Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har inte läst genom tråden, så detta blir kanske redundant.

Men jag kastade in inköpslistan i mitt konto på Solar, så kan ni se här vad det blev.
Detta får väl sägas vara ett ganska typiskt rabattbrev för en liten elfirma, enmans eller någon enstaka anställd.
Jag har förvisso något lite bättre priser på många av sakerna på Elektroskandia, men något lite sämre på andra.
De som köper material för en miljon eller flera miljoner om året, har nog ytterligare några procent.

Vissa saker kan inte beställas i annat än hel förpackning, en del kabel, flexslang, klammer osv.
Tänk på det där ni kikar på totalpriset.
[bild]
Tack för svaret! Intressant att se priserna.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv brukar jag bara kasta på 7% på mitt inköpspris, mest för att täcka materialläckaget som hela tiden blir.
Det blir en meter kabel kvar från rullen, man glömmer eller skiter i att fakturera småprylar osv.
Måste tyvärr meddela att med ett så litet påslag kan du tyvärr inte överleva som elektriker, enligt insatta här i tråden. :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
magnu och 15 till
  • Laddar…
F FiveRatz skrev:
Inte alls dåligt förklarat, du är missnöjd! Det fick fram!
Men tänk på att en elektriker går i skola många år för full behörighet (runt 6-7 år), och får tom. eventuellt betala en del av det själv!
Får även arbeta i mer än fyra år med totalt värdelöst betalt (sk. lärlingstid) innan man är fullbetald (vilket inte heller är så fantastiskt).
Man är även fortsättningsvis tvungen att vidareutbilda sig som elektriker, det kommer nya saker på marknaden hela tiden! Måste gå på dyra mässor, prenumenera på branschtidningar, gå till obetalda utbildningar hos grossister osv. osv.! Den kunskapen måste du sen betala för när du anlitar en!
Vissa lägger inte beloppet på timpengen utan väljer istället att ha högre påslag på materialet, säger inte att det ena är rätt eller fel!

Men däremot att det är märkligt att så fort en elektriker använt sin kunskap så gnälls det! Men då juristen tar 1500kr för att ens ta ett emot 2-3min telefonsamtal, eller läkaren 1200kr för ett besök på max 5min, eller man betalar kommunen 500kr för att tömma soptunnan i en minut varannan vecka (jag, vet att även dom har en massa jobb bakom som inte syns och därför måste ta betalt). Då säger folk ingenting? Tror det beror just på att man förstår inte hur mkt som ligger bakom eljobbet! Tala med elektrikern som sagt, han kanske borde fundera på att flytta påslaget till sin timpeng för att göra sina kunder nöjda istället!
Som mitt tidigare inlägg.
Det enda ärliga är att redovisa verklig timkostnad.
Att kunden ska få en kalldusch när fakturan kommer med överdebiterat insatsmaterial är inte OK.
Läkaren / Juristen visar verklig kostnad och tar inte extra för användning av "glasögon", skrivpapper, besöksstolar mm.
Att tjäna pengar på ett bra jobb är OK.
Att försöka roffa åt sig pengar utan motsvarande prestation är inte OK.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lullejulle och 8 till
  • Laddar…
Lite off-topic, men han hade också lyckats registrera laddaren så att han själv blev ägare, inte jag.
Jag påpekade att jag inte kom in och han åkte med orden "det där löser du som kan data".

Gör mig inget, hade helst gjort hela processen själv från början, men lite komiskt.. :rofl:
 
  • Wow
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
F FiveRatz skrev:
Inte alls dåligt förklarat, du är missnöjd! Det fick fram!
Men tänk på att en elektriker går i skola många år för full behörighet (runt 6-7 år), och får tom. eventuellt betala en del av det själv!
Får även arbeta i mer än fyra år med totalt värdelöst betalt (sk. lärlingstid) innan man är fullbetald (vilket inte heller är så fantastiskt).
Man är även fortsättningsvis tvungen att vidareutbilda sig som elektriker, det kommer nya saker på marknaden hela tiden! Måste gå på dyra mässor, prenumenera på branschtidningar, gå till obetalda utbildningar hos grossister osv. osv.! Den kunskapen måste du sen betala för när du anlitar en!
Vissa lägger inte beloppet på timpengen utan väljer istället att ha högre påslag på materialet, säger inte att det ena är rätt eller fel!

