kisumisu kisumisu skrev:
Hmmm var finns den lagen?

Jag känner en som en gång byggde på gammalt sommarstugeområde. Dem lämnade kvar gamla stugan, var dock väldigt liten stuga.

Men det här var långt innan attefall!!

Sedan resonerar ju kommuner olika. Bor själv i en kommun där man knappt får bygga friggeboda....
Ingen lag i sig, men detaljplanen styr ju. Det kan tex va prickmark på det mesta av tomten utom där huset redan står.
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
G GladanS skrev:
Ingen lag i sig, men detaljplanen styr ju. Det kan tex va prickmark på det mesta av tomten utom där huset redan står.
Ok då är jag med!

För det är just så gällande mitt hus och då får man inga undantag ens när det gäller friggis. Finns även regler angående brandskydd etc etc som kommunen bråkar om. Grannarna helt med och har inget emot, men kommun vill inte.

Sedan har vi folk här som byggt precis invid tomtgräns. Men då är det en BRF mark och föreningen har varit mer förstående och samarbetsvillig att man kanske inte vill ha en friggis precis mitt på sin tomt! Visst finns det sedan folk som ändå byggt och skitit i "detaljplanen" också. Men själv vill jag inte ta den risken, inte kul behöva riva om man t ex skulle få nya grannar som petiga....

Reglerna är ibland mycket märkliga. Som våran prickmark är för att det är parkområde. En park som består av en ful urskog som ingen sköter. På "papper" ser parken väldigt fin ut med gångvägar gräsmatta lekplats till barn etc...men i verkligheten är det bara en ful granskog.

Men egentligen är allt det här bara kommunens påhitt och ursprungsritningen detaljplanen är från 1977. Dvs över 45år gammalt.
Lite kul läsa om visioner och luftslott....
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
cdx873v och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Ok då är jag med!

För det är just så gällande mitt hus och då får man inga undantag ens när det gäller friggis. Finns även regler angående brandskydd etc etc som kommunen bråkar om. Grannarna helt med och har inget emot, men kommun vill inte.

Sedan har vi folk här som byggt precis invid tomtgräns. Men då är det en BRF mark och föreningen har varit mer förstående och samarbetsvillig att man kanske inte vill ha en friggis precis mitt på sin tomt! Visst finns det sedan folk som ändå byggt och skitit i "detaljplanen" också. Men själv vill jag inte ta den risken, inte kul behöva riva om man t ex skulle få nya grannar som petiga....

Reglerna är ibland mycket märkliga. Som våran prickmark är för att det är parkområde. En park som består av en ful urskog som ingen sköter. På "papper" ser parken väldigt fin ut med gångvägar gräsmatta lekplats till barn etc...men i verkligheten är det bara en ful granskog.
Prickmark och tomtgränsregler är absolut luriga och ibland meningslösa. Jag håller med. Och har också erfarenhet.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Men som säkert folk redan skrivit. Inte läst alla inlägg. Det här med Marko och Irma är tv underhållning!

Då skall det ju överdrivas!

Minns ett program som gick i Norska NRK där dem förstörde ett gammalt hus med galna experiment.

Visst är det kanske hus som dyra renovera och man får inte bygga ut osv.

Men det som är sorgligt när vissa gamla rivs är att man sen smäller dit någon modern gipslåda utan källare, utan vind och utan några som helst bra förvaringslösningar. Det skall bara vara gips, smarta hus med teknik hit o dit och helst öppen planlösning utan några inre väggar....
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Fiskarens_son och 5 till
  • Laddar…
C
kisumisu kisumisu skrev:
Det här med Marko och Irma är tv underhållning!

Då skall det ju överdrivas!
Förstår inte riktigt underhållsvärdet med att en besiktningsman i skyddsoverall pekar på några små svartmögelprickar och drar slutsatsen att huset inte är värt att rädda?

Hade förstått poängen om de hade tagit dit några finska polare för att spränga huset på fyllan, tokköra grävmaskin osv.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
kashieda och 6 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Förstår inte riktigt underhållsvärdet med att en besiktningsman i skyddsoverall pekar på några små svartmögelprickar och drar slutsatsen att huset inte är värt att rädda?

