H heimlaga skrev:
Problemet är när tillverkaren har konstruerat bilen eller maskinen för att hindra ägaren eller andra från att reparera den.
Min bil var konstruerad så att det var praktiskt räknat omöjligt att lufta bränslesystemet och få igång den efter filterbyte eller reparationer på bränslesystemet utan en speciell sugpump som bara finns på märkesverkstäder.
Naturligtvis byggde jag om systemet med en handpump som matar fram bränsle till filtret och insprutarpumpen så bilen går att starta.
Inte kan man ta ledigt från arbetet medan man väntar två veckor på tid till märesverkstad och bogsera bilen 20 kilometer med traktor till verkstaden och sedan betala en massa pengar för att få ett 10 minuters arbete gjort och allt det varje gång som någonting har behövt göras åt bränslesystemet och varje gång man har bytt filter.
samma med nya bmw man måste komma åt datorn för att kunna lufta bromsarna och abs systemet
 
H heimlaga skrev:
Problemet är när tillverkaren har konstruerat bilen eller maskinen för att hindra ägaren eller andra från att reparera den.
Min bil var konstruerad så att det var praktiskt räknat omöjligt att lufta bränslesystemet och få igång den efter filterbyte eller reparationer på bränslesystemet utan en speciell sugpump som bara finns på märkesverkstäder.
Naturligtvis byggde jag om systemet med en handpump som matar fram bränsle till filtret och insprutarpumpen så bilen går att starta.
Inte kan man ta ledigt från arbetet medan man väntar två veckor på tid till märesverkstad och bogsera bilen 20 kilometer med traktor till verkstaden och sedan betala en massa pengar för att få ett 10 minuters arbete gjort och allt det varje gång som någonting har behövt göras åt bränslesystemet och varje gång man har bytt filter.
Vad för bil var det?
Vissa bilmärken bygger ju såklart på ett sätt som ska försvåra det helt för att de ska få dig att lämna in till ett ockerpris så de kan ta merförsäljning därpå.

Finns inte ett enda jobb på mina 20 tal bilar som har hindrat mig från att göra allt själv, om än så man har lånat
Eller ja, chrysler var den enda, närmsta chryslersäljaren var 4,5 mil iväg och jag hatar chrysler så jag sålde bilen istället för att fixa absen :p Meckandet inga problem, nollställa större problem. Efter 2005 får inga biltillverkare hindra folk från att använda obd2 som är standard.
 
M maria01 skrev:
samma med nya bmw man måste komma åt datorn för att kunna lufta bromsarna och abs systemet
1099kr på biltema så kommer du åt datorn för att öppna ventilerna. Inget måste om du klarar av att leva med en felkod enl bmw forumet.

BMW skriver själva att de inte går, bullshit =)
 
Jag kör Carly till min BMW för att läsa av och släcka felkoder och konfigurera lite mer än vad som går att göra i bilens egna menyer.
 
R Rkarlsson skrev:
Vad för bil var det?
Vissa bilmärken bygger ju såklart på ett sätt som ska försvåra det helt för att de ska få dig att lämna in till ett ockerpris så de kan ta merförsäljning därpå.

Finns inte ett enda jobb på mina 20 tal bilar som har hindrat mig från att göra allt själv, om än så man har lånat
Eller ja, chrysler var den enda, närmsta chryslersäljaren var 4,5 mil iväg och jag hatar chrysler så jag sålde bilen istället för att fixa absen :p Meckandet inga problem, nollställa större problem. Efter 2005 får inga biltillverkare hindra folk från att använda obd2 som är standard.
Ford Transit Connect. 2005
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Nyare bilar med fjärrstyrning.Där kräver ju dataprogrammen att man identifierar sig med godkänt id och sedan loggar in innan man slipper in i datorn. Så med dom lär det ju inte vara så enkelt att göra så mycket själv som kräver tillgång till bilens dator.

Annars så är det ju tillåtet att göra du vill med din bil men det är ju inte alltid garantierna gäller sedan.

Dom flesta biltillverkare måste ju dela med sig av information om bilen enligt lag men det gäller inte tillverkare som bara tillverkar elbilar så tex. Tesla behöver inte dela med sig av något. Vilket dom inte heller gör.
 