Men däremot att det är märkligt att så fort en elektriker använt sin kunskap så gnälls det! Men då juristen tar 1500kr för att ens ta ett emot 2-3min telefonsamtal, eller läkaren 1200kr för ett besök på max 5min, eller man betalar kommunen 500kr för att tömma soptunnan i en minut varannan vecka (jag, vet att även dom har en massa jobb bakom som inte syns och därför måste ta betalt). Då säger folk ingenting? Tror det beror just på att man förstår inte hur mkt som ligger bakom eljobbet! Tala med elektrikern som sagt, han kanske borde fundera på att flytta påslaget till sin timpeng för att göra sina kunder nöjda istället!
Menar du att en elektriker måste läsa 6-7år efter gymnasiet? Låter skumt. Dom flesta elektriker jag känner har inte läst någonting alls efter gymnasiet.
En civilingenjör läser t.ex bara 4,5år på universitet efter gymnasiet.
 
  • Gilla
  • Älska
TorbjornP och 5 till
  • Laddar…
V
L lbgu skrev:
När det gäller hantverkarbilar så förstår jag inte ens tanken med att köpa nytt och dyrt. Företaget funkar ju knappast bättre ifall bilarna är nya jämfört med bilar med några år på nacken. De hantverkare jag haft hemma hos mig har snarare haft bilar äldre än 10 år.
Så service folk ska åka runt i hunket smäck bara för att du som kund ska få ett så lågt pris som möjligt? Allvarligt ge dig. Klart service folk som åker bil imhela dagarna, överallt, ska ha nytt som bytts ut med jämna mellanrum, typ 3 år.
 
  • Wow
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Så service folk ska åka runt i hunket smäck bara för att du som kund ska få ett så lågt pris som möjligt? Allvarligt ge dig. Klart service folk som åker bil imhela dagarna, överallt, ska ha nytt som bytts ut med jämna mellanrum, typ 3 år.
Självklart ska företaget erbjuda anställda bra arbetsvillkor, där ingår fordonsflottan. Men det fins ingen naturlag som säger att det ska vara nytt och bytas ut var 3:e år. Lite hög svansföring ibland hos en del småföretag utmynnar kanske i att man vill briljera med "värsta" bilen i hantverksgänget.
Utbytesintervallet borde bestämmas av behov och framförallt ekonomiska kalkyler med fokus på driftsäkerhet, service- reparationsbehov och personalpolicy.
Är inte kunden villig att betala höga kostnader fins inte ekonomiskt utrymme för företaget att byta bilar "bara för att"
Högkonjunkturen är kanske förbi för några år, och många företag, stora och små , får anpassa kostnadsbilden efter intäkterna.

