D Daniel 109 skrev:
Ahlsell har inga riktpriser.
Är det inte bruttopriser som menas då? Som flera i tråden har påpekat att Ahlsell har.
 
Du vill inte lägga 2dgr på det men tycker elektrikern ska göra det alltså? Då lär det bli ännu dyrare! Det är just därför det inte går att handla på dom ställen man handlar privat!
Visst låter summan mkt för att hänga en central, men hur det har varit på platsen kan ju ingen annan än elektrikern som var där säga! Prata med honom på vänligt sätt så får du säkert en förklaring! Är det en dryg och elak en, så vägra betala ska du se att summan går ner så småningom (om ingen korrekt förklaring ges förstås)!

S sve84 skrev:
Ja, nu var det ju svårt för mig att veta vad jag skulle handla i förväg. Har säkert kunnat satt mig och tagit reda på det, men inte med max två dagars varsel och dessutom hinna beställa det.

Tror jag framöver kommer vara noggrannare med offerter, men framförallt ta sånt här via en elfirma i byn som jag litar på. Att jag inte gjorde det nu var på grund av olika anledningar.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
F FiveRatz skrev:
Du vill inte lägga 2dgr på det men tycker elektrikern ska göra det alltså? Då lär det bli ännu dyrare! Det är just därför det inte går att handla på dom ställen man handlar privat!
Visst låter summan mkt för att hänga en central, men hur det har varit på platsen kan ju ingen annan än elektrikern som var där säga! Prata med honom på vänligt sätt så får du säkert en förklaring! Är det en dryg och elak en, så vägra betala ska du se att summan går ner så småningom (om ingen korrekt förklaring ges förstås)!
Kanske dålig förklaring av mig, men jag menar att jag har aldrig installerat en elcentral tidigare eftersom jag inte är elektriker och för mig att lära mig vad jag behöver köpa (vilka säkring, behöver jag jordfelsbrytare etc.) tar ju lite tid. Inte två dagar arbetstid, men jag har jobb, familj etc.
Räknar med att en elektriker vet vad han behöver ta med om han ska sätta upp en elcentral och till den koppla en laddbox.

Så klart håller jag det med en vänlig ton, sällan det lönar sig att vara otrevlig.
 
  • Gilla
Åsa Å och 2 till
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Är det inte bruttopriser som menas då? Som flera i tråden har påpekat att Ahlsell har.
Riktpriser är priser som rekommenderas ut till slutkund. Något Ahlsell själva säger att deras listpriser inte ska användas som.
Nu är det rätt uppenbart att ett syfte med de priserna är just att kunna lura slutkunder. Men det är ju inte officiellt.
 
  • Gilla
kulturprofilen och 5 till
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Hej!
Först och främst, bespara mig kommenterar i stil med "ni skulle gjort upp om pris först" och "det är ditt eget fel". Se detta som att jag dels skriver av mig, och samlar tankarna inför att bestrida fakturan p.g.a. oskäligt pris. Och ja, jag har sett flera andra trådar med den här typen av ocker.

Kontext: Håller på att bygga ett förråd och har samtidigt beställt elbilsladdare. Förrådet är klart utvändigt, men invändigt är allt kvar, även isolering och plastning. Finns en slang för el indragen i plattan i förrådet.

Jag beställde i november en elbilsladdare från Evify (Easee) för 6500kr efter skatteavdrag.
Installationen skulle ske i december, men hörde aldrig något från någon installatör, så efter helgerna kontaktade jag Evify som inte heller fick nåt svar från dem.

I måndags fick jag besked att de bytt installatör och på tisdag morgon ringde den nya installatören upp mig. Jag sa då att vi kunde boka tid nån vecka fram eftersom jag behöver förbereda med isolering (några meter vägg) och sätta upp en elcentral, något jag pratat med en lokal elektriker om att göra. Han svarade med "okej, men vi kan ju sätta upp elcentral åt dig".

Här var väl mitt första misstag att inte fråga om pris, men tänkte att det är väl ungefär samma för alla, och jag hade ett ungefärligt pris sen innan (dryga 10.000:), och smidigt att få det klart även om det inte är nån brådska med varken laddare eller central.

Firman han har ligger drygt en timme bort och knappt 8 mil. Förutsatte att jag inte skulle åka på nån resekostnad eftersom jag betalt Evify för installation 6000:- (laddbox 6590:-, installation 5990:- och sen skatteavdrag) och han skulle kunna göra allt samtidigt.

Tackade i alla fall ja till det och vi bestämde tid på torsdagen, eventuellt skulle han komma på onsdagen.

