell-systemet
 
Jag är lite tycker produkten verkar smart och jag är lite taggad på en då jag har llvp och kamin på undervåningen. Men är lite orolig över att ljud ska spridas mer mellan våningsplanen via hålet i golvet. Är det någon som har produkten som upplevt det?
 
  • Gilla
jonle336 och 1 till
  • Laddar…
Monterade en PAX-fläkt uppe vid taket, genom väggen för att flytta varmluft mellan vardagsrum och tvättstuga.
En slang från stosen vid fläkten ned till golvet i tvättstugan.
Appstyrd, kan styras att starta vid viss temp uppe vid taket.
Kostade ca 200 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.