Redigerat:
Företagets konkurrenskraften ligger i kostnadseffektivitet, fin bil på gården men uteblivna beställningar gläder ingen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Så service folk ska åka runt i hunket smäck bara för att du som kund ska få ett så lågt pris som möjligt? Allvarligt ge dig. Klart service folk som åker bil imhela dagarna, överallt, ska ha nytt som bytts ut med jämna mellanrum, typ 3 år.
Vad är det för primadonnor du pratar om? Är de för fina för att åka i en bil äldre än 3 år?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
F FiveRatz skrev:
Inte alls dåligt förklarat, du är missnöjd! Det fick fram!
Men tänk på att en elektriker går i skola många år för full behörighet (runt 6-7 år), och får tom. eventuellt betala en del av det själv!
Får även arbeta i mer än fyra år med totalt värdelöst betalt (sk. lärlingstid) innan man är fullbetald (vilket inte heller är så fantastiskt).
Man är även fortsättningsvis tvungen att vidareutbilda sig som elektriker, det kommer nya saker på marknaden hela tiden! Måste gå på dyra mässor, prenumenera på branschtidningar, gå till obetalda utbildningar hos grossister osv. osv.! Den kunskapen måste du sen betala för när du anlitar en!
Vissa lägger inte beloppet på timpengen utan väljer istället att ha högre påslag på materialet, säger inte att det ena är rätt eller fel!
Ojoj, här var det mesta fel, ...
Nej, inte det mesta, utan allt faktiskt.
F FiveRatz skrev:
Men tänk på att en elektriker går i skola många år för full behörighet (runt 6-7 år), och får tom. eventuellt betala en del av det själv!
Nejdå, totalfel. De flesta läser in sin auktorisation på någon distanskurs, där de lägger några timmar i veckan och något enstaka besök till utbildningsinrättningen. Brukar vara klart på några månader. Uppläggen varierar stort. Ibland kan man få detta betalt på ett eller annat sätt, men de flesta pröjsar själva.
F FiveRatz skrev:
Får även arbeta i mer än fyra år med totalt värdelöst betalt (sk. lärlingstid) innan man är fullbetald (vilket inte heller är så fantastiskt).
Lärlingstiden är 1600 timmar (ca 9 månader) och kan ses som en del av utbildningen (fast det är det inte, ty t.ex. en industrielektriker har ingen lärlingstid, och full lön från första timmen).
Anställs man däremot under installationsavtalet så är det 9 månader lärling, med lön på 15300:- under första 720 tim, sen 17700 under resten av tiden.
Sen blir det ett hopp upp i lön såsom 1:a års montör, sen 2:a och 3:e årsmontör sen fullbetald.
Det sista lönestegen är inte så stora som upp till 1års montör.
Det är kollektivavtal, de flesta får mer än kollektivavtal, om man inte bor i någon avfolkningsort.
Man kan också glida in i yrket på en massa andra sätt, jag själv t.ex. har inte alls varit lärling och haft stegen med lärling-1-2-3årsmontör., men jag hade förvisso inte heller bästa ersättningen från första början heller.
Och som sagt, detta är bara SEF's installationsavtal, det finns många elektriker som lyder under andra avtal, där det är "full lön" från första början.

Men man har alltså inte 4 år värdelöst betalt, utan rätt bra från andra året.
F FiveRatz skrev:
Man är även fortsättningsvis tvungen att vidareutbilda sig som elektriker, det kommer nya saker på marknaden hela tiden! Måste gå på dyra mässor, prenumenera på branschtidningar, gå till obetalda utbildningar hos grossister osv. osv.! Den kunskapen måste du sen betala för när du anlitar en!
Nej varför tror du det?
Och det där gäller väl mycket mer i andra branscher, än för elektrikerna.
Du ska inte tro att det läggs något speciellt mycket på sånt här, de flesta utför ju dessutom rätt lika arbetsuppgifter år ut och år in.
F FiveRatz skrev:
Vissa lägger inte beloppet på timpengen utan väljer istället att ha högre påslag på materialet, säger inte att det ena är rätt eller fel!
Väljer och väljer. Det kan ju vara ganska svårt att skilja sig totalt väsensskilt från sina konkurrenter.
Men en bra skött elfirma, där man gjort en vettig marknads och prissättningsmodell (dvs inte bara hög timpenning rakt av) ska kunna gå runt rätt bra utan att tjäna något på materialet.
Men som sagt, många skulle ha nytta av att jobba lite på sin affärsmodell.
F FiveRatz skrev:
Men däremot att det är märkligt att så fort en elektriker använt sin kunskap så gnälls det! Men då juristen tar 1500kr
Du!, starta en annan tråd där vi kan diskutera juristernas priser - du är välkommen.
En whataboutism-chock driver inte frågan i denna tråden framåt.
 
  • Gilla
  • Älska
magnu och 15 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ojoj, här var det mesta fel, ...
Nej, inte det mesta, utan allt faktiskt.