Han ringde på onsdagen och sa att han blev klar tidigare med ett jobb och skulle komma förbi och börja, men hade inte allt material med sig. Kom förbi, var här en knapp timme och skruvade upp laddboxen, registrerade den (på ett sätt som gör att jag inte kommer åt den och måste kontakta Evify för att dem ska lösa det) och drog kabel (men inte VP-rör, som han saknade). Visade mig vad jag skulle förbereda för elcentralen.

Kom tillbaka torsdag morgon kring 8:30 (hade väl åkt 1h10min först) och jobbade på till 12:00. Skickade sen en faktura under eftermiddagen på 19800kr, se bild för priserna (OBS! exkl. moms)
[bild]

Fick en chock och gjorde en snabb koll på en del komponenter och sammanställde, se bild (priserna här inkl. moms):
[bild]

Känns det rimligt?
Jag har ändå inte tagit med t.ex. kabel och sånt, där har jag förståelse för att man tar lite mer eftersom man får ta från en större rulle (antar jag?) och svårt att jämför pris, men gissar att påslaget även där är runt 100-300%

Så vad tycker jag? Dels att han max borde ha ett påslag på runt 25% och dels att jag inte ska betala för hans restid och resekostnader bara för att han kunde "svänga förbi" en timme extra och därmed få till en extra, fakturerbar, resa.

Kommer föreslå en reducering av fakturan och om han krånglar får jag väl erbjuda mig att köpa in alla komponenter och "returnera" dem till honom, och sen kan han ta bort de raderna från fakturan. Han får ju också en peng från Evify (nån som vet hur mycket?)

Dumt av mig att lita på att människor ger ett ärligt pris även utan nåt avtalat, men jag fungerar själv så och tack och lov många hantverkare och entreprenadföretag jag varit i kontakt med. Såg nu efter jag fått fakturan att många klagat på detta på Googlerecensionerna (2,3 av 5 i betyg)

Vad tycker ni?

Ja, det kan tyckas mycket betalt, särskilt nu då allt går att köpa på nätet.
Men till alla er som har synpunkter på pålägget, så är det inte så enkelt som att titta på timpengen och tro att det är den som installatören lever av.
Men era förslag på pålägg, tycker jag att ni ska starta företag och leva på det med era förslag till pålägg.
Jag är den förste att i så fall gratulera er.
Glöm inte att företaget behöver lager, lagerlokal, verktyg, försäkringar, bilkostnader, 25kr milen är körkostnader, inte själva bilen med service byte m.m.
Allt detta måste räknas i i företagets utgifter.
Så, lycka till.

Egen företagare i samma bransch.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
G gorpes skrev:
Ja, det kan tyckas mycket betalt, särskilt nu då allt går att köpa på nätet.
Men till alla er som har synpunkter på pålägget, så är det inte så enkelt som att titta på timpengen och tro att det är den som installatören lever av.
Men era förslag på pålägg, tycker jag att ni ska starta företag och leva på det med era förslag till pålägg.
Jag är den förste att i så fall gratulera er.
Glöm inte att företaget behöver lager, lagerlokal, verktyg, försäkringar, bilkostnader, 25kr milen är körkostnader, inte själva bilen med service byte m.m.
Allt detta måste räknas i i företagets utgifter.
Så, lycka till.

Egen företagare i samma bransch.
Gillar du att priset på mat gått upp eller tar du det med stor förståelse för alla led i kedjan?

Varför betalar du inte Ahlsells bruttopris? De måste ju också leva.

Jag har konsultat som egen för 600:-/h. Gick utmärkt att leva på, behövde inte ens jobba 8h om dagen. Hade dock inga stora utsvävningar på den tiden, som att bygga hus m.m. nu behövs ju uppenbarligen högre lön för att betala hantverkarnas påslag

D Daniel 109 skrev:
Riktpriser är priser som rekommenderas ut till slutkund. Något Ahlsell själva säger att deras listpriser inte ska användas som.
Nu är det rätt uppenbart att ett syfte med de priserna är just att kunna lura slutkunder. Men det är ju inte officiellt.
Aha!
 
  • Gilla
TorbjornP och 1 till
  • Laddar…
G gorpes skrev:
Ja, det kan tyckas mycket betalt, särskilt nu då allt går att köpa på nätet.
Men till alla er som har synpunkter på pålägget, så är det inte så enkelt som att titta på timpengen och tro att det är den som installatören lever av.
Men era förslag på pålägg, tycker jag att ni ska starta företag och leva på det med era förslag till pålägg.
Jag är den förste att i så fall gratulera er.
Glöm inte att företaget behöver lager, lagerlokal, verktyg, försäkringar, bilkostnader, 25kr milen är körkostnader, inte själva bilen med service byte m.m.
Allt detta måste räknas i i företagets utgifter.
Så, lycka till.

Egen företagare i samma bransch.
Lager och lagerlokal?