T TommyC skrev:
»V90 visar sig ha sämre rostskydd än vad man kan förvänta sig av en bil i Volvos prisklass.«
Thomas Widström anser att Volvos rostskydd nådde sin topp 2007 vilket vår V90 är ännu ett bevis för. Volvo själva har vid upprepade tillfällen stått fast vid att det inte föreligger några strukturella problem ens på mycket lång sikt. Biltillverkaren har tidigare försvarat sig med att rostangrepp, liknande de vi nu ser på V90, alltid har förekommit och endast handlar om mindre avvikelser.
Har numera ärvt min fars V70n från 2005 och är förvånad att den är så "frisk". Skulle gärna rostskydda lite till så den håller riktigt länge.

Frågan är, på lite nyare bilar, ryker garantin om man rostskyddar själv? Har en Renault Zoe som jag tänkt ha kvar 3-4 år till och kanske vore värt att rostskydda, ser inte ut att vara en så bra design sett till rost...

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Volvo har alltid legat steget efter på design förutom Amazon och P1800 där dom fick tag på en tidsmaskin som senare slutade fungera, hehe.
Jag tycker nog att designen på S80 som kom runt 2000 faktiskt var riktigt bra och har hållit länge. Även inredningsmässigt känns de bra. Att jag sen inte har attraherats av Volvo beror inte på outdated design... XC90 är nästan än mer tidlös än S80... Audi, Volvo och BMW tycker jag generellt har varit bra på att göra bilar som håller över tid... Några få andra bilar har lyckats med enstaka modeller, tex tycker jag Golf IV från samma tid som S80 också "hållit" bra. Ganska få bilar med en fot i 90-talet ser rimligt moderna ut idag...
 
Allt jag hör är att man ska inte köpa bilar gjorda efter 2012 max. Om ens det.
 
galento
J JohanLun skrev:
Har numera ärvt min fars V70n från 2005 och är förvånad att den är så "frisk". Skulle gärna rostskydda lite till så den håller riktigt länge.
Har en -02 och gubbarna på bes menar att dessa modeller har inte så mkt problem med rosten. Min har också klarat sej bra som tur
är .

DennisCA DennisCA skrev:
Allt jag hör är att man ska inte köpa bilar gjorda efter 2012 max. Om ens det.
Nä kanske är tur att man inte är intresserad av nyare bilar :thinking:;)
 
Tycker dessa har hållit bra, alla har väl fötterna i 90-talet...

VOLVOXC90-723_2.jpg

volvos802_750_500_70.jpg

audi-a4_1999_Sedans_151019110327_13.jpg

1200px-BMW_Z3_3.0i_Calypso_Red_2002_-_Flickr_-_The_Car_Spy_%2817%29.jpg

c3909638455840a2b96b03f9683fee6d.jpg

79609dacd74b9b1bb5620ca5ad2c70df.jpg


Och så två exempel på "moderna" bilar som har rätt slätstruken design...

2021-toyota-corolla-cross-suv-113.jpg

kia-ceed-gtl-my22-driving-rear-design.jpg
 
Redigerat:
Någon som vet hur jag kan se om min Polo 2015 har ATE eller TRW/Lucas bromsar? Skivorna har rostat så jag ska byta allt, men det verkar finnas två system och ingen nätbutik hittar rätt prylar automatiskt. Det står i ETKA förstås, men jag hittar ingen sådan online som är uppdaterad.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Någon som vet hur jag kan se om min Polo 2015 har ATE eller TRW/Lucas bromsar? Skivorna har rostat så jag ska byta allt, men det verkar finnas två system och ingen nätbutik hittar rätt prylar automatiskt. Det står i ETKA förstås, men jag hittar ingen sådan online som är uppdaterad.
Kan man be om en offert på delarna från valfri VAG verkstad om du skickar med reg-nummer?
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
ja men det är ju inte alltid man får oem-nr....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Någon som vet hur jag kan se om min Polo 2015 har ATE eller TRW/Lucas bromsar? Skivorna har rostat så jag ska byta allt, men det verkar finnas två system och ingen nätbutik hittar rätt prylar automatiskt. Det står i ETKA förstås, men jag hittar ingen sådan online som är uppdaterad.
bak? fram? oftast är det ju enklast att titta på typ av bromsok för beläggen skiljer ju också i utseende. Ibland kan det finna smycket att välja på och allt beror ju på VAG utrustningskod som man ibland bör ha koll på. I köpladorna tar man ingen hänsyn till dessa utan listar allt såklart.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
De ställen där man knappar in VIN-nummret brukar visa rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.