Nejdå, totalfel. De flesta läser in sin auktorisation på någon distanskurs, där de lägger några timmar i veckan och något enstaka besök till utbildningsinrättningen. Brukar vara klart på några månader. Uppläggen varierar stort. Ibland kan man få detta betalt på ett eller annat sätt, men de flesta pröjsar själva.

Lärlingstiden är 1600 timmar (ca 9 månader) och kan ses som en del av utbildningen (fast det är det inte, ty t.ex. en industrielektriker har ingen lärlingstid, och full lön från första timmen).
Anställs man däremot under installationsavtalet så är det 9 månader lärling, med lön på 15300:- under första 720 tim, sen 17700 under resten av tiden.
Sen blir det ett hopp upp i lön såsom 1:a års montör, sen 2:a och 3:e årsmontör sen fullbetald.
Det sista lönestegen är inte så stora som upp till 1års montör.
Det är kollektivavtal, de flesta får mer än kollektivavtal, om man inte bor i någon avfolkningsort.
Man kan också glida in i yrket på en massa andra sätt, jag själv t.ex. har inte alls varit lärling och haft stegen med lärling-1-2-3årsmontör., men jag hade förvisso inte heller bästa ersättningen från första början heller.
Och som sagt, detta är bara SEF's installationsavtal, det finns många elektriker som lyder under andra avtal, där det är "full lön" från första början.

Men man har alltså inte 4 år värdelöst betalt, utan rätt bra från andra året.

Nej varför tror du det?
Och det där gäller väl mycket mer i andra branscher, än för elektrikerna.
Du ska inte tro att det läggs något speciellt mycket på sånt här, de flesta utför ju dessutom rätt lika arbetsuppgifter år ut och år in.

Väljer och väljer. Det kan ju vara ganska svårt att skilja sig totalt väsensskilt från sina konkurrenter.
Men en bra skött elfirma, där man gjort en vettig marknads och prissättningsmodell (dvs inte bara hög timpenning rakt av) ska kunna gå runt rätt bra utan att tjäna något på materialet.
Men som sagt, många skulle ha nytta av att jobba lite på sin affärsmodell.

Du!, starta en annan tråd där vi kan diskutera juristernas priser - du är välkommen.
En whataboutism-chock driver inte frågan i denna tråden framåt.
Bra svar. Och om nån går som lärling med den lönen så är ju 600:-/h en väldigt bra timpenning för firman. Elektrikern i det här fallet har för övrigt eget bolag och en omsättning på drygt 3 miljoner
 
useless useless skrev:
Jag har konto hos Ahlselll, men har aldrig någonsin köpt en enda elpryl där. Jag får 50-70% rabatt på prylarna TS har i sin lista.
Menar du att en elektriker som har handlat saker där i 20 års tid skulle vara utan rabatt?
Eftersom "alla" får minst dessa rabatter kan elektrikern inte skylla på att han har sämre iallafall.


[bild]

[bild]
Läge för dig att ta kontakt med din säljare på Ahlsell. Du har riktigt kassa rabatter. Vi är ett litet fåmansföretag, inte ens elinstalaltion. Våra rabatter är extremt mycket bättre. Med dina priser hade jag inte heller köpt något där. Inte alltid det är lönt med våra heller. Misstänker dock att det finns ännu bättre rabatter för de större bolagen. Ahlsell har helt klart olika rabbatbrev..

Hager huvudbrytare 3-pol 40A, produktbild, prisinformation, rabatter, onlineköpknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit elcentral med öppen dörr, produktinformation, pris i svenska kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
M mojjen skrev:
Läge för dig att ta kontakt med din säljare på Ahlsell. Du har riktigt kassa rabatter. Vi är ett litet fåmansföretag, inte ens elinstalaltion. Våra rabatter är extremt mycket bättre. Med dina priser hade jag inte heller köpt något där. Inte alltid det är lönt med våra heller. Misstänker dock att det finns ännu bättre rabatter för de större bolagen. Ahlsell har helt klart olika rabbatbrev..