Allt verkar ju komma från Ahlsell och andra grossister. Samt mycket verktyg från hyrdepåer.

Visst är det märkligt att vissa hantverkare går runt utan ocker medans andra ser det som en nödvändighet för att överleva?
 
  • Gilla
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
G gorpes skrev:
Ja, det kan tyckas mycket betalt, särskilt nu då allt går att köpa på nätet.
Men till alla er som har synpunkter på pålägget, så är det inte så enkelt som att titta på timpengen och tro att det är den som installatören lever av.
Men era förslag på pålägg, tycker jag att ni ska starta företag och leva på det med era förslag till pålägg.
Jag är den förste att i så fall gratulera er.
Glöm inte att företaget behöver lager, lagerlokal, verktyg, försäkringar, bilkostnader, 25kr milen är körkostnader, inte själva bilen med service byte m.m.
Allt detta måste räknas i i företagets utgifter.
Så, lycka till.

Egen företagare i samma bransch.
Om det är nödvändigt för företagets fortlevnad är det ärligare att höja timdebiteringen, eller efektivisera verksamheten.
Att överdebitera insatsmaterial som kunden kan införskaffa betydligt billigare är inte OK.
 
  • Gilla
Roga1337 och 11 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
jo, jag har full insyn och ser exakt samma priser. Sen betalar jag nåt administrativt påslag på några % men jag vet exakt vad priset är. Det är väl snarare du som inte har rätt priser som råkar veta att installatörerna betalar mer än i nätbutikerna. Jag vill påstå att så kan vara fallet på vissa saker men på mycket är det billigare hos grossist och skillnaderna är marginella till relativt små.
F fsn skrev:
jo, jag har full insyn och ser exakt samma priser. Sen betalar jag nåt administrativt påslag på några % men jag vet exakt vad priset är. Det är väl snarare du som inte har rätt priser som råkar veta att installatörerna betalar mer än i nätbutikerna. Jag vill påstå att så kan vara fallet på vissa saker men på mycket är det billigare hos grossist och skillnaderna är marginella till relativt små.
Full insyn är ju svårt att ha av flera skäl. Kanske finns något standardavtal för små företag men stora företag kan ha flera olika priser för samma artikel hos en och samma grossist. Det styrs av det avtal inköparen hänvisar till och varierar t ex på vilken ort man jobbar i. Detta kombinerat med att stora företag ofta har avtal med flera grossister samt att eventuell bakbonusen varierar från avtal till avtal gör det omöjligt för en utomstående att ha full koll på alla priser. Dessutom gissar jag att dessa avtal inte är offentliga.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
F
OBergmN OBergmN skrev:
Full insyn är ju svårt att ha av flera skäl. Kanske finns något standardavtal för små företag men stora företag kan ha flera olika priser för samma artikel hos en och samma grossist. Det styrs av det avtal inköparen hänvisar till och varierar t ex på vilken ort man jobbar i. Detta kombinerat med att stora företag ofta har avtal med flera grossister samt att eventuell bakbonusen varierar från avtal till avtal gör det omöjligt för en utomstående att ha full koll på alla priser. Dessutom gissar jag att dessa avtal inte är offentliga.
OBergmN OBergmN skrev:
Full insyn är ju svårt att ha av flera skäl. Kanske finns något standardavtal för små företag men stora företag kan ha flera olika priser för samma artikel hos en och samma grossist. Det styrs av det avtal inköparen hänvisar till och varierar t ex på vilken ort man jobbar i. Detta kombinerat med att stora företag ofta har avtal med flera grossister samt att eventuell bakbonusen varierar från avtal till avtal gör det omöjligt för en utomstående att ha full koll på alla priser. Dessutom gissar jag att dessa avtal inte är offentliga.
Ja, det kan såklart variera med specialla kundprojekt mm. Men variationerna är inte extrema mellan de och basavtalen. Det är klart att det finns flera grossister och då köper man såklart från den billigaste, det gör jag med.
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
Inte alls dåligt förklarat, du är missnöjd! Det fick fram!
Men tänk på att en elektriker går i skola många år för full behörighet (runt 6-7 år), och får tom. eventuellt betala en del av det själv!
Får även arbeta i mer än fyra år med totalt värdelöst betalt (sk. lärlingstid) innan man är fullbetald (vilket inte heller är så fantastiskt).
Man är även fortsättningsvis tvungen att vidareutbilda sig som elektriker, det kommer nya saker på marknaden hela tiden! Måste gå på dyra mässor, prenumenera på branschtidningar, gå till obetalda utbildningar hos grossister osv. osv.! Den kunskapen måste du sen betala för när du anlitar en!
Vissa lägger inte beloppet på timpengen utan väljer istället att ha högre påslag på materialet, säger inte att det ena är rätt eller fel!