Hade förstått poängen om de hade tagit dit några finska polare för att spränga huset på fyllan, tokköra grävmaskin osv.
Jo nu vet jag inte om du sett avsnittet? Det är ju en riktig byggare som kommer dit som Markuu anlitat förut.
Det som startade det hela var då en stark mögellukt i Irmas sovrum.Sen behövde då byggaren inte kolla många sekunder på kallvinden för att se att huset är i skräpskick. Sen hela huset såg ju ut som ett riktigt "mögelhus" med en massa växtlighet mot väggarna, förmodligen är stora delar av fasaden även ruttnad..
Jovisst hade det kanske räckt med att riva yttertaket och rensa kallvinden och bygga nytt inkl fasaden och en riktig dränering.
 
C
P paralun skrev:
Det är ju en riktig byggare som kommer dit som Markuu anlitat förut. Det som startade det hela var då en stark mögellukt i Irmas sovrum.
Vi går väl alla igång på olika saker, men vad är underhållsvärdet i de sakerna du räknar upp menar du? :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Marko kanske redan bestämt sig för att bygga nytt så egentligen behövdes väl ingen "mögelbesiktning" som ursäkt.

Det kanske räckte med vetskapen om t.ex fuktskador och dålig lukt för att han skulle tänka "Äh, riv skiten och bygg nytt"? Tanken att göra nåt kul av det i tv kanske dök upp i samma veva? Och sen är bollen i rullning.

Men vad vet jag? Har bara tv-programmet som inspiration för mina tankar.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Stött är väl inte direkt rätt ord. Jag vet att man ska acceptera alla och att folk inte kan rå för ett lågt iq, men jag erkänner att jag har svårt för dumskallar.
Jo för mig har det noll underhållningsvärde, det var min sambo som fick mig att titta.
Men helt klart var huset en aspirant för att rivas, det kan mycket väl vara så att från den läckande vinden så har det läckt ner i väggen osv som nu producerar mögelstank....
 
C
P paralun skrev:
Men helt klart var huset en aspirant för att rivas, det kan mycket väl vara så att från den läckande vinden så har det läckt ner i väggen osv som nu producerar mögelstank....
Du menar att du håller med besiktningsmannens analys att vinden faktiskt var i katastrofalt skick?
 
  • Haha
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Marko kanske redan bestämt sig för att bygga nytt så egentligen behövdes väl ingen "mögelbesiktning" som ursäkt.

Det kanske räckte med vetskapen om t.ex fuktskador och dålig lukt för att han skulle tänka "Äh, riv skiten och bygg nytt"? Tanken att göra nåt kul av det i tv kanske dök upp i samma veva? Och sen är bollen i rullning.

Men vad vet jag? Har bara tv-programmet som inspiration för mina tankar.
Du har givetvis rätt, men det här inlägget handlar inte om vad Marko tänkte, utan om det är rätt att skrämma upp folk i onödan.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du menar att du håller med besiktningsmannens analys att vinden faktiskt var i katastrofalt skick?
Nej det var ju byggaren som stack in skallen på kallvinden och såg snabbt spåren efter ett läckande yttertak.
"riv skiten" .....
 
J Johnsson 56 skrev:
Det här inlägget handlar inte om vad Marko tänkte, utan om det är rätt att skrämma upp folk i onödan.
Jag trodde trådstarten handlade om huruvida TS missat nåt när han såg programmet?

Frågan som ställdes var "Vad är det dom ser som inte jag ser med gamla huset?" Inte "Skrämmer de upp folk genom att visa någon minut av en "mögelbesiktning?"

Och eftersom ingen verkar ha blivit särskilt skrämd så kom trådens kommentarer mest att handla om huruvida det var rätt att riva eller inte, om programmet är underhållning eller inte och i några fall oförskämdheter mot andra skribenter i tråden.

Och där är vi nu.
 
J Johnsson 56 skrev:
Du har givetvis rätt, men det här inlägget handlar inte om vad Marko tänkte, utan om det är rätt att skrämma upp folk i onödan.
som när folk på detta forum skrämer upp folk för lite asbest
 
  • Gilla
JacobH_ och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
C cpalm skrev:
Hade förstått poängen om de hade tagit dit några finska polare för att spränga huset på fyllan, tokköra grävmaskin osv.
Detta hade verkligen varit bra TV.
"Det började som ett bastubad... men ni kan inte tro vad som hände sen".
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.