[bild]

[bild]
Ja sedär.
Nu kände jag mig tvungen att kolla mina priser på Skandia också.
Golfen får jag ge 1379:-
Och HB 161:-
Ja, man får tyvärr hela tiden slåss för sina rabatter.
Ett jäkla skitsystem de har skapat för sig.

edit:
Och Schneider EXXACT-uttaget för 101,30 får jag på ES för 82:-
Och Schneider hade jag för mig att jag hade bättre pris på Solar, rent generellt.
Men jag har i ärlighetens namn lagt över alltmer inköp på ES, sedan de ordnade till mitt brev lite bättre.

Det hela är någon underlig slags gnidighet, där man gör allt för försöka tjäna maximalt på varenda en. genom en konstig slags särbehandling.
Tänk om man går in på Bauhaus och så får man betala 50% mer för samma sak som kunden före i kön, och det beror på att man inte handlat så ofta där, eller att man är klädd så man verkar rik ...
Skulle de tjäna på det?

Tänk ifall elbutik slår sig in på ett koncept, elbutik-pro.
Som säljer till elfirmor, man lägger sin weborder senast 1600 dagen innan, så finns grejerna att hämta på morgonen på utlämningsställen lite här och var i landet?
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja sedär.
Nu kände jag mig tvungen att kolla mina priser på Skandia också.
Golfen får jag ge 1379:-
Och HB 161:-
Ja, man får tyvärr hela tiden slåss för sina rabatter.
Ett jäkla skitsystem de har skapat för sig.
[QUOTE="
Håller med, reagerade på dina priser. Det jag uppskattat med Ahlsell är att vi fått ett vettigt rabattbrev på i princip hela sortimentet. Även vent, vvs och byggprodukter. Rexell har jag fått vissa vassa pinpointade priser, men utanför det så hannar jag ofta 15-20% över Ahlsell.
 
Mikael_L
M mojjen skrev:
[QUOTE="
Håller med, reagerade på dina priser. Det jag uppskattat med Ahlsell är att vi fått ett vettigt rabattbrev på i princip hela sortimentet. Även vent, vvs och byggprodukter. Rexell har jag fått vissa vassa pinpointade priser, men utanför det så hannar jag ofta 15-20% över Ahlsell.
Rexel (meab) i Uppsala vägrar jag gå in hos.
En personal som är som lavemang, irriterar skiten ur en. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja sedär.
Nu kände jag mig tvungen att kolla mina priser på Skandia också.
Golfen får jag ge 1379:-
Och HB 161:-
Ja, man får tyvärr hela tiden slåss för sina rabatter.
Ett jäkla skitsystem de har skapat för sig.

edit:
Och Schneider EXXACT-uttaget för 101,30 får jag på ES för 82:-
Och Schneider hade jag för mig att jag hade bättre pris på Solar, rent generellt.
Men jag har i ärlighetens namn lagt över alltmer inköp på ES, sedan de ordnade till mitt brev lite bättre.

Det hela är någon underlig slags gnidighet, där man gör allt för försöka tjäna maximalt på varenda en. genom en konstig slags särbehandling.
Tänk om man går in på Bauhaus och så får man betala 50% mer för samma sak som kunden före i kön, och det beror på att man inte handlat så ofta där, eller att man är klädd så man verkar rik ...
Skulle de tjäna på det?

Tänk ifall elbutik slår sig in på ett koncept, elbutik-pro.
Som säljer till elfirmor, man lägger sin weborder senast 1600 dagen innan, så finns grejerna att hämta på morgonen på utlämningsställen lite här och var i landet?
Jag ger 77:- på Ahlsell för exxakt uttaget (90:- hos rexell). Slår inte mycket på en sån produkt. men 7% är ju ändå relativt mycket när man pratar påslag på 10-15% (7% i ditt fall :) )

Detta är annars en produkt jag inte hittar billigare på någon konsument sida. Kan i bästa fall komma ner i ca 80:- plus moms
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.