Men däremot att det är märkligt att så fort en elektriker använt sin kunskap så gnälls det! Men då juristen tar 1500kr för att ens ta ett emot 2-3min telefonsamtal, eller läkaren 1200kr för ett besök på max 5min, eller man betalar kommunen 500kr för att tömma soptunnan i en minut varannan vecka (jag, vet att även dom har en massa jobb bakom som inte syns och därför måste ta betalt). Då säger folk ingenting? Tror det beror just på att man förstår inte hur mkt som ligger bakom eljobbet! Tala med elektrikern som sagt, han kanske borde fundera på att flytta påslaget till sin timpeng för att göra sina kunder nöjda istället!

S sve84 skrev:
Kanske dålig förklaring av mig, men jag menar att jag har aldrig installerat en elcentral tidigare eftersom jag inte är elektriker och för mig att lära mig vad jag behöver köpa (vilka säkring, behöver jag jordfelsbrytare etc.) tar ju lite tid. Inte två dagar arbetstid, men jag har jobb, familj etc.
Räknar med att en elektriker vet vad han behöver ta med om han ska sätta upp en elcentral och till den koppla en laddbox.

Så klart håller jag det med en vänlig ton, sällan det lönar sig att vara otrevlig.
 
  • Haha
  • Gilla
sinuslinus och 2 till
  • Laddar…
F FiveRatz skrev:
Inte alls dåligt förklarat, du är missnöjd! Det fick fram!
Men tänk på att en elektriker går i skola många år för full behörighet (runt 6-7 år), och får tom. eventuellt betala en del av det själv!
Får även arbeta i mer än fyra år med totalt värdelöst betalt (sk. lärlingstid) innan man är fullbetald (vilket inte heller är så fantastiskt).
Man är även fortsättningsvis tvungen att vidareutbilda sig som elektriker, det kommer nya saker på marknaden hela tiden! Måste gå på dyra mässor, prenumenera på branschtidningar, gå till obetalda utbildningar hos grossister osv. osv.! Den kunskapen måste du sen betala för när du anlitar en!
Vissa lägger inte beloppet på timpengen utan väljer istället att ha högre påslag på materialet, säger inte att det ena är rätt eller fel!

Men däremot att det är märkligt att så fort en elektriker använt sin kunskap så gnälls det! Men då juristen tar 1500kr för att ens ta ett emot 2-3min telefonsamtal, eller läkaren 1200kr för ett besök på max 5min, eller man betalar kommunen 500kr för att tömma soptunnan i en minut varannan vecka (jag, vet att även dom har en massa jobb bakom som inte syns och därför måste ta betalt). Då säger folk ingenting? Tror det beror just på att man förstår inte hur mkt som ligger bakom eljobbet! Tala med elektrikern som sagt, han kanske borde fundera på att flytta påslaget till sin timpeng för att göra sina kunder nöjda istället!
Jag tycker många andra yrkesgrupper tar oskäligt betalt också, och många har långa utbildningar, vidareutbildningar m.m. med sämre lön. Många har också ingen utbildning och bättre lön.

Förstår dina poänger.
 
  • Älska
Mrjayser
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har inte läst genom tråden, så detta blir kanske redundant.

Men jag kastade in inköpslistan i mitt konto på Solar, så kan ni se här vad det blev.
Detta får väl sägas vara ett ganska typiskt rabattbrev för en liten elfirma, enmans eller någon enstaka anställd.
Jag har förvisso något lite bättre priser på många av sakerna på Elektroskandia, men något lite sämre på andra.
De som köper material för en miljon eller flera miljoner om året, har nog ytterligare några procent.

[media]
Tack för svaret! Intressant att se.
 
Mikael_L
Jag har inte läst genom tråden, så detta blir kanske redundant.

Men jag kastade in inköpslistan i mitt konto på Solar, så kan ni se här vad det blev.
Detta får väl sägas vara ett ganska typiskt rabattbrev för en liten elfirma, enmans eller någon enstaka anställd.
Jag har förvisso något lite bättre priser på många av sakerna på Elektroskandia, men något lite sämre på andra.
De som köper material för en miljon eller flera miljoner om året, har nog ytterligare några procent.

Vissa saker kan inte beställas i annat än hel förpackning, en del kabel, flexslang, klammer osv.
Tänk på det där ni kikar på totalpriset.
Det är en faktura eller orderbekräftelse med artiklar, antal, enheter, beskrivning, priser och totalbelopp på svenska.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Själv brukar jag bara kasta på 7% på mitt inköpspris, mest för att täcka materialläckaget som hela tiden blir.
Det blir en meter kabel kvar från rullen, man glömmer eller skiter i att fakturera småprylar osv.
 
  • Gilla
  • Älska
Pastor Zakilowskij och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.